Scielo RSS <![CDATA[Revista :Estúdio]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1647-615820140001&lang=pt vol. 5 num. 9 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Arriscar</b>: <b>performance, intervenção, hibridação</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Berna Reale</b>: <b>a importância do choque e do silêncio na performance</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo dá a conhecer o trabalho da artista contemporânea Berna Reale, incidindo particularmente na sua obra performativa. Destacam-se nesse contexto duas características marcantes nas suas performances: o choque como meio de comunicação, e o silêncio perante a violência.<hr/>This article presents the work of the contemporary artist Berna Reale, focusing particularly her performative pieces. In that context two striking features are analysed: the shock as a means of communication, and silent in the presence of violence. <![CDATA[<b>Collective artistic practices</b>: <b>In [between] the art and politics</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Con este trabajo nos proponemos rever los elementos de producción de dos colectivos artísticos latinoamericanos, el "Grupo de Arte Callejero", y el "Frente 3 de Fevereiro" (Brasil) a partir de sus trabajos en el espacio urbano.<hr/>With this work we intend to review the elements of two Latin American groups, the "Grupo de Arte Callejero" (Argentina) and the "Frente 3 de Fevereiro" (Brazil) from their jobs in the urban space. <![CDATA[<b>Acreditar ou não na arte</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo analisa uma série específica da produção em desenho do artista Gil Vicente ( Brasil, 1958) intitulada "Inimigos Públicos". Trata-se de uma reflexão sobre o processo de recepção da obra, quando o repertório imagético envolve a crença na imagem e toca limites tênues entre arte, transgressão e crime, além de política, arte pública e fracasso.<hr/>This paper surveys about the specific series of drawings by Gil Vicente (Brazil, 1958) named "Public Enemies". It is a reflection about the process of reception of his work when it involves a relation of trust in the image, and the limits between art, crime, transgression, political and public art. <![CDATA[<b>Instants, intuition and interpretation in the work of Concha Romeu</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Trabajo sobre las obras de Concha Romeu, artista madrileña, para adentrarnos en el estudio del tiempo en las mismas, entre el tiempo olvidado y los instantes del tiempo revivido a partir de las fotografías huella y de las manipulaciones que constituyen la esencia de las obras, "Desvivirse", libro de 50 imágenes de mujeres y "Mi mundo" esfera de cien mujeres, en las que los lenguajes del tiempo nos abren caminos de entendimiento de las piezas.<hr/>Article about the works of the spanish artist Concha Romeu, in order to gain a closer acquaintance of their study of time, the forgotten and the revived one, from the photographies and the manipulations which constitute the essence of the works. "Desvivirse", book with fifty images of women and "Mi mundo", a sphere of one hundred women, where the languages of time show us the way to understand the pieces. <![CDATA[<b>Minimal Universes</b>: <b>Liliana Porter's poetics on stage</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo aborda la producción más reciente de la artista argentina Liliana Porter, una instalación en la que articula y resignifica buena parte de su obra anterior. El trabajo forma parte del Proyecto de Beca de Posgrado de la UNLP, "La instalación como dispositivo escénico y el nuevo rol del espectador", dirigido por la Lic. Silvia García.<hr/>The article refers to the most recently work of the Argentinian artist Liliana Porter, an art installation that frames and redefines lots of her earlier works. This paper is part of the Graduate Fellowship Project of to the National University of La Plata, entitled "Installation and scenic device andthenewroleoftheviewer",led by Ms. Silvia Garcia. <![CDATA[<b>Kiluanji Kia Henda</b>: <b>Ficção, Ironia, Desconstrução</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Esta comunicação abordará dois projetos do artista angolano Kiluanji Kia Henda intitulados respetivamente Balumuka (Ambush) e O.R.G.A.S.M. - Organization of African States for Mellowness - ambos de 2011. Nestes o autor propõe um desafio aos discursos dominantes acerca da história ou da filantropia ocidental em África, expondo simultaneamente as linhas que ligam as realidades locais e globais.<hr/>This communication proposes an approach of two projects developed by the Angolan artist Kiluanji Kia Henda, entitled, respectively , Balumuka (Ambush) and O.R.G.A.S.M. - Organization of African States is Mellowness - both of 2011. In these the author suggests a challenge to dominant discourses about history or Western philanthropy in Africa, while exposing the lines that connect local and global realities. <![CDATA[<b>A place for images</b>: <b>The body as a statement in the work Selknam <i>(self / other)</i>, a phototoperformance made by Juan Carlos Romero</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El siguiente artículo se propone indagar en la obra Selknam (yo/el otro), del argentino Juan Carlos Romero, haciendo especial hincapié en la participación del cuerpo del artista como dispositivo de enunciación. Entendiendo, en este sentido, que dicha producción plástica entreteje de manera dialógica los conceptos de presentepasado, presencia-ausencia, cuerpo biológico-cuerpo social.