Scielo RSS <![CDATA[Tourism & Management Studies]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=2182-845820160002&lang=pt vol. 12 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Analysis of advertising effectiveness and usability in Travel 2.0 tools</b>: <b>An experimental study through eye-tracking technique</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La finalidad del presente estudio es analizar el tipo de navegación que se realiza en las herramientas Travel 2.0 (blog de viajes, perfil en red social y en comunidad virtual de viajeros) así como la eficacia publicitaria de un banner ubicado en ellas. Para la consecución de estos objetivos se creó un diseño experimental con diferentes métricas oculares y un cuestionario auto-administrado que cada sujeto debía cumplimentar al término de cada prueba. Los resultados del estudio revelan lo siguiente: i) el patrón de visualización de los usuarios depende de la herramienta Travel 2.0 utilizada, ii) la no existencia de ceguera al banner comprobándose además que la edad y la experiencia afectan a la atención visual, y se demostró una mayor eficacia en el caso de Facebook y, por último, ii) las medidas de atención mediante eye-tracking y de recuerdo auto-informado difieren ligeramente entre sí.<hr/>The goal of this study is to analyze the type of navigation used with Travel 2.0 tools (travel blogs, profiles on social networks and online travel communities), as well as the advertising efficacy of a banner on said sites. In order to achieve these objectives, an experimental design with different eye metrics and a self-administered questionnaire that each subject must complete at the end of each test. The results of this study reveal the following: i) the users’ viewing patterns depend on the Travel 2.0 tool used, ii) the not existence of banner blindness in each Travel 2.0 tool, the age and experience affect to the visual attention and greater advertising efficacy was demonstrated in the case of Facebook and, finally, iii) the eye-tracking based attention measures differ slightly from measures of self-reported memory. <![CDATA[<b>As redes de colaboração no turismo de base comunitária</b>: <b>implicações para a gestão participativa</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O turismo de base comunitária (TBC) é o resultado de um processo de colaboração intracomunitário baseado em relações interpessoais, no qual a rede social se apresenta como elemento que tem a capacidade de medir a extensão da colaboração. O presente trabalho discute o TBC assumindo que o processo de gestão da atividade turística supõe envolvimento em relações sociais. Para avaliar empiricamente a implicação do padrão relacional na gestão turística, aplicou-se a análise de redes sociais (ARS) na rede de colaboração do TBC da Prainha do Canto Verde (Ceará, Brasil). O principal objetivo é contribuir com a reflexão teórico-metodológica sobre como os padrões relacionais dentro de uma comunidade podem lançar luz sobre a gestão participativa no turismo local, atendendo à complexidade que caracteriza as relações sociais e o sistema turístico. Os resultados da ARS mostraram que a questão chave para o desenvolvimento de uma gestão do TBC ancorada na equidade participativa é a coexistência das relações entre diferentes atores. As conclusões apontam igualmente para a pertinência da abordagem de redes na análise dos processos e resultados do desenvolvimento turístico comunitário.<hr/>Community-based tourism (CBT) is the result of an intra-community collaborative process, based on interpersonal relationships and in which social networks have the capacity to measure the extent of collaboration. This paper discusses community-based tourism under the assumption that both the concept of community and the process of managing touristic activities imply being involved in social relations. Social network analysis (SNA) was applied to investigate the collaborative network of Prainha do Canto Verde (Ceará, Brazil) in order to empirically assess the implications of relational patterns in tourism management. The main objective is to contribute to theoretical and methodological insights on how relational patterns within a community can shed light on participatory management in local tourism, given the complexity that characterizes social relations and the tourism system. Results of the SNA study showed that the key issue for the development of a CBT management anchored in equity and participation is the coexistence of relations between different actors. The findings also demonstrate the relevance of a network approach in the analysis of processes and results of community-based tourism development. <![CDATA[<b>O impacto do boca-a-boca online</b>: <b>um estudo sobre a adoção de opiniões em comunidades de consumidores online</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A internet causou uma verdadeira revolução no marketing boca-a-boca. Essa comunicação, que antes demandava o contato pessoal, agora é compartilhada globalmente por meio de plataformas virtuais entre indivíduos desconhecidos e geograficamente dispersos. O objetivo deste estudo é avaliar os fatores que afetam a adoção de informações em comunidades de consumidores online. Com uma amostra de 288 respondentes, os dados obtidos foram analisados por meio da modelagem de equações estruturais. Os resultados apontam que a percepção de utilidade das informações se mostrou importante para o processo de adoção das opiniões, sendo a relevância e a confiabilidade da fonte os fatores que mais influenciaram a utilidade percebida.