Scielo RSS <![CDATA[e-Journal of Portuguese History]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1645-643220130002&lang=pt vol. 11 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>War Culture in the First World War</b>: <b>on the Portuguese Participation Presentation</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322013000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Death and Politics</b>: <b>The Unknown Warrior at the Center of the Political Memory of the First World War in Portugal</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322013000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt In George L. Mosse’s words, the modern war’s most essential experience was the mass murder endorsed by the State (1990). The extent of the conflict and its path of destruction would affect not only the combatants, but society as a whole. Going beyond the veterans’ individual or group memory, death ended up being a structural element in the construction of the political memory of the First World War. This analysis focuses not only on the impact death had on individual combatants or the soldiers as a group, but mainly on the way in which it was appropriated by society and political powers through processes specifically designed to disguise death. The aim of States was to erase the destabilizing impact that casualties had on public opinion, neutralizing it into new and old environmental and architectural structures, thereby creating a new lexicon for death. The idea was to avoid a revolt over the mass sacrifice. The government wanted to use death cult rituals to create a consensual pride in the name of the nation, an idyllic and metaphorical attempt to reevaluate death in a religious, political and ideological sense, trying to surpass the physicality of mass death on the battlefield. Taking into account the deeply funereal nature of the Great War remembrance processes in Portugal, this article will highlight the integration of Portuguese memorial rites into the European war culture and will enable an understanding of the central role of death in the Great War remembrance process. This text will also seek to describe the treatment of the dead and the delineation of places of memory, mostly focusing on the Portuguese Unknown Soldiers, as a way of understanding the nature and the main questions surrounding the official memory of the First World War in Portugal between 1918 and 1933.<hr/>Nas palavras de George L. Mosse, a experiência mais marcante da guerra moderna foi o assassinato de massa sancionado pelo Estado (1990). A extensão do conflito e o seu rastro de destruição afetariam não só os combatentes, mas a sociedade como um todo. Muito além da experiência individual dos veteranos ou da memória do grupo dos soldados, a morte foi um elemento estrutural na construção da memória política da Primeira Guerra Mundial. Esta análise centra-se não só sobre o impacto da morte sobre os combatentes individuais ou os combatentes, como um grupo, mas principalmente sobre a maneira pela qual foi apropriada pela sociedade e pelos poderes políticos através de processos, especificamente concebidos, para a mascarar. O objetivo do Estado passa por apagar o desestabilizador impacto na opinião pública das vítimas, neutralizando-as em novas e antigas estruturas ambientais e arquitectónicas, criando um novo léxico da morte. A ideia era evitar uma revolta pelo sacrifício de massa. Assim, o governo procurava, pelo culto dos mortos, estabelecer um consensual orgulho em nome da nação, uma tentativa idílica e metafórica de revalorizar a morte num sentido religioso, político e ideológico, tentando superar a realidade da morte de massa no campo de batalha. Tendo em conta a natureza profundamente fúnebre dos processos de rememoração da Grande Guerra em Portugal, este artigo irá abordar a integração dos ritos memoriais portugueses na cultura de guerra europeia e irá permitir o entendimento do papel central da morte no processo de rememoração da Grande Guerra. Este texto procurará, também, descrever o tratamento dos mortos e a delineação dos lugares de memória, focando principalmente nos soldados desconhecidos portugueses, como forma de compreender a natureza e as principais questões em torno da memória oficial da Primeira Guerra Mundial em Portugal entre 1918 e 1933. <![CDATA[<b>The Monarchists and the Great War</b>: <b>the practices and representations of counterpropaganda</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322013000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The aim of this paper is to present a cultural approach to the Great War within the social and intellectual field of monarchist thought, reconstructing its practices and discourse about the conflict. By deciphering the contents and instruments of counterpropaganda, an analysis is made of the contribution of monarchists both to the formation of a social conscience (public opinion), which gradually became more and more opposed to the war effort, and to the creation of a social atmosphere that favored revolutionary action between 1914 and 1919.