<hr/>The following article aims to look into the work Selknam (self / other), a photoperformance made by the Argentinian artist Juan Carlos Romero, with particular emphasis on the participation of the body's artist as a device of enunciation. We understand, in this sense, that the plastic production dialogically intertwined concepts such as present-past, presence-absence, biologicalbody-socialbody. <![CDATA[<b>Povos Indígenas em Quadrinhos</b>: <b>o olhar etnográfico-semiótico do artista brasileiro Sérgio Macedo</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Para Clifford Geertz o conceito de cultura é semiótico em sua essência. O presente artigo tem como objetivo revelar o olhar etnográfico-semiótico, imerso na cultura indígena, do artista e desenhista Sérgio Macedo em seu livro: "Povos Indígenas em Quadrinhos." Não se trata apenas de uma sequência de narrativas visuais, mas sobretudo de um manifesto que dá voz aos indígenas, mediante a linguagem artística da história em quadrinhos.<hr/>For Clifford Geertz, the concept of culture is semiotic in its essence. This article aims to reveal the ethnographic semiotic look, immersed in the Indigenous culture, by the artist and designer Sergio Macedo in his book: "Indigenous people in Comics books." It is not just a sequence of visual narratives, but mostly of a manifesto that gives voice to indigenous through artistic language of comics books. <![CDATA[<b>Anthropophagic semiosis and cultural hybridization in the art of Ana de Orbegoso</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt "Vírgenes Urbanas" es un proyecto fotográfico que interviene pinturas religiosas coloniales de la Escuela de Cusco, de la mitad del siglo XVII, símbolo del poder del colonizador, y las re - plantea con nuevos signos que remiten directamente a la descendencia de las antiguas víctimas. Esta investigación tuvo como objetivo analizar el sincretismo cultural como fuente para la construcción de este proyecto de Ana de Orbegoso, artista visual peruana.<hr/>"Urban Virgin" is a photographic project that involved colonial religious paintings of the Cusco School, half of the seventeenth century, symbol of the power of the colonizer, and the re - poses with new signs that refer directly to the descendants of the former victims. Objective of this research was to analyze the cultural syncretism as a source for the construction of this project of Ana de Orbegoso, Peruvian visual artist. <![CDATA[<b>O Corpo como suporte privilegiado de Ornamento</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Através da obra de várias artistas, este artigo propõe-se demonstrar como o corpo tem sido sempre o suporte privilegiado de ornamento e como as práticas de modificação corporal, que existem há milhares de anos, foram retomadas na joalharia contemporânea, mas com novas abordagens, que levaram à redefinição do conceito de joalharia e a um esbater de fronteiras através do encurtamento do campo da não-joalharia.<hr/>Through the work of several artists, this paper aims to demonstrate how the body has always been the privileged support of ornament and how body modification practices, which have existed for thousands of years, have been incorporated in contemporary jewelry, but with new approaches, which led to a redefinition of the jewelry concept and to a blurring of lines by shortening the field of non-jewelry. <![CDATA[<b>Acácia Maria Thiele</b>: <b>Territórios interditos no feminino</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Acácia Thiele é provavelmente uma dos artistas contemporâneas portuguesas, cujo trabalho é definitivamente mais provocativo, dada a natureza crua e explícita da exploração da própria nudez. Estruturado em referências que exploram linguagens visuais do erótico, o seu trabalho é no entanto eficaz nas questões de género que enuncia nos territórios interditos em que se move.<hr/>Acácia Thiele is probably one of the contemporary artists in Portugal, whose work is definitively more provocative, given the raw and explicit nature of her self-exploitation of the naked body. Structured in the erotic mainstream languages, her work is nevertheless effective in the purposes of gender issues that addresses the forbidden grounds she performs. <![CDATA[<b>The territories of the image</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Patricia Dauder (1973) elabora una reflexión entorno a la capacidad que tiene lo representado para aprehender lo real a partir de películas, fotografías y dibujos. En este artículo se analizan diferentes obras que evidencian su interés por los fenómenos de la materia, la atmósfera, el tiempo, el movimiento o la memoria; con ellos construye un diálogo que aborda dualidades como lo figurativo y lo abstracto, lo real y lo imaginario, lo documental y lo ficticio.