Scielo RSS <![CDATA[Revista de Gestão Costeira Integrada]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1646-887220130001&lang=pt vol. 13 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Gestão de Praias no Brasil</b>: <b>Subsídios para uma Reflexão</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-88722013000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo apresenta a gestão de praias existente no Brasil e seus instrumentos, propondo a discussão do tema e a superação de alguns desafios. O Brasil conta com uma grande linha de costa e muitas praias. As praias são Bens de Uso Comum do Povo, sendo espaços públicos onde o direito de ir e vir deve estar sempre garantido, áreas que podem ser utilizadas por todos em igualdade de condições. No entanto, percebe-se que no Brasil existe uma sobreposição de competências na gestão das praias, levando a possíveis conflitos e uma gestão ineficiente. Mesmo instrumentos desenhados para a gestão de praias no Brasil, como é o caso do Projeto Orla - instrumento governamental, e do Programa Bandeira Azul - instrumento de iniciativa não-governamental, se demonstram de difícil aplicação devido a falta de base institucional/administrativa no Brasil, além da falta de apoio financeiro. Apresenta-se o caso da Espanha e sua Lei de Costas, como diretrizes que podem levar a uma melhor reflexão das mudanças necessárias no Brasil para que se alcance uma gestão de praias eficiente e democrática. A aceitação da necessidade de organização dos usos e atividades nas praias brasileiras é urgente. Também é urgente a aceitação de que existe sobreposição de competências, que podem gerar conflitos e que a gestão de praias deve ser compartilhada entre os múltiplos órgãos e, inclusive, usuários, aplicando-se um processo de governança.<hr/>This article presents beach management in Brazil and its tools. It intends to discuss the issue and possible guidelines to a better management. Brazil has a long coastline and many beaches, of many kinds too. All Brazilian beaches are public places and everyone has the right to come and go. This right should always be guaranteed, letting theses areas available for everyone on equal terms. However, it is noticed that in Brazil there is an overlap of administrations in the management of beaches, leading to possible conflicts and inefficient management, as well as private use of the public space. Many challenges are presented to beach management in Brazil such as: land ownership, tourism and urban projects control, beach bars and restaurants regulation, accessibility, biodiversity conservation, cultural aspects maintenance, erosion process control, among others. A part of that Brazilian legislation do not take in account sand dunes as part of the beaches, leading to a fragmented management of beach ecosystems. Even tools designed for beach and shoreline management in Brazil, such as Projeto Orla - a governmental project, and Blue Flag Programme - an instrument of non-governmental initiative, demonstrate to be of difficult implementation due to the lack of a solid institutional and administrative basis and lack of financial support as well. As an example it is presented the case of Spain and its Coast Act dated of 1988. As the Spanish Coast Act define beach as a public space as well, it could provide some guidelines for Brazil. It is discussed some aspects of the Spanish Coast Act and their parallel with the Brazilian norms. It is exposed the need of legislation improvement in order to achieve efficient and democratic management of beaches. In general terms Brazil should guarantee free access to all beaches and introduce more efficient beach rules. It could also be good to initiate a beach classification and certification scheme, including water and sand quality. The acceptance of the need of controlling uses and activities on the Brazilian coastline is urgent and the acknowledgment that there is an overlapping of responsibilities also represents a priority, which can lead to conflicts. The management of the beaches should be shared among multiple structures and users, applying a governance process. <![CDATA[<b>Índices para monitorização de qualidade ecológica de costas rochosas com base em comunidades de macroalgas</b>: <b>simplificação para utilização em áreas geográficas alargadas</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-88722013000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This study focuses on intertidal rocky shore seaweed community features used for the assessment of ecological quality of coastal water bodies for the Water Framework Directive (WFD). An alternative index to those developed in the British Isles, in northern Spain and in mainland Portugal is proposed. Results from the application of all indices to a dataset collected on Azorean shores are compared and the suitability of the features used in each index discussed. The features included in the proposed index were selected to allow its applicability throughout a large geographic area.