Scielo RSS <![CDATA[Revista :Estúdio]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1647-615820130002&lang=pt vol. 4 num. 8 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Olhando para lá do Estúdio</b>: <b>a paisagem</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Painting to aim awareness towards the landscape</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El grupo de investigación de la Universidad de Sevilla, HUM-841 explora las posibilidades que ofrece el arte como estrategia para la sensibilización respecto al valor de los paisajes, su papel y transformación. A través de sus proyectos podemos reflexionar sobre el arte, como modo de conocimiento de los procesos de transformación de los paisajes y como medio para facilitar la identificación afectiva de la población con los espacios geográficos y culturales.<hr/>The University of Seville's research group (HUM-841) is exploring the possibilities that offers art as a strategy for the awareness according to the scenery value, its role and transformation. Through its projects we could think over art, as a way to know the processes of transformation of the scenery and as a way to facilitate the affective identification of the population with geographic and cultural spaces <![CDATA[<b>Amateurism and Photography</b>: <b>Some considerations about the work Rutas Escondidas de Mallorca, by Jesús García Pastor</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt "Las Rutas Escondidas de Mallorca" son una de las obras más vastas y desconocidas de la fotografía de paisaje española. El amateurismo del autor no sólo justifica la invisibilidad y desconocimiento de la obra si no que confiere a la misma características que constituyen su singularidad.<hr/>"Rutas Escondidas de Mallorca" (Majorca Hidden routes) is one of the most extensive and unknown works of Spanish landscape photography. The author's amateurism explains why such work is largely unknown and academically invisible, but it also confers to it the characteristics that make it unique. <![CDATA[<b>Fumo, Vapor e Lava</b>: <b>as Paisagens incer tas de Francisco Afonso Chaves (1857-1926)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt No espólio do naturalista e fotógrafo Francisco Afonso Chaves (1857-1926) encontram-se diversas fotografias estereoscópicas de formações vulcânicas. Trata-se de representações imersivas de paisagens inóspitas que, por via da estereoscopia, operam uma ampliação da experiência visual face às representações convencionais e, ao mesmo tempo, uma redução sensorial face à realidade. Atmosfericamente incertas estas são paisagens estranhas, perturbantes e sublimes.<hr/>Between the photographic works of the Portuguese naturalist Francisco Afonso Chaves (1857-1926) there are stereoscopic photographs of volcanic structures. These immersive images must be inscribed in a peculiar kind of landscape: the hostile landscape. In comparison to the normal representations they produce an expansion of the visual experience and, in comparison with reality, a reduction of the sensorial experience. These are strange, sublime, uncanny and uncertain landscapes. <![CDATA[<b>A paisagem contemporânea de Mario Zavagli</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo discutirá o figurativismo contemporâneo nas paisagens do aquarelista brasileiro Mario Zavagli, que abordam campos e florestas de diversas localidades no interior do Brasil. Por meio da análise de sua obra buscaremos compreender como a paisagem, como gênero artístico, participa do contexto da arte contemporânea.<hr/>This article discuss the contemporary figurative in the landscapes of Mario Zavagli. In his work, the artist represents fields and forests of Brazil. Our intention is to understand how the landscapes, consider like a artistic genre, connects with the contemporary art. <![CDATA[<b>Landscape, place and memory in the photography of Bleda y Rosa</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Las características formales, estéticas y conceptuales que definen el paisaje tienen su origen en la pintura, sin embargo, hoy se reflexiona sobre el mismo desde otras disciplinas artísticas como la fotografía. En este artículo analizamos las posibles afinidades del trabajo fotográfico de Bleda y Rosa con el género pictórico tradicional, su concepto y los elementos visuales que lo componen.<hr/>The formal, aesthetic and conceptual features which define landscape originally come from painting. However, landscape is now reflected upon by other artistic disciplines such as photography. This article aims to analyse the possible similarities between the photographic work of Bleda y Rosa and the traditional painting genre, the nature of its concept and its essential visual elements <![CDATA[<b>Andar-i-ego</b>: <b>A look into Pep Mata's Work</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Como andariego se define así mismo el artista Pep Mata. Este artículo habla de la metodología de trabajo del artista y propone una lectura de su obra más reciente, la que da origen a un libro de artista y a la exposición del mismo nombre: Andar-i-ego. El trazador de caminos y direcciones.