Scielo RSS <![CDATA[Tourism & Management Studies]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2182-845820200001&lang=en vol. 16 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Exploring the influence of audiences’ subjective well-being in sport event</b>: <b>the moderating role of leisure engagement</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582020000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Drawing on leisure coping theory, this study examines how negative impacts of sport events influence audiences’ subjective well-being, which further affects the support of the event. Leisure engagement is further employed to test its moderating effect of this relationship. By distributing questionnaires on-site during the on-going four days of the Macau Grand Prix 2018, 620 valid audiences were surveyed. The findings suggest that (a) audiences’ perceived negative impact of the Macau Grand Prix negatively influence their subjective well-being, (b) when the leisure engagement was low, the negative relationship between negative impact of the Macau Grand Prix and audiences’ subjective well-being was alleviated, and (c) the indirect effects of audiences’ perceived negative impact on support for sport events via subjective well-being was buffered by leisure engagement, such that the indirect effects were only found in dyads with lower leisure engagement, but not in dyads with higher leisure engagement. Theoretical contribution and practical implications for Macau government and organization of the Macau Grand Prix were also discussed.<hr/>Com base na teoria do envolvimento no lazer, este estudo examina como os impactos negativos dos eventos desportivos influenciam o bem-estar subjetivo do público, o que afeta ainda mais o apoio ao evento. O envolvimento no lazer é ainda utilizado para testar o efeito moderador desse relacionamento. Ao distribuir questionários no local durante os quatro dias do Grande Prémio de Macau de 2018, foram analisados 620 inquéritos válidos. Os resultados sugerem que: (a) o impacto negativo percebido pelas audiências do Grande Prémio de Macau influencia negativamente o seu bem-estar subjetivo; (b) quando o envolvimento no lazer é baixo, a relação negativa entre o impacto negativo do Grande Prémio de Macau e o bem-estar subjetivo das audiências foi aliviado; (c) os efeitos indiretos do impacto negativo percebido pelo público no apoio a eventos desportivos por meio do bem-estar subjetivo foram amortecidos pelo envolvimento no lazer, de modo que os efeitos indiretos foram encontrados apenas em díades com menor envolvimento no lazer, mas não em díades com maior envolvimento no lazer. Também são discutidas contribuições teóricas e implicações práticas para o governo de Macau e para a organização do Grande Prémio de Macau. <![CDATA[<b>Near and similar restaurants</b>: <b>competitors or allies?</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582020000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en The proximity of businesses targeting the same market segment, meeting the same needs and operating in a similar way is generally believed to indicate more competition. However, this situation can be beneficial for the companies involved, and it may not necessarily generate an adverse environment. This study sought to analyse a group of restaurants that operate under similar conditions and that are located within the same area in order to identify the potential benefits and drawbacks of choosing this strategy to deal with market pressures. The research was based on a sample of 1,358 customers from 52 small restaurants. Diverse information-gathering techniques were combined such as observations, interviews and surveys. The data gathered was used to characterise different groups of variables’ behaviour based on descriptive statistics. In addition, bivariate statistics were utilised to test the hypotheses, while multivariate statistics were used to conduct correspondence analysis. The results reveal that, in the cases analysed, the parties involved benefit from the existing condition when a process of distribution of demand is present and advertising expenses are minimised.<hr/>La cercanía de negocios que se orienten a un mismo segmento de mercado es concebida como manifestación de competencia. La situación descrita puede resultar beneficiosa para estos negocios y no obligatoriamente generar situaciones adversas. Este artículo tiene como objetivo analizar un grupo de restaurantes que operan bajo condiciones similares ubicados en un área cercana, para identificar posibles beneficios y daños que puedan originar en ellos la elección de este tipo de estrategia para enfrentar su mercado. Esta investigación caracteriza un caso similar en el que participaron 1.358 clientes de 52 pequeñas empresas de servicios de restaurantes, combinando técnicas de recopilación de información como observación, entrevistas y encuestas a partir del cual se caracterizó el comportamiento de diferentes grupos de variables, a partir del empleo de la estadística descriptiva, la estadística bivariada para la constatación de hipótesis y la estadística