Scielo RSS <![CDATA[Revista :Estúdio]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1647-615820170001&lang=pt vol. 8 num. 17 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Arte e viragem educativa</b>: <b>alternativas</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Através das plataformas de circulação artística como o Congresso CSO, e suas revistas associadas, tem-se vindo a afirmar uma produção ensaística sobre artistas emergentes, oriundos das novas potências criativas. A proposta tem sido consequente e perseguida de modo sustentado; surgem novas ligações, ano após ano. Os autores de Portugal tomam conhecimento alargado, não do convencionalismo eurocêntrico do grande mercado, mas das alternativas discursivas no mundo de idiomas ibéricos. Esta é uma alternativa, uma instância de afirmação, uma concretização para uma perspetiva inovadora e criadora, congregadora e geradora de pensamento crítico. A atitude é talvez "Altermodern" (Bourriaud) e o resultado é expressivo, ao longo das quase duas dezenas de edições da Revista Estúdio. Talvez seja esta uma manifestação da viragem educativa nas plataformas de disseminação.<hr/>Through the artistic circulating platforms as the CSO Congress and their associated journals, an essayistic production has been arising about emerging artists from the new creative powers. This challenge has been persecuted with consistency and sustainability; new connections between artists, year after year. The authors from Portugal become aware, more than the well-established Eurocentric artists but of discursive art alternatives in the world of Iberian languages. This is an alternative, an instance of affirmation, an implementation for a creative and innovative perspective of critical thinking. The attitude is somewhat "Altermodern" (Bourriaud) and the result is significant, along the nearly two dozen editions of Revista Estúdio journal. Maybe this is a manifestation of educational turn through these platforms. <![CDATA[<b>Sabine Finkenauer's Sleeping Garden</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La artista visual afincada en Barcelona, Sabine Finkenauer, nos muestra la posibilidad de generar nuevas imágenes desde un discurso que surge de la simplicidad y la calma, por medio de una práctica pictórica que reconsidera la iconografía de las vanguardias históricas. Mediante unas estructuras esenciales, sintéticas, del lenguaje de la abstracción, describe motivos del mundo infantil, la feminidad y el kitch; para configurar un universo silencioso, un clima pleno de sensibilidad, autobiográfico, entre la ironía, la discreción y la alegría vital.<hr/>The visual artist based in Barcelona, Sabine Finkenauer, shows us the possibility ofgenerating new images from adiscourse that comes from simplicity and calm, through a pictorial practice that reconsiders the iconography of the historical avant-gardes. Through essential, synthetic structures of the language of abstraction, he describes motives of the infantile world, femininity and kitch; to set upasilent universe, aclimate full of sensitivity, autobiographical, between irony, discretion and vital joy. <![CDATA[<b>João Paulo Queiroz: Desenhos, 2005-2016. Acalmar a natureza inquieta do lugar</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt João Paulo Queiroz tem vindo a desenvolver um corpo de trabalho em série a partir da repetição, da observação e da representação de um mesmo lugar desde 2005. Ao longo dos doze anos que medeiam a produção traduzida no corpo de trabalho que hoje se afirma, João Paulo Queiroz regressou, durante um mês de Verão de cada ano, a um mesmo lugar que se tornou, simultaneamente, sujeito e objecto do seu estudo. Este artigo pretende reflectir sobre os processos e metodologias inerentes a uma prática continuada dedesenho na multiplicidade de inquietudes que representa.<hr/>João Paulo Queiroz has been developing a body ofwork in aseries based in repetition, observation and representation of the same place since 2005. Along the twelve years that encompass theartistic production translated in a body ofwork of hundreds ofdrawings, João Paulo Queiroz revisited, during onemonthinthesummer of every year, one place that became both subject and object of study. This paper aims to reflect on the processes and methodologies inherent toan unquiet practice. <![CDATA[<b>A fotografia, o vivo, o ausente, o agora</b>: <b>a produção da artista brasileira Sofia Borges</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo tem por objetivo apresentar e analisar a essência da produção da artista brasileira Sofia Borges, numa tentativa de abrir ao leitor possibilidades de entrada num conjunto fotográfico profundo e denso, que nasce esedesenvolve a partir dequestões próprias da artista sobre a existência, a representação, os vazios, o ser/estar e a imagem fotográfica. Tal análise tem como ponto de partida e sustentação, o livro autoral de Borges, The Swamp, lançado o ano passado, que traz uma síntese de sua pesquisa e produção artística.