Scielo RSS <![CDATA[RISTI - Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1646-989520170003&lang=pt vol. num. 23 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Vantagens e desvantagens do uso de<i> software</i> na análise de dados qualitativos</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952017000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Tecnologia Social</b>: <b>a doação na perspectiva do aplicativo Solidarius</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952017000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Os dispositivos móveis e seus aplicativos vêm provocando mudanças significativas na sociedade em geral. Os aplicativos sociais são categorizados como ferramentas da tecnologia social e surgem com uma finalidade alternativa ao desenvolvimento tecnológico focado na produção, no consumo, na vigilância e na gestão do indivíduo. Este artigo analisa as motivações do uso de um aplicativo social para a realização de doações para famílias carentes. Aborda o aplicativo Solidarius que foi criado para a realização de doações para o grupo de assistência social Sociedade São Vicente de Paulo - Vicentinos. Conclui-se que a solidariedade mediada pela tecnologia, apesar de ser anônima, possibilita a existência de um vínculo, que permite ao usuário um sentido de pertencimento a uma instituição ou a uma causa maior que ele mesmo, além de gerar os sentimentos de satisfação e gratidão<hr/>Mobile devices and their applications have brought about significant changes in society in general. Social applications are categorized as tools of social technology and come with an alternative purpose to technological development focused on the individual production, consumption, surveillance and management. This article analyzes the motivations of using a social application to make donations to needy families. It addresses the Solidarius application that was created to make donations to the social assistance group Sociedade São Vicente de Paula - Vincentinos. It is concluded that technology-mediated solidarity, despite being anonymous, allows the existence of a bond, which allows the user a sense of belonging to an institution or a cause greater than himself, in addition to generating feelings of satisfaction and gratitude <![CDATA[<b>Use of the Flipped Learning Model to improve university educational materials</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952017000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo describe una investigación experimental donde, haciendo uso de la clase inversa, se detectan las deficiencias de los materiales educativos empleados en la docencia universitaria para su mejora. En el proceso educativo los materiales utilizados pasan por diversas etapas hasta ser puestos a disposición de los alumnos: definición de los contenidos, selección de las fuentes de información, procesamiento de los materiales adaptándolos a los contenidos, puesta a disposición de los estudiantes, estudio de los mismos, comprobación de defectos de asimilación y sus motivos, mejora de los materiales y, por último, la comprobación de que la mejora realizada genera los efectos oportunos. Se realiza un experimento para la detección, mejora y comprobación de esa mejora de algunos materiales educativos. Se utilizan cuestionarios del tipo Just In Time Teaching/Flipped Classroom, para obtener información de los alumnos. Y se realiza una investigación mixta, para la detección de los materiales a mejorar y para comprobar los efectos de aplicación de la misma<hr/>This paper describes an experimental research where, using the inverse class, the deficiencies of the educational materials used in university teaching are detected for its improvement. In the educational process the materials used go through several stages until they are made available to the students: definition of the contents, selection of information sources, processing of the materials adapting them to the contents, making available to students, study of the same, verification of assimilation defects and their reasons, improvement of the materials and, finally, the verification that the improvement made generates the appropriate effects. An experiment is carried out to detect, improve and verify the improvement of some educational materials. Just In Time Teaching / Flipped Classroom questionnaires are used to obtain student information. And a mixed investigation is carried out, to detect the materials to be improved and to verify the application effects of the same <![CDATA[<b>Validation of questionnaire for evaluating the effects after the introduction of mobile gamification learning system in higher education</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952017000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este trabajo se detalla la validación de un cuestionario de satisfacción para poder medir el impacto de la introduccion de la gamifiación en entornos móviles en la educación superior. Concretamente, la validacción ha sido realizada por expertos de nacionalidad española y ecuatoriana, especializados en áreas TIC, educación y tecnología universitaria. Se ha usado el software