<hr/>Artist Pep Mata defines himself as a andariego. This article is about the artist's methodology, and it presents a reading of his latest artistic work, which is the basis for a book about his projects and also for the exhibition: Andari-ego. El trazador de caminos y direcciones. <![CDATA[<b>Andrej filho de Andrej filho de Andrej</b>: <b>uma dádiva</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo aborda uma parte muito específica da obra de Rui Chafes. Aquela em que ele abandona no meio natural, especificamente na costa atlântica em Sintra, peças escultóricas. Deste abandono restam apenas algumas fotografias das esculturas na paisagem. Do acto em si, resiste uma significação perene, uma sombra mais negra que aquela impressa nas fotografias ou pintada nas suas esculturas.<hr/>This article focuses on a specific body of work of Rui Chafes. In the Atlantic coast, in Sintra, he abandons sculptures. The only thing left of this act, are some black and white photographs of the sculptures in the landscape. The act itself has a stronger and perennial meaning: a black shadow, darker than the darkest black on the photographs. <![CDATA[<b><i>Ilhas</i></b><b> de Almeida Prado</b>: <b>por uma paisagem sonora imaginária</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo analisa a obraIlhas para piano, do compositor brasileiro José António de Almeida Prado, tendo como referência o conceito de Paisagem Sonora desenvolvido por M. Schafer. Parte-se do pressuposto que a obra em foco mimetiza diferentes paisagens sonoras imaginárias, inventadas pelo compositor e elaboradas a partir de uma série de procedimentos retórico-musicais.<hr/>This article analyses the workIlhas, for piano, by Brazilian composer José Antonio de Almeida Prado, using as theoretical basis the concept of Soundscape developed by M. Schafer. We consider this work to be a mimesis of several imaginary soundscapes, invented by the composer, and compositionally elaborated departing from various musical-rhetorical processes. <![CDATA[<b>To recognize the territory</b>: <b>pitfalls of the representation</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el presente artículo se analizan los trabajos fotográficos del artista catalán Esteve Subirah (1975) relacionados con el paisaje. Su propuesta artística reflexiona sobre el uso que se hace de las imágenes y la limitación de la representación como herramienta de conocimiento objetivo. Se estudian estos conceptos contextualizándolos dentro de un marco histórico.<hr/>This article examines the photographic work of the Catalan artist Esteve Subirah (1975) concentrating on his landscape studies. Based on his artistic proposals, it reflects on the use he makes of these images and the limits of this representation as a tool for objective knowledge. These concepts are studied by contextualising them within their historical framework. <![CDATA[<b>O Rio do Ouro: uma ideia de paisagem</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo visa abordar a singularidade de alguns aspectos relacionados com a paisagem, em planos de O Rio do Ouro, 1998, filme realizado Paulo Rocha (PR). Selecionadas algumas sequências, são caracterizados os planos cinematográficos que, se tornam, assim, mais próximos da ideia de pinturas, sobretudo para explorar a abordagem ao pitoresco, no âmbito do conceito de paisagem.<hr/>This article aims to address the uniqueness of some aspects of the landscape, from the plans of O Rio do Ouro, 1998, a film directed by Paulo Rocha (PR). Once chosen some sequences, the film plans that become thus closer to the idea of paintings, will be characterized especially to explore the picturesque approach within the concept of landscape. <![CDATA[<b>Ficções em torno da paisagem</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo pretende estabelecer uma reflexão sobre a paisagem de modo a explorar o conceito de ficção associado ao processo de construção poética do artista mexicano Sebastián Romo em sua residência artística na 8ª Bienal do Mercosul em 2011.<hr/>This article aims to establish a reflection on the landscape in order to explore the concept of fiction associated to the poetic construction process of the Mexican artist Sebastián Romo during his artistic residency in 8th Mercosul Biennial in 2011. <![CDATA[<b>From the word till the meeting</b>: <b>the landscape threshold</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Luz, tiempo, memoria y silencio son los conceptos en que se fundamenta la obra de Ricardo Calero. La naturaleza acciona en la obra del artista a la vez que la intención del autor. La palabra paisaje no es un subterfugio, es su particular disertación, el diálogo que lleva entablando durante todas las facetas de su carrera.<hr/>Light, time, memory and silence are the founding concepts of Ricardo Calero work. The word landscape is not a disguise; it is rather his thesis, a dialogue on his career. <![CDATA[<b>As paisagens obscuras de Lizângela Torres: incursões noturnas como método</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo versa sobre experiências em paisagens noturnas como escopo para uma investigação no campo da arte. A noção de indeterminação é observada na ação geradora de imagens, bem como na proposição de situações expositivas que exploram formas de apresentação diversas: produções textuais, fotografias, vídeos e trabalhos in situ.