Scielo RSS <![CDATA[Revista Lusófona de Educação]]> http://www.scielo.mec.pt/rss.php?pid=1645-725020100001&lang=pt vol. num. 15 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.mec.pt/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.mec.pt http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>A morte de Rogério Fernandes</b>: <b>a perda de um Investigador, de um Professor e de um Amigo</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Movimentações da classe docente em Portugal (finais da década de 60)</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente trabalho insere-se no Projecto intitulado Percursos do associativismo e do sindicalismo docentes em Portugal - 1890-1990,cujo financiamento principiou em 1 de Janeiro de 2010, pela FCT e de que o signatário é investigador responsável. O seu objectivo é contribuir para o estudo do tema geral supracitado, nas suas formas históricas: a sua motivação imediata é a análise do conflito que, nos finais da década de 60, opôs os docentes do Ciclo Preparatório do Ensino Secundário às autoridades educacionais devido à despromoção profissional de que foram vítimas relativamente aos demais sectores do professorado do Ensino Secundário. Em anexo, o estudo recolhe documentação inédita e matéria jornalística até agora esquecida.<hr/>This work is part of the main project The development of teachers’ associative movements and unionism in Portugal, 1890-1990 - whose financement began in January 1st, 2010, by the FCT and that the signer is the responsible investigator.The purpose is to contribute to the study of the general topic above, in its historical forms.Their immediate motivation is the analysis of conflict in the late 60’s, opposed the teachers in the preparatory cycle of secondary school education authorities due to the demotion of professional, who have suffered in relation to other sectors of the teaching staff of Secondary Education.Attached we can find the study collects of unpublished documentation and press releases so far overlooked. <![CDATA[<b>A Educação faz tudo?</b> <b>Crítica ao pedagogismo na “sociedade da aprendizagem”</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Os discursos apologéticos acerca das todopoderosas aprendizagem e educação ao longo da vida são reproduzidos em vários documentos de política da União Europeia e de outras agências internacionais. O seu foco é a adaptação funcional dos aprendentes individuais à empregabilidade, flexibilidade e competitividade económica, no quadro da “sociedade da aprendizagem” e da “economia do conhecimento”. Depois de analisar o racional da aprendizagem ao longo da vida, orientada para a aquisição de qualificações e habilidades, o autor conclui que os seus principais argumentos e as suas críticas contra a pedagogia moderna são frequentemente baseados em assunções pedagogistas, de carácter economicista, e em crenças exageradas no poder da educação e da aprendizagem.<hr/>Speeches apologetic about the all-powerful learning and education throughout life are reproduced and replayed in various policy documents of the European Union and other international agencies. Its focus is the functional adaptation to individual learners’ employability, flexibility and economic competitiveness in the context of “learning society” and “knowledge economy”. After analyzing the rationale of lifelong learning, geared to the acquisition of skills and abilities, the author concludes that its main arguments and criticisms against the modern pedagogy are often based on assumptions pedagogies, whether economistic, and exaggerated beliefs in the power of education and learning. <![CDATA[<b>Os professores do ensino superior</b>: <b>entre a performatividade da lei e as narrativas autobiográficas</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente texto é parte de um projecto de investigação conduzido pelo grupo ESBRINA da Universidade de Barcelona e tem por objetivo compreender as implicações da reestruturação económica, social, cultural, tecnológica e laboral da universidade espanhola na vida e na identidade profissional dos docentes e investigadores. As autoras analisam os efeitos performativos da lei na configuração da actividade docente através de um estudo que pretende estabelecer a relação entre a legislação universitária espanhola dos últimos 40 anos e as experiências de vários professores universitários de diferentes gerações.A metodologia qualitativa utilizada baseia-se na análise da legislação, incidindo sobre a definição de sujeito que dela emerge, e, ao mesmo tempo, procurando estabelecer uma e relação com os discursos autobiográficos dos participantes no estudo. O objectivo é salientar as transformações que se operaram na vida universitária a partir das alterações legislativas e, ao mesmo tempo, saber que estratégias foram e relação com os discursos autobiográficos dos participantes no estudo. O objectivo é salientar as transformações que se operaram na vida universitária a partir das alterações legislativas e, ao mesmo tempo, saber que estratégias foram utilizadas pelos docentes perante essas mudanças. A interacção entre a análise performativa da legislação universitária e os relatos autobiográficos da experiência vivida permite aferir as adaptações e resistências, encontros e desencontros, entre o sujeito normativo e o sujeito biográfico.<hr/>The present text is part of a research project carried out by the research group ESBRINA of the University of Barcelona. Its aim is to understand the implications derived from economic, social, cultural, technological and labour re-structuring of the Spanish university in the life and professional identity of teachers and researchers. The authors analyze the performative effects of the law on the shaping of the teaching subject via the study of the relationships between the Spanish university laws of the last 40 years and the experiences of several university teachers from different generations. The qualitative methodology used is based on analysis of the legislative discourse- centred on the definition of “subject” that emerges from it-and on establishing its relationship with the autobiographical stories created by the participants in the study, in which its reception of change in academic life ¾determined in part by legislation¾ and their strategies in relating to these are put into relief. The interrelation between the performative analysis of university legislation and the autobiographical story of life experience allows visualizing the adaptations and resistances, the encounters and lack of encounters, between the normative subject and the biographical subject. <![CDATA[<b>A construção de indicadores de qualidade no campo da avaliação educacional</b>: <b>um enfoque epistemológico</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo trata do processo