webQDA para realizar un análisis cualitativo de las respuestas y comenarios emitidos por los expertos, posibilitando la introducción de nuevas preguntas y modificar algunas de las originales, con el objetivo de conseguir un cuestionario de satisfacción validado<hr/>This paper details the validation work of a satisfaction questionnaire in order to be able to measure the impact of the introduction of mobile gamification learning system in higher education. Specifically, the validation work has been carried out by Spanish and Ecuadorian experts, specialized in ICT, education and university technology areas. webQDA software has been used to perform a qualitative analysis of answers and comments given by the experts, then allowing the introduction of new questions and modifying some of the original ones with the aim of obtaining a validated satisfaction questionnaire <![CDATA[<b>Resíduos de Serviços de Saúde (RSS)</b>: <b>Uma abordagem qualitativa</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952017000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O gerenciamento inadequado de Resíduos de Serviços de Saúde (RSS) leva a inúmeros problemas de saúde à população, os quais ocorrem em todo o mundo, em especial o menos desenvolvido. Apoiado em técnicas de pesquisa qualitativa, avaliou-se o funcionamento de um hospital quanto aos RSS por meio de entrevistas com stakeholders, funcionários com postos chaves na estrutura de comando e o pessoal de operação, além da observação diária das atividades. Diversas discrepâncias foram observadas entre os discursos e a prática. Foi observado o desconhecimento destes profissionais em relação a diversos aspectos relacionados ao gerenciamento de RSS o que impacta significativamente a implementação de um gerenciamento correto. Os resultados permitiram concluir que o gerenciamento de RSS tem algumas deficiências o que eleva consideravelmente o potencial risco dos resíduos dos serviços de saúde ao meio ambiente e à saúde pública<hr/>Inadequate healthcare waste management (HCWM) leads to numerous health problems for the population, which occur worldwide, especially the least developed. Supported by qualitative research techniques, a hospital's performance on HCWM was assessed through interviews with key personnel in the command structure and operational personnel, as well as daily observation of activities. Several discrepancies were observed between discourses and practice. It was observed the lack of knowledge of these professionals in relation to several aspects related to the HCWM, which significantly impacts the implementation of a correct management. The results allowed to conclude that the HCWM has some deficiencies which considerably increases the potential risk of health services wastes to the environment and to public health <![CDATA[<b>Assessment of a technological education design to prevent school dropout</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952017000300006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se presentan resultados de una investigación subvencionada por el Ministerio de Educación Pública de Costa Rica y la Unión Europea, cuya finalidad es dar respuesta al problema del abandono escolar a través de un proyecto implementado fuera del horario escolar. Supone una gestión educativa participativa, donde los estudiantes se sientan protagonistas de los procesos formativos y se fortalezca su sentido de pertenencia a la comunidad, a través de actividades innovadoras como son los medios audiovisuales. Una visión global para diagnosticar el estado de la cuestión aconsejó utilizar el enfoque cuantitativo y una profundización comprensiva e interpretativa mayor de las dimensiones a estudiar, advirtió la utilización del cualitativo. Para la obtención de los datos se optó por un cuestionario semiestructurado y cumplimentado por 170 estudiantes. Los resultados indican la multiplicidad de factores de riesgo en el absentismo y abandono escolar que exigen intervenciones igualmente múltiples de las diferentes administraciones e instituciones<hr/>The article reports the findings of a research project funded by the Ministry of Public Education of Costa Rica and the European Union. The purpose is to provide an answer to the problem of school dropout through a project implemented outside school hours. It involves a participatory approach to education where students can feel protagonists of the training process and strengthen their sense of belonging to a community through innovative activities including audiovisual media. A global assessment to diagnose the status of the matter revealed the suitability of a quantitative approach, and further understanding and interpretation of the dimensions to be studied suggested the use of a qualitative approach. Data were gathered using a semi-structured questionnaire drawn up ad hoc and filled out by 170 students. The results reveal the numerous risk factors involved in school absenteeism and dropout, which in turn require equally multiple types of interventions by the different administrations and institutions <![CDATA[<b>Pesquisa qualitativa em design</b>: <b>protocolos de pesquisa