Scielo RSS <![CDATA[Tourism & Management Studies]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2182-845820200002&lang=en vol. 16 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Impacts of mega-events on destination competitiveness and corruption perception in South American countries</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582020000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Tourism destination competitiveness is a multidimensional concept that is widely studied in the academic literature. The corruption affects countries' business environment, generating negative image and barriers, so hindering its' ability to compete as a global player. This paper analyses this relation in the tourism industry in a sample of South American countries through a comparison within a five-year period based on the Travel and Tourism Competitiveness Index (TTCI) with the variation of Corruption Perception Index (CPI). An exploratory analysis to verify the upward and downward in these monitors was performed. The relation between TTCI and CPI was verified by a regression analysis. This research contributes directly to addressing a topic rarely explored in the tourism area, the influence of corruption perception in destination competitiveness. The results confirm that corruption perception impacts on tourism competitiveness of countries, but in presence of strong sources of tourism attractiveness, such as Mega events, this relation was reduced.<hr/>A competitividade dos destinos turísticos é um conceito multidimensional que é amplamente estudado na literatura acadêmica. A corrupção afeta ambiente de negócios dos países, gerando imagem negativa e barreiras, dificultando sua capacidade de competir como ator global. Este artigo analisa essa relação na indústria do turismo em uma amostra dos países sul americanos através de uma comparação dentro de cinco anos com base no Índice de Competitividade em Viagens e Turismo (TTCI) com a variação do Índice de Percepção de Corrupção (IPC) e faz uma análise exploratória para verificar a ascensão e descida nesses monitores. A relação entre TTCI e IPC foi verificada por análise de regressão. Esta pesquisa contribui diretamente para abordar um tópico raramente explorado na área do turismo, a influência da percepção de corrupção na competitividade do destino. Os resultados confirmam que a percepção de corrupção afeta a competitividade do turismo dos países, mas em presença de fortes fontes de atratividade turística, como megaeventos, essa relação foi reduzida. <![CDATA[<b>Coastal tourism development in Sinop as an emerging rural destination</b>: <b>A preliminary study from the residents’ perspective</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582020000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en This study proposes to explore the economic, sociocultural, and environmental effects of coastal tourism development in a Turkish context. It adopts a quantitative approach and performed a random sampling technique. The survey data was collected from a sample of local people in Sinop/Turkey and total number of 252 utilizable questionnaires was gathered and analyzed through descriptive statistics. ANOVA test was also applied in order to compute the perceptional differences among demographical groups. The findings demonstrate that while majority of residents have positive perceptions in general, some agree with negative economic, sociocultural, and environmental effects of coastal tourism in the area. Specifically, they perceive that tourism raises the cost of products and services and as a result of an increase in living costs. ANOVA test shows that there were differences between educational groups in negative environmental impacts and age groups in positive economic impacts. In terms of sustainable coastal tourism, the present work procures further addition to tourism literature and also offers beneficial implications to industry practitioners.<hr/>Este estudo pretende explorar os efeitos económicos, socioculturais e ambientais do desenvolvimento do turismo costeiro num contexto turco e adota uma abordagem quantitativa com uma técnica de amostragem aleatória. Os dados foram coletados de uma amostra de residentes locais em Sinop/Turquia num total de 252 questionários, que foram analisados através de estatística descritiva. O teste ANOVA também foi aplicado para calcular as diferenças percecionais entre os grupos demográficos. Os resultados demonstram que, embora a maioria dos moradores tenha perceções positivas em geral, alguns concordam que o turismo costeiro na área terá efeitos económicos, socioculturais e ambientais negativos. Especificamente, eles percebem que o turismo eleva o custo de produtos e serviços e terá como resultado um aumento no custo de vida. O teste ANOVA mostra que houve diferenças entre grupos educacionais em impactos ambientais negativos e faixas etárias em impactos económicos positivos. Em termos de turismo costeiro sustentável, o presente trabalho contribui para a literatura e também oferece implicações importantes para os profissionais da indústria. <![CDATA[<b>Rio 2016 Olympics</b>: <b>analysis of the tourist perception of quality using TOURQUAL</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582020000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en The Rio 2016 Summer Olympics was a mega-event that changed the Brazilian tourism structure, particularly in the city of Rio de Janeiro. This article focuses on the evaluation of the quality of services offered to tourists during the event, analyzing the tourists' perception of quality. It is a quantitative, exploratory, descriptive research based on the Tourqual indicators and using a survey. The study interviewed 1912 tourists throughout the event. Data were treated and analyzed adopting descriptive statistics, student's t-test for mean comparison, and Spearman correlation, to define which indicators most influenced the result of the evaluation performed. The event's evaluation index was 9.28 out of ten. The results showed that the indicators that most influenced the positive perception were 'comfort, beauty, acoustics, and temperature of the Olympic venues,' 'variety of activities,' and 'transportation'.