<hr/>This article aims to present and analyze the essence of the Brazilian artist Sofia Borges 's production, in an attempt to open to the reader possibilities of entry into adeep and dense photographic set which is born and develops from the artist' s own questions about the existence, about representation, about the voids, about being and about the photographic image. This analysis has as its starting point and support, theartist's book, The Swamp, released last year, which brings asynthesis of her research and her artistic production. <![CDATA[<b>Tales, capturing the innocence and cruelty of fairytales</b>: <b>Sonya Hurtado</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Esta comunicación propone un análisis de la obra fotográfica "Tales" entendida como arte digital de la artista Sonya Hurtado. Un viaje visual para explorar y analizar el mundo imaginario de la infancia. Este acercamiento a su obra se llevará a cabo desde dos puntos de vista: uno que parte del discurso narrativo literario de los cuentos infantiles para transformarlos en un discurso visual y un segundo desde el estudio de el proceso fotográfico para crear una narrativa visual propia y compartir de una manera inteligente y sensible los cuentos populares infantiles.<hr/>This communication is a proposal to study in deep the photographic work 'Tales' as a digital art by theartist Sonya Hurtado. This would take us to avisual exploration and analysis of the imaginary world of childhood. The approach to the study of Hurtado's work would be focusing in two points: first it will consider the context of fairy tales and children's stories' narratives and how they are transformed into avisual language and the second to focus in the photographic process to create a unique visual narrative that allows her to share and present to the public in an intelligent and sensible way the popular fairytales <![CDATA[<b>O Admirável Mundo do coletivo artístico Pandora Complexa</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Pandora Complexa é um coletivo artístico formado por Júlio Dolbeth e Rui Vitorino dos Santos, e também o nome do blogue artístico e do projeto de arte na world wide web do coletivo destes dois artistas que vivem e trabalham na cidade do Porto. Ambos formados em Design de Comunicação. Esta comunicação é referente à ultima mostra em espaço de galeria do projeto Pandora Complexa, realizada no Colégio das Artes da Universidade de Coimbra, integrada na exposição "Cinema Quarteto, Quatro Salas, Quatro Artistas", de 23 de setembro a 7 de novembro de 2016.<hr/>Pandora Complexa is the name for an artistic collective formed by Júlio Dolbeth and Rui Vitorinodos Santos. It is also the name ofanartistic blog and aworldwide art's project from these two artists' collective wholiveand workin Oporto, Portugal. Both graduated in Communication Design. This communication refers to the last exhibition from Pandora Complexa exposed in Coimbra's University of Arts College, integrated in the exhibition "Cinema Quarteto, Quatro Salas, Quatro Artistas" from 23rd September until 7th November of 2016. <![CDATA[<b>"Através de um corpo que dói"</b>: <b>Reflexões sobre o trabalho de Sandra Maria Lucia Pereira Gonçalves</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo refere-se à análise da série fotográfica "Um corpo radiografado, é um corpo que dói, mesmo que em silêncio" da artista visual e pesquisadora brasileira Sandra Maria Lucia Pereira Gonçalves através do conceito norteador de "Crítica genética", conforme explicitado por Cecília Almeida Salles em "Gesto Inacabado: Processo de Criação Artística" (2004).<hr/>This article refers to the analysis of the photographic series "An x-rayed body is a body that hurts, even if in silence" of the visual artist and Brazilian researcher Sandra Maria Lucia Pereira Gonçalves through the guiding concept of"Genetic criticism", as explained by Cecília Almeida Salles in "Gesto Inacabado: Processo de Criação Artística" (2004). <![CDATA[<b>Alejandro Gorafe and the Transfigured Object</b>: <b>from the Common to the Sublime</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo pretende poner de relieve la singularidad de la obra del artista Alejandro Gorafe, cuya producción está fundada en su audaz visión para captar la sensibilidad de los objetos cotidianos que, en sus manos, a través de una depuración técnica sobresaliente cargada de gran expresividad, se convierten en piezas genuinamente artísticas de enorme magnetismo. En la obra de Gorafe nada es ficticio. Los elementos que la componen se acoplan, a través de su mirada perspicaz, como si estuvieran destinados a una filiación eterna.