<hr/>Este estudo centra-se em características de comunidades de macroalgas do intertidal rochoso para avaliação da qualidade ecológica das massas de águas costeiras no âmbito da Diretiva-Quadro da Água (DQA). É proposto um índice alternativo aos desenvolvidos nas Ilhas Britânicas, no norte da Espanha e em Portugal continental, que resulta da comparação da aplicação de todos os índices a um conjunto de dados recolhidos em praias açorianas, discutindo-se a adequação dos parâmetros utilizados em cada índice. Os parâmetros incluídos no índice proposto foram selecionados de forma a permitir a sua aplicação numa área geográfica alargada. <![CDATA[<b>Mapas de Risco das Zonas Costeiras por Efeito da Ação Energética do Mar</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-88722013000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O 4º Relatório do International Painnel for Climate Changes (IPCC, 2007) aponta para que, ao longo do século XXI, as alterações climáticas expectáveis se façam expressar não só sob a forma de uma aceleração da subida do nível médio da superfície da água do mar, mas também sob a forma de sobrelevação meteorológica e de uma maior frequência de fenómenos extremos, entre outras. Estes efeitos irão agravar os já graves problemas que resultam do generalizado défice sedimentar das zonas costeiras, essencialmente associado à redução de sedimentos provenientes dos rios. De acordo com a maior ou menor vulnerabilidade e o respetivo grau de exposição, as zonas costeiras sentem os efeitos das referidas instabilidades e alterações, pelo que se torna importante identificar as consequências que daí resultam, a fim de permitir avaliar o risco da zona costeira sujeita à ação energética do mar. O conhecimento do grau de risco de exposição das frentes urbanas, e mesmo dos territórios vizinhos, às ações energéticas do mar, bem como a respetiva representação na forma de mapas podem ser um instrumento fundamental nas tomadas de decisão, no que diz respeito à gestão e planeamento das zonas costeiras. Este estudo procedeu a um levantamento de diferentes abordagens existentes de classificação de vulnerabilidades e riscos costeiros, tendo aplicado o método apresentado por Coelho (2005), revisto em Coelho et al. (2007a) e Coelho & Arede (2009), ao longo do trecho Espinho-Mira, numa faixa de 2km de largura. Obtiveram-se representações de mapas de classificação do grau de vulnerabilidade, do grau de exposição e do nível de risco ao longo desta área de estudo. Os resultados obtidos foram comparados e criticados à luz de anteriores estudos, feitos sobre a mesma área de análise, tendo-se observado que em geral a aplicação da classificação proposta conduz a uma avaliação metódica e objetiva que vai ao encontro do que anteriores ferramentas estabelecem para a região analisada. A aplicação da metodologia de classificação de risco vem reforçar a conclusão de que todo o trecho costeiro do litoral da região de Aveiro merece elevada preocupação. Nos resultados obtidos, destacam-se com vulnerabilidade muito alta os trechos entre Esmoriz e a Torreira e entre a Costa Nova e Mira. Espinho, devido à forte ocupação urbana, sobressai por uma muito alta exposição à ação da agitação do mar. Por fim, quase toda a costa em estudo é de elevado ou muito elevado risco, com realce para os trechos entre Espinho e a Torreira e entre a Costa Nova e a Vagueira.<hr/>According to the 4th Report of the International Panel for Climate Changes (IPCC, 2007), during the twenty-first century, the expected climate change will be expressed in terms of an acceleration of sea level rise, but also in terms of a higher frequency of extreme storm events, among other phenomena. These effects will aggravate the serious problems already observed, which result from the generalized deficit of coastal sediments, mainly associated with the reduction of rivers sediments supply. According to the higher or lower vulnerability, and to its level of exposure, coastal areas are suffering the effects of coastal instabilities and changes. Thus, it becomes important to know the consequences that will result from them, so that an evaluation can be made of the risk of coastal areas being overtopped, flooded or damaged by the sea wave energy. The knowledge of the exposure risk level of urban waterfronts, and of their inland neighbourhood, along with the respective risk mapping, can be a key tool in the decision-making process, namely on the management and planning of the coastal areas. The present study carried out a survey of different existing approaches for the classification of coastal vulnerability, exposure and risk, and then it applied the method presented by Coelho (2005), reviewed by Coelho, et al. (2007a) and Coelho and Arede (2009), along the Espinho-Mira coastal stretch, with a width of 2km. Representative maps classifying the coastal vulnerability, the exposure degree and the coastal risk to wave action, were obtained along this study area, having been observed that in general, the application of the proposed classification results in a methodical and objective assessment, which leads to results similar to the ones established by previous tools for the analysed region. The results highlight as very highly vulnerable the stretches between Esmoriz and Torreira and between Costa Nova and Mira. Due to strong urban occupation, Espinho shows a very high exposure to the wave action. Finally, the mapping results were analysed and compared with the previous studies performed to the same study area. This study reinforces the conclusion that the entire coastal stretch of the Aveiro coastal region is classified in a high risk class, highlighting the Espinho-Torreira and Costa Nova-Vagueira situation. <![CDATA[<b>Paisagem costeira do litoral oriental do estado do Rio Grande do Norte (Brasil)</b>: <b>evolução temporal e padrões espaciais dos campos de dunas móveis</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-88722013000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este estudo apresenta os resultados de uma pesquisa desenvolvida na região costeira entre os municípios de Maxaranguape e Touros, especificamente nos campos de dunas móveis do litoral oriental do estado do Rio Grande do Norte. Zonas costeiras, ainda que ocupem uma área pequena em relação ao total da superfície terrestre, concentram grande parte da população no mundo. No Rio Grande do Norte, o mosaico da paisagem costeira que compõe os campos de