Scielo RSS <![CDATA[Tourism & Management Studies]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2182-845820170001&lang=pt vol. 13 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582017000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Make or buy in the hotel marketing department</b>: <b>transaction costs, financial and relational performance</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582017000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The outsourcing of hotel marketing is one of the strategic decisions that can help hotels manage the distribution channels more efficiently. This study analyzes the factors determining the outsourcing of hotel sales and marketing activities. It uses the transaction costs framework, complemented by the analysis of performance costs and quality. In this context, the possible impact of outsourcing the marketing department on relational and financial performance is analyzed. The results of the study clearly show a close relationship between these variables and current outsourcing. In addition, the increase in outsourcing is determined by low relational quality. These results lead to the conclusion that it is necessary to create new systems and procedures in sales and marketing activities to offer new competitive solutions through outsourcing.<hr/>La externalización del marketing hotelero es una de las decisiones estratégicas que pueden ayudar a los hoteles a gestionar los canales de distribución de manera más eficiente. Este estudio analiza los factores que determinan la externalización de las actividades de ventas y marketing del hotel. Para ello se usa el marco de costes de transacción, complementado por el análisis de los costes y la calidad del desempeño. En este contexto, se analiza el posible impacto de la externalización del departamento de marketing en el resultado relacional y financiero. Los resultados del estudio muestran claramente una estrecha relación entre estas variables y externalización actual. Además, el aumento de la subcontratación está determinado por una baja calidad relacional. Estos resultados llevan a la conclusión de que es necesario crear nuevos sistemas y procedimientos en las actividades de ventas y marketing para ofrecer nuevas soluciones competitivas a través de la externalización <![CDATA[<b>Liminaridade e as possibilidades de encontros sexuais e românticos numa concentração internacional de motos</b>: <b>uma abordagem de modelação estrutural</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582017000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Sex and romance are part of the everyday life and the tourism experiences. Tourism is a liminal space-time which enables liminoid experiences such as a greater willingness for romance and sex, which can be the main motivators for travelling or an incidental activity, although possibly at a higher intensity. This research falls over an event where the festive environment combined to the liminoid states may contribute to enhance the availability for romance and sex. This correlation was tested using structural equation modeling applied to data collected in a sample of 449 individuals at Faro International Bike Meeting. The results suggest that bikers are motivated by the expectations of having sex and getting involved in a romance. The meeting environment influences the liminoid experiences which, in turn, activate sexual and romantic pleasures. Bikers are satisfied and intend to return, proving that a new market segment is rising up in the Algarve<hr/>O sexo e o romance fazem parte do quotidiano e das experiências turísticas. O turismo constitui um espaço-tempo liminar que possibilita experiências liminóides, tais como uma maior disponibilidade para o romance e o sexo. Estes podem ser os principais motivadores da viagem ou atividades acidentais, ainda que com maior intensidade durante a viagem turística. Esta investigação retrata um evento onde o ambiente festivo, combinado com os estados liminóides, pode contribuir para aumentar a actividade sexual ou romântica. Esta correlação foi testada através da modelação de equações estruturais, aplicada a 449 questionários recolhidos durante a Concentração Motard de Faro. Os resultados mostram que os motards vêm motivados pela expectativa do envolvimento sexual ou romântico. O ambiente vivido influencia as experiências liminóides que, por sua vez, atuam sobre os prazeres sexuais e românticos. Os motards estão satisfeitos e pretendem regressar, demonstrando que um novo segmento de mercado está a crescer no Algarve <![CDATA[<b>Utilização de mídias sociais por jovens-idosos para fins de viagem</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582017000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The population is rapidly ageing in many developed countries. However, little research has been conducted to better understand older individuals' use of the Internet and social media for travel purposes. This qualitative study focuses on identifying young-elderly (aged 60-75) travellers as disinclined, opportunistic and 2.0 users of social media and on exploring possible enablers and barriers to their use. Fourteen individuals were interviewed, and the results suggest a quite clear divide in how actively social media is used by the informants. Seven informants were categorized as disinclined, six as opportunistic and one as a 2.0 user. There also seem to be heterogeneous perceptions of social media for travel purposes - several possible enablers and barriers were found among the informants to consulting online reviews and blogs for travel planning and to sharing travel experiences online<hr/>A população está