Scielo RSS <![CDATA[RISTI - Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1646-989520130002&lang=es vol. num. 12 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Information Systems and Technologies for Virtual, Collaborative and Networked Organizations</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952013000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>Collaborative Environment for Supply Chain Assessment</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952013000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste trabalho é proposto um ambiente colaborativo que permite a medição do desempenho de uma cadeia de abastecimento (bem como o dos seus elos constituintes) no atual contexto empresarial caracterizado pela competitividade, turbulência e globalização dos mercados. Os índices propostos são genéricos e a sua adaptação a diferentes cadeias de abastecimento é imediata. As tecnologias da cloud são analisadas segundo a perspetiva das mais-valias que as podem promover enquanto suporte para o modelo de avaliação proposto. São ponderados os requisitos do modelo organizacional colaborativo proposto, resultando num modelo de dados flexível também apresentado. A utilidade do conceito é demonstrada com o desenvolvimento de um protótipo de aplicação na infraestrutura de cloud EC2 da Amazon.<hr/>This paper proposes a collaborative environment that allows the performance measurement of a supply chain (as well as its constituent links) in the current business environment, which is characterized by competitiveness, turbulence and globalization of the markets. The proposed indices are generic and their adaptation to different supply chains is straightforward. The cloud technologies are analyzed from the perspective of the assets that can promote them as a support for the proposed evaluation model. The analysis of the requirements of the proposed collaborative organizational model, results in a flexible data model (also presented). The usefulness of the concept is demonstrated with the development of a software prototype in the Amazon EC2 cloud infrastructure. <![CDATA[<b>Propuesta de Implementación de un Modelo de Teletrabajo</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952013000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es El Teletrabajo hoy en día es una realidad, que tiene muchos beneficios relacionados con la eficiencia, la productividad, la sostenibilidad y la satisfacción laboral entre otros, sin embargo no es una forma de trabajo generalizada y estructurada en las organizaciones debido a diversas percepciones al respecto. Esta modalidad de trabajo plantea cambios y barreras a las que se enfrentan las organizaciones y los empleados al momento de apropiar e incorporar el teletrabajo, el presente estudio presenta los principales obstáculos o amenazas que implica la incorporación del teletrabajo en la organización.<hr/>Currently Teleworking is a reality that has many benefits related to efficiency, productivity, sustainability and job satisfaction among others; however isn't a generalized form of structured job organizations because of different perceptions about it. This mode of job changes raises barriers to those faced by organizations and employees at the time for adopting and incorporate telework, this study shows the major obstacles or threats about the incorporation of telework in the organization. <![CDATA[<b>Business Process Model Collaborative Updating</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952013000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es O modelo de processos de negócio as-is pode ajudar a melhorar a consciência organizacional através da partilha de conhecimento dos atores organizacionais. No entanto, a dificuldade de atualização do modelo e o seu padrão típico de utilização têm evitado a sua transformação num repositório do conhecimento organizacional que suporte as atividades diárias das organizações. Para ultrapassar este problema definiu-se um método colaborativo para atualizar o modelo de processos de negócio, utilizando o mecanismo de anotação para criar contextos de interação que promovam a explicitação e comunicação do conhecimento e a discussão dos processos. Desenvolveu-se uma ferramenta de suporte ao método colaborativo de atualização que foi utilizada em casos de estudo. A abordagem proposta permitiu demonstrar que os atores organizacionais, desde que providos dum método adequado e uma ferramenta de suporte, podem atualizar ativamente o modelo de processos de negócio, comparando as atividades modeladas com as atividades que são efetivamente executadas.<hr/>Business process modeling helps improving organizational self-awareness by sharing organizational knowledge. It is acknowledged that the maintenance of the models is a difficult task and that in most of the time companies build models to use in specific projects occurring at a given time, what have prevented its transformation into a repository of organizational knowledge to support the daily activities of organizations. The present work defines an "as-is" model continuous updating method that uses the annotation mechanism to create interaction contexts and to enable business actors to make explicit and communicate their knowledge about processes and their own work, and also to discuss the existing process representations. A prototype tool has been developed and was used in several case studies. This approach has demonstrated that organizational actors, since provided with a method and supporting tool, can act as active updaters of the process model by comparing modeled with actually executed activities. <![CDATA[<b>Los logotipos de privacidad en Internet</b>: <b>percepción del usuario en España</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952013000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este trabajo analizamos la relevancia que la privacidad tiene en la era digital. Representa uno de los aspectos susceptibles de generar desconfianza en el consumidor o usuario que recurre a Internet. Para garantizar que las empresas que operan en la Red son respetuosas con los derechos de los usuarios, se han ideado logotipos acreditativos de la adhesión a un elenco de buenas prácticas en el ámbito de la privacidad. Uno de los objetivos fundamentales del presente artículo es poner de relieve que tales instrumentos constituyen un útil complemento de la normativa legal. Igualmente se realiza un estudio empírico, sobre la base de una entrevista semiestructurada abierta, dirigido a conocer los efectos que estos iconos tienen respecto a sus destinatarios. Hemos delimitado el presente estudio a los logotipos que operan en España, con independencia del origen de los mismos, dado que algunos son foráneos.<hr/>In this paper we analyze the importance that privacy has in the digital age. It represents one of the aspects which can generate distrust in the consumer or user of Internet. In order to guarantee that those companies which operate in Internet are respectful of the user's rights, it has been designed logos for the adherence to a list of good practices in the field of privacy. One of the most important objectives of this paper is to emphasize that such instruments provide a useful complement to the legal regulations. However, it will be done an empirical study, based on the open semi-structured interview, and designed to determine the effects that these icons have on their receivers. We have delimited the present study to logos operating in Spain, regardless of their origins, because some of them are outsiders. <![CDATA[<b>Collaborative Virtual Environments</b>: <b>potential of social networks. The case of companies in the Algarve</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-98952013000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es O objetivo do presente artigo é analisar o potencial das redes sociais no desempenho das pequenas e médias empresas da região do Algarve, tendo sido efectuado um questionário para o efeito. O estudo empírico realizado revela que os dados recolhidos (de 70 empresas) possuem boas qualidades psico-métricas. Procedeu-se a uma análise categórica de componentes principais, a qual identificou duas principais tipologias de objectivos nas redes sociais: redes sociais para interacção produto-cliente e pesquisa ou conhecimento; e redes sociais com potencial para o marketing. Uma análise suplementar - análise hierárquica de clusters (com recurso ao método de agrupamento de Ward) - identificou três padrões de empresas consoante o seu grau de envolvimento em redes sociais: cluster Social Tec Grau 1; cluster Social Tec Grau 2 e cluster Social Tec Grau 3. Estas análises permitem validar uma metodologia sustentável para este tipo de avaliação.<hr/>The aim of present work is to analyse the potential of social networks in the performance of small and medium enterprises in Algarve region, having developed a questionnaire for this purpose. The empirical study reveals that the collected data (from 70 enterprises) have good psico-metric qualities. Then, a categorical principal component analysis was performed, which identified two main typologies of goals in using social networks: those for product-client interaction and search or knowledge; and those with potential for marketing. A supplementary analysis, hierarchical cluster analysis (using Ward's grouping method), identified three patterns of enterprises according to their level of social networks' involvement: cluster Social Tec Level 1; cluster Social Tec Level 2 and cluster Social Tec Level 3. These analyses validate a sustainable methodology for this kind of approach.