Scielo RSS <![CDATA[RISTI - Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação]]> http://www.scielo.mec.pt/rss.php?pid=1646-989520170005&lang=es vol. num. 25 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.mec.pt/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.mec.pt <![CDATA[<b>Innovative Methodologies and Applications in Information Systems and Technologies (IST)</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952017000500001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>A Multi-Agent System in the Combat Against Money Laundering</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952017000500002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Branqueamento de capitais é um crime que possibilita o financiamento de outros crimes, por isso ele é importante para as organizações criminosas e seu combate é motivo de mobilização das nações do mundo inteiro. O processo de anti-branqueamento de capitais não evoluiu como esperado pois tem priorizado a sinalização de transações suspeitas. O crescente aumento no volume de transações tem sobrecarregado o indispensável trabalho humano de avaliação final das sinalizações. Este artigo apresenta um sistema multiagente que objetiva ir além da captura de transações suspeitas, buscando auxiliar o especialista humano na análise das suspeições. Os agentes criados utilizam técnicas de data mining para criação de perfis de comportamento transacional; aplicam as regras obtidas no aprendizado em conjunto com regras especificas baseadas em aspectos legais e nos perfis criados para captura de transações suspeitas; e analisam estas transações sinalizadas indicando ao especialista humano aquelas que necessitam de análise mais detalhada<hr/>Money laundering is a crime that makes it possible to finance other crimes, for this reason, it is important for criminal organizations and their combat is prioritized by nations around the world. The anti-money laundering process has not evolved as expected because it has prioritized only the signaling of suspicious transactions. The constant increasing in the volume of transactions has overloaded the indispensable human work of final evaluation of the suspicions. This article presents a multiagent system that aims to go beyond the capture of suspicious transactions, seeking to assist the human expert in the analysis of suspicions. The agents created use data mining techniques to create transactional behavioral profiles; apply rules generated in learning process in conjunction with specific rules based on legal aspects and profiles created to capture suspicious transactions; and analyze these suspicious transactions indicating to the human expert those that require more detailed analysis <![CDATA[<b>JK-Meta-Biplot y STATIS Dual como herramientas de análisis de tablas textuales múltiples</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952017000500003&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo, en primer lugar, expone brevemente los modos de análisis estadístico de datos textuales, así como de análisis cualitativo comúnmente utilizado en ciencias sociales. En un segundo momento, se propone un nuevo tratamiento de los datos con el fin de poder utilizar ambos modos de análisis de forma combinada a la hora de trabajar con múltiples textos de manera simultánea. En el artículo se detalla un procedimiento en el que se utilizan el STATIS Dual y el JK-Meta-Biplot, técnicas multivariantes que representan gráficamente una nube de puntos multidimensional en un espacio de dimensión reducida, para representar la estructura consenso de distintas participaciones a un cuestionario cualitativo. Dicho cuestionario recoge las trayectorias biográficas de profesionales españoles de la Expresión Corporal<hr/>First, the article briefly shows the manner of statistical analysis of textual data and qualitative analysis that are usually used in social sciences. In a second place, we propose a new treatment of data in order to be able to use both modes of analysis in combination when working with multiple texts simultaneously. The article details the procedure which uses the STATIS Dual and JK-Meta-Biplot analysis, two multivariate techniques graphing a multidimensional cloud of points in low dimension, in order to represent the consensus structure of different entries to a qualitative questionnaire. This questionnaire collects biographical trajectories of Spanish professionals of Corporal Expression <![CDATA[<b>CANOE and flow</b>: <b>Determinants in the adoption of online programming gamified course</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952017000500004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Atualmente o saber programar é uma das competências mais valorizadas no mercado de trabalho. A gamificação é uma solução emergente que tem vindo a ser adotada na educação e que contribui para incentivar e estimular os estudantes ao estudo da programação. Este estudo propõe um modelo explicativo que incorpora as cinco dimensões da personalidade (CANOE) e o fluxo como determinantes na adoção de um curso online de programação gamificado. O estudo foi conduzido com uma amostra de alunos universitários, e o modelo explicativo foi validado usando a modelação de equações estruturais. Os resultados indicam que o CANOE tem efeitos positivos no prazer de utilização, facilidade de utilização e utilidade percebida. O fluxo tem efeitos positivos no prazer de utilização e no uso. Os resultados são um contributo para a compreensão dos determinantes na adoção de cursos online gamificados<hr/>Currently, program skills are of most value in the labour market. Gamification is an emergent solution, and it has been adopted recently to education to encourage and stimulate students to study programming. This study proposed an explained model that incorporate the five dimensions of personality (CANOE) and flow as determinants in the adoption of one gamified online programming course. The study has been conducted with a university student's sample, and the explained model was