<hr/>Internet has revolutionized word-of-mouth marketing. Once face-to-face, word-of-mouth communications can now be exchanged globally via a multitude of platforms, allowing virtual strangers to share information regardless of geographical boundaries. This study aims to evaluate factors affecting the adoption of information among members of online consumer communities. Structural Equation Modelling (SEM) was used to analyze data from a 288 respondent sample acquired via survey and results indicate that information utility, majorly driven by its relevance and reliability, is crucial for information adoption processes. <![CDATA[<b>Image of Camino de Santiago</b>: <b>Analysis of its promotional representation as a tourist product</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En un contexto de intensa competitividad entre los destinos, la imagen turística se conforma como un importante elemento de diferenciación. Mientras que la imagen percibida se asocia con el conjunto de creencias e impresiones del turista sobre un destino; la imagen proyectada se afianza como un fenómeno de notable importancia de cara a la promoción y comercialización adecuada del éste. Se analizan en este trabajo las campañas de promoción realizadas por la Administración Autonómica sobre el Camino de Santiago en las últimas décadas- el contexto, la evolución, los actores, las estrategias de promoción, las acciones de comunicación, los materiales empleados y los símbolos de identidad- y la correspondencia entre la comunicación realizada (imagen proyectada) y la imagen percibida por los peregrinos -obtenida del análisis de 2.000 cuestionarios. El estudio empírico, que toma en consideración la imagen turística del Camino de Santiago desde el punto de vista de los turistas/peregrinos y la imagen que resulta de los folletos publicitarios, ha confirmado la existencia de ciertas diferencias entre ambas lo que permite identificar el nivel de ajuste y correspondencia entre estos elementos de cara a la mejora de la competitividad del destino.<hr/>In the context of intense competition between destinations, the tourist image is an important element of differentiation. The perceived image is associated with beliefs and impressions about the destination; the projected image becomes an important phenomenon for the promotion and marketing of destinations. In this paper we analyze the promotion campaigns carried out by the regional administration about the Camino de Santiago in recent decades (the context, evolution, actors, promotion strategies, communication activities, materials and symbols) and the correspondence between communication (projected image) and the perceived image by the pilgrims (through the analysis of 2,000 surveys). The empirical study, which takes into account the tourist image of the Camino de Santiago from the point of view of tourists/pilgrims and the projected image, has confirmed the existence of some differences between both, which allows to identify the correspondence or fit between these elements to improve of destination competitiveness. <![CDATA[<b>Capacidade turística como pressuposto de desempenho organizacional</b>: <b>Um estudo no setor hoteleiro</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt As capacidades turísticas procuram melhor aproveitar as competências internas, superando as adversidades ambientais e provendo melhores resultados para a empresa, apresentando-se como uma vertente das capacidades dinâmicas, com potenciais estratégicos para as tomadas de decisões. Desta maneira, objetiva-se com esta pesquisa relacionar a capacidade turística com o desempenho organizacional, em específico do setor hoteleiro. A pesquisa amparou-se em uma amostra de 65 hotéis, sendo que o tratamento dos dados deu-se por meio de análise fatorial confirmatória e modelagem de equações estruturais. Os resultados demonstraram que existe relação positiva e estatisticamente significante entre a capacidade turística e o desempenho dos hotéis pesquisados. Nestes casos, as capacidades turísticas influenciam positivamente o desempenho dos hotéis pesquisados. Conclui-se que a capacidade turística é adequada ao que preconiza a teoria seminal sobre capacidades dinâmicas, sendo fonte de atenção dos executivos para a melhoria da vantagem competitiva de suas organizações.