Scielo RSS <![CDATA[Revista :Estúdio]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1647-615820160003&lang=pt vol. 7 num. 15 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>O risco corre no Estúdio</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582016000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Com o tema geral que orienta a Revista Estúdio, artistas a escreverem sobre outros artistas, este número 15 reuniu 17 artigos. Percebem-se regularidades nos sentidos pesquisados e propostos. Detetam-se intenções metalinguísticas nas intencionalidades criadoras. Observa-se que o assunto que ocupa os criadores se baseia numa autorreferencialidade questionadora: a arte a interrogar-se, e aos seus dispositivos de legitimação, às suas convenções de disseminação. O risco corre no Estúdio, atravessa as paredes, e traça um propósito fundamental, a emergência fora do centro.<hr/>With the overall theme that guides 'Estúdio' journal, that invites artists to write about other artists, this issue n. 15 collects 17 articles. Regularities can be found in the researched themes and in their directions. Metalinguistic intentions can be detected in their creative intentions. It is observed that the matters of interest by the creators are based on questioning self-referentiality: art asks us, and questions its legitimacy circuits, its dissemination conventions. The risk lies in the 'Estúdio,' through its walls, and draws a fundamental purpose, an emergency totally off-center. <![CDATA[<b>Rui Macedo</b>: <b>Da sugestão e do seu poder imagético</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582016000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A instalação de pinturas e textos que compõem a obra Gabinete de Curiosidades é uma proposta do artista Rui Macedo que actualiza o exercício de hipotipose, ou seja, que permite estimular a formação de imagens mentais (e o imaginário) por via da sugestão literária, plasmando estas imagens nas de uma pintura que enquadra o vazio.<hr/>The installation of paintings and texts intituled Cabinet of Curiosities is a proposal by the artist Rui Macedo updating hypotyposis as an exercise. The text stimulates the formation of mental images (and imaginary) through literary suggestion, affecting these images into the apparent emptiness of paintings. <![CDATA[<b><i>O encontro do imaginário</i> no diálogo entre a obra <i>Unheimlich</i> de Walmor Corrêa e a <i>Histoire naturelle</i> de Buffon</b>: <b>uma aproximação entre arte e ciência</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582016000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Nesse artigo estabelece-se um diálogo entre o livro de artista Unheimlich: imaginário popular brasileiro (2006) e a obra Histoire naturelle, générale et particulière, avec la description du Cabinet du Roy (1749), do naturalista, matemático e escritor francês Georges-Louis Leclerc, conde de Buffon. Buscando aproximar arte e ciência, é proposto um diálogo entre Ondina, de Corrêa, e Criança monstruosa pela transposição das víceras, da obra de Buffon, notando-se que, ao mesmo tempo em que a arte se apropria e subverte imagens geradas a partir da observação científica, a ciência utiliza procedimentos artísticos para obter diferentes modos de registro da realidade.<hr/>In this article, we establish a dialogue between the artist's book Unheimlich: Brazilian popular imagination (2006) and the naturalist, mathematician and French writer Georges-Louis Leclerc, Comte de Buffon's work Histoire naturelle, générale et particulière, avec la description du Cabinet du Roy (1749). Seeking to approach art and science, it proposes a dialogue between Corrêa's Ondina, and Buffon's Child monstrous by the transposition of the viscera, noting that, while art appropriates and subverts images generated from scientific observation, science uses artistic procedures for different modes to register reality. <![CDATA[<b>Processos de criação na obra de Maya Watanabe</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582016000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Artigo explora os processos de criação em algumas obras de Maya Watanabe, em especial as operações que envolvem o cinema e artes visuais. A pesquisa, o campo de investigação, a passagem para a mesa de trabalho, o desenvolvimento da obra e o modo de expor as telas no espaço. Maya Watanabe pensa o espaço, o quadro, a cena, a montagem, a dimensão da linguagem, o tempo e a narrativa como forças de composição da obra.<hr/>The article explores the creative processes in some works of Maya Watanabe, in particular transactions that involve cinema and visual arts. The research, the investigation field, the passage to the desk, the development of the work and the way to expose the screens in space. Maya Watanabe thinks the space, the picture, the scene, the assembly, the dimension of language, time and narrative as composition of the work force. <![CDATA[<b>Metaphors of the absent bodies in Doris Salcedo's installations</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582016000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo constituye un avance de la Tesis Doctoral titulada "Instalaciones transitables latinoamericanas. El rol del espectador ante las poéticas del cuerpo ausente", dirigido por la Lic. Silvia García. Propone un acercamiento a las instalaciones de la artista colombiana Doris Salcedo, que indagan en la memoria individual y colectiva, dando testimonio de las experiencias sociopolíticas traumáticas del contexto en el que surgen.