Scielo RSS <![CDATA[Revista Lusófona de Educação]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1645-725020120002&lang=pt vol. num. 21 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502012000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Redes institucionais na América Latina</b>: <b>construindo as Ciências Sociais Contemporâneas e a Educação</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502012000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A criação de redes institucionais na história recente da América Latina tem sido um resultado crucial nos processos de construção e consolidação das ciências sociais e educação. Estes processos são explicados no quadro da chamada sociedade do conhecimento e da reflexividade social. Ambos os fenómenos - a configuração de uma sociedade em rede e o acesso crescente à informação - são o produto de um tempo em que produtores de redes sociais e conhecimento são também refletidas em experiências concretas na esfera educativa. Apresentam-se neste artigo - a título exemplificativo e sem tentar esgotar o inventário - alguns casos relevantes de redes institucionais dentro do campo das ciências sociais e da educação no contexto da América Latina. Todos eles são expressão de uma forma de trabalho colaborativo e de um modo dialógico de construir e gerir o conhecimento. Em primeiro lugar, descrevem-se as contribuições de três iniciativas que começam e se desenvolvem a partir da segunda metade do século XX: o Conselho Latino-americano de Ciências sociais (CLACSO), criado em Buenos Aires, em 1964; a Faculdade Latino-americana de Ciências Sociais (FLACSO), criada em 1957, por iniciativa da UNESCO e alguns governos da região; A Rede Latino-americana de Informação e Documentação em Educação (REDUC), fundada em 1977 com o objetivo de preservar a memória da produção educacional na região. Por último, apresentam-se, como uma experiência singular que começa na primeira década do século XXI, as iniciativas em curso da Rede Ibero-americana de investigação em políticas educativas (RIAIPE), criada em 2006, com a participação de instituições de educação superior na América Latina e da Europa.<hr/>The creation of institutional networks in the recent history of Latin America has played a crucial role in the shaping and consolidation of the Social and Educational Sciences. These processes can be explained within the framework of the so-called knowledge and social reflexivity society. Both the emergence of a networking society and the growing access to information are simultaneously resulting in and the result of knowledge and social networks, which at the same time are reflected in specific experiences in the field of education. Even if they do not cover the whole range of existing networks, some of the most relevant instances of institutional networks within the domain of the educational and social sciences in Latin America are presented. They are all an expression of a collaborative work dynamics and of a dialogic form of knowledge building and management. First, the contribution of three initiatives that began and were developed in the second half of the 20th century, namely, 1) the Latin American Council of Social Sciences (Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, or CLACSO) created in Buenos Aires in 1964; 2) the Latin American Faculty of Social Sciences (Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales or FLACSO), created in 1957, launched by UNESCO, with the support of several regional governments; and 3) the Latin American Network of Information and Documentation on Education (Red Latinoamericana de Información y Documentación en Educación, REDUC), created in 1977 with the aim of keeping a record of educational productions in the region. In addition, the ongoing initiatives of the Iberoamerican Research on Educational Policies Network (Red Iberoamericana de Investigación en Políticas Educativa RIAIPE), starting in 2006 with the participation of Higher Education Latin American and European institutions are introduced as an illustration of a singular experience of the first decade o f the 21 st century. <![CDATA[<b>University and society</b>: <b>the relevance of higher education towards a full citizenship</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502012000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo constata la importancia de la pertinencia social de las instituciones de educación superior en una era de incertidumbre creciente y de cambio de paradigma. Es necesario redefinir el significado de la noción de pertinencia, poniendo el acento en el desarrollo y en la emancipación social. Al mismo tiempo, la intensidad y velocidad de los cambios que vienen produciéndose exige una redefinición del rol de la universidad. La universidad es un actor relevante para construir y anticipar escenarios alternativos, encaminados a logar una mayor equidad y cohesión social. Esta misión es también una visión de la realidad social con aspiraciones universalistas, que busca hacer de la universidad un bien común para una ciudadanía plena.<hr/>The present article underlines the social relevance of higher education institutions at a time of growing uncertainties and unprecedented paradigm shifts. It is necessary to redefine the meaning of the notion of relevance in order to stress the development and social emancipation issues involved in it. At the same time, the intensity and speed of contemporary changes demand a parallel redefinition of the role of universities. Universities are very relevant agents when it comes to design and anticipate alternative scenarios aiming at achieving greater equity and social cohesion. <![CDATA[<b>The contribution of academic mobility to the construction of an Iberoamerican space for higher education</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502012000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La educación superior ha experimentado cambios muy importantes en los países iberoamericanos en las tres últimas