<hr/>This paper discusses some experiences in night landscapes as base for a research in the field of art. The notion of indeterminacy is observed on the actions which generate the images, as well as in the proposition of the exhibition situations, exploring a range of presentation forms: textual productions, photography, videos and works in situ. <![CDATA[<b>Paisagens latentes em situações tridimensionais</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo analisa os conjuntos de trabalhos da série Paysages Trouvés de Ricardo Cristofaro numa abordagem que privilegia a relação específica existente entre o referente externo, as questões que orientam o processo, e a análise da obra na sua forma de apresentação. Aproxima as operações realizadas pelo artista na construção semântica da noção de paisagem pela ausência do contexto e omissão do entorno do objeto enquadrado nas fotografias.<hr/>The article analyses the series series Paysages Trouvés by Ricardo Cristofaro in a collision that favour reports specific between the referent, the questions which orientate process and analysis of writings in his presentation. The article makes the approach of the operations accomplished by the artist in the semantic building of the notion of landscape by the absence of the context of the object framed in photographs. <![CDATA[<b>Paisagens Íntimas na obra de Brígida Baltar</b>: <b>"Projeto Umidades"</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Esse artigo apresenta uma abordagem sobre a produção da artista brasileira Brígida Baltar (1959…), enfatizando-se as obras que compõem o "Projeto Umidades". O recorte proposto prioriza as relações de afetividade e intimidade que se delineiam na poética da artista em ações que transitam entre o interior e exterior e dão sentido à paisagem enquanto permanência sensorial e imaginária.<hr/>This paper presents an approach about the production of Brazilian artist Brígida Baltar (1959 -), emphasizing the works that compose the "Project Humidities." The cut proposed prioritizes relations of affection and intimacy that are delineate in the poetics of the artist in actions that move between the inside and outside and give meaning to the landscape while sensory and imaginary permanence. <![CDATA[<b>The image of landscape as the central representation in the work of the artist Paula Almozara</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Paula Almozara, artista visual brasilera, crea por medio del paisaje una fusión entre espacio, tiempo y memoria afectiva que es el reflejo de experiencias, sensaciones y observaciones momentáneas que reinventa y reestructura explorando la fotografía como recurso técnico y como lenguaje en sí mismo.<hr/>Paula Almozara, Brazilian visual artist, creates landscape through a merger between space, time and emotional memory (which is a reflection of experiences, feelings and momentary observations) that reinvents and re-structures exploring photography as a technical resource and how language itself. <![CDATA[<b>Crossing woods</b>: <b>live artifices</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo analiza el trabajo reciente de Gerard Ortín -dedicado a la interacción con el paisaje-, donde los cruces entre lo natural y lo artificial se constituyen como ejes temáticos. Se plantean diferentes problemas acerca de la noción de paisaje (entendido este como una construcción sociocultural), la acción del hombre con la técnica y las representaciones resultantes.<hr/>This article examines the recent works of Gerard Ortín dedicated to his interaction with the landscape, in which the key themes are the interconnections he establishes between the natural and artificial worlds. It raises various problems concerning the notion of landscape (understood as a socio-cultural construction), the action of man and the technique and the resulting representations. <![CDATA[<b>Mergulho na Meia-Praia em visita a Joaquim Bravo</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo tento mostrar a multiplicidade de pontos de vista que a paisagem como género pictural oferece à contemplação, espelhando uma universalidade temática, que a transforma em médium, i.e. meio artístico de olhar e de figurar o mundo. Joaquim Bravo pinta o seu sentir e reflexão sobre a paisagem. A sua obra provoca-me uma dualidade: o entusiasmo que nasce do coração e o desafio intelectual que exige ao meu discernimento.<hr/>In this text I try to show the multiplicity of view points which landscape as a art genre conveys to contemplation, mirroring a thematic universality capable to transform it in a medium, i.e. a way how to look at and depict the world. Joaquim Bravo pictures in landscape what he is feeling and reflecting about it. His work arises in me a duality: exhilaration from the heart and intellectual challenge which demands my insight. <![CDATA[<b>Estrangement in the Territory</b>: <b>Enthralled by the Landscape</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt L'article desenvolupa i fa dialogar la idea d'estranyessa i l'estat d'embadaliment, amb el fet d'habitar o transitar un territori i la contemplació d'obres audiovisuals, o paisatges, com espais de la pròpia experiència. Es focalitza en tres peces audiovisuals: En la Pampa. Vagar en campo raso es... (2008) de Jordi Colomer, Honor de cavalleria (2006) d'Albert Serra, i Reel-Unreel (2011) de Francis ALŸS.