Scielo RSS <![CDATA[RISTI - Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação]]> http://www.scielo.mec.pt/rss.php?pid=1646-989520160002&lang=pt vol. num. 18 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.mec.pt/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.mec.pt <![CDATA[<b>Internet e redes sociais como instrumentos potenciadores de negócio</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952016000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Investment in Information Technology and Communications and its relationship with the strategic direction for SMEs in Cali - Colombia</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952016000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Las organizaciones modernas han estimado como inversión prioritaria acceder a las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC), con el principal propósito de obtener información confiable y oportuna que les permita establecer un direccionamiento adecuado con el contexto innovador y competitivo del siglo XXI. Este articulo pretende ilustrar la relación entre la inversión en TIC (Hardware, Software y Telecomunicaciones) y el direccionamiento estratégico en 107 PYMES de Santiago de Cali - Colombia, utilizando herramientas estadísticas como Test de Independencia Chi -cuadrado, imputación múltiple de datos y PLS-PM (Mínimos cuadrados parciales - Modelación de rutas). El principal resultado de la investigación, es que refleja que la inversión en TIC, específicamente en software, es uno de los principales apoyos para el direccionamiento estratégico de las organizaciones.<hr/>Modern organizations have given great importance to the investment in Communications and Information Technology (CIT), in order to obtain reliable and suitable information that enables them to establish an appropriate Strategic Management approach, according to the innovative and competitive context of the 21st century. The aim of this paper is to illustrate the relationship between the investment in CIT (Hardware, Software and Telecommunications) and the Strategic Management Scheme among 107 SMEs in Cali - Colombia, by using statistical tools such as the Chi-Squared Test of Independence, the Multiple Imputation Data Technique, and the PLS-PM Methog (Partial Least Squares - Path Modeling). The most important outcome of this research work is finding that CIT investment, more precisely, Software Investment, is one of the most important factors impacting Strategic Management within organizations. <![CDATA[<b>Das Tecnologias e Sistemas de Informação à Proposta Tecnológica de um Sistema de Informação Para a Agroindústria</b>: <b>O Grupo Sousacamp</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952016000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O setor agroindustrial tem crescido, a nível mundial, a um ritmo muito considerável ao longo dos últimos anos. Exemplo deste crescimento é o setor de produção de cogumelo, cuja especificidade do processo produtivo obriga a que os recursos empregues sejam otimizados e controlados ao mais ínfimo detalhe. Em virtudede a literatura não apresentar uma solução transversal para o setor de atividade referido, propusemo-nos a desenhar uma proposta tecnológica de um sistema de informação para o setor da produção de cogumelo. A proposta apresentada, composta por 13 blocos funcionais interligados, foi o resultado de uma análise crítica dos requisitos técnicos e funcionais do Grupo Sousacamp - um exemplo de organização pertencente ao setor de produção de cogumelo - à luz das teorias de adoção de tecnologias ao nível das organizações.<hr/>The agri-food industry has been growing at a considerable pace over the recent years. An example of this growth is the mushroom production sector, whose specificities associated with the production process enforce a very controlled management of all the resources applied to that activity. Considering that the existing literature does not present a transverse solution to the referred activity sector, we have endured in an effort to present a technological proposal for an information system directed to the mushroom production sector. The presented proposal, composed by 13 interconnected functional blocks, is the result of a detailed analysis to the technical and functional requirements of Sousacamp Group - a leading organization from the mushroom production sector - merged with the arguments and perspectives presented by technology adoption theories. <![CDATA[<b>A adoção de serviços cloud computing pelas empresas portuguesas</b>: <b>O papel dos esforços de marketing</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952016000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Os serviços cloud computing são uma inovação tecnológica com vantagens evidentes para as organizações, embora a sua adoção pelas empresas portuguesas seja ainda incipiente. Os esforços de marketing podem desempenhar um papel relevante numa fase inicial de adoção destes serviços, enquanto potenciadores da intenção de utilização. A investigação na área é escassa e encontra-se numa fase embrionária. Este estudo é um contributo para o preenchimento desta lacuna, através da construção e validação empírica de um modelo que explica a forma como os esforços de marketing exercem a sua influência na intenção de utilização dos serviços cloud computing pelas empresas portuguesas. Os resultados obtidos no estudo confirmam o impacto positivo dos esforços de marketing na expectativa de esforço, condições facilitadoras, expectativa de performance e influência social, exercendo estas últimas três variáveis um impacto positivo na intenção de utilização de serviços cloud computing.