<hr/>The tourism capabilities seek better use of internal skills, overcoming environmental adversities and providing better results for the company, presenting itself as a part of dynamic capabilities, with strategic potential for decision-making. Thus, in order to verify its effect on strategic outcomes, the purpose of this research is to relate the tourism capabilities with organizational performance, in particular in the hospitality industry. Research was based in a sample of 65 hotels, and the processing of data was given by confirmatory factor analysis and structural equation modeling. The results showed that there is a positive and statistically significant relationship between the tourism capabilities and performance of surveyed hotels. In these cases, the tourism capabilities positively influence the performance of surveyed hotels. It is concluded that the tourist capacity is adequate to what is advocated by the seminal theory of dynamic capabilities, a source of attention of executives to improve the competitive advantage of their organizations. <![CDATA[<b>A relação virtuosa entre empreendedorismo e capital social</b>: <b>um estudo em empreendimentos de turismo em espaço rural em Portugal e no Brasil</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente estudo tem como principal objetivo compreender a relação entre capital social e criação e desenvolvimento de empreendimentos em Turismo em Espaço Rural. Através da estratégia de pesquisa de estudo de caso, este estudo analisa as redes sociais usadas pelos empreendedores, os recursos acedidos e os aspetos importantes relacionados com as dimensões do capital social (na fase de criação e desenvolvimento dos empreendimentos). Os resultados sugerem que, nos casos estudados, as redes formais e informais são cruciais na mobilização de recursos económicos e não económicos. Em geral, a rede informal é importante na mobilização de recursos não-económicos, sendo nos casos brasileiros, igualmente importante na mobilização de recursos económicos. Relativamente à dimensão estrutural de capital social, foi possível verificar semelhanças na fase de criação, ou seja, predominância de uma configuração simples, familiar e adoção de uma gestão informal. Constatou-se, no entanto, evidências de uma crescente complexidade em projetos com elevado crescimento durante a fase de desenvolvimento. No que respeita às dimensões relacional e cognitiva ambas são relevantes em diferentes fases de projetos empreendedores, e à medida que estes vão crescendo e gerando mais valor, parece ocorrer uma maior identificação entre empreendedores e organizações comunitárias e agentes locais, aumentando a legitimidade do projeto e da cultura empreendedora da comunidade.<hr/>This study aims to understand the relationship between social capital and the creation and development of enterprises in rural tourism. Through a case study research strategy, the study aims to understand the social networks used by entrepreneurs, resources accessed and important aspects related to the dimensions of social capital (in creation and development phases of the entrepreneurial projects). The results suggest that in the cases studied the informal and formal networks owned by entrepreneurs are crucial in mobilizing financial and non-financial resources, and in general, the informal network is crucial in mobilizing non-economic resources, and, in the Brazilian cases, also important in mobilizing financial resources. Regarding the structural dimension of social capital, it was possible to verify similarities in the creation phase, such as simple configuration, familiar and informal management adopted. There are, however, some evidence of an increasing complexity in projects with high growth during the development phase. Concerning the relational dimension and cognitive dimension both are relevant at different stages of entrepreneurial projects. As the projects are growing and creating value, there is a greater identification between entrepreneurs, and community organizations and local players, increasing the legitimacy of the enterprise and the entrepreneurial culture of the community. <![CDATA[<b>A aliança indissociável entre o turismo cultural e o turismo em espaço rural na Madeira</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O turismo e a cultura são aceites como áreas estratégicas na esfera do crescimento económico e social de muitas regiões e sendo o património cultural da Madeira um fator de forte atratividade turística no contexto do turismo em espaço rural (TER) na Ilha, pretendeu-se neste artigo demonstrar a necessidade de valorização da dimensão cultural como recurso turístico fundamental na oferta turística futura das «Casas de Campo» na Ilha da Madeira. A metodologia incluiu, para além da pesquisa bibliográfica, a condução de inquéritos aos visitantes das «Casas de Campo» na Ilha, assim como de entrevistas semiestruturadas dirigidas aos proprietários/representantes destes empreendimentos. Um dos principais contributos da presente investigação residiu na constatação da aliança indissociável entre o turismo cultural e o turismo em espaço rural na Ilha, e na consequente e iminente inclusão da vertente cultural como recurso turístico nas futuras estratégias promocionais do TER na Madeira.