Scielo RSS <![CDATA[Revista :Estúdio]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1647-615820130001&lang=pt vol. 4 num. 7 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Um :Estúdio no SciELO</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>The time flux recolection at Ignasi Aballí</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Ignasi Aballí (Barcelona,1958) treballa amb els conceptes del rastre del temps i el seu fluir. El deixar fer-se de l’obra. L’esperar una acumulació pacient de temps. Conceptes de visibilitat i invisibilitat, d’absència i presència, d’estabilitat i mobilitat. Les seves premisses són: «fer més amb menys» o «com pintar sense pintar».<hr/>Ignasi Aballí (Barcelona,1958) works with the concept of trace of time and its flow. Work is done by itself. The wait for the patient accumulation of time. The concepts like visibility and invisibility, absence and presence, stability and mobility. His aims are: «doing more with less» or «how painting without painting». <![CDATA[<b>Mais que papagaios à sombra das bananeiras</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo traz uma reflexão crítica sobre alguns trabalhos do artista português Rodrigo Oliveira, artista cuja carreira, iniciando-se no início deste milênio, apresenta-se ainda em formação. O recorte que se seguirá coloca ênfase em certos aspectos de uma crítica centrada por um lado na cultura moderna revista a partir de suas concepções racionalistas do espaço e, por outro, na idéia mesmo de cultura como campo fluido de significados.<hr/>This paper provides a critical reflection about some work of the Portuguese artist Rodrigo Oliveira, an artist whose career, starting early this millennium, presents still in training. The crop that will follow puts emphasis on certain aspects of a critique centered on the one hand in modern culture revised from their rationalist conceptions of space and secondly, the same idea of culture as fluid field of meanings. <![CDATA[<b>Displaced actions or how to turn the symbolic visible</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El trabajo de Núria Güell (Girona, 1981) se articula como una denuncia al poder y cuestiona la moralidad y la legalidad hegemónicas que se constituyen como estrategias de control de las clases dominantes. En el presente artículo se abordarán aspectos relacionados con la biopolítica y los dispositivos que subyacen en la subjectividad colectiva.<hr/>The article by Núria Güell (Girona, 1981) is a denunciation of power, a calling into question of the hegemonic morality and legality that act as strategies of control on behalf of the dominant classes. Güell considers aspects of biopolitics and the mechanisms underlying collective subjectivity. <![CDATA[<b>Carlos Corpa</b>: <b>a Robotics Critical Aesthetics</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo de la comunicación es presentar la experimentación realizada en el ámbito de la robótica artística desde su vertiente crítico-social. El artista Carlos Corpa aparece como un exponente fundamental en esta línea de trabajo, con sus creaciones maquínicas figurativas interactivas.<hr/>The goal of communication is to present the experimentation in the field of robotics since its slope artistic-social critic. The artist Carlos Corpa exponent appears as a key in this line of work, with its figurative machinic interactive creations. <![CDATA[<b>Interiores e Exteriores</b>: <b>Abraham Palatnik, o coreógrafo das formas e das cores</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo analisa processo de criação do artista brasileiro Abraham Palatnik, que foi um dos precursores da arte da tecnologia desenvolvida no Brasil. Temos a intenção de realizar um pequeno resumo dos movimentos artísticos que enfatizavam a arte / ciência / tecnologia no Brasil. Observar o trabalho de Abraham Palatnik através dos pressupostos teóricos e metodológicos da Crítica Genética e da Semiótica de Charles Sanders Peirce, buscando a gênese de sua criação: "O sistema como uma obra de arte."<hr/>The article analyzes the process of creating the Brazilian artist Abraham Palatnik that was one of the forerunners of the art technology developed in Brazil. We intend to hold a small summary of the artistic movements that emphasized the Art / Science / Technology in Brazil. Observe the work of Abraham Palatnik through the theoretical and methodological assumptions of Genetic Criticism and the Semiotics of Charles Sanders Peirce, seeking the genesis of his creation: "system as a work of art." <![CDATA[<b>Jon Mikel Euba</b>: <b>Relations between action and document</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo trata sobre la compleja trama de relaciones que se establecen en el trabajo del artista vasco Jon Mikel Euba, entre el proyecto-obra y la documentación-boceto. Unas relaciones en las que las categorías, tanto de la obra de arte como las del documento, quedan desacreditadas al abrirse los significados de las mismas, no pudiendo identificar en muchas ocasiones cuándo se trata de obra y cuándo de documento.