<hr/>Provides a reflection on the ability of what is represented to capture and visualize what is real, be it through to film, photography or drawing. This article analyses various works that provide evidence of her interest in material phenomena, the atmosphere, time, movement and memory. With these she builds a dialogue that addresses such dualities as the figurative and the abstract, the real and the imaginary, the documentary and the fictitious. <![CDATA[<b>Silver Prints</b>: <b>Speech and image in the work of Colombian photography pioneer Melitón Rodríguez</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En la obra del pionero de la fotografía Colombiana, Melitón Rodríguez¨, se consideran dos ejes de reflexión: "Visualización o espontaneidad del momento decisivo", y por otro lado, "Proyección o ilusión de la realidad", basados en dos fotografías con el fin de identificar el límite existente entre la ilusión creadora del fotógrafo y el registro testimonial. La imagen fotográfica es así fundadora de criterios de construcción de identidad.<hr/>In the work of Melitón Rodríguez, a Colombian photography pioneer, we point at two axes of reflection: "Viewing or spontaneity the decisive moment" and "Projection or illusion of reality", a selection of two photographs identifies the existing boundary between the creativity of the photographer and the testimonial record. The photographic image is the founder of criteria of identity construction. <![CDATA[<b>Os 15 Pincéis de Ema M</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo apresenta as pinturas da artista Ema M, pseudônimo de Margarida Prieto. São naturezas-mortas que tem por tema os pincéis. Trataremos destas obras plenas de referências e remissões à arte da pintura, homenageada aqui através do pincel, um de seus componentes fundamentais: a pintura per si, o gênero natureza-morta, os efeitos virtuosísticos da simulação e da mimese, a economia como estratégia de densificação.<hr/>This paper presents the paintings of artist Ema M, pseudonym of Margarida Prieto. Her still lifes have brushes as theme. We will treat these works full of references to the art of painting, honored here through the brush, one of its key components: the painting itself, the still-life genre, the virtuosic effects simulation and mimesis, the economy as a strateg y densification. <![CDATA[<b>Ressonâncias</b>: <b>a pintura interventiva de Rui Macedo</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt As pinturas do artista visual português Rui Macedo distendem-se do objeto pictórico, atravessam arquiteturas, tocam o real. Suas pinturas interventivas remetem aos conceitos de metalinguagem e mise en abyme.<hr/>The paintings of the Portuguese visual artist Rui Macedo distend from the pictorial object, crossing architectures, touching the real. Macedo's interventive paintings refer to the concepts of meta-language and mise en abyme. <![CDATA[<b>Paco Pomet</b>: <b>the "restoration" of the the gaze</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Esta comunicación analiza dos aspectos fundamentales de la obra del pintor Paco Pomet: el hecho pictórico y la "restauración" de la mirada. La figuración surge como intermediario entre la materia pictórica pura aplicada y la contemplación del espectador. Crítica, ironía e ingenio culminan un proceso de creación de un mundo onírico donde la realidad define las posibilidades narrativas de la práctica pictórica.<hr/>This paper discusses two key aspects from the work of painter Paco Pomet: pictorial fact and the "restoration" of the gaze. Figuration emerges as an intermediary between pure pictorial substance applied and viewer's contemplation. Critique, irony and wit culminate a creating process of a dream world where reality defines the narrative possibilities of pictorial practice. <![CDATA[<b>Da América Latina para o mundo global contemporâneo</b>: <b>as obras intrigantes de Claudia Casarino</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000100018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Ao registrar e interpretar artistas desta contemporaneidade, para uns Hipermodernidade e, para outros, Modernidade Líquida, será demonstrado material ainda pouco conhecido do meio artístico-cultural da América Latina. A imagem, a transfiguração, o retorno, o labirinto, o desenrolar dos nós, o desenraizar oferecem a percepção do desdobramento das identidades e alteridades. O homem é o portador de ideias, o local e o global se mesclam e surgem as universalidades.<hr/>By recording and interpreting artists from this contemporaneity, Hypermodernism for some, Liquid Modernity for others, it will be shown material that is little known in Latin America artistic-cultural world. The image, the transfiguration, the return, the labyrinth, the unfolding of knots, the uprooting, all this offers perception on the unfolding identity and alterity .The man is the bearer of ideas, the local and global mingle and universality arises. Man is the bearer of ideas, the local and global mingle and universality arises. <![CDATA[<b>Apontamentos sobre Paulo Nazareth como um "locatário da cultura"</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000100019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O objetivo desse artigo é refletir criticamente sobre obras do artista brasileiro Paulo Nazareth, considerando sua atuação artística como uma prática cultural e relacional, e aproximando o artista do etnógrafo. Andarilho, performático, saindo do bairro Palmital, periferia de Belo Horizonte (MG), Brasil, o artista já percorreu vários caminhos que o levaram à Índia, África, Américas e Europa.