<hr/>Tourism and culture are acknowledged as strategic areas in the context of many region’s economic growth and since Madeira’s cultural heritage proved itself a key factor of tourist attraction in Madeira's Rural Tourism framework, this article intended to demonstrate the need to value the cultural dimension as a fundamental tourist resource for the future offer of Madeira Island’s Country Homes. The methodology includes, besides the bibliographical research, the conduction of surveys to visitors of the Island’s Country Homes, as well as semi-structured interviews directed to these establishment’s owners/representatives. The results of the study reveal the inseparable alliance between the Island’s cultural and rural tourism, highlighting the imminent inclusion of the cultural dimension as a tourist resource in future promotional strategies for Rural Tourism in Madeira. <![CDATA[<b>The use of social media in hotels as efficient management indicative</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La mayoría de hoteles españoles ha adoptado durante los últimos años el uso de redes sociales, pero los datos indican que muchos de ellos lo hacen de forma inadecuada, a pesar de no requerir de una formación espacialmente intensa para su manejo básico. El objeto de este trabajo es averiguar si un uso eficiente de estas herramientas puede tener algún tipo de relación con la puntuación obtenida por los hoteles y, por lo tanto, con su eficiente gestión. Para ello analizamos la información de las dos webs más destacadas en la recogida de opiniones de huéspedes (TripAdvisor y Booking), observando puntuaciones diferenciadas en función del uso de redes sociales. Los datos demuestran que, en general, el uso eficiente de redes sociales viene acompañado de una mayor puntuación del hotel.<hr/>Most Spanish hotels have adopted social media in recent years, but data indicate that many of them do it improperly, although a particularly intensive training for basic operation is not required. The purpose of this paper is to determine whether an efficient use of these tools may have some relationship with the score obtained by hotels and, therefore, with its efficient management. We use the information provided by customer’s reviews on TripAdvisor and Booking, observing different scores, depending on the use of social media. Data show that, in general, efficient use of social media generate better hotel scores. <![CDATA[<b>Analysis of the determinants on the predisposition to visit a wellness tourism destination</b>: <b>Typologies of potential tourists</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el presente artículo se analiza a) el posible efecto que variables como la familiaridad, la motivación y la imagen ejercen sobre la intención de visita de un destino de turismo de bienestar y b) la existencia de diferentes grupos de turistas utilizando criterios sicológicos, en este caso, las motivaciones. Para la obtención de datos se realizó una encuesta con cuestionario web enviado a una lista existente de inscritos en una plataforma web. El análisis evidencia la existencia de grupos diferenciados de turistas de bienestar y demuestra la influencia de las variables estudiadas sobre la intención de visitar un destino de turismo de bienestar. Los hallazgos contribuyen a un mejor entendimiento del proceso de toma de decisiones y los factores que influencian a los turistas actuales y potenciales a realizar actividades de bienestar y a elegir ciertos destinos turísticos.<hr/>In this article we analyze: a) the potential effect that variables such as familiarity, motivation and image have on the intention to visit a wellness tourism destination; b) the existence of different groups of tourists that may exist using a psychological criteria, in this case, motivations. For data gathering, a web questionnaire was sent to an existing entry list on a web platform. The analysis demonstrates the existence of groups of wellness tourists and shows the influence of the variables under study on the intention of visiting a wellness tourism destination. The findings contribute to a better understanding of the decision-making process and the factors that influence actual and potential tourists to conduct welfare activities and to choose certain destinations. <![CDATA[<b>A participação de stakeholders no planeamento e gestão do turismo e da recreação em áreas protegidas</b>: <b>Fundamentos sobre o processo participativo</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O turismo e a recreação em áreas protegidas têm vindo a tornar-se cada vez mais relevantes a nível internacional e nacional. Neste sentido, é importante que estas áreas assumam princípios de planeamento e gestão destas práticas, de forma a melhor se enquadrarem neste crescimento e contribuírem para o desenvolvimento sustentável dos territórios onde se inserem. Neste domínio, surge a gestão participativa como uma condição essencial para o alcance dos princípios da sustentabilidade. Este artigo reflete um trabalho de revisão de literatura, com vista a uma melhor compreensão dos fundamentos que regem estes processos. A reflexão daqui derivante realça a importância de, a par de aspetos processuais, se considerar de forma mais aprofundada um conhecimento do perfil dos stakeholders, assente na comunicação ativa e legitimação para a participação. Considera-se que um conhecimento adequado do seu perfil e perspetivas acerca dos vários domínios do processo, poderá reduzir os problemas mais comuns derivantes da sua implementação.