<hr/>This article discusses the complex plot of relations that appear in the work of basque artist Jon Mikel Euba, between the work-project and the sketch-document. Relations in which the categories, both art and document, are discredited as the meaning is open, often becoming unable to identify whether it is art-work or document. <![CDATA[<b>Juan Carlos Romero and the 'situational print'.</b>: <b>A look into the origins of the installation in Argentina</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el marco del proyecto de investigación titulado "La representación de lo indecible en el arte popular latinoamericano" (NB: Espectador, "Pasajes de espacio, tiempo y espectador: instalaciones, nuevos medios y piezas híbridas en la colección del IVAM", Valencia, Institut Valencià d'Art Modern. Proyecto de investigación dirigido por la Lic. Silvia García, acreditado en el marco del Programa de Incentivos a docentes investigadores por la Universidad Nacional de La Plata, Argentina), que reflexiona sobre las producciones artísticas surgidas en el cono sur bajo gobiernos dictatoriales, este trabajo abordará parte de la producción del artista argentino Juan Carlos Romero, en la que el cuestionamiento de las técnicas tradicionales del grabado y los dispositivos expositivos generados, habilitan asociaciones tempranas con la práctica de la instalación.<hr/>Within the framework of the research project entitled "The Representation of the Unspeakable in Latinamerican Popular Art", that ponders on artistic productions originated in the Southern Cone under dictatorial goverments, this piece of work will deal with the work of the Argentine artist Juan Carlos Romero in which the questioning of traditional techniques of engraving and the expository devices generated enable early associations with the practice of the installation. <![CDATA[<b>Julián Gil</b>: <b>Structural and chromatic orders for complex series</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el marco del proyecto de investigación titulado "La representación de lo indecible en el arte popular latinoamericano" (NB: Espectador, "Pasajes de espacio, tiempo y espectador: instalaciones, nuevos medios y piezas híbridas en la colección del IVAM", Valencia, Institut Valencià d'Art Modern. Proyecto de investigación dirigido por la Lic. Silvia García, acreditado en el marco del Programa de Incentivos a docentes investigadores por la Universidad Nacional de La Plata, Argentina), que reflexiona sobre las producciones artísticas surgidas en el cono sur bajo gobiernos dictatoriales, este trabajo abordará parte de la producción del artista argentino Juan Carlos Romero, en la que el cuestionamiento de las técnicas tradicionales del grabado y los dispositivos expositivos generados, habilitan asociaciones tempranas con la práctica de la instalación.<hr/>Within the framework of the research project entitled "The Representation of the Unspeakable in Latinamerican Popular Art", that ponders on artistic productions originated in the Southern Cone under dictatorial goverments, this piece of work will deal with the work of the Argentine artist Juan Carlos Romero in which the questioning of traditional techniques of engraving and the expository devices generated enable early associations with the practice of the installation. <![CDATA[<b>Miúdas do <i>Pixiv</i></b>: <b>jovens criadoras japonesas nas comunidades artísticas <i>online</i></b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Num momento histórico em que a cultura pop japonesa se torna, cada vez mais, um fenómeno de pertinência global - também no território da arte contemporânea -, comunidades artísticas virtuais como o Pixiv (ピクシブ) permitem-nos contactar com o trabalho de uma nova geração de autoras nipónicas. Analisarei, brevemente, obras de seis delas, com particular enfoque na apropriação da linguagem visual do manga e do anime, assim como da estética kawaii ("cute").