<hr/>The purpose of this article is to reflect critically on works by Brazilian artist Paulo Nazareth, considering his artistic work as a cultural and relational practice, and approaching the artist of the ethnographer. Wanderer, performative, leaving the neighborhood Palmital outskirts of Belo Horizonte (MG), Brazil, the artist has traveled various paths that led him to India, Africa, the Americas and Europe. <![CDATA[<b>O Sentido Dialógico e Transformador da Obra de Mônica Nador</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000100020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O objetivo deste artigo é tecer uma reflexão sobre um recorte da produção da artista visual brasileira Mônica Nador. Amparado sobre os conceitos de Estética Conectiva (Suzi Gablik, 2005) e de Dialogicidade (Paulo Freire, 1987), este artigo entrelaça as ideias dos referidos autores com o processo de criação de Nador, em que a artista abandona os modos tradicionais e individuais de se fazer arte e envereda a criar com o outro de maneira coletiva. Deste modo, Nador reinventa a si, estabelecendo uma conexão social, onde o outro assume um papel de protagonista diante deste fazer.<hr/>The aim of this article is to present a reflection on some aspects of the visual production of Brazilian artist Mônica Nador. Based on the concept of Connective Aesthetics (Suzi Gablik, 2005), and of Dialogicity (Paulo Freire, 1987), this article intertwines the ideas of these authors with the process of creation of Nador, in which the artist abandons traditional and individual modes of art creation and invests in the collective processes of creation with the other. In this way, Nador reinvents herself and establishes a social connection in which the other assumes a central role concerning the practice of art. <![CDATA[<b>The denial of the image in the art work of Irma Álvarez Laviada</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000100021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Bajo el prisma de la estética de la negación, analizamos obras de la artista Irma Álvarez-Laviada. En el análisis se muestran tres estrategias creativas que operan dentro de la negación: Desdoblamiento y oposición; Verso y reverso; Saturación y negación, que vienen a ampliar y desarrollar el trabajo creativo sobre el vacío. La metodología seguida se basa en dos criterios: uno formalista que desarrolla aspectos de una pintura expandida; y otro basado en los postulados lacanianos en torno al vacío de la visión y la imagen tamiz o mediadora.<hr/>Under the prism of the aesthetics of the denial, or aesthetic of negation, we analyze works of the artist Irma Álvarez-Laviada. In the analysis there appear three creative strategies that operate inside the denial: Unfolding and opposition; Verse and back; Saturation and denial, which they come to extend and develop the creative work on the emptiness. The followed methodolog y is based on two criteria: one formalist who develops aspects of an expanded painting; and other one based on the postulates of J. Lacan concerning the emptiness of the vision and the image sieve or mediating. <![CDATA[<b>Adriana Maciel</b>: <b>arquiteturas da pintura</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000100022&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo tem como objetivo analisar a representação da arquitetura na pintura da artista brasileira Adriana Maciel assim como os desdobramentos do uso desse motivo no desenvolvimento de sua obra.<hr/>This article aims to analyze the representation of architecture in painting by Brazilian artist Adriana Maciel as well as the consequences of the use of this motif in the development of his work. <![CDATA[<b>A Coisa em Si do Viver</b>: <b>a Arte de Oriana Duarte</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000100023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo iremos abordar a obra A Coisa em Si e seu desdobramento em O Gabinete de Souvenirs da Coisa em Si - Belém, para refletir sobre seus procedimentos e questões ativadas nesses trabalhos, a partir da formulação operações artísticos-performáticas, com as quais a artista opera.<hr/>In this article we discuss the work the thing itself and its deployment in The Souvenirs Cabinet of the Thing in Itself - Belém, to reflect on their procedures and activated issues in these works, from the formulation artistic-performing operations, with which the artist operates. <![CDATA[<b>The Epidermis of the Intangible</b>: <b>The Light Studyrecords of the Works by Inma Femenía</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000100024&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El tema de la obra de la artista visual española Inma Femenía es la luz, capturada digitalmente en unas condiciones de tiempo y lugar, para después transferir la huella de su incidencia, materializada, a nuevos soportes o espacio expandido. En este artículo se muestra el proceso de trabajo de la artista, para así reconsiderar los fenómenos lumínicos derivados de las tecnologías, capaces de producir resultados estéticos plenos de lirismo.