<hr/>Neste artigo, procura-se uma abordagem cultural da Grande Guerra dentro do campo social e intelectual monárquico, reconstruindo as suas práticas e representações sobre o conflito. Trata-se de analisar o seu contributo, decifrando conteúdos e instrumentos da contra-propaganda, na edificação de uma consciência social (opinião pública) que lentamente se opôs ao esforço de guerra; e na criação de uma atmosfera social que favoreceu a acção revolucionária entre 1914 e 1919. <![CDATA[<b>The People in Arms in the People’s Entertainment</b>: <b>Cinema and Political Propaganda in Portugal (1916-1917)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322013000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This article seeks to contribute to the historiographical debate on First World War propaganda in Portugal. The fact that it was precisely during this war that the first official body concerned with film production appeared (the Photographic and Cinematographic Section of the Army, SFCE) is a strong indication that the First Republic kept pace with the most innovatory aspects of this conflict in the various belligerent countries. In fact, it was precisely at this time that official bodies devoted to cinema appeared in countries such as Great Britain, France and Germany. We start by studying the pioneering experiment in film which made the people in arms the protagonists in the people’s entertainment, in the context of a military and propaganda exercise conducted by the Minister of War, Norton de Matos, in the summer of 1916. The success of this first film was so great that the captain who produced it was asked to set up the SFCE, in time to film the embarkation of the first troops for France, in January 1917. As well as clarifying the origins, objectives and more institutional aspects of the SFCE, which previously had remained obscure, the article presents data about the exhibition and the public reception of films produced by this unit.<hr/>Este artigo pretende ser um contributo para o debate historiográfico sobre propaganda durante a I Guerra Mundial em Portugal. O facto de ter sido precisamente durante esta guerra que surge o primeiro organismo oficial de produção cinematográfica - a Secção Fotográfica e Cinematográfica do Exército (SFCE) - é um forte indício de que a I República não terá passado ao lado das tendências mais inovadoras que marcaram esse conflito nos vários países beligerantes. Afinal, é precisamente nessa altura que surgem na Grã-Bretanha, em França ou na Alemanha os primeiros órgãos oficiais dedicados ao cinema. Começámos por estudar a experiência pioneira do filme que colocou o povo em armas como protagonista do espectáculo do povo, no âmbito da operação militar e de propaganda promovida pelo ministro da Guerra Norton de Matos no Verão de 1916. O sucesso da fita foi de tal ordem que o capitão que a produziu será chamado para montar a SFCE, mesmo a tempo de filmar o embarque das primeiras tropas para França, em Janeiro de 1917. Para além da clarificação das origens, objectivos e aspectos mais institucionais da SFCE até agora incertos, apresentam-se dados sobre a exibição e recepção pública dos filmes nele produzidos. <![CDATA[<b>The Stage of Mars</b>: <b>Representations of the First World War and its Social Effects on Portuguese Dramaturgy</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322013000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The theme of the First World War and its effects on European arts and literature is a theme that has already been widely explored, most notably in the theatrical field. Taking as its starting point a set of plays written both during the early stages of the war and in the postwar period, this article examines the evolution of attitudes towards the conflict in the dramaturgy produced in Portugal, paying particular attention to two main areas of influence: the traumatic nature of the conflict and the specificities of the national historical context.<hr/>O tema da Primeira Grande Guerra e dos seus efeitos foi por toda a Europa amplamente explorado na arte e na literatura, tendo tido significativa expressão na área do teatro. Partindo de um conjunto de peças escritas na fase inicial da guerra e no pós-guerra, este artigo tem como principal objectivo propor uma leitura da evolução das atitudes face ao conflito na dramaturgia em Portugal. Esta leitura contempla duas ordens de razões: a natureza traumática da conflagração e as especificidades do contexto histórico nacional. <![CDATA[<b>Jorge Borges de Macedo</b>: <b>Problems of the History of Portuguese Economic and Political Thought in the Eighteenth-Century</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322013000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The theme of the First World War and its effects on European arts and literature is a theme that has already been widely explored, most notably in the theatrical field. Taking as its starting point a set of plays written both during the early stages of the war and in the postwar period, this article examines the evolution of attitudes towards the conflict in the dramaturgy produced in Portugal, paying particular attention to two main areas of influence: the traumatic nature of the conflict and the specificities of the national historical context.