<hr/>Tourism and recreation in protected areas is becoming increasingly relevant at an international and national level. Therefore, it is important that these areas adopt principles of planning and management of tourism and recreation practices in order to better fit in this growth and contribute to the sustainable development of the territories. Regarding management, we found participatory management as an essential condition for the achievement of sustainability principles. This article reflects a literature review regarding a better understanding of the fundamentals governing these processes. The reflections made in this article stress, along with procedural aspects, the importance of a profound understanding of the stakeholders profile, based on active communication and legitimacy to participate. It considers that an adequate understanding of the stakeholders profile and perspectives about the several factors of the management process may reduce the most common problems deriving from its implementation. <![CDATA[<b>Experiência turística em museus</b>: <b>percepções de gestores e visitantes</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O objetivo do artigo foi compreender as diferenças entre as percepções de gestores de museus e a experiência dos visitantes. A metodologia foi qualitativa e exploratória e abrangeu três perspectivas diferentes: as diretrizes dos gestores de museus; a opinião geral de visitantes (pré-experiência) e a experiência de visitantes (pós-visita). Dados foram coletados usando entrevistas semi estruturadas com os três grupos, em Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. Como resultados, aponta-se que existem incongruências entre as visões de gestores e dos visitantes. Entrevistados destacaram a falta de interesse em visitar museus e que sua visita foi regida pela influência social e pela curiosidade. Gestores destacaram aspectos distintos que afetam a experiência em museus: a interatividade, a independência dos visitantes, os eventos e programação complementar. Os autores agradecem o apoio da Fapemig e da Capes.<hr/>The purpose of this paper is to comprehend differences between museum’s managers perceptions and visitors’ experience. The methodology is qualitative and exploratory comprising three different perspectives: museum’s managers’ directives, visitors’ general opinion (pre experience) and visitors’ post experience. Data were collected through interviews with all the three groups at Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil. Results show that there are incongruences between managers and visitors’ view. Some interviewees highlighted their lack of interest in visiting museums and others affirmed their visit was conditioned to social influence and curiosity. Managers highlighted distinct aspects of museums’ experience: interactivity, visitors’ independence and events schedule. The authors acknowledge the financial support given by Fapemig and Capes. <![CDATA[<b>Crisis and survival strategy in the hospitality industry</b>: <b>An approach through financial statements</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo del trabajo es ver si la estrategia de supervivencia de los hoteles españoles a la actual crisis ha dejado huella en sus Estados Financieros y si dichos cambios se han producido al mismo ritmo que evolucionaba la economía nacional. Para ello, se ha obtenido una muestra de 975 empresas de la base SABI, se han elaborado algunos ratios financieros y se les han aplicado una prueba t de mediciones apareadas. Se ha rechazado la hipótesis nula de igualdad de medias con una confianza del 95% para los ratios de rentabilidad, solvencia y endeudamiento: La crisis puede estar en la base de unos valores peores de rentabilidad pero mejores de solvencia, endeudamiento, liquidez y eficiencia. Por otra parte, mediante regresión estadística se han buscado las variables económicas que mejor explican la evolución de los ingresos netos en el conjunto de hoteles: la llegada de turistas extranjeros es la base para el comportamiento anti-cíclico del sector.