de construção de indicadores de qualidade no campo da avaliação educacional e, mais especificamente, da avaliação de políticas e programas educacionais. O objetivo é promover uma discussão sobre duas questões articuladas: num primeiro momento, tratar os aspectos epistemológicos e teórico-metodológicos envolvidos no processo de construção de indicadores nas ciências sociais; e, num segundo, refletir sobre os limites e possibilidades da construção de indicadores de qualidade no campo da avaliação educacional com base nas abordagens teóricas mais recentes sobre qualidade em educação e sobre avaliação. Para proceder à discussão adotamos uma perspectiva epistemológica que busca focalizar a questão a partir da relação entre a definição de modelos de avaliação educacional e os problemas de validez que permeia o processo de construção do conhecimento, os obstáculos envolvidos na relação que estabelece entre o pesquisador social (no caso específico, o avaliador) e o conhecimento a ser produzido, bem como a questão do seu uso social e político que remete ao sentido atribuído para o termo qualidade em educação. Na conclusão o artigo apresenta uma proposição provisória de um conjunto de estratégias que podem ser considerados como norteadores para a construção de modelos de avaliação de políticas e programas educacionais e de indicadores de qualidade.<hr/>The article deals with the building of indicators within the ambit of the evaluation of education from a double perspective starting point: a) theoretical and methodological involved in the issue; b) of the limits and possibilities of building indicators within the ambit of education evaluation. The article also emphasizes the relationship between models of evaluation of education and the problems linked to its validity, as well as the social and political use of the results obtained from the evaluation. In its conclusion, the article presents and brings forth a series of strategies as references for the building of models of evaluation of educational programs and policies. <![CDATA[<b>Linhas orientadoras para avaliação de encontros científicos. O exemplo de um exercício avaliativo.</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo pretende apresentar linhas orientadoras para avaliação de encontros científicos, ilustrando um exemplo de um exercício avaliativo desenvolvido no âmbito do colóquio “Da Investigação às Práticas: Interacções e Debates”. Este evento teve lugar na Universidade de Aveiro e assumiu como uma das prioridades a realização de um acompanhamento de índole avaliativa, acompanhado de uma reflexão crítica sobre o colóquio e sobre o próprio processo de avaliação. O processo avaliativo do colóquio permitiu: (i) sublinhar a importância da avaliação nos encontros científicos, como sendo promotores de melhoria em futuros eventos e (ii) validar um instrumento avaliativo que poderá servir de exemplo e de orientação para utilização noutros eventos científicos. Salienta-se, de acordo com o estudo de referência, a mais-valia da utilização de duas fases avaliativas, que permitiram não só a validação dos dados em jeito de triangulação, como também a possibilidade de apresentar no próprio evento uma primeira análise impressionista acerca do mesmo, criando entusiasmo junto do público e servindo como factor de motivação, interesse e reflexão sobre o próprio processo avaliativo.<hr/>This paper intends to present guidelines to evaluate scientific events, showing an example of an evaluative exercise developed for the Colloquium “From Research to Practice: Interaction and Debates”. This event took place at the University of Aveiro and had as a priority the implementation of a monitoring of evaluative nature, accompanied by a critical reflection on the conference and on the very process of evaluation. The evaluation process of the symposium presented a dual purpose: (i) to emphasize the importance of evaluating the scientific meetings, as promoter of their quality improvement in future events and (ii) to validate an evaluative tool that may de used as an example and guidance for use in other scientific events. It should be noted, according to the study of reference, the advantage of using two evaluative phases, which allow not only the data validation, (and also data triangulation), but also the opportunity to present an initial analysis in the event, although a first and impressionistic analysis, creating excitement among the public and serving as a source of motivation, interest and reflection on their own evaluation process. <![CDATA[<b>Bondade, Altruísmo e Cooperação. Considerações evolutivas para a educação e a ética ambiental</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A origem biológica da bondade humana e a sua relação com o altruísmo social e a cooperação são discutidas no contexto da biologia evolutiva. Os seus fundamentos naturais são apresentados a partir de precursores animais como a empatia social e a teoria da mente, nos primatas. Apresentam-se algumas das condições para a emergência da ética humana. Num mundo globalizado, discutem-se as condições etológicas e psicológicas para a experiência da bondade em contextos expandidos. Significadas pela linguagem, a bondade e a compaixão são vitais tanto para a definição de princípios éticos em ambiente, como para a educação para os valores ambientais.<hr/>The paper discusses the origin of human goodness and its relation to social altruism and cooperation, in the context of evolutionary biology.Its natural foundations are presented, considering animal precursors like social empathy and the theory of mind, in primates. Some of the ethological and psychological conditions for human ethics and the experience of goodness in a globalized world are discussed. Signified by language, goodness and compassion are vital both for the foundation of environmental ethics as for education of environmental values. <![CDATA[<b>Currículo e multiculturalismo</b>: <b>reflexões para a formação de educadores</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo é resultado da pesquisa docente vinculada ao Programa de Pós-Graduação - Mestrado em Educação - UCDB.Tem como objetivo compreender a reflexão dos professores e professoras da educação básica sobre o currículo escolar e, a partir dos resultados, fazer algumas ponderações sobre a necessidade da formação multicultural. Inicialmente apresentamos uma abordagem sobre a reflexão do docente e destacamos as diferentes abordagens acerca do currículo escolar ao longo da história da educação. Em seguida caracterizamos a reflexão dos educadores em relação ao currículo e finalizamos enfatizando a necessidade da formação multicultural.