<hr/>The article discusses and builds a dialogue of the estrangement concept and the state of rapture with the fact of inhabit in or travelling across a territory, and the contemplation of audiovisual works or landscapes, as parts of our own the experience. It focuses on three audiovisual works: En la Pampa. Vagar en campo raso es... (2008) by Jordi Colomer, Honor de cavalleria (2006) by Albert Serra, and Reel-Unreel (2011) by Francis ALŸS. <![CDATA[<b>A imagem como oásis</b>: <b>o lugar e a paisagem perdida</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Na análise da obra Ituporanga de Caio Reisewitz (Brasil, 1967), considerei a experiência do contato com o trabalho; a recorrente abordagem fotográfica da paisagem brasileira na produção do artista e seu discurso sobre o processo de criação, para observar de qual modo a instalação promove o deslocamento do lugar contemplativo, para um lugar social, em um sentido político e crítico.<hr/>In the analysis of the work of art called Ituporanga, by Caio Reisewitz (Brasil, 1967), I took into consideration the experience felt through the contact with the work, the recurrent photographical approach to the Brazilian landscape in the production developed by the artist, and his discourse about the processes of creation, in order to understand how the art installation promotes the displacement from the contemplative place, to a social place. <![CDATA[<b>Paisagens de afetos na gravura de Irene Ribeiro</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200022&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo é sobre a obra gráfica Irene Ribeiro, uma artista de referência no contexto da gravura contemporânea portuguesa. Pretende ser um contributo para a compreensão e reflexão da obra da artista, numa temática onde predominam as paisagens e que provocam emoções, numa relação íntima com a natureza.<hr/>This article is about the graphic work of Irene Ribeiro, an artist reference in the context of contemporary Portuguese printmaking. Intends to be a contribution to the understanding and reflexion of the artist's work, a theme dominated by the landscapes and causing emotions, in a close relationship with nature. <![CDATA[<b>Paisagem é uma paisagem é uma paisagem é uma paisagem</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo pretende identificar uma certa ideia de paisagem num ponto específico da obra de João Jacinto, ponto esse onde a presença da paisagem será, porventura, menos evidente. Pelo caminho, tecemos algumas considerações sobre as possibilidades da pintura contemporânea, a relação desta com a imagem digital e com a sua rica tradição.<hr/>This article seeks to identify a certain idea of landscape at a specific point of the work of João Jacinto, a point where the presence of the landscape is perhaps less obvious. Along the way, we make some considerations about the possibilities of contemporary painting, its relationship with the digital image and its rich tradition. <![CDATA[<b>A cidade visível e a cidade tangível</b>: <b>A paisagem urbana como palimpsesto na obra de António Ole</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200024&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Na década de 70, António Ole inicia uma pesquisa artística multidisciplinar em torno das arquiteturas e vivências dos bairros pobres da cidade de Luanda (musseques). Desta resultaram um conjunto de fragmentos de paisagens urbanas que se apresentam sob a forma de fotografia, colagem ou instalação confrontando o observador com a precariedade dos materiais mas também com a capacidade de resistência e improviso de quem diariamente constrói estas estruturas de sobrevivência.<hr/>In the 70s, António Ole initiates a multidisciplinary artistic research around the architectures from the slums of Luanda ("musseques"). This resulted in the creation of a series of collages, photographs and installations that present fragments of urban landscapes confronting the viewer with the precariousness of the materials but also the resilience and improvisation who daily builds these survival structures. <![CDATA[<b>The urban, rural and human landscapes of Maider López</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200025&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se trata el tema del paisaje en el contexto del arte contemporáneo, y en concreto se plantea un recorrido por la obra de la artista multidisciplinar española Maider López, que se basa en la intervención con el paisaje que concibe como espacio social y de interrelación del individuo con el entorno.<hr/>The landscape theme is framed within the contemporary art context. The work of the multimedia Spanish artist Maider López is visited. Her work is based on the interaction with the landscape perceived as a social space and an instance of interaction between the individual and his environment. <![CDATA[<b>The city cannibal</b>: <b>Lima urban landscapes in the Susana Venegas vision</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200026&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Susana Venegas, pintora peruana, escoge representar espacios antiguos de la ciudad capital del Peru, para la develación progresiva de sus significados. Apela a la memoria afectiva del observador y lo invita a explorar esta visión simbólica que relaciona los fragmentos de la ciudad con el sentido de la vida. Cada paisaje urbano se convierte en una poética visual que habla de una ciudad que devora a sus habitantes.