<hr/>At a time when Japanese pop culture becomes, increasingly, a phenomenon of global relevance - in contemporary art as well - virtual artistic communities like Pixiv (ピクシブ) allow us to come into contact with the work of a new generation on nipponese authors. I will briefly analyze works by six of them, focusing on the appropriation of the manga-anime visual language, as well as kawaii ("cute") aesthetics. <![CDATA[<b>The libraries of Antoni Muntadas in <i>On Translation</i>'s project (2001)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La obra de Antoni Muntadas On Translation: The Bookstore (2001) consiste en un grupo de fotografías tomadas en grandes librerías comerciales de Nueva York y Londres. Estas fotografías llaman nuestra atención hacia las señales genéricas, sus nomenclaturas, que se utilizan para identificar las diversas secciones de la librería. Juntos, cartografían las categorías generales y estandarizadas en las que se organizan los contenidos.<hr/>The artwork On Translation: The Bookstore (2001) of Antoni Muntadas consists in a group of photographies taken in big commercial bookshops of New York and London. These photographies call our attention to the generic signals, his nomenclatures, that use to identify the diverse sections of the bookshop. They make the general cartography organising the categories and standardised the contents. <![CDATA[<b>Maciez, pressuposto aglutinador da pintura-objeto de Leda Catunda</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo trata da busca de um entendimento sobre a maciez como qualidade aglutinadora na obra da artista Leda Catunda (São Paulo, 1961). Foram escolhidos alguns trabalhos do período de 1991 a 2002, que tensionam os limites tênues entre sua pintura e objetos moles, independentemente dos mesmos serem apropriados do cotidiano ou construídos pela artista.<hr/>This article tries to seek an understanding of softness as bonding quality in the oeuvre of the artist Leda Catunda (São Paulo, 1961). Some works from 1991 to 2002 were chosen for they work on the thin edge between painting and soft objects, independently of being taken from daily life or made by the artist herself. <![CDATA[<b>Renascente</b>: <b>A memoria da agua</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente texto trata-se das reflexões geradas a partir do acompanhamento como orientador do projeto: Entre Saudades guerrilha, do artista Piatan Lube realizado em 2011/2012 num período de nove meses, no embate do artista com a produção da obra.<hr/>The present study is about the reflections created from the attendance as the project advisor: "Entre Saudades guerrilha", from the Artist named Piatan Lube held in 2011/2012 in nine months, in the shock of the Artist with the work production. <![CDATA[<b>Naming the memory</b>: <b>the countable fragments of Elena Asins</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La memoria plástica de Elena Asins se instituye en el trancurso del tiempo, la lectura del espacio y el mundo de las relaciones concatenadas. Precursora entre los artistas que trabajan con el cálculo, la semiótica y los sistemas basados en el ordenador, este artículo recorre diferentes estadios de sus reflexiones teóricas confluyendo en la memoria visual, interacción entre procesamiento de datos y procesamiento conceptual.<hr/>The expressive artistic memory of Elena Asins is consolidating throughout the times: Asins is a pioneer of the artists that work with algebra, semiotics and computer based systems. This paper analyses her different stages and theoretical approaches, encompassing visual memory and the interaction between data processing and conceptual thinking. <![CDATA[<b>Obra cerâmica de João Carqueijeiro</b>: <b>Expressividade matérica evocadora de uma vitalidade primogénita</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Os materiais geológicos são a matéria-prima da cerâmica e os respectivos processos de transformação piroplástica são análogos aos fenómenos que originam as rochas ígneas. A relação entre geologia e cerâmica é uma relação umbilical e a cerâmica contemporânea tem reflectido esse facto em termos estéticos, como é o caso da obra cerâmica de João Carqueijeiro que este trabalho apresenta.<hr/>The geologic materials are the raw material of ceramics and its transformation into ceramic material by heat treatment is analogous to geological phenomena that create igneous rocks. Geology and ceramics has an umbilical relation and contemporary ceramics has reflected this fact in aesthetic terms, as it is the case of the ceramic work of João Carqueijeiro that this work presents. <![CDATA[<b>Pedro Cabrita Reis</b>: <b>A Diferença da Repetição</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt No seu ensaio "Porquê Ler os Clássicos" Italo Calvino começa por afirmar que clássicos são os livros de que se costuma ouvir dizer "Estou a reler…" e nunca "Estou a ler…" (Calvino, 2009) Deste ponto de vista, o prefixo iterativo "Re" põe-nos na condição de ter havido já um antes e de se estar, agora, numa condição de repetição. Na coerência própria da obra de Pedro Cabrita Reis, o espectador é confrontado com objectos comuns, reconhecíveis, onde é possível descobrir o novo no conhecido e reconhecer, antes de conhecer.