<hr/>This article is a result of a research project associated with the Graduate Studies Program in Education of the Dom Bosco Catholic University. Its goal is to understand the reflection on the school curriculum made by basic education teachers and, on the basis of the results, to discuss the need for multicultural training. It starts with a discussion of teachers’ reflections and highlights the various approaches to the school curriculum in the history of education.Then it characterizes the educators’ reflection in its relation to the curriculum and concludes by emphasizing the need for multicultural training. <![CDATA[<b>A presença de sujeitos culturais negros no contexto do ensino superior e a afirmação de suas identidades</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O texto é resultado da pesquisa docente vinculada ao Programa de Pós-Graduação - Mestrado em Educação, da Universidade Católica Dom Bosco, “A afirmação da identidade negra pelo acesso à universidade: o projeto Negraeva”, financiada pela FUNDECT/MS e tem como objetivo problematizar a produção de identidades culturais negras por meio do currículo que circula no Ensino Superior. A compreensão de currículo é inspirada nas teorias pós-críticas, sendo visto como campo de luta e contestação, campo que produz identidades e diferenças no território da cultura. É um campo de disputa, onde algumas identidades são legitimadas, outras não.<hr/>This paper is a result of a research project related to the Graduate Studies Program in Education of the Dom Bosco Catholic University. The project, “The affirmation of black identity through access to the university: The Negraeva project” is funded by the FUNDECT/MS. Its goal is to examine the production of black cultural identities through the curriculum that circulates in higher education. The author’s understanding of curriculum is inspired by the post-critical theories that see it as an arena of struggle and challenge, an arena that produces identities and differences in the territory of culture. It is an area of dispute where some identities are legitimized and others are not. <![CDATA[<b>A formação de professores e o livro didático</b>: <b>avaliação e controle dos saberes escolares</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabalho pretende enfocar o contexto histórico-cultural que justifica o destaque que o livro didático recebe hoje nas instituições escolares do Brasil. Com esse objetivo apresentamos, inicialmente, um breve panorama dos processos de formação de professores que marcaram e marcam a história educacional deste país, pois é nossa convicção de que a crescente produção de livro didático no Brasil associa-se com a formação de educadores no âmbito da formação inicial e continuada. Na segunda parte, apresentamos um panorama histórico, expondo uma experiência estatal de avaliação de livros didáticos produzidos no país, mobilizados pelo objetivo de demonstrar em que medida esse processo avaliativo contribui para o aprimoramento da qualidade de ensino oferecido às camadas populares.<hr/>This paper intends to analyze the historical and cultural context that justifies the emphasis that the textbook is today in schools of Brazil. With this goal initially presents a brief overview of procedures for teachers who marked and mark the educational history of this country, because it is our belief that increasing production of textbooks in Brazil is associated with the training of educators within initial training and continuous. The second part presents a historical overview, showcasing a state experience evaluation of textbooks produced in this country, mobilized by the objective to demonstrate how that evaluation process helps to improve quality of education offered to classes. <![CDATA[<b>"Eu gosto de ser professor e gosto de crianças” - A escolha profissional dos homens pela docência na escola primária</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo faz parte de um estudo comparativo que dá conta de uma busca centrada na figura do professor do sexo masculino que trabalha no ensino público primário do Rio de Janeiro-Brasil e em Aveiro-Portugal. O que se pretende averiguar, fundamentalmente, são os motivos da escolha profissional destes professores que enveredam por uma área tipicamente associada com o feminino. Apontamos que a presença de professores do sexo masculino na docência deste segmento é uma forma de inserir as questões de gênero na educação, mostrando que existem outras vozes que ecoam nas escolas, ou seja, indivíduos capazes de exercer esta profissão independente do seu sexo. Demonstramos que, diferentemente do que divulgam algumas representações que circulam na sociedade, os homens também gostam de crianças e escolhem a profissão docente por gosto.<hr/>This paper is part of a comparative study a comparative study that performs a search focused on the figure of the male teacher who works in the “primary” public education in Rio de Janeiro-Brazil and in Aveiro-Portugal. We intended, fundamentally, to investigate the reasons of the professional choice of teachers who are engaged in an area typically associated with women. We demonstrate that the presence of male teachers in the teaching of this segment is a way of putting the issues of gender in the education, showing that there are other voices that echo in the schools, or capable individuals of exercising this profession regardless of gender. We demonstrate that, unlike that disclose some representations that circulate in society, men like of children and choose the teaching profession by taste. <![CDATA[<b>O impacto do Português brasileiro veiculado na internet para a educação básica portuguesa</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo analisa uma situação de aula em uma classe de 4º ano de uma escola em Lisboa – Por­tugal, em que a professora apresenta aos alunos um texto informativo sobre o corpo humano, gerado por um internauta brasileiro, encontrado na enciclopédia livre Wikipédia. São analisadas as ações da professora de verter o texto para a or­tografia portuguesa e seus comentários a respeito. Para contextualizar o episódio, o artigo apresenta comentários sobre o acordo ortográfico da língua portuguesa, a reação pública a respeito e o impacto da introdução da internet como fonte de pesquisa para alunos portugueses. Os resultados indicam a preocupação da professora portuguesa em expor seus alunos à ortografia do português do Brasil, via internet.