<hr/>O tema da Primeira Grande Guerra e dos seus efeitos foi por toda a Europa amplamente explorado na arte e na literatura, tendo tido significativa expressão na área do teatro. Partindo de um conjunto de peças escritas na fase inicial da guerra e no pós-guerra, este artigo tem como principal objectivo propor uma leitura da evolução das atitudes face ao conflito na dramaturgia em Portugal. Esta leitura contempla duas ordens de razões: a natureza traumática da conflagração e as especificidades do contexto histórico nacional. <![CDATA[<b>In the Shadow of Independence</b>: <b>Portugal</b><b>, Brazil, and Their Mutual Influence after the End of Empire (late 1820s-early 1840s)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322013000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The theme of the First World War and its effects on European arts and literature is a theme that has already been widely explored, most notably in the theatrical field. Taking as its starting point a set of plays written both during the early stages of the war and in the postwar period, this article examines the evolution of attitudes towards the conflict in the dramaturgy produced in Portugal, paying particular attention to two main areas of influence: the traumatic nature of the conflict and the specificities of the national historical context.<hr/>O tema da Primeira Grande Guerra e dos seus efeitos foi por toda a Europa amplamente explorado na arte e na literatura, tendo tido significativa expressão na área do teatro. Partindo de um conjunto de peças escritas na fase inicial da guerra e no pós-guerra, este artigo tem como principal objectivo propor uma leitura da evolução das atitudes face ao conflito na dramaturgia em Portugal. Esta leitura contempla duas ordens de razões: a natureza traumática da conflagração e as especificidades do contexto histórico nacional. <![CDATA[<b>A. H. de Oliveira Marques and the First Republic</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322013000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The theme of the First World War and its effects on European arts and literature is a theme that has already been widely explored, most notably in the theatrical field. Taking as its starting point a set of plays written both during the early stages of the war and in the postwar period, this article examines the evolution of attitudes towards the conflict in the dramaturgy produced in Portugal, paying particular attention to two main areas of influence: the traumatic nature of the conflict and the specificities of the national historical context.<hr/>O tema da Primeira Grande Guerra e dos seus efeitos foi por toda a Europa amplamente explorado na arte e na literatura, tendo tido significativa expressão na área do teatro. Partindo de um conjunto de peças escritas na fase inicial da guerra e no pós-guerra, este artigo tem como principal objectivo propor uma leitura da evolução das atitudes face ao conflito na dramaturgia em Portugal. Esta leitura contempla duas ordens de razões: a natureza traumática da conflagração e as especificidades do contexto histórico nacional. <![CDATA[<b>História da Inquisição Portuguesa. (1536-1821)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322013000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The theme of the First World War and its effects on European arts and literature is a theme that has already been widely explored, most notably in the theatrical field. Taking as its starting point a set of plays written both during the early stages of the war and in the postwar period, this article examines the evolution of attitudes towards the conflict in the dramaturgy produced in Portugal, paying particular attention to two main areas of influence: the traumatic nature of the conflict and the specificities of the national historical context.<hr/>O tema da Primeira Grande Guerra e dos seus efeitos foi por toda a Europa amplamente explorado na arte e na literatura, tendo tido significativa expressão na área do teatro. Partindo de um conjunto de peças escritas na fase inicial da guerra e no pós-guerra, este artigo tem como principal objectivo propor uma leitura da evolução das atitudes face ao conflito na dramaturgia em Portugal. Esta leitura contempla duas ordens de razões: a natureza traumática da conflagração e as especificidades do contexto histórico nacional.