dunas móveis sugere um cenário dinâmico de mudanças nos arranjos espaciais e temporais, com alterações significativas na geometria da cobertura sedimentar superficial. Dunas podem ser descritas como acumulações de sedimentos movidos pela força e competência do vento. Elas atuam como uma barreira natural para ondas altas e ventos fortes, além de ter papel fundamental no constante fornecimento de sedimentos para a praia. Nesta perspectiva este artigo tem como objetivo, cartografar a zona costeira emersa referente ao litoral oriental do Rio Grande do Norte, sob o ponto de vista da evolução espaço-temporal dos campos de dunas móveis, por meio de técnicas de geoprocessamento, aí incluídos sensoriamento remoto, processamento de imagens digitais e sistemas de informações geográficas (SIG). Apesar das peculiaridades em função de gênese e forma, admite-se no presente estudo, que todas as diversas terminologias usadas para classificar os inúmeros depósitos eólicos em movimento devem ser apreciadas na categoria única: duna móvel. Isto porque, para o objetivo geral proposto condicionado ao mapeamento temático, estas dunas ainda sustentam uma dinâmica temporal e espacial significativa. A metodologia implica na seleção, aquisição e processamento dos produtos de sensores remotos; na atualização do mapa geológico; seleção das áreas piloto; na classificação supervisionada das áreas piloto, na determinação das superfícies não vegetadas das dunas e na quantificação das alterações multi-temporais. Aplicar o sensoriamento remoto em análises temporais implica em obter informação sobre a evolução de um alvo sem necessariamente estar em contato físico direto com ele. Neste contexto, os produtos imagem Landsat TM/ETM+ usados no trabalho seguramente foram aplicados para monitorar e medir importantes atividades costeiras sobre a superfície do planeta. Os resultados implicam na edição das cartas temáticas: mapa litológico; mapa da evolução multitemporal dos campos de dunas móveis; mapa da quantificação das diferenças dos campos de dunas móveis. Episódios do El Niño que afetam diretamente a circulação atmosférica, potencializando o aporte sedimentar para as dunas de areia, podem justificar relativo aumento de área entre 1993 e 2001. A dinâmica das transições na paisagem foram superiores a estabilidade dos padrões espaciais dunas, de tal forma que os campos de dunas do litoral oriental do Rio Grande do Norte, e principalmente as dunas móveis de Touros, Zumbi e Maracajaú apresentaram redução da área de cobertura sedimentar desprovida de vegetação entre 1988 e 2007. Por fim, as técnicas e dados levantados, eventualmente, podem ser aplicados ao monitoramento de campos de dunas móveis visando à conservação e a manutenção dos ecossistemas dunares dispostos ao longo de toda costa do Rio Grande do Norte.<hr/>This study presents the results of a research carried out on the mobile dune fields in the littoral zone between the municipalities of Maxaranguape and Touros, state of the Rio Grande do Norte, northeastern Brazil. The littoral zones occupy a small area in relation to the whole earth surface; however they concentrate a large amount of world population. The study has as an objective, to map the emerged coastal zone on the eastern coast of Rio Grande do Norte, and mainly the space-time evolution of mobile dune fields, using geoprocessing techniques, including remote sensing, digital images processing, and geographic information services. In the study area, the coastal landscape of the mobile dune fields suggest a dynamic scene of spatial and temporal changes, with significant changes on the geometry of the surface sedimentary cover. The dunes act as natural barriers for the flow of sediments to the continent. The occurrence of mobile dune fields is a visible manifestation of a coastal ecosystem highly dynamic on space and time that hosts several endemic species. The methodology of our study consisted of the selection, acquisition, and processing of remote sensing imagery; update of the geological map; selection of pilot areas; supervised classification of pilot areas; and determination of dunes surfaces without vegetation and quantification of space-time changes. The results include a lithological map, map of mobile dune fields multitemporal evolution, and map of quantification of differences between mobile dune fields. The dynamic of transitions in the landscape were superior to the stability of dunes space standards, in such a way that the dune fields from the eastern coast of Rio Grande do Norte, and specially the mobile dunes of fields of Touros, Zumbi and Maracajaú, had a decrease in the sedimentary cover deprived of vegetation between 1988 and 2007. Episodes of El Niño that affect directly the atmospheric circulation, potentiating the sedimentary input for the sand dunes, may justify a relative increase of the non-vegetated area between 1993 and 2001. The results took in consideration that the comparison of images in different time and scales may show patterns, processes and properties of the dune system. Thus, it was possible to describe the dynamic of mobile dunes fields, interactions among features inside the landscape, and how those patterns and interactions changed over time. The use of multispectral images from Landsat 5TM and 7ETM+ family was efficient for mapping the dune fields at a 1:50.000 scale. The interpretation of images and the fieldwork confirms that the aeolian deposits are still active, and the class of surfaces without vegetation used to analyze the movement of dune fields showed to be an adequate indicator. The evolution scene indicates gradual reduction of surface without vegetation, but also, a slowdown on this process, not discarding a cyclic behavior