<hr/>The article analyses a situation in a 4th grade classroom of a school in Lisbon - Portugal, where the professor presents to the students an instructive text about the human body which was engendered by a Brazilian internet user found in the free encyclopedia Wikipedia. The professor´s actions transforming the text to Potuguese orthography and her comments about it, are analysed. To contextualize the episode, the article presents comments about the orthographic Agreement of the Portuguese language community, the public reactions about it, the impact of the introduction of the internet as a research source for Portuguese students. The results show a concern of the Portuguese professor in exposing her students to the orthography of the Protuguese from Brazil by internet. <![CDATA[<b>Manuais escolares</b>: <b>estatuto e funções</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo analisa uma situação de aula em uma classe de 4º ano de uma escola em Lisboa – Por­tugal, em que a professora apresenta aos alunos um texto informativo sobre o corpo humano, gerado por um internauta brasileiro, encontrado na enciclopédia livre Wikipédia. São analisadas as ações da professora de verter o texto para a or­tografia portuguesa e seus comentários a respeito. Para contextualizar o episódio, o artigo apresenta comentários sobre o acordo ortográfico da língua portuguesa, a reação pública a respeito e o impacto da introdução da internet como fonte de pesquisa para alunos portugueses. Os resultados indicam a preocupação da professora portuguesa em expor seus alunos à ortografia do português do Brasil, via internet.<hr/>The article analyses a situation in a 4th grade classroom of a school in Lisbon - Portugal, where the professor presents to the students an instructive text about the human body which was engendered by a Brazilian internet user found in the free encyclopedia Wikipedia. The professor´s actions transforming the text to Potuguese orthography and her comments about it, are analysed. To contextualize the episode, the article presents comments about the orthographic Agreement of the Portuguese language community, the public reactions about it, the impact of the introduction of the internet as a research source for Portuguese students. The results show a concern of the Portuguese professor in exposing her students to the orthography of the Protuguese from Brazil by internet. <![CDATA[A República de Sebastião de Magalhães Lima]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo analisa uma situação de aula em uma classe de 4º ano de uma escola em Lisboa – Por­tugal, em que a professora apresenta aos alunos um texto informativo sobre o corpo humano, gerado por um internauta brasileiro, encontrado na enciclopédia livre Wikipédia. São analisadas as ações da professora de verter o texto para a or­tografia portuguesa e seus comentários a respeito. Para contextualizar o episódio, o artigo apresenta comentários sobre o acordo ortográfico da língua portuguesa, a reação pública a respeito e o impacto da introdução da internet como fonte de pesquisa para alunos portugueses. Os resultados indicam a preocupação da professora portuguesa em expor seus alunos à ortografia do português do Brasil, via internet.<hr/>The article analyses a situation in a 4th grade classroom of a school in Lisbon - Portugal, where the professor presents to the students an instructive text about the human body which was engendered by a Brazilian internet user found in the free encyclopedia Wikipedia. The professor´s actions transforming the text to Potuguese orthography and her comments about it, are analysed. To contextualize the episode, the article presents comments about the orthographic Agreement of the Portuguese language community, the public reactions about it, the impact of the introduction of the internet as a research source for Portuguese students. The results show a concern of the Portuguese professor in exposing her students to the orthography of the Protuguese from Brazil by internet. <![CDATA[<b>Seminário</b>: <b>A Educação em Diálogos Transculturais</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo analisa uma situação de aula em uma classe de 4º ano de uma escola em Lisboa – Por­tugal, em que a professora apresenta aos alunos um texto informativo sobre o corpo humano, gerado por um internauta brasileiro, encontrado na enciclopédia livre Wikipédia. São analisadas as ações da professora de verter o texto para a or­tografia portuguesa e seus comentários a respeito. Para contextualizar o episódio, o artigo apresenta comentários sobre o acordo ortográfico da língua portuguesa, a reação pública a respeito e o impacto da introdução da internet como fonte de pesquisa para alunos portugueses. Os resultados indicam a preocupação da professora portuguesa em expor seus alunos à ortografia do português do Brasil, via internet.<hr/>The article analyses a situation in a 4th grade classroom of a school in Lisbon - Portugal, where the professor presents to the students an instructive text about the human body which was engendered by a Brazilian internet user found in the free encyclopedia Wikipedia. The professor´s actions transforming the text to Potuguese orthography and her comments about it, are analysed. To contextualize the episode, the article presents comments about the orthographic Agreement of the Portuguese language community, the public reactions about it, the impact of the introduction of the internet as a research source for Portuguese students. The results show a concern of the Portuguese professor in exposing her students to the orthography of the Protuguese from Brazil by internet. <![CDATA[<b>Workshop</b>: <b>A Igualdade de Género no Reinventar de Lideranças</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo analisa uma situação de aula em uma classe de 4º ano de uma escola em Lisboa – Por­tugal, em que a professora apresenta aos alunos um texto informativo sobre o corpo humano, gerado por um internauta brasileiro, encontrado na enciclopédia livre Wikipédia. São analisadas as ações da professora de verter o texto para a or­tografia portuguesa e seus comentários a respeito. Para contextualizar o episódio, o artigo apresenta comentários sobre o acordo ortográfico da língua portuguesa, a reação pública a respeito e o impacto da introdução da internet como fonte de pesquisa para alunos portugueses. Os resultados indicam a preocupação da professora portuguesa em expor seus alunos à ortografia do português do Brasil, via internet.<hr/>The article analyses a situation in a 4th grade classroom of a school in Lisbon - Portugal, where the professor presents to the students an instructive text about the human body which was engendered by a Brazilian internet user found in the free encyclopedia Wikipedia. The professor´s actions transforming the text to Potuguese orthography and her comments about it, are analysed. To contextualize the episode, the article presents comments about the orthographic Agreement of the Portuguese language community, the public reactions about it, the impact of the introduction of the internet as a research source for Portuguese students. The results show a concern of the Portuguese professor in exposing her students to the orthography of the Protuguese from Brazil by internet. <![CDATA[<b>Colóquio Internacional</b>: <b>Diversidade, Equidade e Inclusão</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo analisa uma situação de aula em uma classe de 4º ano de uma escola em Lisboa – Por­tugal, em que a professora apresenta aos alunos um texto informativo sobre o corpo humano, gerado por um internauta brasileiro, encontrado na enciclopédia livre Wikipédia. São analisadas as ações da professora de verter o texto para a or­tografia portuguesa e seus comentários a respeito. Para contextualizar o episódio, o artigo apresenta comentários sobre o acordo ortográfico da língua portuguesa, a reação pública a respeito e o impacto da introdução da internet como fonte de pesquisa para alunos portugueses. Os resultados indicam a preocupação da professora portuguesa em expor seus alunos à ortografia do português do Brasil, via internet.