Scielo RSS <![CDATA[e-Journal of Portuguese History]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1645-643220100001&lang=pt vol. 8 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Libraries and the book trade in Portugal</b>: <b>The papers of Marino Miguel Franzino</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322010000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A number of papers belonging to Marino Miguel Franzini, a man closely connected both with the Liberal Revolution and with nineteenth-century Portuguese political history who was also a scientist and a naval officer and who was educated under the influence of the thought and institutions of the Enlightenment, provide important clues as to how books circulated in Europe in the nineteenth century and how they were perceived by Franzini (in particular) and by his contemporaries. A catalog of his library can help us understand how knowledge itself was being reorganized, while his letters and the commercial papers that he exchanged with several agents from the book trade (bookstore owners, literary agents, ship’s captains, and so on) can shed light on some trade practices that enabled him (and others) to have access to and to read the main body of Enlightened and Liberal thought.<hr/>Alguns papéis, que pertenceram a Marino Miguel Franzini, um homem profundamente ligado à Revolução Liberal e à história política portuguesa do século XIX, bem como um cientista, e um oficial naval de carreira, educado sob a influência do pensamento e de instituições iluministas, podem fornecer pistas importantes sobre a circulação de livros na Europa, e como eles eram percebidos por Franzini em particular e por seus contemporâneos. Um catálogo de sua biblioteca pode nos auxiliar a compreender como o próprio conhecimento foi reorganizado e suas cartas e papéis comerciais, trocados com diversos agentes do comércio do livro (livreiros, agentes, capitães de navios, etc.) podem ilustrar as práticas de comércio que capacitavam-no (e a outros) a ter e ler o corpo principal de ideias do pensamento Iluminista e Liberal. <![CDATA[<b>The military in the Chamber of Deputies 1851-1870</b>: <b>corporative lines of action in defense of the army</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322010000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Based on our reading of the minutes of the parliamentary sessions, we shall attempt in this study to analyze the performance of army officers in the Chamber of Deputies, which, from 1851 to 1870, represented one of the most important settings for the military’s participation in politics.<hr/>No presente estudo, procuraremos analisar, através da leitura das actas das sessões, a actuação dos oficiais do Exército na Câmara dos Deputados que, entre 1851 e 1870, se assume como um dos principais espaços da participação política dos militares. <![CDATA[<b>Police Science and Cameralism in Portuguese Enlightened Reformism</b>: <b>economic ideas and the administration of the state during the second half of the 18th century</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322010000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Reflection upon cameralism and the police in the context of enlightened reformism offers suggestive insights into the links between economic ideas and the administration of the state. The Portuguese case is an interesting example of how those ideas are assimilated and put into practice. This paper first presents the characteristics of Portuguese enlightened reformism and its place in the history of ideas. After that, cameralism and the police are investigated, with particular attention being paid to the legislative action of the king. Finally, the paper analyzes and discusses this process of the assimilation of ideas, supported by examples of the Portuguese experience in centralizing the administration of the public finances within the Royal Treasury and in providing technical training to public officers through the School of Commerce.