como suporte a criação e avaliação de produtos conceituais</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952017000300007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Os designers, ao longo do processo de desenvolvimento de novos produtos, deparam-se com o fenômeno de fixação de ideias ao reproduzir características de produtos ou ao repetir soluções conceituais do projeto. O objetivo do presente trabalho foi apresentar dois protocolos de pesquisa propostos para identificar o grau de influência das informações ambientais sobre o processo criativo de designers, empregando-se métodos qualitativos. A primeira fase da pesquisa permitiu definir o protocolo de orientação aos pesquisadores para a realização de práticas simuladas de projeto e, posteriormente, a elaboração do protocolo de suporte de avaliação das ideias conceituais geradas por designers. Este protocolo foi elaborado em dois ciclos de desenvolvimentos, o primeiro ciclo estabeleceu instrumentos para avaliar os aspectos sobre o critério de novidade dos produtos enquanto o segundo ciclo acrescentou o critério de utilidade do produto. Foram realizados testes pilotos de aplicação dos protocolos, sendo reformulados validando a aplicabilidade dos instrumentos<hr/>Throughout the process of developing new products, designers are faced with the idea-fixation phenomenon by reproducing product characteristics or by repeating conceptual project solutions. The objective of the present work was to present two research protocols proposed to identify the degree of influence of environmental information on the creative process of designers, using qualitative methods. The first phase of the research defined the protocol to guide researchers on simulated practices of project and later on the evaluation of conceptual ideas generated by groups of designers. This protocol was elaborated in two development cycles, the first cycle established instruments to evaluate the criterion of novelty of the products while the second cycle added the criterion of utility of the product. Pilot tests were carried out to apply the protocols, being reformulated validating the applicability of the instruments <![CDATA[<b>Em questão, a usabilidade do site do INES</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952017000300008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O estudo avaliou a usabilidade do site do Instituto Nacional de Educação de Surdos, a partir da abordagem centrada em consumidores. Painel de especialistas em Tecnologia da Informação relacionou os 28 itens (aspectos) da Ficha de Avaliação de Sites às Heurísticas de Nielsen (1994). O julgamento da usabilidade, feito por usuários, envolveu aspectos quantitativos e qualitativos, e foi expresso pela Medida de Tendência Central Moda, tendo ponto de corte igual a três. Das heurísticas, o site atendeu plenamente a seis, atendeu parcialmente a duas, e não atendeu a uma delas. A qualificação da usabilidade do site do INES foi qualificada como boa, considerando a escala de pontuação proposta pela própria Ficha de Avaliação<hr/>This study evaluated the usability of the website from the Instituto Nacional de Educação de Surdos and has adopted the end-user centred approach. The IT Experts Panel has related 28 itens (aspects) from the Website Evaluation Form to the Nielsen heuristics (1994). The judgement of the usability done by users took into consideration the quantitative and qualitative aspects, and it was expressed by the Central Trend Measure being the cut-off point setled as three. From the heuristics, the website fully six, two were partially met and one was not met. The qualification of the usability of INES website was qualified as good, considering the punctuation scale proposed by the Evaluation Form itself <![CDATA[<b>Análise de Gamificação no Simulador de Operações Cibernéticas (SIMOC)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952017000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este estudo qualitativo apresenta o caso do Simulador de Operações Cibernéticas (SIMOC) adotado pelo Exército Brasileiro no treinamento de pessoal em defesa cibernética, sob a perspectiva da gamificação. Investigou-se a ocorrência de onze elementos de jogos e de outras práticas associadas à gamificação do ensino e da instrução a fim de determinar se o caso SIMOC é um exemplo de gamificação. Foram coletadas evidências em documentos e por meio de entrevistas realizadas com membros da equipe que trabalha com o SIMOC e com alunos que participaram de treinamentos em que o simulador foi utilizado<hr/>This qualitative study presents the case of the Cyber Operations Simulator (SIMOC) adopted by the Brazilian Army in staff training in cyber defense, under the perspective of the gamification. The occurrence of eleven elements of games and of other practices associated with the gamification of learning and instruction were investigated to determine whether the SIMOC case is an example of gamification. Evidence were collected from documents and through interviews made with the members of SIMOC work team and with students who participated in training sessions in which the simulator was used