<hr/>The article analyses a situation in a 4th grade classroom of a school in Lisbon - Portugal, where the professor presents to the students an instructive text about the human body which was engendered by a Brazilian internet user found in the free encyclopedia Wikipedia. The professor´s actions transforming the text to Potuguese orthography and her comments about it, are analysed. To contextualize the episode, the article presents comments about the orthographic Agreement of the Portuguese language community, the public reactions about it, the impact of the introduction of the internet as a research source for Portuguese students. The results show a concern of the Portuguese professor in exposing her students to the orthography of the Protuguese from Brazil by internet. <![CDATA[<b>8º Colóquio Anual da Lusofonia</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo analisa uma situação de aula em uma classe de 4º ano de uma escola em Lisboa – Por­tugal, em que a professora apresenta aos alunos um texto informativo sobre o corpo humano, gerado por um internauta brasileiro, encontrado na enciclopédia livre Wikipédia. São analisadas as ações da professora de verter o texto para a or­tografia portuguesa e seus comentários a respeito. Para contextualizar o episódio, o artigo apresenta comentários sobre o acordo ortográfico da língua portuguesa, a reação pública a respeito e o impacto da introdução da internet como fonte de pesquisa para alunos portugueses. Os resultados indicam a preocupação da professora portuguesa em expor seus alunos à ortografia do português do Brasil, via internet.<hr/>The article analyses a situation in a 4th grade classroom of a school in Lisbon - Portugal, where the professor presents to the students an instructive text about the human body which was engendered by a Brazilian internet user found in the free encyclopedia Wikipedia. The professor´s actions transforming the text to Potuguese orthography and her comments about it, are analysed. To contextualize the episode, the article presents comments about the orthographic Agreement of the Portuguese language community, the public reactions about it, the impact of the introduction of the internet as a research source for Portuguese students. The results show a concern of the Portuguese professor in exposing her students to the orthography of the Protuguese from Brazil by internet. <![CDATA[<b>II Seminário de Educação Inclusiva</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo analisa uma situação de aula em uma classe de 4º ano de uma escola em Lisboa – Por­tugal, em que a professora apresenta aos alunos um texto informativo sobre o corpo humano, gerado por um internauta brasileiro, encontrado na enciclopédia livre Wikipédia. São analisadas as ações da professora de verter o texto para a or­tografia portuguesa e seus comentários a respeito. Para contextualizar o episódio, o artigo apresenta comentários sobre o acordo ortográfico da língua portuguesa, a reação pública a respeito e o impacto da introdução da internet como fonte de pesquisa para alunos portugueses. Os resultados indicam a preocupação da professora portuguesa em expor seus alunos à ortografia do português do Brasil, via internet.<hr/>The article analyses a situation in a 4th grade classroom of a school in Lisbon - Portugal, where the professor presents to the students an instructive text about the human body which was engendered by a Brazilian internet user found in the free encyclopedia Wikipedia. The professor´s actions transforming the text to Potuguese orthography and her comments about it, are analysed. To contextualize the episode, the article presents comments about the orthographic Agreement of the Portuguese language community, the public reactions about it, the impact of the introduction of the internet as a research source for Portuguese students. The results show a concern of the Portuguese professor in exposing her students to the orthography of the Protuguese from Brazil by internet. <![CDATA[<b>Congresso Internacional Iberoamericano</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo analisa uma situação de aula em uma classe de 4º ano de uma escola em Lisboa – Por­tugal, em que a professora apresenta aos alunos um texto informativo sobre o corpo humano, gerado por um internauta brasileiro, encontrado na enciclopédia livre Wikipédia. São analisadas as ações da professora de verter o texto para a or­tografia portuguesa e seus comentários a respeito. Para contextualizar o episódio, o artigo apresenta comentários sobre o acordo ortográfico da língua portuguesa, a reação pública a respeito e o impacto da introdução da internet como fonte de pesquisa para alunos portugueses. Os resultados indicam a preocupação da professora portuguesa em expor seus alunos à ortografia do português do Brasil, via internet.<hr/>The article analyses a situation in a 4th grade classroom of a school in Lisbon - Portugal, where the professor presents to the students an instructive text about the human body which was engendered by a Brazilian internet user found in the free encyclopedia Wikipedia. The professor´s actions transforming the text to Potuguese orthography and her comments about it, are analysed. To contextualize the episode, the article presents comments about the orthographic Agreement of the Portuguese language community, the public reactions about it, the impact of the introduction of the internet as a research source for Portuguese students. The results show a concern of the Portuguese professor in exposing her students to the orthography of the Protuguese from Brazil by internet. <![CDATA[<b>Associações e Sindicatos de Trabalhadores em Educação Seminário Internacional para discussão de pesquisas</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100022&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo analisa uma situação de aula em uma classe de 4º ano de uma escola em Lisboa – Por­tugal, em que a professora apresenta aos alunos um texto informativo sobre o corpo humano, gerado por um internauta brasileiro, encontrado na enciclopédia livre Wikipédia. São analisadas as ações da professora de verter o texto para a or­tografia portuguesa e seus comentários a respeito. Para contextualizar o episódio, o artigo apresenta comentários sobre o acordo ortográfico da língua portuguesa, a reação pública a respeito e o impacto da introdução da internet como fonte de pesquisa para alunos portugueses. Os resultados indicam a preocupação da professora portuguesa em expor seus alunos à ortografia do português do Brasil, via internet.