<hr/>In his essay "Why Read the Classics" Italo Calvino begins by stating that classics are books that usually hear "I'm rereading..." and never "I am reading..." (Calvino, 2009). From his point of view, the iterative prefix "Re" points to the idea that there has already been "a before" and so we find ourselves in a state of repetition. Within Pedro Cabrita Reis coherent work, the viewer is confronted with common, recognizable objects, being able to discover "the new" in the recognizable and recognize before knowing. <![CDATA[<b>Projeções</b>: <b>significações poéticas em um lugar (uma prática plástica entre a alta e a baixa tecnologia da imagem)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo trata de uma intervenção artística em um lugar no litoral do Brasil, buscando salientar a ultrapassagem de uma etapa da evolução da tecnologia da imagem, da teatralização ao vídeo, onde o cinema não teve lugar. Ao analisar esse fato, busca-se uma relação entre o emprego de alta e baixa tecnologias na arte, e do princípio de projetividade da imagem.<hr/>This article conveys about an artistic experience in a place at the seashore of Brazil, where the technology of the image had a process of change in a different direction, from the dramatic art directly to the video, where the motion picture theatre was eclipsed. The analysis of high and low technology of the image and the principle of the projection are focused. <![CDATA[<b>Quando verdejar</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo trata de uma intervenção artística em um lugar no litoral do Brasil, buscando salientar a ultrapassagem de uma etapa da evolução da tecnologia da imagem, da teatralização ao vídeo, onde o cinema não teve lugar. Ao analisar esse fato, busca-se uma relação entre o emprego de alta e baixa tecnologias na arte, e do princípio de projetividade da imagem.<hr/>This article conveys about an artistic experience in a place at the seashore of Brazil, where the technology of the image had a process of change in a different direction, from the dramatic art directly to the video, where the motion picture theatre was eclipsed. The analysis of high and low technology of the image and the principle of the projection are focused. <![CDATA[<b>SAUDADE, uma dimensão aporética na obra de Julião Sarmento</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Questionando a possibilidade de um registo visual da Saudade no âmbito das artes plásticas, esta reflexão considera a obra de Julião Sarmento como paradigmática desta inscrição. A partir de estudos de referência sobre a singularidade e problemáticas deste sentimento, é no cruzamento de afirmações e de obras de Sarmento que se pretende reconhecer o modo como essa possibilidade se justapõe ao discurso do próprio artista.<hr/>Questioning the possibility of a visual record of Saudade within the visual arts, this reflection considers the work of Julião Sarmento as paradigmatic of this inscription. From reference studies and issues about the uniqueness of this sentiment, it's at the intersection of Sarmento's assertions and work that one intends to recognize how this possibility overlaps to the discourse of the artist himself. <![CDATA[<b>Santiago Sierra and the collaborative working systems</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo reflexiona sobre los sistemas colaborativos de trabajo a través del análisis conceptual de algunas obras de Santiago Sierra (Madrid, 1966) que exploran sintáctica y semánticamente los límites entre las prácticas de creación participativa, el empleo y la explotación desde las contradicciones y paradojas del sistema capitalista.<hr/>This article deals with collaborative working systems through conceptual analysis of some artworks of Santiago Sierra (Madrid, 1966) exploring syntactically and semantically the limits between participatory creation practices, employment and exploitation from the contradictions and paradoxes of capitalist system. <![CDATA[<b>Hélio Oiticica e o cinema</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo pretende apresentar o trabalho Cosmococa de Hélio Oiticica e pensar a presença do cinema na obra deste artista. O cinema é visto neste artigo como pensamento, deflagrador de questões no campo das artes visuais.