<hr/>Susanna Venegas, Peruvian painter, chooses to represent ancient spaces of the capital city of Peru, for the gradual unveiling of its meanings. She appeals to the emotional memory and invites the viewer to explore this symbolic vision and fragments of the city that relate to the meaning of life. Each urban landscape becomes a visual poetics, which speaks of a city that devours its inhabitants. <![CDATA[<b>Anna Mariani e as casinhas nordestinas</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200027&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo contextualiza o ensaio fotográfico da fotógrafa/artista brasileira Anna Mariani acerca das fachadas das casas na região nordeste do Brasil. A cor é o principal elemento tratado como fenômeno de percepção visual e de identidade cultural. A obra contempla o cenário da Fotografia Brasileira e Arte Contemporânea.<hr/>The article contextualizes the photo shoot of photographer / Brazilian artist Anna Mariani on the facades of the houses in northeastern Brazil. Color is the main element treated as a phenomenon of visual perception and cultural identity. The work includes the scenario of Brazilian Photography and Contemporary Art. <![CDATA[<b>A viagem e a paisagem dentro-fora no filme de estrada Viajo porque preciso, volto porque te amo, de Marcelo Gomes e Karim Aïnouz</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200028&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo foca-se no tratamento da viagem no cenário contemporâneo, especialmente quanto à relação fundamental entre os filmes de estrada e as paisagens. Ao adotar uma perspectiva de artes comparadas, a análise proposta toma a travessia geográfica como instrumento para o reconhecimento dos estranhos territórios espirituais do viajante, a sua geografia interior, e aponta para uma identidade da paisagem dentro-fora.<hr/>This article focuses on the treatment of travel in the contemporary scenario, especially regarding the essential relationship between road movies and landscapes. By adopting a perspective of comparative arts, the proposed analysis takes geographic crossing as a tool for the recognition of the traveler's spiritual foreign territories, its interior geography, and points out to an insideout landscape identity. <![CDATA[<b>Gamaliel Rodríguez</b>: <b>the manufactured landscape</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200029&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Gamaliel Rodríguez (Puerto Rico, 1980) es un artista preocupado, principalmente, por problemáticas de índole antropológica (el auge del consumismo, las luchas políticas, la convulsión del panorama socioeconómico…). A través de sus trabajos y mediante la puesta en práctica de estrategias apropiacionistas, Gamaliel aborda el estudio de la realidad social desde un enfoque estético singular. Sus paisajes no son paisajes al uso; se trata de espacios donde inmensas construcciones arrebatan el protagonismo de la naturaleza. Además, el bolígrafo que emplea para llevar a cabo sus dibujos concede a sus obras un aura manufacturada que, cuando menos, colisiona con los modelos que representa, dándole un giro a su significado. Nuestra intención en el presente artículo es, precisamente, profundizar en la conexión existente entre los conceptos sobre los que trabaja este artista y la forma en la que materializa sus paisajes industriales, para tratar de concluir cuáles son las claves sobre las que se sostiene su discurso.<hr/>Gamaliel Rodriguez (Puerto Rico, 1980) is an artist concerned primarily by problems of anthropological nature (the rise of consumerism, political struggles, the seizure of the socioeconomic landscape...). Through its work and through the implementation of strategies of appropriation, Gamaliel deals with the study of social reality from a singular aesthetic approach. His landscapes are not usual landscapes, they are places where huge buildings snatch the prominence of nature. In addition, the pen that he use to carry out his drawings gives his works a manufactured aura that, at least, collides with the models that represent, giving a boost to its meaning. Our intention in this article is precisely to deepen the existing connection between the concepts on which this artist works and the way in wich he materializes industrial landscapes, to try to conclude what are the keys on which he holds his discourse. <![CDATA[<b>The device landscape as passable</b>: <b>One possible reading on Marulho (The sound of the sea) of Cildo Meireles</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200030&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Esta ponencia se propone indagar en los posibles vínculos entre el paisaje y la instalación, concebida como dispositivo transitable, en el marco del Proyecto de Investigación "Estudio de dispositivos espaciales para la producción y exhibición de objetos artísticos. América del Sur y las Bienales del Mercosur y del Fin del Mundo", de la UNLP, dirigido por el Lic. Gustavo Radice. Es, a la vez, un avance del proyecto de Beca de Posgrado titulado "La instalación como dispositivo escénico y el nuevo rol del espectador, dirigido por la Lic. Silvia García.