<hr/>The article analyses a situation in a 4th grade classroom of a school in Lisbon - Portugal, where the professor presents to the students an instructive text about the human body which was engendered by a Brazilian internet user found in the free encyclopedia Wikipedia. The professor´s actions transforming the text to Potuguese orthography and her comments about it, are analysed. To contextualize the episode, the article presents comments about the orthographic Agreement of the Portuguese language community, the public reactions about it, the impact of the introduction of the internet as a research source for Portuguese students. The results show a concern of the Portuguese professor in exposing her students to the orthography of the Protuguese from Brazil by internet. <![CDATA[<b>O papel do medo social no desenvolvimento pessoal dos alunos</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo analisa uma situação de aula em uma classe de 4º ano de uma escola em Lisboa – Por­tugal, em que a professora apresenta aos alunos um texto informativo sobre o corpo humano, gerado por um internauta brasileiro, encontrado na enciclopédia livre Wikipédia. São analisadas as ações da professora de verter o texto para a or­tografia portuguesa e seus comentários a respeito. Para contextualizar o episódio, o artigo apresenta comentários sobre o acordo ortográfico da língua portuguesa, a reação pública a respeito e o impacto da introdução da internet como fonte de pesquisa para alunos portugueses. Os resultados indicam a preocupação da professora portuguesa em expor seus alunos à ortografia do português do Brasil, via internet.<hr/>The article analyses a situation in a 4th grade classroom of a school in Lisbon - Portugal, where the professor presents to the students an instructive text about the human body which was engendered by a Brazilian internet user found in the free encyclopedia Wikipedia. The professor´s actions transforming the text to Potuguese orthography and her comments about it, are analysed. To contextualize the episode, the article presents comments about the orthographic Agreement of the Portuguese language community, the public reactions about it, the impact of the introduction of the internet as a research source for Portuguese students. The results show a concern of the Portuguese professor in exposing her students to the orthography of the Protuguese from Brazil by internet. <![CDATA[<b>Didática televisual e os agentes da notícia</b>: <b>uma abordagem no tratamento da imagem do Presidente Lula entre 2003 e 2005</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100024&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo analisa uma situação de aula em uma classe de 4º ano de uma escola em Lisboa – Por­tugal, em que a professora apresenta aos alunos um texto informativo sobre o corpo humano, gerado por um internauta brasileiro, encontrado na enciclopédia livre Wikipédia. São analisadas as ações da professora de verter o texto para a or­tografia portuguesa e seus comentários a respeito. Para contextualizar o episódio, o artigo apresenta comentários sobre o acordo ortográfico da língua portuguesa, a reação pública a respeito e o impacto da introdução da internet como fonte de pesquisa para alunos portugueses. Os resultados indicam a preocupação da professora portuguesa em expor seus alunos à ortografia do português do Brasil, via internet.<hr/>The article analyses a situation in a 4th grade classroom of a school in Lisbon - Portugal, where the professor presents to the students an instructive text about the human body which was engendered by a Brazilian internet user found in the free encyclopedia Wikipedia. The professor´s actions transforming the text to Potuguese orthography and her comments about it, are analysed. To contextualize the episode, the article presents comments about the orthographic Agreement of the Portuguese language community, the public reactions about it, the impact of the introduction of the internet as a research source for Portuguese students. The results show a concern of the Portuguese professor in exposing her students to the orthography of the Protuguese from Brazil by internet. <![CDATA[<b>Construindo a mudança - A gestão inclusiva da diversidade na sala de aula</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100025&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo analisa uma situação de aula em uma classe de 4º ano de uma escola em Lisboa – Por­tugal, em que a professora apresenta aos alunos um texto informativo sobre o corpo humano, gerado por um internauta brasileiro, encontrado na enciclopédia livre Wikipédia. São analisadas as ações da professora de verter o texto para a or­tografia portuguesa e seus comentários a respeito. Para contextualizar o episódio, o artigo apresenta comentários sobre o acordo ortográfico da língua portuguesa, a reação pública a respeito e o impacto da introdução da internet como fonte de pesquisa para alunos portugueses. Os resultados indicam a preocupação da professora portuguesa em expor seus alunos à ortografia do português do Brasil, via internet.<hr/>The article analyses a situation in a 4th grade classroom of a school in Lisbon - Portugal, where the professor presents to the students an instructive text about the human body which was engendered by a Brazilian internet user found in the free encyclopedia Wikipedia. The professor´s actions transforming the text to Potuguese orthography and her comments about it, are analysed. To contextualize the episode, the article presents comments about the orthographic Agreement of the Portuguese language community, the public reactions about it, the impact of the introduction of the internet as a research source for Portuguese students. The results show a concern of the Portuguese professor in exposing her students to the orthography of the Protuguese from Brazil by internet. <![CDATA[<b>Quadros Interactivos Multimédia</b>: <b>Concepções dos Professores de Matemática do Concelho do Barreiro sobre a sua utilização na didática da Matemática</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100026&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo analisa uma situação de aula em uma classe de 4º ano de uma escola em Lisboa – Por­tugal, em que a professora apresenta aos alunos um texto informativo sobre o corpo humano, gerado por um internauta brasileiro, encontrado na enciclopédia livre Wikipédia. São analisadas as ações da professora de verter o texto para a or­tografia portuguesa e seus comentários a respeito. Para contextualizar o episódio, o artigo apresenta comentários sobre o acordo ortográfico da língua portuguesa, a reação pública a respeito e o impacto da introdução da internet como fonte de pesquisa para alunos portugueses. Os resultados indicam a preocupação da professora portuguesa em expor seus alunos à ortografia do português do Brasil, via internet.