of decennial magnitude. However, this behavior is not only associated with natural processes, such as those related to recovery of areas with vegetation, but also due to action of man, occupying and modifying spaces. This research emphasizes the need of management strategies to support the structure and operation of the foredunes and dune fields that are still actively migrating inland, where decision making about keeping a balance among environmental and sociocultural requirements allows the landscape maintenance. Finally, the techniques and data collected, eventually, may be applied to monitor the fields of mobile dunes for conservation and maintenance of dune ecosystems disposed along the whole coast of the state of Rio Grande do Norte. <![CDATA[<b>Experimento de Fluxo de Sedimentos em um Segmento de Campo de Dunas Eólicas Costeiras de Jenipabu - Litoral Oriental do Rio Grande do Norte, Brasil</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-88722013000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente estudo analisa as medidas de transporte eólico utilizando coletores de areia verticais (Sand Traps) ao longo de um campo de dunas na praia de Jenipabu, município de Extremoz no estado do Rio Grande do Norte, ao Norte da cidade de Natal. Estas medidas foram utilizadas como parâmetro de movimentação eólica nesta região. Três campanhas de amostragem foram realizadas no mês de setembro de 2011, período do ano com maiores velocidades de vento, e uma em dezembro de 2011, período onde a velocidade do vento começa a diminuir. Ao longo de quatro perfis longitudinais do Campo de Dunas de Jenipabu foram utilizados 3 tipos diferentes de coletores eólicos cilíndricos de PVC: coletor do tipo “T”, com abertura de 50 cm a partir do nível da superfície (campo “b” e “c”), coletor do tipo “I”, com abertura de 25 cm a partir do nível da superfície e do tipo “S” com abertura de 25 cm acima da superfície do solo (campos “a” e “d”). Os dados meteorológicos in situ foram obtidos com a utilização de estação meteorológica portátil e complementados com os oriundos da Estação Meteorológica de Natal, distante 12 km da área de estudo. Os sedimentos coletados pelas armadilhas de areia foram lavados e pesados, com isso foi calculada a carga eólica de sedimentos (carga eólica). Em setembro, a taxa de transporte variou de 0,01 até 11,39 Kg m-1 h-1 e, em dezembro, entre 0,33 e 1,30 Kg. m-1. h-1. nos coletores tipo “T”. Nos coletores tipo “I” esses valores variaram entre 0,01 e 11,39 Kg m-1 h-1, enquanto que nos coletores tipo “S” de 0,01 a 0.73 Kg. m-1. h-1. De acordo com a análise estatística, o transporte de sedimento aumenta em proporção direta à velocidade do vento, exceto com as amostras dos coletores do tipo “S”, pois foi encontrado um F= 0,139808. O transporte de sedimentos é mais intenso nos primeiros 25 cm da superfície (Q=8 Kg. m-1. h-1), enquanto que, a níveis acima de 25cm de altura, os valores não ultrapassaram 0,35 Kg m-1 h-1, Atualmente, a ocupação humana fecha o suprimento de areia da praia de Santa Rita para o interior do campo de dunas de Jenipabu, que juntamente com a elevação do perfil da velocidade do vento, fazem com que o transporte eólico seja mais intenso do meio para o topo da duna. Nas áreas com vegetação esparsa, a face livre de deslocamento da duna acelera o processo de colmatação das lagoas de Jenipabu, importante destino turístico regional.<hr/>These study made the analysis of the measurement of the aeolian transport using vertical sand traps across the dune field of Jenipabu, in the municipality of Extremoz, Rio Grande do Norte state, northern of the city of Natal. These measurements were used as a parameter of the sand aeolian transport in the region. There were made three field trips in September 2011 in September 13th (campo “a”), 21st (campo “b”) and 29th (campo “c”), time of the year where the wind speed is the higher, and one in December 08th of 2011(campo “d”), time of the year where the wind speed starts to decrease. Through four longitudinal profiles of the Jenipabu’s dune fields were used 3 types of cylindrical aeolian traps made of CPV: type “I” with the collecting opening of 25 cm from the surface level, and “S” with the collecting opening of 25 cm from 25 cm of the surface level in six collect points in one of the September 13th (campo “a”) field trips and another in December 08th (campo “d”), and sand traps type “T” with the collecting opening of 50 cm from the surface level, in the other field trips in September 21st e 29th (campo “b” e “c”) across the dune field of Jenipabu. The meteorological data were gotten in situ with a portable meteorological station and those data were complimented with those from the Natal Meteorological Station away about 12 km from the study area. The sediments that were collected with the sand traps were washed and weighed, with it was calculated sediment wind load. In September the sediment flux varied from 0,01 to 11,39Kg. m-1. h-1 and in December from 0,01 to 11,39 Kg. m-1. h-1 with the type “T” sand traps. While in the type “I” sand traps the wind load varied from 0,33 to 1,30 Kg. m-1. h-1, and with the type “S” sand traps the wind load varied from 0,01 to 0.73 Kg. m-1. h-1. According the statistic analyses the sediment transport increases in direct proportion to the wind speed, except in the samples collected with the type “S” sand traps where there were found a F= 0,139808. The aeolian transport is more intense in the first 25cm from de surface (Q=8 Kg. m-1. h-1), whereas in over 25cm from the surface the wind load values were less than 0,35 Kg. m-1. h-1. Nowadays the human occupation shuts the sediment supply from the Santa Rita beach into the dune field of Jenipabu, which in