Scielo RSS <![CDATA[Observatorio (OBS*)]]> http://www.scielo.mec.pt/rss.php?pid=1646-595420200001&lang=pt vol. 14 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.mec.pt/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.mec.pt <![CDATA[<b>A ocidentalização das campanhas eleitorais em Cabo Verde</b>: <b>marginalização e despolitização da cobertura mediática das legislativas</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-59542020000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo propõe uma análise diacrónica comparativa do tratamento noticioso das mais recentes legislativas em Cabo Verde com o intuito de comprovar a existência da marginalização e despolitização da cobertura mediática das campanhas eleitorais. Para além de preencher o vazio em termos da realidade de produção científica cabo-verdiana neste domínio específico, o presente estudo testa a ocorrência de um transfer completo dessas tendências internacionais da comunicação política para o contexto nacional. Com esse fim, adopta uma combinação de metodologias de análise de conteúdo centradas na intensidade e destaque da cobertura, bem como, dos enquadramentos presentes nos textos noticiosos de dois semanários representativos do espectro ideológico do país, com implicações também em termos da seleção do conteúdo noticioso e do estilo e linguagem empregues nos textos jornalísticos. Conclui que tanto a diminuição no volume da atenção jornalística e do destaque conferidos às campanhas, como a prevalência geral dos enquadramentos de corrida de cavalos confirmam o argumento em torno da marginalização e despolitização da cobertura mediática. Não fora o ênfase nos enquadramentos temáticos em detrimento dos episódicos, e verificar-se-ia uma total ocidentalização da cobertura mediática das campanhas eleitorais legislativas em Cabo Verde.<hr/>Based upon a comparative diachronic analysis of the latest general elections held in Cape Verde, this article aims to assess the existence of both the marginalization and depolitization of the press reporting of the electoral campaigns. Besides filling the gap in terms of the Cape-verdean scientific literature in this domain, it also allows to determine the occurrence of a complete transfer of such trends in international political communication to that specific national context. To this end, it adopts a combination of content methodologies centred upon the intensity and prominence of the reporting, complemented with the framing of the coverage comprising two representative weeklies of the country's ideological spectrum with different selection and presentation criteria. The study concludes that the decrease in the volume and relevance given to the electoral campaigns, alongside the overall prevailing of the horse-race framing, corroborate the argument surrounding the marginalization and depolitization of the news reporting. Aside from the focus upon the thematic framing to the detriment of the episodic ones, there is but a westernization of the press coverage of the parliamentary elections in Cape Verde. <![CDATA[<b>Management of Spanish politics on <i>YouTube</i></b>: <b>A pending issue</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-59542020000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El ecosistema mediático digital ha reconfigurado el modo en que la esfera política se relaciona con la sociedad civil, abriendo nuevas vías de interacción entre ambas. Esta investigación examina, mediante análisis de contenido cuantitativo y descriptivo, la gestión que realiza la política española de los vídeos publicados en YouTube. Los resultados demuestran importantes carencias en el ámbito político en cuanto al control de los contenidos y al tratamiento de la imagen que se proyecta en la plataforma, evidenciando un uso incipiente e ineficaz del canal digital como potencial medio para la interacción y el diálogo democrático con los ciudadanos.<hr/>The digital media ecosystem has reconfigured the way in which the political landscape interact with civil society, opening new ways of interaction between both. This research studies, through quantitative and descriptive content analysis, the management of videos published on YouTube from the Spanish politics. The results show important deficiencies in the political sphere in terms of content control and the treatment of the image projected on the platform, highlighting an incipient and inefficient use of the digital channel as a potential media for interaction and democratic dialogue with the citizens. <![CDATA[<b>Femicides in native digital news outlets</b>: <b>greater and better coverage? A study of violence against women in the Spanish media</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-59542020000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This paper presents the main findings of a qualitative study of news on femicides appearing in leading native digital news outlets in Spain. The study focused on 267 news items published in five digital news outlets between 1 January and 31 December 2017. The selection of the news outlets was based on their readership numbers and whether or not their editorial lines adopted a gender or feminist perspective. In order to assess ethical quality, the tool designed by Zurbano-Berenguer and García-Gordillo (2017) was used. Based on this tool, the results indicate the following: (1) news about femicides is of medium quality; (2) native digital news outlets with a gender perspective offer better and higher quality coverage; and (3) the extent to which ethical recommendations are followed is still very patchy, thus calling for more in-depth multi-methodological