<hr/>This paper aims to look into the possible links between landscape and installation and its design as a walkable device. It is part of the Research Project "Study of spatial arrangements for the production and exhibition of art objects: South America and the Biennial of Mercosur and the End of the World "held at National University of La Plata and led by Mr. Gustavo Radice. Moreover, it is a preview of the Graduate Fellowship project entitled "Installation and scenic device and the new role of the viewer, led by Ms. Silvia Garcia. <![CDATA[<b>Metamorfose da paisagem no universo criativo de Agustín Rolando Rojas</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200031&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Balizar o arco temporal, as motivações, as influências do meio externo e as repercussões da passagem de uma representação tradicional da paisagem para a criação de uma paisagem expressionista, interior, da alma humana, na obra do gravador, mestre impressor e pintor cubano Agustín Rolando Rojas, é o objeto deste artigo.<hr/>To define the temporal arc, the motivations, the influences of the external environment and the impact of the transition from a traditional representation of the landscape to create an expressionist landscape - interior of the human soul - on the work of the engraver. Painter and cuban master printer Rolando Agustín Rojas is the subject of this article. <![CDATA[<b>Cartography as urban landscape</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200032&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo propone, al menos, dos reflexiones. Una, vinculada con la poética del paisaje urbano a través de los distintos niveles de abstracción que suponen las representaciones artísticas de las ciudades, tensionando la estrecha relación histórica que ha tenido el paisaje con la figuración. Otra, la categorización de la representación del lugar donde transcurre la vida cotidiana y el formato cartográfico como paisaje.<hr/>This article proposes at least two reflections. One, linked with the poetics of the urban landscape through different levels of abstraction that represent the artistic representations of cities, stressing the close historical relationship that has had the landscape with figuration. Another, the categorization of the representation of the place where passes cartographic format as landscape and everyday life. <![CDATA[<b>Juan Muñoz</b>: <b>Scenery of an imagined cityscape</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200033&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La obra de Juan Muñoz muestra paisajes urbanos despersonalizados que proyectan una imagen de perturbadora irrealidad operada a través de sutiles estrategias de representación que evidencian su condición de artificio. La introducción de discontinuidades que multiplican, invierten y expanden el espacio de ficción propuesto se nutre de las preconcepciones y mecanismos imaginativos del espectador.<hr/>Depersonalized cityscape that rules the artwork of Juan Muñoz shows an image of disturbing unreality that come about through subtle representational strategies demonstrative of its artificial nature. Spectator's pre-conceptions and mechanisms of imagination nourish the introduction of space discontinuities that multiply, invert and enlarge the fictional space. <![CDATA[<b>The root of the constellations</b>: <b>The tree as an icon in María Ortega Estepa's dreamed landscape</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200034&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo se acerca a la figura de la artista española María Ortega a través del estudio del papel que el icono del árbol desempeña en su obra. Este símbolo materializa un recorrido vital cargado de recuerdos personales a la que vez suscita la reflexión acerca de cuestiones primarias de la naturaleza humana. Lo cercano y lo lejano, la vida vegetal y las constelaciones, se unen configurando el paisaje interior de nuestra propia existencia.<hr/>This article approaches the figure of Spanish artist María Ortega through the study of the role played by the tree as an icon in her work. This symbol materializes a life journey full of personal memories but also raises a reflection on human condition. Nearby things and distant things, plant life and constellations, come together to configure the inner landscape of our own existence. <![CDATA[<b>Paisagem fragmentada na gravura de Maria Gabriel</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200035&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo focar-se-á especificamente na extraordinária visão paisagística de Maria Gabriel, tal como na análise de algumas das suas obras, como por exemplo Paisagem fragmentada (1969), O apelo à paisagem (1972); e algumas colagens fragmentadas de gravuras com outros médios da série Ritmos Campestres (2000), e tem como objectivo chamar a atenção para notável trabalho de Maria Gabriel.<hr/>This article will focus specifically on the extraordinary vision of Mary Gabriel landscape, such as the analysis of some of his works, such as exemplo Paisagem fragmentada (1969), O apelo à paisagem (1972), and some fragmented collages of prints with other medium series Ritmos Campestres (2000), and is intended to call attention to impressive work of Mary Gabriel. <![CDATA[<b>Pablo Genovés or the invasion of nature</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200036&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Pablo Genovés (Madrid, 1959) reflexiona sobre la memoria y los valores europeos a través de una serie de abrumadores fotomontajes donde la naturaleza, arrolladora, penetra en el interior de museos, bibliotecas, palacios, óperas… metáforas visuales que hacen dudar de la grandiosidad de la cultura occidental.