addition to the rise of the wind speed profile makes the aeolian transport more intense from the middle to the top of the dune. Where there are sparsely vegetated the displacement free dune face increases the clogging process of the Jenipabu pond, a important regional tourist destination. <![CDATA[<b>Expansão Portuária, Desenvolvimento Municipal e Alterações Ambientais no Brasil</b>: <b>Desafios para a gestão costeira</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-88722013000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Os municípios costeiros apresentam uma gama de conflitos de uso em seu território, e a presença de um porto de considerável importancia aumenta a complexidade de suas relações. Para que se tenha um melhor entendimento dos desafios da gestão costeira torna-se necessário uma visão sistêmica da evolução do processo do desenvolvimento e suas conseqüências na urbe. O planejamento territorial e de seus recursos nestes municípios costeiros não é uma tarefa nada fácil. Por um lado, existem as pressões de âmbito local, como invasões de áreas de preservação ambiental, déficit crescente na infraestrutura, desemprego e subemprego causados pela instabilidade econômica nacional e mundial. Por outro lado, há pressões político-econômicas da esfera estadual e federal induzidas pelos macroprojetos de desenvolvimento. O objetivo deste artigo é correlacionar o crescimento portuário com o desenvolvimento municipal e com o passivo socioambiental por ele causado, evidenciando novas demandas de gestão costeira. O município de Rio Grande (RS, Brasil) foi utilizado como estudo de caso em uma análise sistêmica desse processo. As fases de crescimento portuário foram identificadas a partir dos dados de movimentação de carga e correlacionadas com os indicadores de desenvolvimento. A alteração físico natural foi avaliada a partir de um SIG da expansão urbana, comparando os anos de 1975 e 2009. As melhorias em infraestrutura urbana foram consolidadas apenas nos períodos em que estiveram presentes os investimentos federais, caracterizados como ciclos de crescimento exógeno. O processo gerou alteração ambiental, mais significativa nas unidades físico ambientais do tipo cristas praiais litorâneas com campos litorâneos. A análise do processo pela ótica sistêmica evidencia que os atores locais não estão capacitados para absorver os passivos socioambientais gerados pela implantação de macroprojetos. Este fato é agravado pela forte pressão exercida pelo setor privado, industrial e imobiliário, contribuindo para a desarticulação das políticas e instrumentos de gestão. Há em municípios, como no caso estudado, a alternativa entre o crescimento econômico rápido com constrangimentos para a população e perda da sustentabilidade ambiental, ou um crescimento balizado por instrumentos técnicos, legais e políticos que busquem o equilíbrio entre crescimento econômico, qualidade de vida da população e qualidade ambiental.<hr/>Coastal municipalities have a range of land use conflicts on its territory, and the presence of a harbor significantly increases the complexity of such conflicts. To get a better understanding of the challenges involved in coastal management is necessary to take a systemic approach of the evolution of development processes and its consequences for urban structures. Territorial planning and resource management are not easy tasks in coastal municipalities. On one hand there are local pressures related to settlement invasions of environmental protected areas, growing deficit in infrastructure, and unemployment caused by national and global economic instability. On the other hand, there are political and economic pressures from induced by state and federal macro-projects development. The purpose of this article is to understand the relations between port expansion, regional growth and the environmental changes caused by that, highlighting new challenges and opportunities for coastal management. The municipality of Rio Grande (State of Rio Grande do Sul, Brazil) was taken as a case study for a systemic analysis of this process. The phases of port expansion were identified from data on cargo handling and related with development indicators. Environmental changes were evaluated by looking the urban expansion with GIS methods, comparing the years of 1975 and 2009. Improvements in urban infrastructure were consolidated only in periods in which federal investments were present, characterized as exogenous growth cycles. The observed development process significantly jeopardized coastal environmental like beach ridges and coastal fields. The process analysis highlighted that local stakeholders are not able to truly manage the environmental and social impacts generated by the macro-projects implementation. This fact is intensified by the strong pressure exerted by the private sector (e.g. industry, real estate development), and contribute to constrain a desired good application of policies and management tools. Case study conclusions suggest a needed alternative for the present rapid economic growth with impacts on the population and loss of environmental sustainability. Such alternative can possibly propose a growth pattern supported by technical, legal and policy tools that seeks a balance between economic growth, quality of life and environmental health. <![CDATA[<b>Identificação de áreas de sedimentos compatíveis na plataforma continental interna para recuperação de praias entre as cidades de Niterói e Macaé - Rio de Janeiro, Brasil</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-88722013000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A urbanização da orla costeira do litoral leste e sul-oriental do estado do Rio de Janeiro vem sofrendo uma