multivariada para un análisis de correspondencia. Se concluye que en el caso analizado las partes involucradas se ven beneficiadas de la condición existente al producirse un proceso de distribución de la demanda y de minimización de los gastos publicitarios. <![CDATA[<b>Key success factors on loyalty of festival visitors</b>: <b>the mediating effect of festival experience and festival image</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582020000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en This study, based on systems theory, information processing theory, image theory, stimulus-organism-response theory, and reasoned action theory, was conducted with festival visitors to investigate the effects of key success factors on festival experience, festival image, and festival loyalty. In addition, the effect of key success factors on festival loyalty through the mediator role of festival experience and festival image was investigated. This research developed a model by bringing together festival key success factors, festival experience (emotional and cognitive experience), festival image (emotional and cognitive experience), and festival loyalty. Study data were gathered from participants joining the Orange Blossom Festival in Turkey. Path analysis and structural equation modelling analysis showed that key festival success factors, festival experience, and festival image all significantly increase festival loyalty. Festival experience and festival image both play a mediating role on the effect of key festival success factors on festival loyalty.<hr/>Este estudo, baseado na teoria dos sistemas, teoria do processamento da informação, teoria da imagem, teoria do estímulo-organismo-resposta e teoria da ação racional, foi realizado com os visitantes de um festival para investigar os efeitos dos principais fatores de sucesso na experiência, imagem e lealdade do festival. Além disso, foi investigado o efeito dos principais fatores de sucesso na lealdade do festival, através do papel mediador da experiência e da imagem do festival. Esta pesquisa desenvolveu um modelo reunindo os principais fatores de sucesso, a experiência (experiência emocional e cognitiva), a imagem (experiência emocional e cognitiva) e a lealdade do festival. Os dados do estudo foram coletados dos participantes do Orange Blossom Festival na Turquia. A path analysis e a análise de modelagem de equações estruturais mostraram que os principais fatores de sucesso, a experiência e a imagem do festival aumentam significativamente a lealdade do festival. A experiência e a imagem do festival desempenham um papel mediador no efeito dos principais fatores de sucesso na lealdade do festival. <![CDATA[<b>The Magical World of Disney</b>: <b>building relationships with clients from the brand personality</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582020000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en The purpose of this study is to evaluate the relationship between brand personality and customer relationship perception in the Tourism and Hospitality Industry. We performed a survey with 283 Brazilian visitors of Disney parks, using Structural Equation Modeling. Brand personality, the second-order factor, was formed by first-order factors (Credibility, Joy, Sophistication, Audacity and Sensitivity), all of them with positive effects on customer relationship perception. The prediction was 29%, considered a great effect. Hence, we confirm the relation between brand personality and relationship perception and the Credibility dimension as the main driver of long-term relationships in the T&H sector. Our discussion contributes to the body of knowledge of relationship marketing and branding, especially in identifying the nature of the relationship between these marketing variables. Research on brand management can benefit from our results since they put light into the interaction between brand and customers, and the main aspects sustaining these interactions.<hr/>O propósito deste artigo é avaliar a relação entre personalidade de marca e percepção de relacionamento do consumidor na indústria de Turismo e Hospitalidade. Realizou-se uma survey com 283 visitantes brasileiros dos parques da Disney, usando a técnica de modelagem por equações estruturais. A personalidade de marca, o fator de segunda ordem, foi formada pelos fatores de primeira ordem (Credibilidade, Alegria, Sofisticação, Audácia e Sensibilidade), todos com efeitos positivos na percepção de relacionamento do consumidor. A predição foi de 29%, considerada um grande efeito. Assim, confirmou-se a relação entre personalidade de marca e percepção de relacionamento, sendo a dimensão Credibilidade o principal preditor de relacionamentos duradouros no setor de T&H. A discussão contribui com a linha de conhecimento do marketing de relacionamento e branding, especialmente na identificação da natureza da relação entre essas variáveis. A pesquisa em gerenciamento de marca pode beneficiar destes resultados, uma vez que eles destacam as interações entre marcas e consumidores e os principais aspectos que sustentam tais interações.