<hr/>A reflexão sobre o cameralismo e a polícia no contexto do reformismo ilustrado é de grande interesse para a reflexão acerca da articulação entre as idéias econômicas e a administração do estado, sendo o caso português um exemplo dos mais interessantes de como estas idéias foram assimiladas e colocadas em prática. O presente artigo primeiramente apresenta as características do reformismo ilustrado português e o seu lugar na história das idéias e, na seqüência, explora a relação entre cameralismo e ciência da polícia, com particular atenção para o tema da ação legislativa do monarca. O artigo encaminha então uma discussão deste processo de assimilação de idéias sustentada pelo exemplo concreto da experiência portuguesa nos campos da centralização da administração das finanças públicas com base no Erário Régio e do papel da Aula de Comércio na formação técnica de uma burocracia especializada. <![CDATA[<b>Evolution of Nursing Education in Portugal</b>: <b>a historical analysis of the </b><b>Nursing</b><b> </b><b>School</b><b> at the <i>Hospital Geral de Santo António</i> in </b><b>Porto</b><b> (1896-1947)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322010000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The present study seeks to analyze the historical evolution of nursing education at the Hospital Geral de Santo António in Porto, during the period from the creation of the Nursing School in 1896 to the curricular standardization of nursing education in Portugal, introduced in 1947 by Decree-Law No. 36219. Using a qualitative methodology, this historical analysis of original documentation (the reports of the Santa Casa da Misericórdia do Porto and the statutes of the Nursing School) revealed a constant scientific updating of both the medical discipline and the concept of healthcare in Portuguese hospitals. A link is also established between the development of the medical profession and that of nursing and ancillary staff as a relevant factor for achieving the aim of improving the quality of care provided. The Nursing School was therefore created, based on the provision of training in medical treatment, the application of dressings, and the concepts of sepsis and antisepsis. In 1935, the course was reformulated and, under its new statutes, theoretical and practical disciplines were given a major role. Finally, in 1947, at the initiative of the government, the nursing curriculum was standardized throughout the whole of the national territory, thereby initiating a new phase in its existence. In this way, this Nursing School embarked upon a process of professional accreditation, forming more demanding curricula and responding to the constant needs of a changing society, of which that of the twentieth century is a good example.<hr/>O estudo pretende analisar a evolução histórica do ensino de enfermagem no Hospital Geral de Santo António, no Porto, desde a criação da escola de enfermagem em 1896, até a normalização curricular do ensino de enfermagem em Portugal, datada de 1947, pelo Decreto-Lei 36.219. Aplicando uma metodologia qualitativa, a presente análise histórica da documentação original (utilizando os Relatórios da Santa Casa da Misericórdia do Porto os Estatutos e Regulamentos da Escola de Enfermagem) mostrou-nos um contexto de actualização científica das disciplinas à saúde relacionadas e ao conceito de salubridade nos hospitais nacionais. Estabelecemos ainda uma relação entre o desenvolvimento do corpo médico e dos profissionais de saúde de importância menor como factor relevante para cumprir o objectivo de melhorar a qualidade dos cuidados prestados. Neste contexto, a Escola de Enfermagem foi criada com base na aplicação de curativos, e os conceitos de sepsia e anti-sepsia. Em 1935, o curso é reformulado e, nos seus novos estatutos, as disciplinas teóricas e práticas passarão a deter maior importância. Finalmente, em 1947, por iniciativa governamental, o currículo de enfermagem é normalizado em todo o território nacional entrando, o ensino de enfermagem, numa nova era da sua existência. Esta Escola de Enfermagem iniciou assim um processo de acreditação profissional e a construção de curricula mais exigente, visando responder às necessidades constantes de uma sociedade em mutação, de que o século XX é um bom exemplo. <![CDATA[Imaginary wars in the wilds of Portuguese America]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322010000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The present study seeks to analyze the historical evolution of nursing education at the Hospital Geral de Santo António in Porto, during the period from the creation of the Nursing School in 1896 to the curricular standardization of nursing education in Portugal, introduced in 1947 by Decree-Law No. 36219. Using a qualitative methodology, this historical analysis of original documentation (the reports of the Santa Casa da Misericórdia do Porto and the statutes of the Nursing School) revealed a constant scientific updating of both the medical discipline and the concept of healthcare in Portuguese hospitals. A link is also established between the development of the medical profession and that of nursing and ancillary staff as a relevant factor for achieving the aim of improving the