<hr/>This article intends to present the work Cosmococa by Hélio Oiticica and discuss the presence of the cinema in the oeuvre of this artist.The cinema is seen in this article as thought , a trigger of questions in the field of the visual arts. <![CDATA[<b>A tactilidade na obra <i>Vitalino</i> de Jarbas Jacome</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100022&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Em homenagem ao ceramista brasileiro Mestre Vitalino, o artista multimídia Jarbas Jacome produziu a obra Vitalino, uma instalação interativa onde o visitante modela um bloco virtual que mimetiza a ação sobre um bloco de barro em rotação. A obra suscita discussões sobre tactilidade em trabalhos de arte digital, vislumbrando processos que problematizam a própria tecnologia.<hr/>In honor of the Brazilian master ceramist Vitalino, the multimedia artist Jarbas Jacome produced the artwork Vitalino, an interactive installation where the visitor models a virtual block that mimics the action of a block of clay in rotation. The work raises discussions on tactility in digital artworks, glimpsing cases that question the technology itself. <![CDATA[<b>Jorge Vieira, jogos antropomórficos como imagem de transmutação</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Aqui se expõe como a representação do corpo humano, nos trabalhos de Jorge Vieira, se faz ou por hibridismos zoomórficos ou pela quase infinita exploração de possibilidades combinatórias dos "poucos" elementos intervenientes, tornando-se uma espécie de montagem de fragmentos, fundada na construção e desconstrução sistemática da sua unicidade e do seu sentido.<hr/>Here is exposed as the representation of the human body, in the work of Jorge Vieira, becomes hybrid zoomorphism or the almost endless exploration of combinatorial possibilities of the "few" elements involved, becoming a sort of assembly of fragments, founded in construction and systematic deconstruction of its uniqueness and its meaning. <![CDATA[<b>Joana Vasconcelos e Rafael Bordalo Pinheiro</b>: <b>uma relação "à flor da pele"</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100024&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O recurso ao ready-made e à moda tem sido recorrente na obra de Joana Vasconcelos. As faianças de Rafael Bordalo Pinheiro são recicladas pela artista através do revestimento a croché, de modo a destacar a crítica social que este faz. As peças do ceramista adquirem assim uma segunda-pele e, com ela, novas leituras, porque o têxtil é, em si, portador de significados.<hr/>Ready-made and fashion have been used in Joana Vasconcelos' work as constant resources. The artist recycles Rafael Bordalo Pinheiro's animal shaped faience figures, by fully covering them in crochet, so as to enhance his peer's social critique. Thus, the ceramist's art pieces acquire not only a second-skin but also new readings, since the textile is, in itself, bearer of meanings. <![CDATA[<b>The fantastic universe of Sara Ramo</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100025&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo se centra en el fantástico universo planteado por Sara Ramo en varios de sus trabajos fotográficos, en los que el disfraz animal constituye un recurso fundamental con el que esta artista reflexiona sobre los gestos, actitudes y comportamientos que forman parte de nuestra propia cotidianeidad.<hr/>This article is focused on the fantastic universe that Sara Ramo presents on her photo works, where her animal disguise is the main resource through which the artist reflects on the gestures, behaviours and attitudes that take part of everyday life. <![CDATA[<b>Vari Caramés</b>: <b>Drifts</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100026&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Partiendo de un inicio como fotógrafo amateur en los años 80, la obra de Vari Caramés (Ferrol, 1953) entra de forma progresiva en el campo del arte contemporáneo. Para que esta entrada se produzca, la obra fotográfica debe ajustarse a las condiciones que para ésta se establecen en dicho campo. Vari Caramés no planea esta entrada, por lo que su posición en este campo no ha alcanzado el máximo valor posible, pero ésto le ha permitido más libertad en su producción.