validated with structural modulation equation. Results indicate that CANOE as positive effects on enjoyment, perceived ease of use and perceived usefulness. The flow as positive effects on enjoyment and use. The results are a contribution to a better understand of determinants in the adoption of gamified online courses <![CDATA[<b>Acessibilidade em Ambientes Virtuais de Aprendizagem</b>: <b>Accessibility in Virtual Learning Environments</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952017000500005&lng=es&nrm=iso&tlng=es As revoluções tecnológicas e o uso alargado das Tecnologias de Informação e Comunicação têm estimulado a criação de ambientes virtuais de aprendizagem, complementares a todo o processo ensino/aprendizagem. Com este trabalho pretende-se identificar, analisar e descrever alguns métodos existentes para melhorar a acessibilidade dos ambientes virtuais de aprendizagem. Para isso procedeu-se a uma revisão sistemática da literatura sobre acessibilidade nestes ambientes, entre 2010 e 2016, efetuando uma pesquisa em diversas bases de dados de publicações científicas. A combinação de vários métodos com base em padrões e normas é decisiva para apoiar serviços personalizados de ensino/aprendizagem. Por outro lado, o “Universal Design for Learning” e o “Universal Design of Instruction,” fornecem um conjunto de princípios e estratégias que procuram reduzir as barreiras e criar modelos facilitadores de ensino/aprendizagem com este propósito. Ainda a integração de práticas pedagógicas inclusivas com recursos tecnológicos adequados permite criar ambientes virtuais de aprendizagem acessíveis<hr/>Technological revolutions and the widespread use of Information and Communications Technologies have stimulated the creation of virtual learning environments complementary to the teaching/learning process. The main objective of this paper is to identify, analyse and describe existing methods to improve the accessibility of virtual learning environments. To achieve this goal, a systematic review of the literature on accessibility and virtual learning environments was carried out, between 2010 and 2016, using diverse databases of scientific publications. The combination of various methods based on standards and norms is critical to support personalized teaching/learning services. On the other hand, Universal Design for Learning and the Universal Design of Instruction provide a set of principles and strategies that seek to reduce barriers and create facilitating models of teaching / learning for this purpose. Also, the integration of inclusive pedagogical practices with adequate technological resources allows the creation of accessible virtual learning environments <![CDATA[<b>Development and Validation of an Assessment Instrument of the Initial Programming Skills</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952017000500006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Atualmente verifica-se a insuficiência de instrumentos de avaliação validados que possam mensurar as diferentes etapas de aprendizagem inicial de programação. Por este motivo desenvolvemos uma prova a partir da Taxonomia de Bloom que permite comparar o desempenho dos alunos independentemente da linguagem de programação com que iniciaram a sua aprendizagem. A prova apresenta questões de escolha múltipla para os quatro níveis iniciais e questões de desenvolvimento para os dois últimos níveis. Após a sua construção, foi validada por 12 especialistas e submetida a um grupo-piloto (N=29) para analisar a fiabilidade e dificuldade dos itens. Obtivemos um alfa de 0,837 e correlação positiva entre todos os itens da prova e o total dos itens com nível de significância p<0,05. As diferenças entre a frequência de respostas corretas nos itens são estatisticamente significativas (Q(12)=76,767; n=29; p=0,000). Estes resultados demonstram que a prova é válida, fiável e discriminativa<hr/>Nowadays there is a noticeable lack of validated evaluation instruments that can measure the different stages of initial programming learning. For this reason, we developed an instrument from Bloom's Taxonomy that allows to compare the students' performance regardless of the programming language with which they started their learning. The instrument presents multiple choice questions for the first four levels and open-ended questions for the last two levels. After its construction, it was validated by 12 specialists and submitted to a pilot-group (N=29) to analyze the items' reliability and difficulty. We obtained an alpha of 0,837 and positive correlation between al the test's items and the total of items with a significance level of p<0,05. The differences between the frequency of correct answers in the items are statistically significative (Q(12)=76,767; n=29; p=0,000). These results demonstrate that the test is valid, reliable and discriminative <![CDATA[<b>Modelo de Simulación para evaluar las decisiones estratégicas de un comité local de AIESEC basados en el Balanced Scorecard</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952017000500007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se desarrolla una propuesta que pretende ayudar a las juntas ejecutivas de cualquier comité local de AIESEC para poder evaluar sus planes anuales, así como las decisiones estratégicas más importantes en el desarrollo de su gestión. Para ello se integran dos herramientas a nivel organizacional que son el Balanced Scorecard (BSC) y la dinámica de sistemas. El BSC como herramienta que permite a cada integrante de la organización tener claro los objetivos y las actividades que permitirán el cumplimiento de una planeación propuesta y la dinámica de sistemas como herramienta que permitirá que el BSC pueda ser analizado de una forma flexible. Se emplea la metodología de la dinámica de sistemas de manera que las decisiones pueden ser simuladas y analizadas bajo una perspectiva más cercana a la realidad, obteniendo un modelo de simulación aceptado como una herramienta útil para la toma de decisiones estratégicas para un comité