quality of care provided. The Nursing School was therefore created, based on the provision of training in medical treatment, the application of dressings, and the concepts of sepsis and antisepsis. In 1935, the course was reformulated and, under its new statutes, theoretical and practical disciplines were given a major role. Finally, in 1947, at the initiative of the government, the nursing curriculum was standardized throughout the whole of the national territory, thereby initiating a new phase in its existence. In this way, this Nursing School embarked upon a process of professional accreditation, forming more demanding curricula and responding to the constant needs of a changing society, of which that of the twentieth century is a good example.<hr/>O estudo pretende analisar a evolução histórica do ensino de enfermagem no Hospital Geral de Santo António, no Porto, desde a criação da escola de enfermagem em 1896, até a normalização curricular do ensino de enfermagem em Portugal, datada de 1947, pelo Decreto-Lei 36.219. Aplicando uma metodologia qualitativa, a presente análise histórica da documentação original (utilizando os Relatórios da Santa Casa da Misericórdia do Porto os Estatutos e Regulamentos da Escola de Enfermagem) mostrou-nos um contexto de actualização científica das disciplinas à saúde relacionadas e ao conceito de salubridade nos hospitais nacionais. Estabelecemos ainda uma relação entre o desenvolvimento do corpo médico e dos profissionais de saúde de importância menor como factor relevante para cumprir o objectivo de melhorar a qualidade dos cuidados prestados. Neste contexto, a Escola de Enfermagem foi criada com base na aplicação de curativos, e os conceitos de sepsia e anti-sepsia. Em 1935, o curso é reformulado e, nos seus novos estatutos, as disciplinas teóricas e práticas passarão a deter maior importância. Finalmente, em 1947, por iniciativa governamental, o currículo de enfermagem é normalizado em todo o território nacional entrando, o ensino de enfermagem, numa nova era da sua existência. Esta Escola de Enfermagem iniciou assim um processo de acreditação profissional e a construção de curricula mais exigente, visando responder às necessidades constantes de uma sociedade em mutação, de que o século XX é um bom exemplo. <![CDATA[Portuguese Encounters with Sri Lanka and the Maldives]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322010000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The present study seeks to analyze the historical evolution of nursing education at the Hospital Geral de Santo António in Porto, during the period from the creation of the Nursing School in 1896 to the curricular standardization of nursing education in Portugal, introduced in 1947 by Decree-Law No. 36219. Using a qualitative methodology, this historical analysis of original documentation (the reports of the Santa Casa da Misericórdia do Porto and the statutes of the Nursing School) revealed a constant scientific updating of both the medical discipline and the concept of healthcare in Portuguese hospitals. A link is also established between the development of the medical profession and that of nursing and ancillary staff as a relevant factor for achieving the aim of improving the quality of care provided. The Nursing School was therefore created, based on the provision of training in medical treatment, the application of dressings, and the concepts of sepsis and antisepsis. In 1935, the course was reformulated and, under its new statutes, theoretical and practical disciplines were given a major role. Finally, in 1947, at the initiative of the government, the nursing curriculum was standardized throughout the whole of the national territory, thereby initiating a new phase in its existence. In this way, this Nursing School embarked upon a process of professional accreditation, forming more demanding curricula and responding to the constant needs of a changing society, of which that of the twentieth century is a good example.