envelhecendo rapidamente em muitos países desenvolvidos. No entanto, poucas pesquisas têm sido conduzidas para entender melhor o uso da Internet e dos mídias sociais pelos idosos para fins de viagem. Este estudo qualitativo centra-se na identificação de jovens idosos (60-75 anos) viajantes como utilizadores desinteressados, utilizadores oportunistas ou utilizadores 2.0 de mídias sociais, e na exploração de possíveis facilitadores e barreiras para o seu uso. Catorze indivíduos foram entrevistados, e os resultados sugerem uma clara divisão em como os mídias sociais são ativamente usados pelos informantes. Sete informantes foram categorizados como desinteressados, seis como oportunistas e um como usuário 2.0. Parece haver também perceções heterogéneas dos mídias sociais para fins de viagem - vários possíveis facilitadores e barreiras foram encontrados entre os informantes para consultar revisões on-line e blogs para planeamento de viagens e para compartilhar experiências de viagens on-line <![CDATA[<b>O efeito intra-indústria da abertura de novos restaurantes</b>: <b>o caso português</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582017000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This paper investigates the intra-industry effects resulting from the birth of a new restaurant at Portugal. Using event-study methods, this paper finds that, in the year the new competitors open for business, industry rivals experience an average abnormal loss of -17.6% in their return-on-assets, which is due to a significant decrease in their profit margin, and asset turnover ratio. Regression analysis further shows that high industry concentration, low labor productivity, and low asset profitability magnify the rivals' underperformance, which is particularly acute when the restaurants are located at Lisbon and Oporto, the two most heavily populated Portuguese cities. Overall, this paper contributes to the literature studying the economics of the eating-places industry, and has important implications for both practice, and public policy.<hr/>Este artigo investiga os efeitos intra-indústria que resultam da abertura de um novo restaurante em Portugal. Recorrendo ao método do estudo de evento, mostra-se que os restaurantes rivais sofrem uma redução anormal da sua rendibilidade do activo na ordem dos -17.6% no ano em que os competidores iniciam a sua actividade, a qual parece resultar de uma queda anormal da sua margem de lucro e rotação do activo. A utilização da análise de regressão permite ainda verificar que uma elevada concentração da indústria, a localização numa grande cidade como Lisboa ou Porto e a existência de baixos níveis de produtividade do factor trabalho são factores que magnificam os resultados anteriormente mencionados. O presente artigo contribui assim para melhor se compreender a dinâmica empresarial ligada ao sector da restauração, tendo importantes implicações para a prática e para a definição de políticas públicas. <![CDATA[<b>The usefulness of social media analysis within scholarly publications</b>: <b>a study of first-tier tourism</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582017000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The introduction of social network techniques in scholarly research analysis has driven a better understanding of the main authors and their debates. These tools have improved the traditional bibliographic models considerably. The present analysis applied the centrality indicators from social network analysis to first-tier journal articles (index: Journal Citation Reports (SSE)). The results revealed that journal specialization within the tourism theme is consistently in line with their editorial line, with minor issues detected. When it comes to academic debate, however, the topics are not concentrated homogenously. The authors at the center of the debate are not always the most prolific, yet it turns out that co-authoring helps them to gain central positions within the debate<hr/>En el análisis de la literatura científica, los principales autores y sus debates han podido analizarse mejor desde que se han importado las técnicas de análisis de redes sociales, que mejoran las herramientas de bibliometría tradicionales. Este análisis ha aplicado los indicadores de centralidad del análisis de redes sociales a los artículos de investigación publicados en revistas de turismo de primer cuartil del Journal Citation Reports (SSE). Los resultados revelan que la especialización de las revistas, aún dentro de la temática del turismo, responde a sus líneas editoriales con algunos matices, aunque las inclinaciones en cuanto al análisis de las materias turísticas no se distribuyen de manera tan homogénea. Los autores que ocupan el centro del debate académico no siempre coinciden con los más prolíficos, aunque podría decirse que la coautoría ayuda a los autores a posicionarse en el centro de la discusión <![CDATA[<b>Avaliação de desempenho em hospitais universitários</b>: <b>uma análise empírica em uma instituição brasileira</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582017000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This study analyzed how performance management takes place in a teaching hospital located in the south of Brazil. A case study comprising several data collection techniques - including interviews, document research, and participant observation - was conducted with the aim of understanding the processes involved in performance management in the institution, and the meanings attributed to the phenomenon. Findings indicate the absence of alignment between strategy, performance management and decision-making, as well as