<hr/>The article analyses a situation in a 4th grade classroom of a school in Lisbon - Portugal, where the professor presents to the students an instructive text about the human body which was engendered by a Brazilian internet user found in the free encyclopedia Wikipedia. The professor´s actions transforming the text to Potuguese orthography and her comments about it, are analysed. To contextualize the episode, the article presents comments about the orthographic Agreement of the Portuguese language community, the public reactions about it, the impact of the introduction of the internet as a research source for Portuguese students. The results show a concern of the Portuguese professor in exposing her students to the orthography of the Protuguese from Brazil by internet. <![CDATA[<b>Concepções de direito natural em estudantes de direito. Um estudo numa Universidade brasileira</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100027&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo analisa uma situação de aula em uma classe de 4º ano de uma escola em Lisboa – Por­tugal, em que a professora apresenta aos alunos um texto informativo sobre o corpo humano, gerado por um internauta brasileiro, encontrado na enciclopédia livre Wikipédia. São analisadas as ações da professora de verter o texto para a or­tografia portuguesa e seus comentários a respeito. Para contextualizar o episódio, o artigo apresenta comentários sobre o acordo ortográfico da língua portuguesa, a reação pública a respeito e o impacto da introdução da internet como fonte de pesquisa para alunos portugueses. Os resultados indicam a preocupação da professora portuguesa em expor seus alunos à ortografia do português do Brasil, via internet.<hr/>The article analyses a situation in a 4th grade classroom of a school in Lisbon - Portugal, where the professor presents to the students an instructive text about the human body which was engendered by a Brazilian internet user found in the free encyclopedia Wikipedia. The professor´s actions transforming the text to Potuguese orthography and her comments about it, are analysed. To contextualize the episode, the article presents comments about the orthographic Agreement of the Portuguese language community, the public reactions about it, the impact of the introduction of the internet as a research source for Portuguese students. The results show a concern of the Portuguese professor in exposing her students to the orthography of the Protuguese from Brazil by internet. <![CDATA[<b>Educação Ambiental</b>: <b>Agenda 21 nas Escolas públicas Estaduais do Tocantins - Brasil</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100028&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo analisa uma situação de aula em uma classe de 4º ano de uma escola em Lisboa – Por­tugal, em que a professora apresenta aos alunos um texto informativo sobre o corpo humano, gerado por um internauta brasileiro, encontrado na enciclopédia livre Wikipédia. São analisadas as ações da professora de verter o texto para a or­tografia portuguesa e seus comentários a respeito. Para contextualizar o episódio, o artigo apresenta comentários sobre o acordo ortográfico da língua portuguesa, a reação pública a respeito e o impacto da introdução da internet como fonte de pesquisa para alunos portugueses. Os resultados indicam a preocupação da professora portuguesa em expor seus alunos à ortografia do português do Brasil, via internet.<hr/>The article analyses a situation in a 4th grade classroom of a school in Lisbon - Portugal, where the professor presents to the students an instructive text about the human body which was engendered by a Brazilian internet user found in the free encyclopedia Wikipedia. The professor´s actions transforming the text to Potuguese orthography and her comments about it, are analysed. To contextualize the episode, the article presents comments about the orthographic Agreement of the Portuguese language community, the public reactions about it, the impact of the introduction of the internet as a research source for Portuguese students. The results show a concern of the Portuguese professor in exposing her students to the orthography of the Protuguese from Brazil by internet. <![CDATA[<b>O Julgamento de Eva</b>: <b>Estereótipos de Género em discursos da contemporaneidade</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100029&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo analisa uma situação de aula em uma classe de 4º ano de uma escola em Lisboa – Por­tugal, em que a professora apresenta aos alunos um texto informativo sobre o corpo humano, gerado por um internauta brasileiro, encontrado na enciclopédia livre Wikipédia. São analisadas as ações da professora de verter o texto para a or­tografia portuguesa e seus comentários a respeito. Para contextualizar o episódio, o artigo apresenta comentários sobre o acordo ortográfico da língua portuguesa, a reação pública a respeito e o impacto da introdução da internet como fonte de pesquisa para alunos portugueses. Os resultados indicam a preocupação da professora portuguesa em expor seus alunos à ortografia do português do Brasil, via internet.<hr/>The article analyses a situation in a 4th grade classroom of a school in Lisbon - Portugal, where the professor presents to the students an instructive text about the human body which was engendered by a Brazilian internet user found in the free encyclopedia Wikipedia. The professor´s actions transforming the text to Potuguese orthography and her comments about it, are analysed. To contextualize the episode, the article presents comments about the orthographic Agreement of the Portuguese language community, the public reactions about it, the impact of the introduction of the internet as a research source for Portuguese students. The results show a concern of the Portuguese professor in exposing her students to the orthography of the Protuguese from Brazil by internet. <![CDATA[<b>Determinantes da (in)eficácia do sistema escolar - uma análise ecológica</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100030&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo analisa uma situação de aula em uma classe de 4º ano de uma escola em Lisboa – Por­tugal, em que a professora apresenta aos alunos um texto informativo sobre o corpo humano, gerado por um internauta brasileiro, encontrado na enciclopédia livre Wikipédia. São analisadas as ações da professora de verter o texto para a or­tografia portuguesa e seus comentários a respeito. Para contextualizar o episódio, o artigo apresenta comentários sobre o acordo ortográfico da língua portuguesa, a reação pública a respeito e o impacto da introdução da internet como fonte de pesquisa para alunos portugueses. Os resultados indicam a preocupação da professora portuguesa em expor seus alunos à ortografia do português do Brasil, via internet.