<hr/>The theme of the work of Spanish visual artist Inma Femenía is the light, captured digitally in conditions of time and place, to then transfer the print of its incidence, materialized, to new media or expanded space. This article shows the process of the artist's work, to thus reconsider the luminous phenomena derived from technologies, capable of producing full aesthetic results of lyricism. <![CDATA[<b>Tipo.PT e Por tuguese Small Press Yearbook</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000100025&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Apresentação do projecto Tipo. PT: www.tipo.pt e Portuguese Small Press Yearbook, respectivamente um arquivo online e uma publicação anual sobre livros de artista e edição de autor em Portugal.<hr/>Introducing the project Tipo.PT: the online archive www.tipo.pt and the publication Portuguese Small Press Yearbook, on artists' Books and self-editing in Portugal. <![CDATA[<b>As xilogravuras de Amilton Damas e seu processo de formação</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000100026&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O propósito deste artigo é refletir sobre o processo de criação do artista brasileiro Amilton Damas, assim como sobre o caminho percorrido em seu processo de formação. Os dados nos mostram o quanto a obra de Amilton estabeleu uma sintonia direta com a vida e com seu cotidiano. Por meio de materiais inusitados em xilogravura, o artista dá vida a personagens diversos que vem compondo sua obra desde o início de sua formação em arte.<hr/>The purpose of this article is to reflect on the process of creation of Brazilian artist Amilton Damas as well as on the journey he went through during his education process. The data show how the work of Amilton established a direct line with life and with his daily experiences. Through unusual materials applied to woodcuts, the artist gives life to several characters which have been composing his work since the beginning of his education in art. <![CDATA[<b>Obra gráfica de Paulo Chimendes</b>: <b>produção e inserção de 1971 a 1984</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000100027&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente trabalho busca refletir sobre a produção gráfica do artista brasileiro Paulo Chimendes, sua formação, sua inserção no mercado de arte e os discursos da imprensa ao noticiar seu trabalho.<hr/>This paper seeks to reflect on the production of Brazilian artist Paulo Chimendes, its formation, its insertion in the art market and the speeches of the press in reporting their work. <![CDATA[<b>Gili, a walk in the South American modernity</b>: <b>Relations and situations in Jaime Gili's art work</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000100028&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se plantea en la presentación el posicionamiento de Jaime Gili como pintor que asume una realidad dual entre las relaciones y situaciones que originan sus intervenciones, sean estas en el ámbito sudamericano o bien en el ámbito europeo. Desde 2002 su obra se ha contextualizado como la continuación de una tradición de arte abstracto latinoamericano, especialmente el trabajo óptico y cinético venezolano, con referencias que van desde acciones colaborativas populares a una pintura de abstracción geométrica, la cual, al fragmentarse, adquiere una "exuberancia tropical" o un "dinamismo contingente" que se alimenta de la City.<hr/>In the presentation we look at the positioning of Jaime Gili as a painter who takes a dual reality between the contexts of South America and Europe. We look at the relationships and situations that frame his work. Since 2002 his work has been contextualized as the continuation of a tradition of Latin American abstraction, especially the optical and kinetic Venezuelan art. His work ranges from popular collaborative actions to paintings of a fragmented geometric abstraction, which acquire a "tropical exuberance" or "contingent dynamism" fed by the City. <![CDATA[<b>Chumbo em Anos de Chumbo: o lirismo combate a ditadura</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582014000100029&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo discute o papel da arte como estratégia de crítica política durante a Ditadura Militar no Brasil (1964-1985). A partir do estudo do processo criativo do painel mural de Raphael Samu (1974) para a Universidade Federal do Espírito Santo, pretendemos evidenciar uma intencionalidade do artista em fazer uma reflexão sobre o estado político do país naqueles anos. O estudo revela que por meio de uma linguagem visual lírica, o artista usa uma estratégia de resistência política que passa desapercebida pelas autoridades universitárias e mesmo pela censura do estado de controle.<hr/>This article discusses de role of art as political critique during the military regime at Brazil (1964-85). We will departure from the creative process of Raphael Samu for Universidade Federal de Espírito Santo (1974) and then we will search for the purposes and reflections of the artist on the political situation during those years. This study shows that, through a lyrical visual language, the artist uses a strateg y of political resistance that remained unseen by the political authorities and by the state censorship.