<hr/>This work constitutes an advance of the doctoral thesis entitled "Latin American passable installations. The roles of the spectator against the poetics of the absent body ", led by Mss. Silvia Garcia. It proposes an approach to the Colombian artist Doris Salcedo, who explores the individual and collective memories testifying traumatic sociopolitical experiences inside the context in which they arise. <![CDATA[<b>Ferran Adrià, a criatividade como discurso (entre gastronomia, arte e design)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582016000300006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Qual o papel da criatividade nas dinâmicas de criação do chef catalão Ferran Adrià? Pode o seu processo criativo configurar uma visão enformada pelo design e pela metodologia projectual? Este artigo procura compreender a abordagem criativa com que Adrià inicia uma revolução na alta cozinha, cujo motor é o processo criativo (inerente à concepção, execução e consumo do seu trabalho), e que conjuga o pensamento científico com uma forte dimensão artística na criação dos pratos e no planeamento de toda a experiência.<hr/>What's the role of creativity in Catalan chef Ferran Adrià's creative dynamics? Can his creative process offer a vision built by design and design methods? This article tries to understand Adrià's creative approach which started a revolution in haute cuisine, fuelled by the creative process (concerning the conception, execution and consumption of his work), which combines scientific thinking with a strong artistic dimension in the creation of dishes and the whole experience's planning. <![CDATA[<b>Isa Aderne</b>: <b>uma senhora gravadora</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582016000300007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente trabalho apresenta a obra da gravadora Isa Aderne, cuja arte, a xilogravura, apresenta um cunho popular e uma particular preocupação com o social, muitas delas apresentando um acentuado tom político. A artista diz que 'a arte da gravura possibilita o encontro do indivíduo consigo mesmo'. Sua obra recebeu grande influência de Goeldi (que por seu lado teve também grande influência do expressionismo alemão) e da literatura de cordel, com a qual teve contato na sua infância.<hr/>This study presents the work of Isa Aderne, whose art, wood engraving, presents a popular slant and a particular concern for the social, showing a sharp political tone. The artist says that ' the art of engraving makes possible the encounter of people with themselves'. Her work has received great influence of Goeldi (that had also great influence of German Expressionism) and of popular literature, she had contact in her childhood. <![CDATA[<b>O social media como veículo da obra de arte total de Ana Pérez-Quiroga</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582016000300008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Pensaremos neste artigo acerca da obra "Self-portrait of a female artist as part of society", da artista portuguesa Ana Pérez-Quiroga. Esta obra, que podemos definir como social media art, vem sendo construída ao longo dos últimos 4 anos no aplicativo Instagram e conta com mais de 16.000 imagens publicadas até o momento. Analisaremos o trabalho a partir do conceito de "arte total", ou Gesammtkunstwerk, adotado pela artista para determinar a sua busca poética intermediática, com a hipótese de que a arte pode se tornar total ao encontrar-se com a vida num conjunto de eventos sequenciais mediados por objetos e imagens do quotidiano. Faremos, ainda, uma breve relação com a obra "home", também de Ana Pérez-Quiroga, no sentido de perceber como o social media pode servir de veículo para uma "arte total" contemporânea em ambas as propostas da artista.<hr/>In this article we discuss the work "Self-portrait of a female artist as part of society", by the Portuguese artist Ana Pérez-Quiroga. This work, which can be defined as social media art, has been built over the last 4 years using the Instagram app, and has over 16,000 images published so far. We analyze this artwork based on the concept of "total art", or Gesammtkunstwerk, adopted by the artist to determine her intermedia poetic search, with the assumption that art can become "total" when connecting to real life in a set of sequential events mediated by everyday objects and images. We will also briefly relate this artwork with the project "Home", also by Ana Pérez-Quiroga, to find out how social media can serve as a vehicle for a contemporary "total art" in both projects. <![CDATA[<b>Grupo Acre, aqui nasceu (e assim finou?)