<hr/>Os Jogos Olímpicos Rio 2016 foram um mega evento que modificou a estrutura turística brasileira, particularmente na cidade do Rio de Janeiro. Este artigo centra-se na avaliação da qualidade de serviços oferecida ao turista e analisa a percepção de qualidade dos turistas. É uma pesquisa quantitativa, exploratória, descritiva, do tipo survey, com base nos indicadores Tourqual. Foram entrevistados 1912 turistas durante todo o evento. Os dados foram analisados por meio de estatística descritiva, teste-t de Student para comparação de média e correlação de Sperman para definição dos indicadores que mais influenciaram a avaliação. Os principais resultados indicam que o evento teve uma avaliação de índice 9,28 (de 1 a 10) e os indicadores de conforto, beleza, acústica e temperatura nos locais olímpicos, variedade na oferta de atividades e transporte até os locais, foram os que mais influenciaram a percepção positiva de qualidade no evento. <![CDATA[<b>Tourism and air transport - an economic evaluation of the Oporto Airport expansion project</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582020000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Over the past few years the rate of air transport use has increased, making it a crucial sector of activity in economic and tourism development. It has become essential to adapt airport infrastructures to the new requirements of demand. This study aims evaluate and quantify, in socio-economic terms, the impact of investment of an airport infrastructure expansion project. This research focused on a case study of the Oporto Airport, the investment in expanding the capacity of the entire airport infrastructure from three to 11 million passengers the expansion project of this airport, which ran from 2000 to 2007 and involved a total investment of €407 million. The methodology used is based on the economic evaluation, concretely applying the cost-benefit analysis method, which compares the social benefits and decision costs. According to the results obtained, the expansion project of Oporto Airport is expected to be a good investment from a socioeconomic viewpoint.<hr/>Nos últimos anos a taxa de utilização do transporte aéreo aumentou, tornando-se um setor de atividade crucial para o desenvolvimento económico e turístico. Tornou-se essencial adaptar as infraestruturas aeroportuárias às novas exigências da procura. Este estudo visa avaliar e quantificar, em termos socioeconómicos, o impacto do investimento do projeto de ampliação da infraestrutura aeroportuária. Este estudo centrou-se num estudo de caso do Aeroporto do Porto, concretamente no investimento de ampliação da capacidade de toda a infraestrutura aeroportuária de três para 11 milhões de passageiros, que decorreu entre 2000 e 2007 e envolveu um investimento total de 407 milhões de euros. A metodologia utilizada baseia-se numa avaliação económica, concretamente aplicando o método de análise de custo-benefício, que compara os benefícios sociais e os custos da decisão. De acordo com os resultados obtidos, o projecto de ampliação do Aeroporto do Porto prevê-se como bom investimento do ponto de vista socioeconómico. <![CDATA[<b>Destination images of the ten most visited countries for potential Brazilian tourists</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582020000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en The principal aim of this study was to verify which destination images of the ten most visited countries in the world in 2014 were rated by Brazilians who have never been to another country. A survey was applied to 263 respondents with the following variables: safety, the price of accommodation, the cost of transport, the duration of the trip, the economic stability of the destination, the political and social stability, the singular tourist attractions, the weather, the local infrastructure, and the friendliness of the local community. Using Partial Least Squares Path Modelling and ANOVA, six hypotheses were tested. The results obtained showed that those countries which are the nearest to Brazil were better evaluated (except for England and France). Safety, followed by the price of accommodation, and the cost of transportation, were the most important attributes of the images in the countries that were best evaluated by potential Brazilian tourists.<hr/>O principal objetivo deste estudo foi verificar quais imagens de destino dos dez países mais visitados do mundo em 2014 foram avaliadas por brasileiros que nunca estiveram em outro país. Foi aplicada uma pesquisa a 263 entrevistados com as seguintes variáveis: segurança, preço da acomodação, custo do transporte, duração da viagem, estabilidade econômica do destino, estabilidade política e social, atrações turísticas singulares, o clima, a infraestrutura local e a simpatia da comunidade local. Utilizando Partial Least Squares Path Modelling e ANOVA, seis hipóteses foram testadas. Os resultados obtidos mostraram que os países mais próximos do Brasil foram melhor avaliados (com exceção da Inglaterra e da França). A segurança, seguida pelo preço da acomodação e o custo do transporte, foram os atributos mais importantes das imagens nos países que foram melhor avaliados por potenciais turistas brasileiros.