ocupação continuada, devido à expansão da zona urbana, principalmente das cidades como Niterói, Cabo Frio e Macaé, impulsionada pela facilidade de acesso após à construção da ponte sobre a baía da Guanabara entre Rio de Janeiro e Niterói em 1974, pela atração de trabalhadores decorrentes da exploração de petróleo na Bacia de Campos e pelo crescimento do turismo e da segunda residência. Essa ocupação, regra geral, não obedece a um critério de segurança contra eventos oceanográficos extremos, de modo que há uma tendência de construção muito próxima da orla oceânica com episódios de destruição de estradas e residências sob condições de tempestades. A vulnerabilidade da orla tenderá, no entanto, a aumentar em decorrência de um aumento de intensidade e frequência de tempestades e de um aumento do nível do mar por efeito das mudanças climáticas. Nesse sentido a possibilidade de proteção por meio de alimentação artificial de praias tem sido aventada com alguma frequência, ficando a questão da falta de identificação de fontes de sedimentos. O presente trabalho apresenta uma primeira abordagem na identificação de potenciais jazidas de areia na plataforma continental interna defronte ao litoral leste e sul-oriental do estado do Rio de Janeiro, considerando as características granulométricas das diferentes praias urbanas e dos sedimentos da zona submarina, para o direcionamento subsequente de estudos mais detalhados de avaliação do potencial das jazidas. Para este fim foram coletadas e analisadas granulometricamente amostras da face da praia nas principais praias urbanas da área de estudo e comparado com as caraterísticas granulométricas de amostras da plataforma continental interna, obtidas ao longo de uma série de expedições precedentes. A identificação da adequação de sedimentos da plataforma com os de cada praia considerada foi feito através do emprego do diagrama de James (1975) que, a partir do diâmetro médio e desvio padrão dos sedimentos avalia o volume dos mesmos que permanecerão na praia e o que será transportado, permitindo assim avaliar a adequação ou não da potencial fonte de empréstimo. Ao longo de todo o setor, de cerca de 200km de extensão, foram identificadas onze áreas, próximas à isóbata de -20m, representando potenciais estoques de material para utilização em projetos de recuperação.<hr/>The occupation of the coast of Rio de Janeiro State, eastward of the Guanabara Bay, have been submitted to a strong and continuous occupation, first due to the expansion of second residences as in Armação dos Buzios, Cabo Frio, Arraial do Cabo, Saquarema and Maricá with a sharp increase after the construction of a bridge over the Guanabara Bay on 1974, allowing an easy and rapid connection between the city of Rio de Janeiro and the east coast, stimulating the tourism, the expansion of the metropolitan area of Niteroi and the urbanization of the coastal area in general. Northward of Cape Frio, the exploration of offshore oil in the Campos Basin at the end of the decade of 1970, with the city of Macaé as the main hub, triggered an additional boom of occupation with expansion to the town of Rio das Ostras. The construction of houses and buildings in the immediate proximity to the beaches, as a valued location in the urbanization process, resulted in a vulnerability which became apparent after the localized destruction of proprieties through coastal erosion after a few extreme events. The coastal vulnerability tends to increase with climate changes due to the expected increase of intensity and frequency of storms as also the increase of the sea level. In this sense, the possibility of protection through beach nourishment has been suggested with some frequency which focuses on the necessity of an inventory of suitable sources of sand. This paper presents an initial approach to identify potential sources of suitable material on the inner continental shelf in front of the east and south-eastern coast of the state of Rio de Janeiro. For this purpose the grain size characteristics of sands of the different urban beaches were compared with the characteristics of bottom sediments of the inner continental shelf. Sediments were collected at the beach face of the potentially most endangered beaches and submitted to a conventional grain size analysis through dry sieving. The grain size distribution of the inner continental sediments where already available from prior expeditions. The comparison and classification of compability was made through the applications of the overfill ratio diagram from James (1975) which allows an evaluation of the amount of borrow material which will be retained on the beach in relation of the amount of sand deposited, considering the mean grain size and standard deviation of the beach and of the borrow material. Eleven areas offshore of the 200 km long coastline were identified, representing areas to be submitted to a detailed investigation through seismic profiling and coring in order to evaluate the amount of material available for beach nourishment followed by an evaluation of the impact of the morphological modification of the sea floor over the wave propagation as also over the impact of dredging to the benthic community. <![CDATA[<b>Fatores que afetam a distribuição da biodiversidade epibentónica do estuário do Cávado (NW Portugal)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-88722013000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The epibenthic fauna of the lower Cávado estuary at five sampling stations was studied over a period of two years. We examined the spatial and seasonal distribution of different species and analysed temperature, salinity, dissolved oxygen, precipitation and sediment type, which are all