<hr/>O estudo pretende analisar a evolução histórica do ensino de enfermagem no Hospital Geral de Santo António, no Porto, desde a criação da escola de enfermagem em 1896, até a normalização curricular do ensino de enfermagem em Portugal, datada de 1947, pelo Decreto-Lei 36.219. Aplicando uma metodologia qualitativa, a presente análise histórica da documentação original (utilizando os Relatórios da Santa Casa da Misericórdia do Porto os Estatutos e Regulamentos da Escola de Enfermagem) mostrou-nos um contexto de actualização científica das disciplinas à saúde relacionadas e ao conceito de salubridade nos hospitais nacionais. Estabelecemos ainda uma relação entre o desenvolvimento do corpo médico e dos profissionais de saúde de importância menor como factor relevante para cumprir o objectivo de melhorar a qualidade dos cuidados prestados. Neste contexto, a Escola de Enfermagem foi criada com base na aplicação de curativos, e os conceitos de sepsia e anti-sepsia. Em 1935, o curso é reformulado e, nos seus novos estatutos, as disciplinas teóricas e práticas passarão a deter maior importância. Finalmente, em 1947, por iniciativa governamental, o currículo de enfermagem é normalizado em todo o território nacional entrando, o ensino de enfermagem, numa nova era da sua existência. Esta Escola de Enfermagem iniciou assim um processo de acreditação profissional e a construção de curricula mais exigente, visando responder às necessidades constantes de uma sociedade em mutação, de que o século XX é um bom exemplo. <![CDATA[The Portuguese Missionary in 16th and 17th Century Ceylon]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322010000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The present study seeks to analyze the historical evolution of nursing education at the Hospital Geral de Santo António in Porto, during the period from the creation of the Nursing School in 1896 to the curricular standardization of nursing education in Portugal, introduced in 1947 by Decree-Law No. 36219. Using a qualitative methodology, this historical analysis of original documentation (the reports of the Santa Casa da Misericórdia do Porto and the statutes of the Nursing School) revealed a constant scientific updating of both the medical discipline and the concept of healthcare in Portuguese hospitals. A link is also established between the development of the medical profession and that of nursing and ancillary staff as a relevant factor for achieving the aim of improving the quality of care provided. The Nursing School was therefore created, based on the provision of training in medical treatment, the application of dressings, and the concepts of sepsis and antisepsis. In 1935, the course was reformulated and, under its new statutes, theoretical and practical disciplines were given a major role. Finally, in 1947, at the initiative of the government, the nursing curriculum was standardized throughout the whole of the national territory, thereby initiating a new phase in its existence. In this way, this Nursing School embarked upon a process of professional accreditation, forming more demanding curricula and responding to the constant needs of a changing society, of which that of the twentieth century is a good example.<hr/>O estudo pretende analisar a evolução histórica do ensino de enfermagem no Hospital Geral de Santo António, no Porto, desde a criação da escola de enfermagem em 1896, até a normalização curricular do ensino de enfermagem em Portugal, datada de 1947, pelo Decreto-Lei 36.219. Aplicando uma metodologia qualitativa, a presente análise histórica da documentação original (utilizando os Relatórios da Santa Casa da Misericórdia do Porto os Estatutos e Regulamentos da Escola de Enfermagem) mostrou-nos um contexto de actualização científica das disciplinas à saúde relacionadas e ao conceito de salubridade nos hospitais nacionais. Estabelecemos ainda uma relação entre o desenvolvimento do corpo médico e dos profissionais de saúde de importância menor como factor relevante para cumprir o objectivo de melhorar a qualidade dos cuidados prestados. Neste contexto, a Escola de Enfermagem foi criada com base na aplicação de curativos, e os conceitos de sepsia e anti-sepsia. Em 1935, o curso é reformulado e, nos seus novos estatutos, as disciplinas teóricas e práticas passarão a deter maior importância. Finalmente, em 1947, por iniciativa governamental, o currículo de enfermagem é normalizado em todo o território nacional entrando, o ensino de enfermagem, numa nova era da sua existência. Esta Escola de Enfermagem iniciou assim um processo de acreditação profissional e a construção de curricula mais exigente, visando responder às necessidades constantes de uma sociedade em mutação, de que o século XX é um bom exemplo. <![CDATA[Vermeer’s Hat: The Seventeenth Century and the Dawn of the Global World]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322010000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The present study seeks to analyze the historical evolution of nursing education at the Hospital Geral de Santo António in Porto, during the period from the creation of the Nursing School in 1896 to the curricular standardization of nursing education in Portugal, introduced in 1947 by Decree-Law No. 36219. Using a