local de AIESEC<hr/>A proposal is developed that will help the executive boards of any AIESEC local committee to evaluate their annual plans as well of the most important strategic decisions in the development of their management. For that are integrate two tools in organizational level such as Balanced Scorecard (BSC) and the dynamics of systems. The BSC as the tool that allows each member of the organization to clearly understand the objectives and activities that allow the fulfillment of a proposed planning and the dynamics of systems as the tool that may the BSC can be analyzed in a flexible way. It is use dynamics system´s methodology in a way that decisions can be simulated and analyzed under a perspective closer to reality, obtaining an accepted simulation model as a useful tool for strategic decision making for a local AIESEC committee <![CDATA[<b>Implementación de una solución web y móvil para la gestión vehicular basada en Arquitectura de Aspectos y metodologías ágiles</b>: <b>Un enfoque educativo de la teoría a la práctica</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952017000500008&lng=es&nrm=iso&tlng=es En el presente artículo se detallan el análisis, aplicación de metodologías ágiles, y tecnologías de código abierto en el desarrollo de una aplicación web y móvil, para automatizar y controlar el parque automotor de la Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL), dicha aplicación fue desarrollada por los profesionales en formación del componente educativo Programación Web en marco del proyecto Computación Afectiva. Dentro de las funciones esenciales del aplicativo está la gestión de vehículos que implica el registro: ordenes de combustible y mantenimiento, facturas, proveedores, conductores y vehículos; además de la gestión de préstamos de vehículos que implica el registro de solicitudes, entradas, salidas y el estado de los vehículos. Como aporte adicional está la construcción del aplicativo móvil que incluye las mismas cualidades funcionales de los aplicativos webs, pero ofreciendo otra propias de un dispositivo móvil como es el uso a través de teléfonos o tabletas, facilitando la interacción y usabilidad en base al momento y lugar donde la persona lo requiera<hr/>In this article, the analysis, application of agile methodologies, and technologies open source used in the development of a web and mobile application, to automated, and control the automotive fleet of the Technical University of Loja (UTPL) it was detailed; this application it was development by educational component of Web Programming in the Affective Computational Project. The purposes, the use of the aspect oriented programming paradigm (POA) and the agile development methodology ICONIX were established. Within the essential functions of the web application is the management of vehicles that involved registration: fuel and maintenance orders, invoices, suppliers, drivers and vehicles; In addition to the management of vehicle loans that involved the registration of applications, inputs, outputs and vehicle status. As an additional contribution is the construction of the mobile application that includes the same functional qualities of web applications but offering another one of a mobile device such as use through cellphones or tablets, facilitating interaction and usability based on the time and place where people requires it. Once the web application has been implemented, users and the administrator will have the ability to access all the services that it presents in an interactive and truthful way, helping to better control, management and usability based on the time and place where the people requires it <![CDATA[<b>Políticas de Seguridad de la Información</b>: <b>Revisión Sistemática de las Teorías que Explican su Cumplimiento</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952017000500009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Las políticas de seguridad de la información que implementan las organizaciones para protección de su información, es quizás uno de los temas que podría generar polémicas, debido a que a pesar de su existencia se producen violaciones a la seguridad de información, originadas por el factor humano. Los diferentes roles que desempeñan las personas, como: usuario final, administrador de equipos de seguridad, administrador de la información, supervisor de las políticas de seguridad, atacante a los sistemas de información, etc., tendrá un efecto y consecuencia diferente para cada caso. A través de la revisión sistemática de la literatura se ha encontrado que las teorías más relevantes que los autores están empleando en sus investigaciones relacionadas al cumplimiento de las políticas de seguridad están enfocadas a comprender el comportamiento humano a través de teorías psicológicas o sociales, lo cual conduce a tener un enfoque interdisciplinario que permita una visión global, no solo desde la perspectiva tecnológica, sino desde la perspectiva de otras disciplinas, que en su conjunto conlleve a un enfoque real del problema<hr/>The information security policies implemented by organizations to protect their information is perhaps one of the issues that could generate controversy, due to the fact that despite their existence there are violations of information security, caused by the human factor . The different roles that people play, such as: end user, security team administrator, information administrator, security policy supervisor, information system attacker, etc., will have a different effect and consequence for each case. Through the systematic literature review it has been found that the most relevant theories that the authors are employing in their investigations related to compliance with security policies are focused on understanding human behavior through psychological or social theories, which leads to an interdisciplinary approach that allows a global vision, not only from a technological perspective, but from the perspective of other disciplines, which together lead to a real approach to the problem