<hr/>Starting as an amateur photographer in the eighties, the work of Vari Caramés (Ferrol, 1953) were progressively introducted in the field of contemporary art.To complete this introduction, it's necessary to adjust the photographic work to the stipulated standards in this field. Vari Carames didn't planned this introduction, so his position didn't became the best possible in the contemporary art field, but this means more freedom in his production. <![CDATA[<b>Processo e Conceção Escultórica - a propósito de alguns desenhos de Salvador Barata Feyo</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100027&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A partir de cinco desenhos preparatórios de Salvador Barata Feyo reflete-se sobre o papel do desenho no processo criativo da escultura.<hr/>Apropos five preparatory drawings of Salvador Barata Feyo considerations are made upon the role of drawing in the sculpture creative process. <![CDATA[<b>O Expressionismo Animado na Obra de Regina Pessoa</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100028&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo analisa a expressividade plástica de História Trágica com Final Feliz (2005), obra da animadora portuguesa Regina Pessoa, que conta sobre uma jovem que não se ajusta à comunidade. Num ambiente intimista mas com uma narrativa visual dramática em preto e branco, a representação dessa tensão emocional da personagem, remete às xilogravuras do brasileiro Oswaldo Goeldi e obras do cinema expressionista alemão, em especial o Gabinete do Dr. Caligari (1920), de Robert Weine.<hr/>This paper examines the plastic expressiveness of Tragic Story with Happy Ending (2005), a work of portuguese animator Regina Pessoa, who tells of a girl who does not fit the community. In an intimate setting but with a dramatic visual narrative in black and white, the representation of that character's emotional tension, refers to the woodcuts of brazilian Oswaldo Goeldi and works of german expressionist cinema, especially the Cabinet of Dr. Caligari (1920), by Robert Weine. <![CDATA[<b>Painting and rhopografic metaphors</b>: <b>between originality and oblivion</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100029&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo analiza las aportaciones metafóricas de la obra de Rasmus Nilausen, vehiculadas mediante el género del bodegón y el concepto de representación rhopográfica. También trata de determinar la función de los motivos apropiados de Internet y del espacio público, y cómo lo "camp" se torna en un valor de resistencia.<hr/>This article analyses the metaphorical contributions in the work of Rasmus Nilausen, expressed in the genre of still life and the concept of rhopography. It also seeks to define the function of motifs appropriated from Internet and the public arena, and how camp emerges a value of resistance. <![CDATA[<b>Arlindo Daibert</b>: <b>o livro como morada das palavras e das ideias</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100030&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O objetivo do artigo é analisar as relações intertextuais entre o livro objeto, Moradas, do artista brasileiro Arlindo Daibert (1952-1993) e o texto de Teresa d'Ávila, Castelo Interior ou Moradas. Textos de Leo Hoek fornecerão importantes referências para este estudo assim como a biblioteca pessoal do artista. Pretende-se com este artigo continuar a iluminar o trabalho deste artista, em cuja obra o texto dialoga com a imagem de uma forma instigante.<hr/>This paper aims to analyze the intertextual relations between the book object, Moradas, by the Brazilian artist Arlindo Daibert (1952-1993) and the text of Teresa d'Ávila, Castelo Interior or Moradas. Texts by Leo Hoek provide important references for this study as well as Daibert's personal library. The intention of this article is to continue illuminating the work of this artist, where text and image dialogue in a provocative way. <![CDATA[<b>Jorge Pinheiro, ou prolegómenos para uma re-escrita de uma partitura de Filipe Pires</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100031&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O objetivo do artigo é analisar as relações intertextuais entre o livro objeto, Moradas, do artista brasileiro Arlindo Daibert (1952-1993) e o texto de Teresa d'Ávila, Castelo Interior ou Moradas. Textos de Leo Hoek fornecerão importantes referências para este estudo assim como a biblioteca pessoal do artista. Pretende-se com este artigo continuar a iluminar o trabalho deste artista, em cuja obra o texto dialoga com a imagem de uma forma instigante.