important features of estuarine dynamics. A total of 15 taxa were identified. Crustaceans had the highest levels of abundance (91%) and biomass (87%). Crangon crangon was the most abundant species (75%) and Carcinus maenas had the highest biomass (71%). No exotic species were recorded. Multivariate analysis showed two different spatial assemblages, one corresponding to stations nearest to the mouth (higher abundance values) and other to the upstream stations. The Shannon diversity index was highest at the margin station further upstream. Three different assemblages could be distinguished, separating summer/autumn (higher values of abundance) from spring and from winter. According to BIOENV analysis, dissolved oxygen, water temperature and salinity were the environmental variables responsible for the spatial and seasonal distribution of epibenthos, explaining 17.2% of variability. Abundance and biomass were better correlated with water temperature. Sediment type was also important in epibenthic spatial distribution, being abundance, biomass and diversity indexes better correlated with fine sediment (<0.125mm).<hr/>A fauna epibentónica do estuário inferior do Rio Cávado foi estudada em cinco estações de amostragem durante um período de dois anos. Apresentamos a distribuição espacial e sazonal das diferentes espécies e uma análise da temperatura, salinidade, oxigénio dissolvido, precipitação e tipo de sedimento, sendo todas, importantes características da dinâmica estuarina. Foram identificados um total de 15 taxa. Os crustáceos apresentaram os valores mais elevados de abundância (91%) e biomassa (87%). Crangon crangon foi a espécie mais abundante (75%) e Carcinus maenas apresentou o valor de biomassa mais elevado (71%). Nenhuma espécie exótica foi registada neste estuário. Análise multivariada mostrou dois grupos espaciais diferentes, um correspondendo às estações de amostragem mais próximas da boca do estuário (valores mais elevados de abundância) e outro às estações de montante. O valor do índice de diversidade de Shannon foi mais elevado a montante na estação localizada na margem. Três grupos diferentes podem ser distinguidos, separando o verão/outono (valores elevados de abundância) da primavera e do inverno. Segundo a análise BIOENV, o oxigénio dissolvido, a temperatura e a salinidade da água, foram as variáveis ambientais responsáveis pela distribuição espacial e sazonal dos epibentos, explicando 17.2% da variabilidade. A abundância e a biomassa estiveram melhor correlacionadas com a temperatura. O tipo de sedimento também foi importante na distribuição espacial dos epibentos, sendo que a abundância, biomassa e índices de diversidade estiveram melhor correlacionados com o sedimento fino (<0.125mm). <![CDATA[<b>Análise da evolução da linha de costa entre as Praias do Futuro e Porto das Dunas, Região Metropolitana de Fortaleza (RMF), estado do Ceará, Brasil</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-88722013000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Zonas costeiras estão incluídas entre os ambientes mais dinâmicos existentes em nosso planeta e vêm sofrendo com o avanço e o recuo da linha de costa, mudando sua posição constantemente em várias escalas temporais. Essas áreas possuem alto potencial urbanístico e turístico, e a expansão urbana crescente e desordenada é um problema, com inúmeros exemplos de impactos de erosão costeira sobre cidades e balneários, além de perdas de importantes habitats. O mapeamento sistemático da linha de costa e o acompanhamento de suas mudanças representam ferramentas para a geração de informações de grande valor para o planejamento e gerenciamento costeiro, pois fornecem subsídios para o estabelecimento das variações temporais da linha de costa. Nesse sentido foi realizada uma avaliação da linha de costa em quatro trechos do litoral leste da Região Metropolitana de Fortaleza, a partir da análise multitemporal de imagens de sensoriamento remoto e de fotografias aéreas associadas a técnicas de geoprocessamento, abrangendo períodos de 38, 31, 8 e 7 anos, de forma a contemplar a escala interdecadal e interanual. As taxas de avanço e recuo da linha de costa foram obtidas utilizando-se a extensão Digital Shoreline Analysis System para o software ArcGIS 10.0, integrando dados georreferenciados, entre os anos de 1972 e 2010. Os resultados evidenciam que a variabilidade da linha dessa área apresenta-se bastante instável em sua totalidade. Da praia Porto das Dunas até a margem esquerda do rio Pacoti definiu-se um estágio erosivo, taxa de variação média de -3,53m/ano e -17,67m em 5 anos; entre a foz do rio Pacoti e a praia da Abreulândia, observaram-se índices de erosão média de -0,31m/a e -2,18m em 7 anos; a praia da Abreulândia até a desembocadura do rio Cocó apresentou tendência erosional média de -0,07m/ano e -2,59m, em 38 anos, caracterizando uma estabilidade nesse setor, provavelmente, devido ao cordão descontínuo de arenitos de praia paralelo à costa; a Praia do Futuro apresenta uma tendência fortemente progradante, média de +1,43m/ano e +54,33m, em 38 anos. O equilíbrio dinâmico costeiro de toda a área pesquisada tem sido fortemente influenciado pelo crescimento urbano e exponencial, onde é necessária para a implantação das estruturas antrópicas a desconfiguração morfológica e soterramento de alguns ecossistemas, p. ex., faixa praial, campo de dunas e planície flúvio-marinha (estuários). O impacto nesse ambiente implica na supressão de sedimentos que seriam transportados para a praia, para a zona estuarina e para a deriva litorânea, alimentando também outros setores circunvizinhos. A elaboração de uma base multitemporal de imagens de satélite e fotografias aéreas em ambiente de Sistemas de Informações Geográficas favoreceram a identificação e compreensão da dinâmica natural e ambiental das áreas analisadas, sendo essenciais como subsídio às tomadas de decisões acerca do uso e gestão sustentável desses setores. Trata-se de uma importante ferramenta no planejamento e intervenção ambiental, sobretudo por indicar facilmente as tendências de recuo e/ou progradação de uma região ao longo dos anos.