<hr/>The aim of this study is to see if the survival strategy of Spanish Hotels on the current crisis has left a mark in their Financial Statements and if the changes have taken place at the same time as the national economy was evolving. To do this, we have obtained a sample of 975 companies from SABI. We have made the financial ratios and applied them a paired t-test measurements. It has rejected the null hypothesis of equal means with a 95% confidence for profitability, solvency and indebtedness ratios: the crisis could have been the reason of lower profitability and debt and higher levels of liquidity, solvency and efficiency. On the other hand, with a regression we have researched the economic variables which can explain better the hotels income evolution: the foreign tourist arrivals are the key for the anti-cyclical behavior of the sector. <![CDATA[<b>Marketing de intangíveis</b>: <b>A servicescape e o uso das evidências físicas para a projeção dos ambientes de serviço</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Considerando as inúmeras influências nas percepções do consumidor, existentes no ambiente de serviço, este estudo objetivou criar um framework sobre uso da servicescape. Para isso, foram analisadas escalas, variáveis, dimensões, ambientes e construtos utilizados em publicações anteriores. A metodologia escolhida foi a bibliometria, com uso da base de dados Scopus. Dos 85 artigos selecionados, 36 utilizaram algum tipo de escala de servicescape. Estes foram analisados de forma manual e individual por meio da análise de conteúdo. A maior parte dos estudos realizou pesquisas com consumidores e o ambiente preferido foi o de hospitalidade (shoppings, restaurantes, hotéis). O framework resultante representa uma diversidade de variáveis, fatores e construtos, inerentes a uma discussão da influência do ambiente de serviços para os estudos do consumidor. Este estudo contribui para o estado da arte sobre o tema, mas principalmente para embasar a construção de uma métrica adequada e futuros estudos empíricos.<hr/>Considering the numerous influences in consumer perceptions, existing in the service environment, this study aimed to create a framework on use of servicescape. Has been analyzed scales used, variables, dimensions, environments and constructs used in previous publications. The chosen methodology was bibliometrics, using the Scopus database. Of the 85 selected articles, 36 used some kind of servicescape scale. These were analyzed manually and individually by content analysis. Most studies conducted research with consumers and the most used environment was hospitality (malls, restaurants, hotels). The resulting framework reflects the plurality of variables, factors and constructs linked to a discussion about service environment on consumer studies. This study contributes literature on the subject, but mainly for the construction of appropriate metric and future empirical studies. <![CDATA[<b>Gestão do Risco nas “PME de Excelência”Portuguesas</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O objetivo deste artigo é analisar a perceção e sensibilidade ao risco das “PME de excelência” portuguesas e constatar quais os benefícios que retiram da gestão do risco. É também objetivo investigar se as empresas entendem a gestão do risco como algo de positivo e se apresentam maturidade na identificação e tratamento do risco. O método de análise utilizado é quantitativo e exploratório. Numa primeira fase, foi efetuado um inquérito às empresas e realizada uma análise descritiva dos resultados. Numa fase posterior, foi efetuada a análise fatorial de componentes principais. Os resultados apresentam quatro fatores com relevância na análise do risco empresarial, nomeadamente, os fatores relacionados com os riscos de funcionamento, competitividade, adaptação e mercado. As empresas associam o risco de funcionamento a características internas, o risco de competitividade a condições de diferenciação e concorrência, o risco de adaptação ao ambiente que as rodeia e o risco de mercado a variáveis financeiras.<hr/>The objective of this paper is to analyze the perception and sensitivity to risk of Portuguese “Excellence SME” and underline the benefits from risk management. It also investigates whether companies understand risk management as something positive and show maturity in the identification and treatment of risk. The used method is quantitative and exploratory. A survey to Portuguese companies with the classification of excellence is made and a descriptive statistics analysis is initially carried out. At a later stage a factorial analysis of the principal components is performed. The results show four factors that are relevant in the business risk factor analysis, namely those related with operational, competitiveness, market and adaptation risks. Firms associate operational risk to internal features, whereas competitiveness risk is associated with differentiation conditions and competition, adaptation risk to their environment and market risk is associated with financial variables. <![CDATA[<b>Avaliação da qualidade dos serviços bancários online</b>: <b>Proposta de integração dos modelos SERVQUAL, Kano e QFD</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000200016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo centra-se no desenvolvimento teórico de um modelo integrado para a avaliação e a melhoria da qualidade dos serviços de Internet Banking (IB). Após uma revisão da literatura e uma análise crítica dos estudos já elaborados sobre o uso integrado dos modelos de Kano, SERVQUAL e Quality Function Deployment (QFD), propõe-se um modelo integrado significativamente distinto daquele que tem vindo a ser utilizado na literatura. O modelo que se apresenta visa superar as desvantagens inerentes ao modelo integrador existente, contribuindo para um melhor entendimento da “voz do cliente” e para uma melhoria da qualidade dos serviços de IB. O artigo propõe também um conjunto de proposições para investigação empírica futura.