inadequacies of the artifact and the reward system. These results have motivated reflections on the alignment between the institution's strategic plan, its performance management system, and the relationship between decision-making and strategy. The study may provide important information to similar institutions regarding the implementation of performance management systems, and the elaboration of propositions by accounting researchers<hr/>A investigação analisou como ocorre a avaliação de desempenho em um hospital universitário localizado no sul do Brasil. Realizou-se um estudo de caso composto por diversas técnicas de coleta de dados - entrevistas, pesquisa documental e observação participante - com o objetivo de compreender os processos envolvidos na avaliação do desempenho na instituição e os significados atribuídos ao fenômeno. Os achados indicam ausência de alinhamento entre estratégia, avaliação de desempenho e tomada de decisão, além de inadequações do artefato e do sistema de recompensas. Tais resultados motivaram reflexões sobre o alinhamento entre o planejamento estratégico da instituição e o seu sistema de avaliação de desempenho e o relacionamento entre tomada de decisão e a estratégia. O estudo pode fornecer informações importantes a entidades semelhantes sobre a implementação de sistemas de avaliação de desempenho, bem como para a elaboração de proposições por pesquisadores de contabilidade <![CDATA[<b>Os factores Motivacionais na gestão da equipa de vendas e a sua Influência no desempenho individual</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582017000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This study analysed the intrinsic and extrinsic motivational factors of sales teams and these factors' influence on team members' performance in a pharmaceutical industry context. A quantitative survey was conducted by distributing a questionnaire to a sample of 326 salespeople working in Portugal. The data were analysed using two statistical approaches: descriptive analysis of the variables and structural equation analysis. The results show that the intrinsic factors that best explain sales teams' motivation are ‘personal goals' and ‘skills acquired'. Extrinsic factors that best explain motivation in this context are ‘transparency and loyalty in interactions with bosses' and ‘trust in the company'. ‘Participation in the growth of the company's business' and ‘attitude' are the factors that most influence team performance in terms of results and behaviour, respectively<hr/>Este estudo analisou os factores motivacionais intrínsecos e extrínsecos da equipa de vendas e a sua influência no desempenho dos membros da equipa no contexto da indústria farmacêutica. Foi efectuada uma pesquisa quantitativa, distribuindo um questionário a uma amostra de 326 comerciais que actuam em Portugal. Os dados foram analisados com recurso a duas abordagens estatísticas: a análise descritiva das variáveis, e análise de equações estruturais. Os resultados revelam que os factores intrínsecos que melhor explicam a motivação da equipa de vendas são as “metas pessoais” e “competências adquiridas”. Os factores extrínsecos que melhor explicam a motivação neste contexto são a “transparência e lealdade no contacto com as chefias” e “confiança na empresa”. A “participação no crescimento dos negócios da empresa” e a “Atitude” são os factores com maior peso no desempenho ao nível dos resultados e comportamental, respectivamente <![CDATA[<b>Investigando os Influenciadores do Materialismo na Adolescência</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582017000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This work presents results of a research whose objective was to identify the influencers attributes in degree of materialism among Brazilian adolescents. The literature review has contemplated discussions about the materialism among adolescents that culminated in the proposition of a theoretical model to be tested empirically. The model was composed of three influencer variables materialism (age, economic class, gender) and by seven influencer constructs (communication with friends, communication with parents, effect of peers, media exposure, attitudes to the adverts, attraction of celebrities and self-esteem). The field research involved 1.353 adolescents aged 11 to 18 years of primary and secondary education, from private and public schools. For the data analysis modeling of structural equations was used. Among the results, we can highlight the significant influence of constructs of communication with friends and effect of peers in the degree of materialism among adolescents<hr/>Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa cujo objetivo foi identificar os atributos influenciadores no nível de materialismo entre adolescentes no Brasil. A revisão da literatura contemplou discussões acerca do materialismo entre adolescentes que culminaram na proposição de um modelo teórico a ser testado empiricamente. O modelo foi composto por três variáveis influenciadoras do materialismo (idade, classe econômica e gênero) e sete construtos influenciadores (comunicação com os amigos, comunicação com os pais, efeito de pares, exposição à mídia, atitudes frente à publicidade, atração de celebridades e auto-estima). O trabalho de campo envolveu 1.353 adolescentes com idade entre 11 a 18 anos de escolas públicas e privadas em nível de educação fundamental e médio. Para a análise dos dados a modelagem de equações estruturais foi utilizada. Entre os resultados, pode-se enfatizar que os maiores influenciadores do nível de materialismo entre adolescentes são os construtos comunicação com os amigos e efeitos de pares