décadas, que han afectado tanto a su crecimiento cuantitativo como a su diversificación institucional, incluida la expansión de la enseñanza privada de este nivel. A pesar de los avances registrados en estos años, continúan planteándose algunos problemas importantes. Para dar respuesta a los desafíos actuales se ha optado por reforzar las relaciones entre países en el conjunto de la región, impulsando iniciativas de internacionalización. Entre ellas destaca el impulso de un Espacio Iberoamericano del Conocimiento, promovido por las Cumbres de Jefes de Estado y de Gobierno de Iberoamérica. Uno de sus pilares fundamentales es el ámbito de la educación superior, de la que se espera que contribuya a reforzar la integración regional mediante su fortalecimiento. Uno de sus objetivos consiste en reforzar los lazos entre las instituciones de educación superior. En ese contexto, la movilidad académica, tanto de estudiantes como de profesores e investigadores, debe realizar una contribución decisiva. Aunque se han puesto en marcha algunas iniciativas valiosas, como el Programa Pablo Neruda, es necesario seguir avanzando en esta dirección en los próximos años.<hr/>Higher education has undergone important changes in Ibero-American countries during the last three decades, affecting its quantitative dimension as well as its institutional diversity and including the expansion of the private sector at this level. Despite progress carried out in this period, some outstanding problems continue to appear. One of the decisions taken for giving a response to those challenges has been to reinforce the relationships among countries in the region, impelling initiatives of internationalization. The promotion of an Ibero-American Space of Knowledge by the Summit of Chiefs of State and Prime Ministers should be underlined from this point of view. One of its three pillars is represented by the higher education sector, whose reinforcement is expected to contribute to regional integration. One of the outstanding objectives in this field tends to establish closer links among higher education institutions. In this context, academic mobility, both of students and scholars / researchers, is aimed at doing a decisive contribution. Even if some interesting and promising initiatives have been already promoted, as for instance the Pablo Neruda Program, further steps should be taken in the coming future in that direction. <![CDATA[<b>O ensino superior</b>: <b>a mobilidade estudantil como estratégia de internacionalização na América Latina</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502012000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Entre as atuais políticas para o ensino superior, a internacionalização desponta como uma estratégia importante para a inserção dos países no mundo globalizado quer seja pela perspectiva da solidariedade defendida pela UNESCO, quer seja pela tendência mercantilista propugnada pela Organização Mundial do Comércio. Este artigo se debruça sobre essa temática, analisando as principais características assumidas no processo de internacionalização da educação superior, com realce para a mobilidade estudantil, nas diversas regiões do mundo, explicitando como a América Latina e o Brasil, em particular, se inserem nesse processo. O artigo foi elaborado com base em revisão bibliográfica, análise documental e dados secundários. Os dados relativos à mobilidade estudantil foram disponibilizados pela UNESCO, nos Compêndios Mundiais da Educação concernentes aos anos de 2006 a 2010, e se referem às regiões receptoras e às que enviam estudantes para o estrangeiro. A análise dos dados permite concluir que as regiões que mais recebem estudantes, em processo de mobilidade, são aquelas onde os países são mais desenvolvidos e melhor inseridos na nova divisão mundial do trabalho. A América Latina se insere nesse processo de forma periférica sendo uma região com baixa recepção e elevado envio de estudantes para outras regiões do mundo, em especial para a região da América do Norte e da Europa Ocidental. Essa tendência, também, se confirma para o Brasil, embora esse país se destaque com um dos melhores resultados no continente, tendência que se consolida, pois recentemente, o país vem adotando estratégias para ampliar a sua inserção no processo de mobilidade estudantil, mediante a implantação de programas e da criação de universidades públicas que visam à integração regional.<hr/>Among the current policies for undergraduate schools, internationalization has emerged as an important strategy for the integration of countries in the globalized world either from the perspective of solidarity, advocated by UNESCO, either by mercantilist trend, advocated by the World Trade Organization. This article focuses on this theme, analyzing the main characteristics assumed in the process of internationalization of undergraduate schools, with emphasis on student mobility in different regions of the world, explaining how Latin America, and Brazil in particular, falls within that process. The article was based on literature review, documentary analysis and secondary data. The data on student mobility was provided by UNESCO, World Education Textbooks, concerning the years 2006 to 2010, and refer to the regions receiving and sending students abroad. Data analysis shows that the regions that receive more students, in the process of mobility are those where the countries are more developed and better inserted in the new global division of labor. Latin America is part of this process as being a peripheral area with poor reception and high sending students to other regions of the world, especially for the region of North America and Western Europe. This trend is also confirmed for Brazil, although this country stands with one of the best performers on the continent, a trend that was consolidated, as recently, Brazil has adopted strategies to enhance their integration through the implementation of programs and the creation of public universities aimed at