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582016000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Em 1977, duas obras em dois locais são decisivas na história do Grupo Acre, e expressivas da viragem gradual da sociedade portuguesa desde abril de 74. A sua análise e contextualização visam compreender raízes conceptuais e relação com o espaço para onde são pensadas, nos IV Encontros Internacionais de Arte das Caldas da Rainha, quando a violência súbita que irrompe ali assinala a suspensão da atividade do grupo. Hoje, sem lugar certo, o medo infiltra-se nos espaços públicos globais, implicando profunda reflexão sobre o destino da liberdade criativa.<hr/>In 1977, two works in two places are decisive in the history of Grupo Acre, and they are expressive of the gradual turn of the Portuguese society since April 74. Their analysis and contextualization aim to understand conceptual roots and relation with the space they have been though to, in the IV International Art Meetings of Caldas da Rainha, when violence suddenly breaks out, marking the suspension of this group's activity. Today, without map, fear seep in global public spaces, implying deep reflection about the destiny of creative freedom. <![CDATA[<b>Uma Colagem sobre Portugal</b>: <b>o <i>Fado Lusitano</i> de Abi Feijó</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582016000300010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo reflete como a imagem animada pode agregar contextos diversos através de caraterísticas consideradas pós-modernas. A obra em questão é o curta-metragem Fado Lusitano (1995), do animador Abi Feijó, que apresenta a colagem como principal caraterística. Através da técnica de recorte e de apropriações variadas, agrega diversos contextos, criando uma representação da história de Portugal.<hr/>This paper reflects how the animated image can aggregate different contexts through considered postmodern characteristics. The work analyzed is the short Fado Lusitano (1995), by animator Abi Feijó, that shows the 'collage' as main characteristic. Through cutout technique and many appropriations, it puts together various contexts that result in a representation of Portugal history. <![CDATA[<b>A "joia dispositivo" na obra de Ana Cardim</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582016000300011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O objetivo deste texto é abordar o conceito de "joia dispositivo", introduzido por Ana Cardim em 2008, na sua obra. O seu trabalho coloca-nos questões sobre os clássicos conceitos de jóia/joalharia o que leva não só à reflexão sobre a função/papel da joia, bem como sobre os limites desses mesmos conceitos.<hr/>The aim of this paper is to address the concept of "jewel device " introduced by Ana Cardim in 2008, in her work. Her work raises questions about the classical concepts of jewel / jewelry which leads not only to reflect on the function / role of the jewel, as well as the limits of these same concepts. <![CDATA[<b><i>It Girl</i></b>: <b>o problema <i>lolicon</i> no videoclipe de Mr. para Pharrell Williams</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582016000300012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se o álbum "G I R L" de Pharrell Williams falha como o manifesto feminista, o videoclipe realizado por Mr. e Fantasista Utamaro para o seu single "It Girl" reenquadra-o numa discussão actual em torno da "juridificação da imaginação". Numa altura em que a O.N.U. pede mão de ferro para a BD e animação pedo-pornográfica no Japão, este artigo investiga o "complexo bidimensional" das subculturas "lolicon" e "moé", e o modo com a sua fenomenologia abjecta perturba a fronteira entre marginal e mainstream, "nós" e o Outro obsceno.<hr/>Pharrell Williams's album "G I R L" may fail as feminist manifesto, but the music video for its single "It Girl", directed by Mr. and Fatasista Utamaro, reframes it in a topical discussion on the "juridification of imagination". At a time when the United Nations asks Japan for an iron fist concerning pedo pornographic comics and cartoons, this article investigates the ""2D complex" of "lolicon" and "moé" subcultures, and the way their abject phenomenology disrupts the boundaries between marginal and mainstream, "us" and the obscene Other. <![CDATA[<b>Recursivity, models and systems in the work of Samuel Castro</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582016000300013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo pretende analizar la obra escultórica de Samuel Castro bajo la perspectiva de tres conceptos: recursividad, modelo y sistema, cuya definición - transversal a otros campos de conocimiento - resulta afectada a su vez si la revisamos a la luz de este trabajo artístico. Las obras a las que nos referiremos responden al intento de imbricar en nuestro propio mundo representaciones del mismo construidas en una escala menor. Las instalaciones y dioramas de Samuel Castro nos muestran cómo a través de la representación pueden alumbrarse nuevas complejidades y cómo nuevos mundos son creados mediante estrategias básicas de miniaturización.