qualitative methodology, this historical analysis of original documentation (the reports of the Santa Casa da Misericórdia do Porto and the statutes of the Nursing School) revealed a constant scientific updating of both the medical discipline and the concept of healthcare in Portuguese hospitals. A link is also established between the development of the medical profession and that of nursing and ancillary staff as a relevant factor for achieving the aim of improving the quality of care provided. The Nursing School was therefore created, based on the provision of training in medical treatment, the application of dressings, and the concepts of sepsis and antisepsis. In 1935, the course was reformulated and, under its new statutes, theoretical and practical disciplines were given a major role. Finally, in 1947, at the initiative of the government, the nursing curriculum was standardized throughout the whole of the national territory, thereby initiating a new phase in its existence. In this way, this Nursing School embarked upon a process of professional accreditation, forming more demanding curricula and responding to the constant needs of a changing society, of which that of the twentieth century is a good example.<hr/>O estudo pretende analisar a evolução histórica do ensino de enfermagem no Hospital Geral de Santo António, no Porto, desde a criação da escola de enfermagem em 1896, até a normalização curricular do ensino de enfermagem em Portugal, datada de 1947, pelo Decreto-Lei 36.219. Aplicando uma metodologia qualitativa, a presente análise histórica da documentação original (utilizando os Relatórios da Santa Casa da Misericórdia do Porto os Estatutos e Regulamentos da Escola de Enfermagem) mostrou-nos um contexto de actualização científica das disciplinas à saúde relacionadas e ao conceito de salubridade nos hospitais nacionais. Estabelecemos ainda uma relação entre o desenvolvimento do corpo médico e dos profissionais de saúde de importância menor como factor relevante para cumprir o objectivo de melhorar a qualidade dos cuidados prestados. Neste contexto, a Escola de Enfermagem foi criada com base na aplicação de curativos, e os conceitos de sepsia e anti-sepsia. Em 1935, o curso é reformulado e, nos seus novos estatutos, as disciplinas teóricas e práticas passarão a deter maior importância. Finalmente, em 1947, por iniciativa governamental, o currículo de enfermagem é normalizado em todo o território nacional entrando, o ensino de enfermagem, numa nova era da sua existência. Esta Escola de Enfermagem iniciou assim um processo de acreditação profissional e a construção de curricula mais exigente, visando responder às necessidades constantes de uma sociedade em mutação, de que o século XX é um bom exemplo. <![CDATA[All Can Be Saved: Religious Tolerance and Salvation in the Iberian Atlantic World]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322010000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The present study seeks to analyze the historical evolution of nursing education at the Hospital Geral de Santo António in Porto, during the period from the creation of the Nursing School in 1896 to the curricular standardization of nursing education in Portugal, introduced in 1947 by Decree-Law No. 36219. Using a qualitative methodology, this historical analysis of original documentation (the reports of the Santa Casa da Misericórdia do Porto and the statutes of the Nursing School) revealed a constant scientific updating of both the medical discipline and the concept of healthcare in Portuguese hospitals. A link is also established between the development of the medical profession and that of nursing and ancillary staff as a relevant factor for achieving the aim of improving the quality of care provided. The Nursing School was therefore created, based on the provision of training in medical treatment, the application of dressings, and the concepts of sepsis and antisepsis. In 1935, the course was reformulated and, under its new statutes, theoretical and practical disciplines were given a major role. Finally, in 1947, at the initiative of the government, the nursing curriculum was standardized throughout the whole of the national territory, thereby initiating a new phase in its existence. In this way, this Nursing School embarked upon a process of professional accreditation, forming more demanding curricula and responding to the constant needs of a changing society, of which that of the twentieth century is a good example.