regional integration. <![CDATA[<b>A dialogue about gender</b>: <b>justice, equity and equalitty policies in higher education (Brasil and Spain)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502012000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El texto que presentamos surge de una relación personal y académica de dos investigadoras -una de una universidad del Nordeste de Brasil, una de las regiones más pobres del país, y otra de una universidad del Nordeste de España, una de las tradicionalmente consideradas más ricas del país- en torno a los temas de género, educación superior y justicia. Sin pretender, estrictamente, realizar un análisis comparativo, llevamos a cabo un intercambio de informaciones y reflexiones en torno a las políticas de igualdad de oportunidades en Brasil y España, así como reflexionamos sobre las principales preocupaciones relacionadas con: a) la presencia de mujeres y hombres en el contexto universitario, tanto del acceso, como de la distribución, como de las posibilidades de promoción académica; b) la producción de nuevas áreas de conocimiento vinculadas con el desarrollo de los estudios de género en el seno de la educación superior; c) las diversas concepciones de justicia que prevalecen en las políticas y los estudios de género. Estas reflexiones nos permitirán visualizar encuentros y desencuentros y profundizar el sentido de la desigualdad.<hr/>This text emerges from a personal and academic relationship between two researchers - one from a university in poor Northeastern Brazil, the other from a university in rich Northeastern Spain - around issues of gender, higher education and justice. Without intending to offer a comparative analysis, it exchanges information and views about equality of opportunity policies in Brazil and Spain, and reflects on concerns related to: a) women's and men's presence in the university, regarding access, distribution, and possibilities of academic promotion; b) the production of new knowledge fields linked to the development of gender studies within higher education; c) the distinct conceptions of justice that inform gender policies and gender studies. Such reflections might illuminate similarities and dissimilarities, and deepen the understanding of inequality. <![CDATA[<b>Higher Education and life transition processes</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502012000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo tiene un doble objetivo: por una parte, contextualizar la creciente legitimidad de la investigación biográfica en el actual escenario social, ideológico y sociológico. Trata, además, de apostar, de manera reflexiva -es decir, crítica- por el uso de la metodología biográfica para analizar las transformaciones experimentadas por la Enseñanza Superior en España como en América Latina. Nuestro propósito no es hacer un examen exhaustivo de la situación de la Universidad, sino señalar algunas mutaciones relevantes que vienen a poner en evidencia el interés de una perspectiva longitudinal y biográfica.<hr/>The present article has a double goal: first, it contextualizes the increasing legitimacy of biographical research in the current social, ideological and sociological context. Additionally, it supports, in a reflexive way -that is to say, critically- the use of the biographical methodology to analyze the transformations experienced by the Higher Education in Spain and in Latin America. Our purpose is not to develop an exhaustive examination of the situation of the University, but to point out some notable mutations that put in evidence the interest of a longitudinal and biographical perspective. <![CDATA[<b>Relocation pathways at university, more than dropout</b>: <b>Comparative approach to the Spanish and Portuguese cases</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502012000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La implementación del Espacio Europeo de Educación Superior está coincidiendo con la grave crisis económica actual, con consecuencias importantes para las universidades. El abandono de estudios es uno de los fenómenos protagonistas en los debates sobre eficiencia del sistema universitario, consecución de la excelencia y las políticas educativas de rendición de cuentas. En este artículo presentamos resultados de dos investigaciones que exploran este fenómeno a través del estudio de caso de la Universidad de Valencia (España) y de la Universidad de Lisboa (Portugal). A través de los resultados sobre los motivos de abandono de estudios declarados por los estudiantes, parece existir una escisión entre el abandono de estudios universitarios y la dificultad académica. En una segunda parte del artículo, se plantea un cuestionamiento del concepto de abandono de estudios en su aplicación al ámbito universitario y se propone una nueva conceptualización más acorde con la realidad estudiada.<hr/>The implementation of the European Higher Education Area is coinciding with the current economic crisis, with important effects for universities. The university drop-out is one of the topics in the current debates about the university system efficiency, the achievement of excellence and the educational policies of accountabilRevista Lusófona de Educação 253 Abstracts ity. In this paper we present results of research that explore this topic with a case study of the University of Valencia (Spain) and the University of Lisbon (Portugal). Through the results on drop-out reasons answered by the students, there seems to be a split between the university drop-out and the academic difficulty. In the second part of this article, we question the concept of dropout in their application to university and we propose a new conceptualization more in line with the reality studied. <![CDATA[<b>A Universidade Portuguesa</b>: <b>o abrir do fecho de acesso - o caso dos maiores de 23 anos</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502012000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo integra uma dupla preocupação. Por