<hr/>Pablo Genovés (Madrid, 1959) reflects on memory and european values through a series of overwhelming photomontages where nature penetrates inside museums, libraries, palaces, opera... visual metaphors that cast doubt on the grandeur of Western culture. <![CDATA[<b>Orlando Franco</b>: <b>de Passagem pela Paisagem</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200037&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo pretende destacar aspetos na obra de Orlando Franco que se relacionam com o entendimento da Paisagem como matéria modelável pelo homem, o animal e a máquina, tendo por base o conceito de tempo e aflorando áreas diversas tais como a Física ou a Geografia.<hr/>This paper aims to highlight aspects of Orlando Franco's work that are relate to the understanding of Landscape as molding material by man, animal and machine actions, based on the concept of time. It's also a topical approach to different concepts of various fields such as Physics or Geography. <![CDATA[<b>Remar a vida</b>: <b>mundo como imagem em ação em Oriana Duarte</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200038&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo investiga a série Plus Ultra de Oriana Duarte, iniciada em meados de 2006 e que prossegue até hoje, na qual a artista empreende jornadas em que rema por longas distâncias em rios e baías de cidades brasileiras, registrando em vídeo cada experiência. O texto aproxima esta operação à fenomenologia de Merleau-Ponty e de Heidegger, tomando-a como uma poética do viver e do ver e como metáfora política de um agir integral no mundo.<hr/>The paper investigates the Oriana Duarte's series Plus Ultra, that began in mid-2006 and continues to this day, in which the artist embarks on journeys in paddling long distances in rivers and bays of Brazilian cities, video recording each experiment. The text approaches this operation to the phenomenology of Merleau-Ponty and Heidegger, taking it as a poetics of living and seeing and as political metaphor of an integral acting in the world. <![CDATA[<b>Jornada ao interior da Paisagem ou the Loneliness of the Long-distance Runner</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200039&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo se debruça sobre o projeto CEP - Corpo, Espaço, Percurso, do escultor brasileiro Túlio Pinto, que consistiu no deslocamento do artista por um percurso de 400 quilômetros, sempre a correr, realizando ao longo de sua jornada um desenho em escala cartográfica e uma experiência radical de imersão na paisagem. Tal empreitada artística é analisada tendo como contraponto ainda a película britânica The loneliness of the long-distance-runner.<hr/>This paper is focused on the artistic project BSR - Body, Space, Route by the brazilian sculptor Túlio Pinto. The proposition consisted basically on the artist dislocating himself by running through Brazilian Northeastern region - in a 400-km-long ride. By doing so, a huge "cartographical-scale drawing" were generated, apart of the radical experience of immersion into landscape. The movie The loneliness of the long-distance-runner is also cited as a strong reference for this article. <![CDATA[<b>Heterotopias in Dionisio González's works</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200040&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La obra de Dionisio González muestra la inquietud que los espacios de habitabilidad heterogéneos reflejan en aquellas arquitecturas vernáculas como las favelas brasileñas o las aldeas flotantes de la Bahía de Halong. Sus imágenes fotográficas articulan un cuerpo de intervenciones habitativas a la vez que proponen un discurso acerca del concepto de heterotopía, en el sentido foucaultiano, y que resuelve a través de la arquitectura.<hr/>Dionisio's work shows the concern that heterogeneous habitable spaces reflect on those vernacular architecture, as the Brazilian favelas or the floating villages of Halong Bay. His photographic images articulates a group of habitable interventions, at the same time propose a discourse about the concept of heterotopia, in a foucaultiano sense, and resolved through architecture. <![CDATA[<b>Petrit Halilaj, Poisoned by men in need of some love</b>: <b>Uma exposição de histórias que contam a história de um País</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200041&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Como é que uma exposição ou um trabalho artístico pode ser social e político? Nos anos 70, Joseph Beuys introduziu o conceito de escultura social que proclamava que os espectadores se tornariam os catalisadores para a transformação da sociedade. Este artigo pretende descobrir as preocupações artísticas em relação à sociedade através do trabalho de Petrit Halilaj na sua mais recente exposição.