<hr/>This paper aims to analyze the intertextual relations between the book object, Moradas, by the Brazilian artist Arlindo Daibert (1952-1993) and the text of Teresa d'Ávila, Castelo Interior or Moradas. Texts by Leo Hoek provide important references for this study as well as Daibert's personal library. The intention of this article is to continue illuminating the work of this artist, where text and image dialogue in a provocative way. <![CDATA[<b>Início de jogo</b>: <b>um estudo sobre os documentos de trabalho no processo artístico de Flávio Gonçalves</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100032&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo tem como objetivo demonstrar a importância dos documentos de trabalho no processo criativo do artista brasileiro Flávio Gonçalves. Gonçalves transporta para o desenho imagens da infância que alegorizam o mito da origem e da criação. Mas, ao mesmo tempo, não seriam estas imagens a expressão da visão utópica?<hr/>This article aims to demonstrate the importance of working documents in the creative process of the artist Brazilian Flávio Gonçalves. Goncalves carries for drawing images of childhood that allegorize the myth of the origin and creation. But, at the same time, these images would not be expressing the utopian eye? <![CDATA[<b>FREE WILLIAMS</b>: <b>redes semióticas na produção videográfica de Elisa Queiroz</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100033&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo tem como objetivo demonstrar a importância dos documentos de trabalho no processo criativo do artista brasileiro Flávio Gonçalves. Gonçalves transporta para o desenho imagens da infância que alegorizam o mito da origem e da criação. Mas, ao mesmo tempo, não seriam estas imagens a expressão da visão utópica?<hr/>This article aims to demonstrate the importance of working documents in the creative process of the artist Brazilian Flávio Gonçalves. Goncalves carries for drawing images of childhood that allegorize the myth of the origin and creation. But, at the same time, these images would not be expressing the utopian eye? <![CDATA[<b>Furriols</b>: <b>rigour, demand and containment</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100034&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se plantea en la presentación, el recorrido poco habitual, de Joan Furriols, que va des de una aparición temprana en los ámbitos artísticos catalanes de los años 50, hasta la actualidad. Manteniendo un perfil de lo que puede considerarse "Baja visibilidad" pero de enorme densidad en el proceso artístico por su rigor, exigencia i contención, como base de actuación para una apertura trascendente a lo cotidiano.<hr/>Summary. Arises in the presentation, the unusual trail of Joan Furriols, which will give an early appearance in the Catalan artistic context from the 50s until today. Keeping a profile of what can be considered "low visibility" but enormously weighty in the artistic process for its rigor, your containment and self demanding as a basis for action for transcending the everyday. <![CDATA[<b>Impossibilities of one self's image</b>: <b>denials of the broken self</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100035&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Dentro de la denominación de estética de la negación mostramos el análisis de dos obras de Asunción Lozano y Tania Pérez Arribas en las que las autoras incluyen su propia imagen. Bajo la actitud y estrategia de la ocultación y el retardo a través de la multiplicidad, se muestra las posibilidades creativas de reflexión sobre la identidad.<hr/>Within the denomination of aesthetic of the negation we showed to the analysis of two works of Asunción Lozano and Tania Perez Arribas in whom the authors include their own image. Under the attitude and strategy of the concealment and the retardation through the multiplicity, one is the creative possibilities of reflection on the identity. <![CDATA[<b>Lívio Abramo</b>: <b>anotações sobre vida e obra</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582013000100036&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O brasileiro Lívio Abramo deixou uma imensa e rica obra, especialmente em xilogravura, e influenciou toda uma geração de artistas brasileiros. Autodidata, teve o expressionismo alemão como forte referência, dedicando-se inicialmente à temática dos subúrbios de São Paulo e temas sociais, posteriormente buscou caminhos próprios, desenvolvendo e aperfeiçoando uma linguagem pessoal.<hr/>The Brazilian Lívio Abramo legacy is an immense and rich work, especially in woodcut, and has influenced a generation of Brazilian artists. Self-taught, Lívio had German expressionism as reference, dedicating to the theme of the suburbs of São Paulo and other social issues, and afterwords following his own path, developing and perfecting a personal language.