analyses. These findings allow us to conclude that there is a need to conduct further qualitative research involving media professionals that helps us to understand why, despite the clear recommendations and rules established in media ethical codes, there are still considerable deficiencies in ethical quality and sensitivity when reporting on such a key issue for democratic society. <![CDATA[<b>Imaginar Angola</b>: <b>o nascimento de uma nação no cinema</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-59542020000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Quarenta anos após a independência de Angola e de um investimento inicial que visou pôr o cinema ao serviço de um programa político e cultural nacional, existe uma cinematografia angolana? Entre aqueles que julgam que sim está José Mena Abrantes, que, em Angola, o nascimento de uma nação. Vol. 3 O cinema da independência, intitulou o capítulo de sua autoria "Cinema angolano. Um passado com o futuro sempre adiado". Mas se a memória do cinema dos pioneiros, que nasceu, com a nação, a partir de uma política cultural desenhada por Luandino Vieira, e a arrancada do início do milénio continuam a fazer acreditar num futuro para esta cinematografia, o autodesignado "cinema da poeira" - ou "cinema do gueto" -, que tem Nollywood como modelo, pode agora ser pensado como a forma de expressão dominante quanto à produção de filmes em Angola?<hr/>Forty years after Angola's independence and an initial investment aimed at putting cinema at the service of a national political and cultural program, is there an Angolan cinematography? Among those who think that José Mena Abrantes is, that, in Angola, o nascimento de uma nação. Vol. 3 O cinema da independência, entitled the chapter of its authorship "Angolan cinema. A past with the forever postponed future ". But if the memory of the cinema of the pioneers, who was born, with the nation, from a cultural policy designed by Luandino Vieira, and the start of the millennium continue to make believe in a future for this cinematography, the self-appointed "cinema da poeira [dust cinema] "- or "ghetto cinema"- which has Nollywood as a model, can now be thought of as the dominant form of expression for film production in Angola? <![CDATA[<b>As contingências comunicacionais provocadas pelas regras de participação da "comunidade" <i>Love Mondays</i></b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-59542020000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Na perspectiva do capitalismo cognitivo, a informação se torna o eixo central da sociedade e o trabalho passa a ser categorizado como material ou imaterial. Neste contexto de valorização da dimensão intelectual e da autonomia do trabalhador, foi criado o Love Mondays, um site que possibilita o acesso a conteúdos revelando dados sigilosos das organizações, no pretexto de serem importantes para se tomar decisões da carreira. Este artigo busca investigar as regras de participação do Love Mondays e entender como elas contingenciam as relações interativas que nele se dão. O percurso teórico centra-se nas discussões sobre capitalismo cognitivo, trabalho imaterial e redes de colaboração. Já a trajetória metodológica é composta da observação das funcionalidades do site e sua justificação em textos explicativos e entrevistas com seus fundadores. A análise demonstra que o Love Mondays replica a lógica econômica opressora vigente, que privilegia os espaços de comunicação das organizações e reduz a participação dos trabalhadores ao anonimato e ao consumo de informação.<hr/>In the perspective of cognitive capitalism, the information becomes the central of society and the work becomes categorized as material or immaterial. In this context of appreciation of the intellectual dimension and the autonomy of the worker, Love Mondays was created, a website that allows access to content revealing confidential informations about the organizations, in the pretext of being important for making career decisions. This article aims to investigate the rules of participation on Love Mondays and to understand how they are contingent on the interactive relations that occur in it. The theoretical course focuses on the discussions on cognitive capitalism, immaterial work and collaboration networks. Already the methodological trajectory is composed of the observation of the functionalities on site and its justification in explanatory texts and sayings of its founders. The analysis demonstrates that Love Mondays replicates the current oppressive economic logic, which privileges organizations 'communication spaces and reduces workers' participation to anonymity and information consumption. <![CDATA[<b>Indirect management of regional public television in Spain</b>: <b>Study of the channel model (2012-2018)</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-59542020000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Since 2012, Spanish legislation has authorized the regional governments to choose their own model of management for their regional television channels. This freedom to decide has allowed the creation of a new, unprecedented television model, namely indirectly-managed regional public service, based on outsourcing content creation. This new modality has been adopted by the Autonomous Community of the Region of Murcia, which is the first government to develop an initiative of this nature. This article proposes, on the one hand, to study the regulatory reform of regional public television in Spain, and on the other, to analyze how this reform has affected the creation of the management model used for the regional public