<hr/>The cloud computing services are a technology innovation with an important set of benefits for organizations, although their adoption by Portuguese companies is still incipient. Marketing efforts can play an important role at an early stage of adoption of these services while enhancing the usage intention. The research in this field is scarce and is at an embryonic stage, which is a gap in the literature that must be overcome. This study seeks to be a contribution to filling this gap through the construction and empirical validation of a model that explains how marketing efforts exert their influence on the intention to use cloud computing services by Portuguese companies. The results of the study confirm the positive impact of marketing efforts on effort expectancy, facilitating conditions, performance expectancy and social influence, while the latter three variables exert a positive impact on the intention to use cloud computing services. <![CDATA[<b>Analysis of the perception of the use of social media as a marketing tool in MSMEs of Tamaulipas, Mexico</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952016000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Un negocio debe estar donde se encuentren sus clientes potenciales,por esta razón las organizaciones están innovando para mantenerse al alcance de los mismos, una forma es a través de las redes sociales. El propósito de ésta investigación es determinar el grado de aceptación tecnológica de Facebook en actividades de marketing a través del Modelo de Aceptación Tecnología en las micro, pequeñas y medianas empresas (MiPYMES) de Tamaulipas México. Para alcanzarlo, se utiliza el modelado de ecuaciones estructurales con la aplicación de 129 cuestionarios. La evidencia empírica muestra resultados positivos y significativos en la mayoría de las variables estudiadas, también sugiere la falta de una cultura en cuanto al uso, manejo y aceptación de Facebook como herramienta de marketing en la mayoría de las empresas consultadas. Se espera que los resultados sean punto de partida para investigadores en este ámbito de estudio.<hr/>A business should be where its potential customers are. Therefore, organizations are always looking for ways to keep themselves as close to their customers as possible. One way to achieve that is through the social media. The goal of this study is to determine Facebook’s degree of technological acceptance in marketing activities undertaken by micro, small and medium-sized enterprises’ (MSMEs) of the state of Tamaulipas Mexico through the technological acceptance model (TAM). To achieve that goal, a structural equation model is used with the administration of 129 questionnaires. The empirical evidence shows positive and significant outcomes in most of the researched variables. The evidence also suggests the lack of a culture where Facebook can be used, managed and accepted as a marketing tool in most of the participating enterprises. It is argued that the results of this study can be used as a starting point for researchers addressing this topic. <![CDATA[<b>Social Networks and the Cloud</b>: <b>A New Paradigm for Business Processes</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952016000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Desde la perspectiva de la complejidad de los procesos de negocio, una de las tecnologías más significativas para soportar su automatización son los Sistemas de Gestión Workflow. Para favorecer y flexibilizar dichos sistemas, es fundamental tener herramientas para medir su calidad. Debido a la globalización de la información y la comunicación, las empresas están migrando a la administración de sus procesos en la nube y a la utilización de las nuevas tecnologías. Las redes sociales permiten a las empresas tener una mejor disponibilidad de información. Esto presupone un nuevo paradigma de negocio. Se propone la aplicación de un framework para la evaluación y medición de procesos workflow en la evaluación de procesos workflow en la nube. En este contexto, se analiza el efecto de la utilización de las redes sociales en los procesos de Marketing y Comunicación de las organizaciones.<hr/>From business processes complexity perspective, one of the technologies that most significantly support its automationis Workflow Management Systems. Having a tool to measure the quality of these systems is essential. Due to the globalization of information and communication, companies are looking towards the management of processes on the cloud and the use of new technologies. The social networks allow the companies to have a better availability of information.This presupposes a new business paradigm.This paper proposes the application of a framework for evaluation and measurement of workflow processes to evaluate workflow processes in the cloud. In this context, the effect of the use of social networks in the process of marketing and communications organizations is analyzed. <![CDATA[<b>Mudanças no Marketing das Organizações Decorrentes do Uso de Plataformas de Redes Sociais</b>: <b>Casos Brasileiros</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952016000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt As plataformas de redes sociaissão uma das principais tecnologias emergentes em empresas, ampliando o uso inicialmente concebido para pessoas físicas. Esta pesquisa tem como objetivo compreender implicações do uso dessas plataformas nas funções de marketing em organizações brasileiras do setor de comércio e serviços, utilizando estudos de casos múltiplos em quatro empresas líderes em seus segmentos. Entre os resultados obtidos, verificou-se que o uso de redes sociais gerou mudanças incrementais nas atividades de comunicação, seja com a reestruturação de fundamentos como mídia, conteúdo e dinâmica de resposta, seja com o efetivo compartilhamento de parte destas atividades com a nova área de redes sociais introduzida nas organizações. Mudanças no tocante à estrutura organizacional não foram observadas, enquanto que em relação aos sistemas pré-existentes foi percebido um movimento de integração ainda em desenvolvimento.