<hr/>This article aims to highlight the idiosyncratic nature of Alejandro Gorafe's artistic production which is based on his daring vision to capture the esthesia of everyday objects that, in his hands, by means ofanexceptionally expressive technique, become genuinely artistic pieces with enormous magnetism. In Gorafe's work, nothing is fictitious. The elements with which it is composed are joined, through his insightful gaze, as though destined for eternal filiation. <![CDATA[<b>Invasão e espreita nos sistemas poéticos de Márcia Braga</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo aborda a instalação "Comer o livro" (2014) eo objeto "Este corpo já foi meu" (2015) de Márcia Braga. Problematiza, no espaço expositivo, as estruturas relacionais propostas e revela, na intimidade do cotidiano e da memória da artista, os processos e conceitos operacionais quegestaram sua prática eseu desejo de participação do outro.<hr/>This article discusses the installation "Eat the book" (2014) and the object "This body was once mine" (2015) by Márcia Braga. It problematizes the proposed relational structures and reveals, in the exhibition space, the intimacy of the artist 's daily life and memory, the operational processes and concepts that have shaped her practice and her desire of the other's participation. <![CDATA[<b>Corpo e ornamento</b>: <b>as provocações de Lauren Kalman</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt No séc. XX o corpo se tornou alvo de conhecimento e experimentação em múltiplos campos, dentre eles o da arte. Este texto tem como objetivo apresentar e discutir a obra da artista visual LK, na qual corpo, ornamento e imagem são discutidos a partir desuas relações com saúde e doença, beleza e grotesco, sensorialidade e sexualidade, O objetivo é fazer uma leitura das obras sob o viés de autores relevantes nos estudos do corpo, tais como Foucault, Vigarello e Courbine.<hr/>In the twentieth century the body became the target of knowledge and experimentation in multiple fields, including art. This text aims to present and discuss the work of visual artist Lauren Kalman, in which body, ornament and image are discussed from their relationships with health and disease, beauty and grotesque, sensoriality and sexuality. The aim is to make a reading of the works through the point of view of relevant authors in body studies, such as Foucault, Vigarello and Courbine. <![CDATA[<b>Híbridos na construção do imaginário de Micaela Trocello</b>: <b>narrativa, performance, fotografia e gravura</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Na continuidade da narrativa que lê e escuta contar, a artista performa mesclando a própria corporeidade, para, logo após, fixá-la no exercício da pausa foto/gráfica. Estimulada por prolongamentos temporais da imagem no uso da fotografia e modos matriciais de gravar e imprimir, a obra de Micaela Trocello propõe uma compreensão do feminino na história e na atualidade. Imagens capturadas, transferências e proliferações. O corpo, as marcas, a insurgência.<hr/>In the continuity of the narrative that reads and listens to tell, the artist performs merging the own corporeity, soon after, to fix it in the exercise of the photo / graphic pause. Stimulated by temporal extensions of the image in the use of photography and matrix modes of recording and printing, Micaela Trocello's work proposes an understanding of the feminine in history and in the present day. Captured images, transfers and proliferations. The body, the marks, the insurgency. <![CDATA[<b>Zellige and contemporary creation</b>: <b>the mystical vision of Younes Rahmoun</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El Zellige es un elemento que sigue presente en obras de artistas que tuvieron algún contacto con la cultura andalusí, desde los orientalistas hasta los más contemporáneos, los usos de estos elementos varían con el contexto de cada artista. En este artículo vamos a destacar el trabajo de un artista marroquí que nació y creció en Tetuán rodeado del Zellige y cuyo enfoque pretende traspasar los límites convencionales del uso del Zellige en el arte resultando, por lo tanto, fundamental para nuestra investigación.