um lado, procedemos a um enquadramento histórico do processo constitutivo da universidade portuguesa. Por outro, quisemos contemplar uma dimensão empírica. Para darmos seguimento às preocupações enunciadas fizemos (i) uma análise documental onde explorámos diferentes tipos de fontes (manuscritas e impressas) e (ii) aplicámos um questionário a uma amostra de 36 alunos maiores de 23 anos que se encontram a frequentar o Curso de Educação Física e Desporto (69.4%) e de Ciências da Educação (30.6%) da Universidade Lusófona no ano de 2010/2011. Para este trabalho, partimos da tese de que as universidades portuguesas, na sua origem histórica, eram um espaço para a formação das elites, e que na sociedade globalizada do conhecimento de hoje enfrentam o desafio da democratização do acesso a novos públicos. A partir da reconstituição histórica desta instituição secular, procura-se também demonstrar a relação entre poder/ saber. A universidade, ao constituir-se um bem público, rompeu as barreiras do elitismo e veio proporcionar o "abrir do fecho de acesso", o que possibilita uma maior democratização do ingresso no ensino superior. Em síntese, o texto apresenta resultados da investigação do processo de democratização do ensino superior em Portugal.<hr/>The aim of this study is describe the process of democratization of higher education in Portugal. An historical framework of the foundations and development of the Portuguese university is presented, giving particular emphasis on the changes concerning the duality power/knowledge and the historical elitism associated to higher education. This approach is complemented with an empirical analysis to of the actual situation in the Lusofona University regarding the enrollment of mature students (over 23 years old). Printed and handwritten references were considered for analysis, which allowed a detailed historical reconstruction of the Portuguese university. This secular corporate body, which in its origin has privileged the education of elites, is now experiencing a globalization and expansion of the targeted audiences, and has formally opened access to higher education to mature students (over 23 years old) in 2006. A sample of 36 mature students (32.09 ± 7.58 years old) registered on the course of Physical Education and Sports (69.4%) and Educational Sciences (30.6%) at the Lusofona University in 2010/2011 were considered. A questionnaire was applied to understand the motivations of these students for attending a university course, making part of a non-elitist, eclectic and democr atized group. <![CDATA[<b>Inovações Tecnológicas e a Expansão do Ensino Superior no Brasil</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502012000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este estudo trata do processo de inovação tecnológica e da expansão do ensino superior no Brasil. Sintetiza algumas questões que envolvem a aprendizagem humana e abordagens interdisciplinares que estão relacionadas com os processos de aquisição do conhecimento. Apresenta dados da expansão da educação superior e da criação da Universidade Aberta do Brasil, mostrando suas vinculações com o processo de convergência tecnológica. Busca, nos dados atuais sobre a educação superior brasileira, compreender como a educação mediada pelas tecnologias digitais (educação a distância) reestrutura formas de acesso de jovens e adultos ao mundo seletivo da cultura universitária<hr/>This paper discusses the process of technological innovation and expansion of higher education. Summarizes some issues involving learning and interdisciplinary approaches that are related to the processes of knowledge acquisition. Presents some of the data from the expansion of higher education and the creation of the Open University of Brazil showing its links with the process of technological convergence. Through the current data on the Brazilian high education, tries to understand how education mediated by digital technologies (e-learning) restructures forms of access for young adults and adults to the selective world of university culture. <![CDATA[<b>Democratização do Ensino Superior Brasileiro</b>: <b>O caso da Universidade Federal da Paraíba</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502012000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo discute a problemática da democratização do acesso ao ensino superior no contexto de crise globalizada e da situação de indefinições, particularizando o caso do Brasil. Com base em argumentos analíticos, dados empíricos e no programa brasileiro de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais (REUNI), questiona se a recente expansão do ensino superior brasileiro vem conseguindo modificar o cenário de elitização desse ensino, detendo-se no caso específico da Universidade Federal da Paraíba. Considera que as ações voltadas para incluir um maior número de pessoas no ensino superior podem fortalecer tanto os ideais democráticos como os processos de crescimento e desenvolvimento econômico e social do Brasil, possibilitando a construção de novos relatos históricos e transformando a instituição educacional e a sociedade.