<hr/>Social networking sites are one of the key emerging technologies in organizations, extending the original use for individuals. This research aims to understand implications of using social networking sites in marketing in Brazilian organizations in the trade and services sector, using the multiple case study in four organizations which are leaders in their market segments. Among the results, we observed that the use of social networking sites created incremental changes in the marketing communication activities, either with the restructuring of foundations such as media, content and dynamic response, either with the effective part of sharing these activities with the new area of social networks in organizations. Changes regarding the organizational structure weren’t observed, whereas in relation to the existing systems integration there is a movement still in development. <![CDATA[<b>TLH Suite</b>: <b>semantic information annotation tool</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952016000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En la actualidad existe gran cantidad de información heterogénea en Internet, esto dificulta que los usuarios puedan encontrar y filtrar fácilmente la información que requieren. Las herramientas basadas en las Tecnologías del Lenguaje Humano (TLH) ofrecen un gran apoyo facilitando la tarea y proporcionando al usuario la información específica que solicita. El objetivo de este artículo es proponer una herramienta capaz de procesar y anotar la información textual proveniente de la Web. Dicha herramienta viene motivada precisamente por la necesidad de definir un marco tecnológico que consiga integrar una serie de recursos TLH existentes, de manera que se genere un paquete de información semántica que pueda ser consultado flexibilizando el tipo de información a recopilar dadas las necesidades del usuario. Los resultados obtenidos en la experimentación demuestran el valor añadido que aporta el marco propuesto con respecto al uso de los recursos TLH de forma individual.<hr/>Nowadays, the vast amount of heterogeneous information available on the Internet poses difficulties for users when they have to find the information they require, since this is a non-trivial task. In this respect, Human Language Technologies (HLT) tools offer a great support for this task, being able to provide the specific information requested by the user. The aim of this paper is to propose a tool capable of processing and annotating the textual information from the Web. This tool is motivated by the need of defining a technological framework to integrate a number of existing HLT resources, so that a semantic information package is generated. This package may also adapt the type of information to retrieve and generate, based on the particular user needs. The results obtained from the experimentation performed show the added value brought by our proposed HLT framework compared to the use of individual HLT resources. <![CDATA[<b>Efeito do modelo 4C/ID sobre a aquisição e transferência de aprendizagem</b>: <b>revisão de literatura com meta-análise</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952016000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo tem como principal objetivo apresentar os resultados de uma meta-análise que investigou o efeito da utilização do modelo instrutivo 4C/ID (four components instructional design model) na aprendizagem, nomeadamente na capacidade que os sujeitos demonstraram na “reprodução de conhecimentos” e na “transferência da aprendizagem” a novas situações. Este modelo tem sido sobretudo aplicado em ambientes de ensino e aprendizagem online. Foram selecionados oito estudos, a partir dos 61 encontrados na pesquisa em diferentes bases de dados, a que se aplicaram os métodos estatísticos subjacentes a este tipo de revisão sistemática da literatura. Os resultados revelaram que, em média, a utilização do modelo 4C/ID produz efeitos elevados sobre os grupos experimentais (d = + 0,56) ao nível dos desempenhos “reprodução” + “transferência”. Estas duas variáveis foram também analisadas de forma independente e os resultados revelaram efeitos elevados (d = + 0,70, para a “reprodução de conhecimentos” e d = + 0,65, para a “transferência da aprendizagem”). Analisou-se o impacto de cada estudo sobre os resultados da meta-análise e discutiram-se algumas das suas características metodológicas. Verificou-se que há um défice de trabalhos de investigação de carácter experimental sobre a eficiência (desempenhos + esforço mental) do modelo 4C/ID em contexto educativo, e que os estudos existentes se centram mais na avaliação de desempenhos.<hr/>This article presents the result of a meta-analysis that investigated the effect of the instructional model 4C/ID (four components instructional design) in learning, particularly on the students’ achievement and transfer. This model has been applied mostly in educational environments and online learning. We selected eight studies, from the 61 found in different databases, upon which we applied the statistical methods for this kind of systematic literature review. The results showed that, on average, the 4C/ID model produces moderate effects in the experimental groups (d = + 0,56) in terms of the achievement (“reproduction” + “transfer”). These variables were also analyzed in an independent way and the results showed high effects in both variables (d = + 0,70 for the achievement and d = + 0,65 for the transfer of learning). We also presented an analysis of the impact of each study on the meta-analysis results and some methodological characteristics of this process of literature review. We found a deficit in the number of published studies about the efficiency of 4C/ID model (that combines data from achievement and mental effort) in educational context and we also observed that the existing studies focus more on the achievement and less in measures of the mental effort.