<hr/>Zellige is a material that continues to be present in the works of those artists whom have had some contact with the "andalusi" culture. The spectrum goes from orientalists until the most contemporary ones. The use of this material varies along with the context of each artist. In this article, we will highlight the work of amoroccan artist that was born and raised in Tetouan surrounded by Zellige and whose perspective plans on going beyond the traditional limits of this materials' use, resulting therefore into a fundamental part of our research. <![CDATA[<b>The bordering area in the painting of Rubén Guerrero</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La obra pictórica de Rubén Guerrero (Utrera, 1976) ofrece una revisión constante de los fundamentos esenciales de la pintura, prestando especial atención al proceso, la práctica dela pintura como motivo dereflexión. Plantea un enfrentamiento entre la bidimensionalidad y la tridimensionalidad, la figuración y la abstracción, la negación del fondo y la figura y la realidad y la ficción. Tradicionalmente, dualidades antagónicas que dialogan y se complementan generando un nuevo espacio conceptual: la zona limítrofe.<hr/>Rubén Guerrero's (Utrera, 1976) pictorial work offers a constant review of the essential fundamentals of the painting, paying special attention to the process, the practice of the painting as motive of reflection. It poses adispute between two-dimensionality and three-dimensionality, figuration and abstraction, denial of the background and the figure, and reality and fiction. Traditionally, conflicting dualities that dialogue and support themselves create a new conceptual space: the bordering area. <![CDATA[<b>Living natures</b>: <b>an approach to the idea of landscape through the painting of Carmelo Ortiz de Elgea</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Naturalezas vivas, título que acompaña a una de las exposiciones realizadas por Carmelo Ortiz de Elgea en 2015, nos sitúa ante una proposición activa del hacer paisaje. Se trata de un acercamiento afectivo a las entrañas de la tierra, a las tensiones y empujes generados por las fuerzas internas de la naturaleza. El pintor aborda el término paisaje desde la idea de materia tratando de superar el concepto sublime que lo envuelve en la grandiosidad natural, propiciando así la aproximación al terreno empático de la sinestesia.<hr/>Living natures is the title of an exhibition made by Carmelo Ortiz de Elgea in 2015 that places us facing an active proposition of making landscape. It is about an affective approach to land's essence, to tensions and impulses generated by the internal forces of nature. Painter deals with the term of landscape using the idea of substance and trying to overcome the idea of sublime that covers it with the magnificence of nature, promoting the closeness of the emphatic domain of synesthesia. <![CDATA[<b>Creative process of Sol Abadi in her work Nómades</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El articulo presenta algunas reflexiones a partir del análisis de la obra y el proceso creativo de la artista argentina, naturalizada brasilera, Sol Abadi quien ha realizado exposiciones en Argentina, Uruguay y Brasil y ha sido ganadora del 2º Salón Nacional del Vidrio de Argentina. Presentamos aquí una reflexión sobre su proceso creativo en la obra "Nómades", tomando como referencia a Mihaly Csikszentmihalyi y su concepto de fluidez, a la vez que identificamos motivaciones centradas en la creación y junto con una temática vinculada a la migración.<hr/>The article presents some reflections from the analysis of the work and the creative process of the Argentine artist, naturalized Brazilian, Sol Abadi who has made exhibitions in Argentina, Uruguay and Brazil and has been the winner of the 2nd National Glass Show of Argentina. We present here a reflection on her creative process in the work Nomads, taking Mihaly Csikszentmihalyi and his concept of flow as areference, while identifying motivations centered on creation with a theme linked to migration. <![CDATA[<b>O feminino entre a imagem e o texto na obra de Alice Geirinhas</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo discorre sobre o trabalho da artista Alice Geirinhas a partir de três pontos interrelacionados: texto escrito e imagem desenhada; a abordagem do feminino por meio destes elementos em diferentes momentos de seu trabalho; eapesquisa em arte autobiográfica desenvolvida em sua tese de doutoramento. O que se percebe é uma convergência de fatores distintos que encontra em seu livro de artista Visual Manifesto (2016) expressão singular da relação entre a imagem e o texto.<hr/>This paper discusses the work of the artist Alice Geirinhas from three interrelated points: written text and drawn image; the approach of the feminine through these elements at different moments of her work; and the autobiographical art research developed in her PhD thesis. What is erceived is aconvergence of distinct factors that find in her artist's book Visual Manifesto (2016) a singular expression of the relation between image and text.