<hr/>This article focuses on the theoretical development of an integrated model for the assessment and improvement of the quality of Internet Banking (IB) services. Based on a literature review and critical analysis of the studies on the integrated use of the Kano model, the SERVQUAL and the Quality Function Deployment (QFD), this paper suggests an integrated model that is significantly distinct from those in the extant literature. The suggested model aims to surpass inherent disadvantages of the models in the literature, to contribute to a better understanding of the “voice of the customer” and to improve the quality of the IB services. This paper also develops several propositions for future empirical investigation. <![CDATA[<b>CSR and technology companies</b>: <b>A study on the motivations of implementation and integration in Spanish companies</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000200017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se propone un modelo de ecuaciones estructurales para explicar las motivaciones de implantar medidas de Responsabilidad Social Corporativa (RSC) en empresas tecnológicas españolas y cómo influyen en la integración de la RSC la presencia de sistemas de gestión normalizados previos a la implantación de dichas medidas. El análisis de la RSC en empresas tecnológicas se encuentra en un estado inicial como demuestra la literatura analizada. Se llevó a cabo un estudio en empresas ubicadas en parques científicos y tecnológicos españoles. Los resultados del modelo revelan que existe una relación positiva, directa y estadísticamente significativas entre las motivaciones, los sistemas de gestión previos, la implantación de medidas de RSC y la integración real de la RSC en la organización, y por tanto con implicaciones teóricas y prácticas para la gestión de la RSC en empresas tecnológicas cubriendo el hueco encontrado en la literatura.<hr/>In this article a structural equation model is proposed to explain the motivations of implementing Corporate Social Responsibility (CSR) measures in Spanish technology companies and its linkage with other standardized management systems before CSR implementation. The analysis of CSR in technology companies is in an initial state, as shown by the literature analyzed. The study was conducted in companies located in Spanish Science and Technology Parks. For this study, a survey was sent and structural equation model was used. Model results show that there is a positive, direct and statistically significant relationship between the motivations, previous management systems, implementation of CSR and the real integration of CSR in the organization. The links between the motivations of CSR, CSR actions and their integration in technology companies are reliably and empirically demonstrated. <![CDATA[<b>Recursos intangíveis e desempenho das exportações</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-84582016000200018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O objetivo fundamental deste estudo é analisar se os recursos intangíveis influenciam o desempenho das exportações. Para tal, tendo em consideração a revisão da literatura sobre os temas estudados, realizamos uma investigação quantitativa, através de um questionário enviado para o responsável pelas atividades de exportação de pequenas e médias empresas (PME) portuguesas da indústria de calçado, associadas da Associação Portuguesa dos Industriais de Calçado, Componentes, Artigos em Pele e seus Sucedâneos (APICCAPS). Confirmamos a positiva e significativa influencia que os recursos intangíveis têm no desempenho das exportações e que os recursos que mais contribuem para esse efeito são os recursos de reputação e o acesso aos recursos financeiros. Este estudo apresenta os recursos intangíveis como um determinante estratégico do desempenho das exportações.<hr/>The main goal of this study is to analyze if intangible resources influences export performance. To this end, taking into account the literature review on the studied themes, we performed a quantitative research, through a survey sent to the responsible for the export activities of Small and Medium Sized Enterprises (SMEs) Portuguese footwear industry companies, associated of the Portuguese Footwear, Components and Leather Goods Association (APICCAPS). We have confirmed the positive and significant influence that intangible resources carried out into export performance, and that the resources that most contribute to this end are reputation resources and access to financial resources. This study presents intangible resources as a strategic determinant of export performance.