<hr/>The article analyses a situation in a 4th grade classroom of a school in Lisbon - Portugal, where the professor presents to the students an instructive text about the human body which was engendered by a Brazilian internet user found in the free encyclopedia Wikipedia. The professor´s actions transforming the text to Potuguese orthography and her comments about it, are analysed. To contextualize the episode, the article presents comments about the orthographic Agreement of the Portuguese language community, the public reactions about it, the impact of the introduction of the internet as a research source for Portuguese students. The results show a concern of the Portuguese professor in exposing her students to the orthography of the Protuguese from Brazil by internet. <![CDATA[<b>Da educação de adultos à educação e formação de adultos. O sistema de reconhecimento, validação e certificação de competências em Portugal</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100031&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo analisa uma situação de aula em uma classe de 4º ano de uma escola em Lisboa – Por­tugal, em que a professora apresenta aos alunos um texto informativo sobre o corpo humano, gerado por um internauta brasileiro, encontrado na enciclopédia livre Wikipédia. São analisadas as ações da professora de verter o texto para a or­tografia portuguesa e seus comentários a respeito. Para contextualizar o episódio, o artigo apresenta comentários sobre o acordo ortográfico da língua portuguesa, a reação pública a respeito e o impacto da introdução da internet como fonte de pesquisa para alunos portugueses. Os resultados indicam a preocupação da professora portuguesa em expor seus alunos à ortografia do português do Brasil, via internet.<hr/>The article analyses a situation in a 4th grade classroom of a school in Lisbon - Portugal, where the professor presents to the students an instructive text about the human body which was engendered by a Brazilian internet user found in the free encyclopedia Wikipedia. The professor´s actions transforming the text to Potuguese orthography and her comments about it, are analysed. To contextualize the episode, the article presents comments about the orthographic Agreement of the Portuguese language community, the public reactions about it, the impact of the introduction of the internet as a research source for Portuguese students. The results show a concern of the Portuguese professor in exposing her students to the orthography of the Protuguese from Brazil by internet. <![CDATA[<b>Olhares docentes sobre a formação continuada e a atuação profissional em Eucli-des da Cunha- Bahia</b>: <b>Um estudo sobre o programa Rede UNEB 2000</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100032&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo analisa uma situação de aula em uma classe de 4º ano de uma escola em Lisboa – Por­tugal, em que a professora apresenta aos alunos um texto informativo sobre o corpo humano, gerado por um internauta brasileiro, encontrado na enciclopédia livre Wikipédia. São analisadas as ações da professora de verter o texto para a or­tografia portuguesa e seus comentários a respeito. Para contextualizar o episódio, o artigo apresenta comentários sobre o acordo ortográfico da língua portuguesa, a reação pública a respeito e o impacto da introdução da internet como fonte de pesquisa para alunos portugueses. Os resultados indicam a preocupação da professora portuguesa em expor seus alunos à ortografia do português do Brasil, via internet.<hr/>The article analyses a situation in a 4th grade classroom of a school in Lisbon - Portugal, where the professor presents to the students an instructive text about the human body which was engendered by a Brazilian internet user found in the free encyclopedia Wikipedia. The professor´s actions transforming the text to Potuguese orthography and her comments about it, are analysed. To contextualize the episode, the article presents comments about the orthographic Agreement of the Portuguese language community, the public reactions about it, the impact of the introduction of the internet as a research source for Portuguese students. The results show a concern of the Portuguese professor in exposing her students to the orthography of the Protuguese from Brazil by internet. <![CDATA[<b>Formação Técnica no Ensino Médio e demanda estudantil</b>: <b>Um estudo no curso profissionalizante em edificações</b>]]> http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502010000100033&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo analisa uma situação de aula em uma classe de 4º ano de uma escola em Lisboa – Por­tugal, em que a professora apresenta aos alunos um texto informativo sobre o corpo humano, gerado por um internauta brasileiro, encontrado na enciclopédia livre Wikipédia. São analisadas as ações da professora de verter o texto para a or­tografia portuguesa e seus comentários a respeito. Para contextualizar o episódio, o artigo apresenta comentários sobre o acordo ortográfico da língua portuguesa, a reação pública a respeito e o impacto da introdução da internet como fonte de pesquisa para alunos portugueses. Os resultados indicam a preocupação da professora portuguesa em expor seus alunos à ortografia do português do Brasil, via internet.<hr/>The article analyses a situation in a 4th grade classroom of a school in Lisbon - Portugal, where the professor presents to the students an instructive text about the human body which was engendered by a Brazilian internet user found in the free encyclopedia Wikipedia. The professor´s actions transforming the text to Potuguese orthography and her comments about it, are analysed. To contextualize the episode, the article presents comments about the orthographic Agreement of the Portuguese language community, the public reactions about it, the impact of the introduction of the internet as a research source for Portuguese students. The results show a concern of the Portuguese professor in exposing her students to the orthography of the Protuguese from Brazil by internet.