<hr/>How can an exhibition or an artwork be social and political? In the 1970s, Joseph Beuys coined the term social sculpture, which proclaimed that spectators would become the catalists for social transformation. This paper intends to discover the artistic preocupations towards society through the work of Petrit Halilaj in his most recent exhibition. <![CDATA[<b>Propostas para "o centro do mundo"</b>: <b>as pinturas de Ilídio Salteiro</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200042&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Ilídio Salteiro apresentou, nas 32 salas do Museu Militar em Lisboa uma exposição de resgate. Elaboradas entre 2007 e 2013, as suas mais de 100 pinturas e objectos são uma proposta de interpretação da paisagem global, onde todos estamos incluídos, representados, e salvaguardados. No contexto desta exposição denominada "O centro do mundo" revisita-se a dialética da representação e da substituição, sob o signo da paisagem.<hr/>Ilídio Salteiro presented, on the 32 rooms of the military museum in Lisbon, a rescue exhibition. His corpus of more than a hundred paintings, prepared between 2007 and 2013, is an interpretation proposition of the global landscape, witch encompasses us all, included, represented, and safe kept. On the context of this exhibition, entitled "The centre of the world," the dialectic of representation and substitution is revisited, under the theme of landscape. <![CDATA[<b>The endless meanings of landscape in photography</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200043&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo analizará la simbiótica relación entre paisaje y fotografía centrando la atención en los cambios de significado y de valor que el paisaje sufre durante los episodios clave de la evolución del medio fotográfico.<hr/>The present article is focused on some key moments of the symbiotic relation between the landscape and photography, mainly on the instances of relevance change of landscape. <![CDATA[<b>Mónica Mendes e o projeto ARTIVIS</b>: <b>as artes digitais e o ativismo pela natureza</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200044&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Os projetos interativos ARTiVIS, de Mónica Mendes (Portugal) atualizam as instalações na hibridez com o ativismo, a sustentabilidade e a arte de intervenção. Os projetos B-Wind!, Hug@ree e Play with Fire apontam uma substituição do corpo humano, para resgatar os outros corpos, os das árvores.<hr/>The ARTiVIS interactive projects, by Mónica Mendes (Portugal) are an update to installations on the hybrid border with activism, sustainability and intervention art. The projects B-Wind!, Hug@ree and Play with Fire show a replacement of the human body, a replacement in order to rescue some other bodies, the trees. <![CDATA[<b>À espera</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200045&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A coincidência de espaços sagrados - o do culto e aquele, aberto pela criatividade artística - faz nascer o desenho de observação de um lugar: a Loca do Anjo em Fátima, sítio de aparições e cenário paisagístico.<hr/>The coincidence of spaces - the sacred and cultural and that of artistic creativity … gave birth to an observation drawing of a place: The Local of the Angel in Fátima, a place of apparitions and a landscape scenario. <![CDATA[<b>Artifice, the beauty and the beast of contemporary landscape</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000200046&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La dificultad en determinar que es, o no, artificio, y que es, o no, naturaleza refleja un alto grado de complejidad y relatividad manifestando, así, su grandeza. Desde el punto de vista organoléptico táctil, cromático y sensorial, elementos que ayer percibíamos como artificiales hoy nos resultan "naturales" porque antes de formar parte del paisaje convivimos con ellos, familiarizándonos. A través del trabajo de Stéphane Couturier, Eduard Fíguls y Sergey Bratkov veremos cómo la presencia de la artificialidad en el paisaje puede ser unas veces violenta, otras sutilmente bella, otras monstruosa& la cual cosa no impide que el paisaje evoque una atmosfera sublime. Los artistas citados entienden o se aproximan al ser humano y a su contemporaneidad con el pretexto del artificio, y lo hacen a través del paisaje, desvelando lo que somos o lo que quisimos ser, lo que representamos o lo que quisimos representar&<hr/>The difficulty in determining who is or is not artifice, and it is or not nature, reflects a high degree of complexity and relativity manifesting thus its greatness. From the tactile sensory (organoleptic) point of view, color and sensory elements that we perceived as artificial yesterday today seem "natural" because before becoming part of the landscape we live with them, join them, getting acquainted. Through the work of Stéphane Couturier, Eduard Fíguls and Sergey Bratkov, will see how the presence of artificiality in the landscape can be sometimes violent, sometimes subtly beautiful, sometimes monstrous thing... which does not prevent the landscape evokes an atmosphere sublime. These artists understand or are close to human beings and their contemporaneity with the pretext of artifice, and make it across the landscape, revealing what we are or what we wanted to be, what we stand or what we wanted to represent...