<hr/>The article discusses the question of the democratization of access to higher education in the context of the global crisis and of the situation of indefinitions, with special reference to Brazil. On the basis of analytical arguments, empirical data and the Brazilian Programme for the Restructuring and Expansion of Federal Universities (REUNI), it questions if the recent expansion of Brazilian higher education has managed to modify the elitist nature of this level of education, paying specific attention to the case of the Federal University of Paraiba. It considers that in a contradictory way those actions directed at including a greater number of people in higher education can strengthen both the democratic ideals and the processes of economic and social growth and development in Brazil, making possible the construction of new historical reports and transforming the educational institution and society. <![CDATA[<b>Educação superior, gênero e gestão universitária em honduras, Entrevista com a professora Rutilia Calderón</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502012000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo discute a problemática da democratização do acesso ao ensino superior no contexto de crise globalizada e da situação de indefinições, particularizando o caso do Brasil. Com base em argumentos analíticos, dados empíricos e no programa brasileiro de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais (REUNI), questiona se a recente expansão do ensino superior brasileiro vem conseguindo modificar o cenário de elitização desse ensino, detendo-se no caso específico da Universidade Federal da Paraíba. Considera que as ações voltadas para incluir um maior número de pessoas no ensino superior podem fortalecer tanto os ideais democráticos como os processos de crescimento e desenvolvimento econômico e social do Brasil, possibilitando a construção de novos relatos históricos e transformando a instituição educacional e a sociedade.<hr/>The article discusses the question of the democratization of access to higher education in the context of the global crisis and of the situation of indefinitions, with special reference to Brazil. On the basis of analytical arguments, empirical data and the Brazilian Programme for the Restructuring and Expansion of Federal Universities (REUNI), it questions if the recent expansion of Brazilian higher education has managed to modify the elitist nature of this level of education, paying specific attention to the case of the Federal University of Paraiba. It considers that in a contradictory way those actions directed at including a greater number of people in higher education can strengthen both the democratic ideals and the processes of economic and social growth and development in Brazil, making possible the construction of new historical reports and transforming the educational institution and society. <![CDATA[<b>Reformas educativas, Educação Superior e globalização em Brasil, Portugal e Espanha</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502012000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo discute a problemática da democratização do acesso ao ensino superior no contexto de crise globalizada e da situação de indefinições, particularizando o caso do Brasil. Com base em argumentos analíticos, dados empíricos e no programa brasileiro de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais (REUNI), questiona se a recente expansão do ensino superior brasileiro vem conseguindo modificar o cenário de elitização desse ensino, detendo-se no caso específico da Universidade Federal da Paraíba. Considera que as ações voltadas para incluir um maior número de pessoas no ensino superior podem fortalecer tanto os ideais democráticos como os processos de crescimento e desenvolvimento econômico e social do Brasil, possibilitando a construção de novos relatos históricos e transformando a instituição educacional e a sociedade.<hr/>The article discusses the question of the democratization of access to higher education in the context of the global crisis and of the situation of indefinitions, with special reference to Brazil. On the basis of analytical arguments, empirical data and the Brazilian Programme for the Restructuring and Expansion of Federal Universities (REUNI), it questions if the recent expansion of Brazilian higher education has managed to modify the elitist nature of this level of education, paying specific attention to the case of the Federal University of Paraiba. It considers that in a contradictory way those actions directed at including a greater number of people in higher education can strengthen both the democratic ideals and the processes of economic and social growth and development in Brazil, making possible the construction of new historical reports and transforming the educational institution and society. <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502012000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Doutoramento em Educação</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502012000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo discute a problemática da democratização do acesso ao ensino superior no contexto de crise globalizada e da situação de indefinições, particularizando o caso do Brasil. Com base em argumentos analíticos, dados empíricos e no programa brasileiro de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais (REUNI), questiona se a recente expansão do ensino superior brasileiro vem conseguindo modificar o cenário de elitização desse ensino, detendo-se no caso específico da Universidade Federal da Paraíba. Considera que as ações voltadas para incluir um maior número de pessoas no ensino superior podem fortalecer tanto os ideais democráticos como os processos de crescimento e desenvolvimento econômico e social do Brasil, possibilitando a construção de novos relatos históricos e transformando a instituição educacional e a sociedade.<hr/>The article discusses the question of the democratization of access to higher education in the context of the global crisis and of the situation of indefinitions, with special reference to Brazil. On the basis of analytical arguments, empirical data and the Brazilian Programme for the Restructuring and Expansion of Federal Universities (REUNI), it questions if the recent expansion of Brazilian higher education has managed to modify the elitist nature of this level of education, paying specific attention to the case of the Federal University of Paraiba. It considers that in a contradictory way those actions directed at including a greater number of people in higher education can strengthen both the democratic ideals and the processes of economic and social growth and development in Brazil, making possible the construction of new historical reports and transforming the educational institution and society.