television, 7RM. The academic work on this topic is scarce. The research methods used are mainly an analysis of legal and official documents, which are specifically supported by bibliographic sources related to the subject matter. <![CDATA[<b>Do impresso para as <i>fanpages</i></b>: <b>linguagem e formato dos conteúdos dos jornais regionais brasileiros no Facebook a partir de uma perspectiva comparativa</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-59542020000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo faz uma análise comparativa sobre como jornais regionais brasileiros - "A Tarde" (Nordeste), "Correio Braziliense" (Centro-Oeste), "Diário do Pará" (Norte), "Gazeta do Povo" (Sul) e "O Globo" (Sudeste) - se utilizam do Facebook como ferramenta para distribuição de conteúdo jornalístico. A literatura tem mostrado a migração dos jornais para as redes sociais, porém ainda é necessário observar como se dá o uso deste espaço e se o processo ocorre de forma semelhante em distintos jornais. O objetivo deste texto, portanto, é averiguar de que maneira os jornais selecionados utilizam o Facebook a partir de características relacionadas ao estilo textual, tal como a linguagem textual - formal ou informal - e os diferentes formatos que acompanham a legenda - foto, vídeo, emoticons, gifts, entre outros. Assim, a preocupação da pesquisa é perceber as características estruturais das postagens nos cinco jornais selecionados. A método usado é quantitativo é a técnica utilizada é a análise de conteúdo. O período da coleta de dados compreende duas semanas (entre abril e maio de 2018), sendo que o corpus da pesquisa corresponde a 2825 postagens realizadas pelos impressos no período estipulado. Dentre os principais resultados, notou-se a predominância da linguagem formal, embora dois dos jornais já tenham avançado na busca pela informalidade. Sobre os formatos, percebeu-se um padrão que ainda evita inovações - com poucos vídeos, gifts e memes, por exemplos - porém alguns jornais - especialmente a Gazeta do Povo - tem usado de emoticons e palavras-chaves como forma de atrair a atenção do leitor.<hr/>This article proposes a comparative analysis of how Brazilian regional newspapers - "A Tarde" (Northeast), "Correio Braziliense" (Midwest), "Diário do Pará" (North), "Gazeta do Povo" (South) and "O Globo "(Southeast) - use Facebook as a tool for distribution of journalistic content. The literature has shown the migration of newspapers to social networks, but it is necessary to observe how the use of this space occurs and whether the process is similar in different newspapers. The objective of this text is to find out how the selected newspapers use Facebook from textual style characteristics, such as textual language - formal or informal - and the different shapes - photo, video, emoticons, gifts, and others. Thus, the concern of this research is to perceive the structural characteristics of the posts on five selected journals. The method used is quantitative and the technique used is content analysis. The data collection period comprises two weeks (between April and May, during 2018), and the corpus of the research is formed by 2825 posts. Among the main results, the predominance of formal language is an important point, although two vehicles have already advanced to the informality. About shape, there is a pattern avoid innovations - with few videos, gifts and memes, for example - but some newspapers - especially the Gazeta do Povo - has used emoticons and keywords to attract the attention of readers. <![CDATA[<b>Professional profiles in local political journalism in times of social networking websites</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-59542020000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción: Este artículo explora los nuevos profesionales que las empresas periodísticas locales están incorporando en un ecosistema en el que las plataformas digitales, principalmente Google y Facebook, cada vez tienen mayor peso como canales de distribución de los contenidos. Metodología: El objeto de estudio, en el marco del periodismo político, son 12 medios de proximidad catalanes escogidos en función de criterios de diversidad mediática y distribución geográfica. Se han realizado entrevistas en profundidad semi-estructuradas a 24 profesionales, desde editores hasta redactores pasando por gestores de redes sociales. Resultados: Se demuestra que las empresas incorporan nuevos perfiles para el periodismo político. Se enumeran nueve nuevos perfiles profesionales; aunque sólo tres de ellos, por el momento, son perfiles que las empresas periodísticas están contratando. Conclusiones: Las tareas asociadas a la distribución de contenidos, más propias de los profesionales de las relaciones públicas, ahora también recaen en los periodistas.<hr/>Introduction: This article analyzes the development of new genres of newsworkers that the local media are hiring in a digital ecosystem in which platforms like Google and Facebook have the control of distribution. Methodology: The object of study, within the framework of political journalism, is comprised of 12 Catalan local media selected according to criteria of media diversity and geographical distribution. Semi-structured in-depth interviews with 24 professionals were conducted, from editors to journalists to social media managers. Results: Companies incorporate new job roles in political journalism. Nine new professional profiles are listed, although only three of them are profiles that the newsrooms are currently hiring. Conclusions: The skills related to marketing job roles are being adopted by journalists.