<hr/>This article analyses Samuel Castro´s sculptural work under the perspective of three concepts: recursivity, model, and system, whose definition, transversal to other fields of knowledge, is affected at the same time if we revise it in the light of this artistic work. The works to which we refer respond to the attempt to integrate into our own world the representations of it built on a smaller scale. The installations and dioramas of Samuel Castro show how we can figure out new complexities through representation and how new worlds are created using basic strategies of miniaturization. <![CDATA[<b>A escritura-rasura na obra de Edith Derdyk</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582016000300014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O objetivo deste artigo é tecer aproximações entre a obra 'Rasuras' da artista Edith Derdyk e o ato de escrever, considerando que ambos traçam linhas no espaço, marcam superfícies, fixam gestos e produzem sentidos. Esta relação se dará à luz do conceito de escritura de Barthes que evoca um dizer-experiência, próximo do que está acontecendo com aquele que escreve, causando um estranhamento na língua, ou seja, uma "rasura".<hr/>The purpose of this article is to establish links between the 'Rasuras' work of artist Edith Derdyk and the act of writing, considering that both draw lines in space, both mark surfaces, fix gestures and produce meanings. This relationship is seen under the concept of Barthes, scripture, that evokes a telling experience, close to what is happening to the one who writes, causing an estrangement in the language, or an erasure ('Rasura'). <![CDATA[<b>A dialética dos materiais na obra de Regina Rodrigues</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582016000300015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este estudo de caso tem como objetivo refletir sobre as dicotomias propostas pela artista plástica Regina Rodrigues (1959-) ao trabalhar a cerâmica em diálogo com o vidro. Utilizamos a Crítica de Processo e a Critica inferencial, como suporte para um olhar retrospectivo sobre as obras produzidas com estes materiais na exposição "Uma Oleira de Vida Inteira" (2015). Buscamos desvelar alguns dos princípios norteadores que permeiam a poética de Rodrigues como o jogo dual entre o rígido e o flexível, a opacidade e a transparência, o dentro e o fora, o masculino e o feminino.<hr/>This case study aims to reflect on the dichotomies proposed by the artist Regina Rodrigues (1959-) when working with ceramics in dialogue with glass. We use the Process Criticizes and Inferential Criticizes, as support for a retrospective look at her works, produced with these materials in the exhibition "Uma Oleira de Vida Inteira" (2015). We seek to uncover some of the guiding principles that permeate the poetics of Rodrigues as the dual match between rigid and flexible, opacity and transparency, the inside and the outside, the male and the female. <![CDATA[<b>Derivas</b>: <b>um olhar sobre a obra de Marcelo Moscheta</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582016000300016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Em instalações, objetos, esculturas, a obra de Marcelo Moscheta apresenta reflexões geradas em imersões em paisagens distantes, locais de difícil acesso onde o processo criativo se desenvolve em meio ao silêncio e distanciamento do cotidiano. Com foco para a obra "Norte", a abordagem prioriza um estudo com base na crítica de processo.<hr/>In Installations, objects, sculptures, works of Marcelo Moscheta presents reflections generated in immersions in distant landscapes, places of difficult access where creative process development is in the silence and everyday detachment. With focus for the work "North", the approach prioritizes a study based on the process of criticism. <![CDATA[<b>Cildo Meireles</b>: <b>"como na tradição oral" e além</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582016000300017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Desde os anos 1960, Cildo Meireles traz o campo da "oralidade" como suporte de sua produção artística, que exige em sua estrutura uma "biografia" construtiva. Sob este eixo, a instalação Elemento Desaparecendo/ Elemento Desaparecido (2002) se apropria da "tradição oral", cuja ativação pode acenar e repor em questão um sistema social existente, inserindo-lhe contrainformações críticas.<hr/>Since the 1960s, Cildo Meireles brings the field of "orality" to support his artistic production, which requires in its structure a "constructive" biography. Under this perspective, the installation Disappearing Element/Missing Element (2002) appropriates the "oral tradition", which activation can point and replace into question existing social system, inserting counterpropaganda criticism. <![CDATA[<b>Um Compasso no Bolso</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582016000300018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt "Um compasso no bolso" apresenta duas exposições e uma pintura em três cenas ou atos. Hugo Barata, artista e curador, transporta o espectador para uma dimensão pictórica que, mergulhada no universo cinematográfico, explora diferentes noções de espaço e tempo sem nunca se desviar da superfície das coisas (pele).<hr/>"A compass in the pocket" presents two exhibitions and a painting in three scenes or acts. Hugo Barata, artist and curator, takes the viewer into a pictorial dimension which, steeped in the cinematographic universe, explores different notions of space and time without ever deviating from the surface of things (skin).