<hr/>Coastal areas are included among the most dynamic environments existing on our planet and have been suffering with the advance and retreat of the coastline, constantly changing its position on various time scales. These areas have high tourism and urban potential, and the disorderly urban sprawl is a growing problem, with numerous examples of impacts of coastal erosion on cities and resorts, in addition to loss of important habitats. The systematic mapping of the coastline and monitoring its changes represents tools for generating of valuable information for planning and coastal management because they provide subsidies for the establishment of temporal variations of the shoreline. This study is about a shoreline variation analysis at inter decadal and inter annual scales involving 38, 31, 7 and 5 years time span evaluation in four sections of the east coast of the Metropolitan Region of Fortaleza, from the analysis of multitemporal remote sensing images and aerial photographs associated with geoprocessing techniques. The rates of advance and retreat of the shoreline were obtained using the Digital Shoreline Analysis System, software for ArcGIS 10.0, integrating georeferenced data, between 1972 and 2010.The results show that the dynamics of this coastal area has become quite unstable in its entirety. From Porto das Dunas beach to the left margin of Pacoti river it was set up an erosion stage on an average of - 3,53m/year and -17.65m in 5 years. It was possible to set the erosive stage of Porto das Dunas beach to the left edge of the Pacoti river as uncritical in the face of changing trends retreat. Through on-site observations, it can be seen that fixed structures built on the dunes, on the beach strip or offshore represent obstacles to the continuous mobility of the sands, interfering in the dynamic replacement and sediment transport. This fact could be confirmed when the sediment balance of the monitored points had considerable losses over the deposition. Important to mention that the dunes migration reaches the lower estuary of the Pacoti River, providing a source of longshore supplier through estuarine dynamics. Between the mouth of the Pacoti river and Abreulândia beach it was observed erosion rates, average of -0,31m/year and -2.18m in 7 years. This erosion process is associated with the increase of buildings installed in unsuitable areas, already suffering from the occupation of fixed and mobile dunes and praial erosion track in this sector of the coast. However, this retrogradation shows to be not very expressive with respect to time and factors, which may be associated with the presence of cord discontinuous sandstones beach (beachrocks) parallel to the coastline, which protects praial range of the power erosional of waves .From Abreulândia beach from to the mouth of the Cocó river showed erosional average of -0.07m/year, -2,59m in 38 years, roughly speaking, the process of erosion can be linked together with a reflection of the reduction in the flow of the Pacoti river basin for estuarine region, as a result of artificial dams along its present route, plus the reduction of aeolian sediment delivery deposits in the estuarine zone, caused by reduce of sands mobility, a consequence of accelerated and disorderly installation of numerous anthropogenic structures in the high beach and dune fields in sectors 1 and 2 in the barlamar zone. Featuring stability in this sector, probably due to discontinuous cord beachrocks parallel to the coast. Praia do Futuro beach has a strong progradational average of +1.43m/year, +54.33m in 38 years. The standard deviation of this cell is shown in two scales fairly representative expressing significant mobility of the shoreline along the profiles. This process is possibly associated with the major dynamic players operating in this edge exposed, morphodynamic character ranging from intermediate to dissipative, in some points reflective, in the E-W direction, and normal orientation to the direction of incidence of the dominant action of the winds and waves. It is worth mentioning the presence of the Titanzinho spike located in the terminal portion of the Praia do Futuro Beach, a structure that prevents the continuity of the sediment transport by longshore drift and leads to the beach nourishment. The coastal dynamics balance of the entire surveyed area has been heavily influenced by urban growth and it´s exponentially impact, where it is necessary for the deployment of anthropogenic structures the morphologic deconfiguration and burial of some ecosystems, for example, stretch of the beach, dunes field and fluvial-marine plain. The impact in this environment involves the sediment removal that would be transported to the beach, to the estuarine zone and the littoral drift, feeding also other surrounding areas. Developing a multitemporal base of satellite images and aerial photographs in an environment of Geographic Information Systems facilitated the identification and understanding of the dynamics of natural and environmental analyzed areas, being essential as input to decision making about the use and sustainable management of these sectors. It is an important tool in planning and environmental intervention, particularly easily indicating trends easily retreat and /or progradation of a region over the years.