<hr/>O estudo pretende analisar a evolução histórica do ensino de enfermagem no Hospital Geral de Santo António, no Porto, desde a criação da escola de enfermagem em 1896, até a normalização curricular do ensino de enfermagem em Portugal, datada de 1947, pelo Decreto-Lei 36.219. Aplicando uma metodologia qualitativa, a presente análise histórica da documentação original (utilizando os Relatórios da Santa Casa da Misericórdia do Porto os Estatutos e Regulamentos da Escola de Enfermagem) mostrou-nos um contexto de actualização científica das disciplinas à saúde relacionadas e ao conceito de salubridade nos hospitais nacionais. Estabelecemos ainda uma relação entre o desenvolvimento do corpo médico e dos profissionais de saúde de importância menor como factor relevante para cumprir o objectivo de melhorar a qualidade dos cuidados prestados. Neste contexto, a Escola de Enfermagem foi criada com base na aplicação de curativos, e os conceitos de sepsia e anti-sepsia. Em 1935, o curso é reformulado e, nos seus novos estatutos, as disciplinas teóricas e práticas passarão a deter maior importância. Finalmente, em 1947, por iniciativa governamental, o currículo de enfermagem é normalizado em todo o território nacional entrando, o ensino de enfermagem, numa nova era da sua existência. Esta Escola de Enfermagem iniciou assim um processo de acreditação profissional e a construção de curricula mais exigente, visando responder às necessidades constantes de uma sociedade em mutação, de que o século XX é um bom exemplo. <![CDATA[La Nación y las Españas. Representación y territorio en el constitucionalismo gaditano]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322010000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The present study seeks to analyze the historical evolution of nursing education at the Hospital Geral de Santo António in Porto, during the period from the creation of the Nursing School in 1896 to the curricular standardization of nursing education in Portugal, introduced in 1947 by Decree-Law No. 36219. Using a qualitative methodology, this historical analysis of original documentation (the reports of the Santa Casa da Misericórdia do Porto and the statutes of the Nursing School) revealed a constant scientific updating of both the medical discipline and the concept of healthcare in Portuguese hospitals. A link is also established between the development of the medical profession and that of nursing and ancillary staff as a relevant factor for achieving the aim of improving the quality of care provided. The Nursing School was therefore created, based on the provision of training in medical treatment, the application of dressings, and the concepts of sepsis and antisepsis. In 1935, the course was reformulated and, under its new statutes, theoretical and practical disciplines were given a major role. Finally, in 1947, at the initiative of the government, the nursing curriculum was standardized throughout the whole of the national territory, thereby initiating a new phase in its existence. In this way, this Nursing School embarked upon a process of professional accreditation, forming more demanding curricula and responding to the constant needs of a changing society, of which that of the twentieth century is a good example.<hr/>O estudo pretende analisar a evolução histórica do ensino de enfermagem no Hospital Geral de Santo António, no Porto, desde a criação da escola de enfermagem em 1896, até a normalização curricular do ensino de enfermagem em Portugal, datada de 1947, pelo Decreto-Lei 36.219. Aplicando uma metodologia qualitativa, a presente análise histórica da documentação original (utilizando os Relatórios da Santa Casa da Misericórdia do Porto os Estatutos e Regulamentos da Escola de Enfermagem) mostrou-nos um contexto de actualização científica das disciplinas à saúde relacionadas e ao conceito de salubridade nos hospitais nacionais. Estabelecemos ainda uma relação entre o desenvolvimento do corpo médico e dos profissionais de saúde de importância menor como factor relevante para cumprir o objectivo de melhorar a qualidade dos cuidados prestados. Neste contexto, a Escola de Enfermagem foi criada com base na aplicação de curativos, e os conceitos de sepsia e anti-sepsia. Em 1935, o curso é reformulado e, nos seus novos estatutos, as disciplinas teóricas e práticas passarão a deter maior importância. Finalmente, em 1947, por iniciativa governamental, o currículo de enfermagem é normalizado em todo o território nacional entrando, o ensino de enfermagem, numa nova era da sua existência. Esta Escola de Enfermagem iniciou assim um processo de acreditação profissional e a construção de curricula mais exigente, visando responder às necessidades constantes de uma sociedade em mutação, de que o século XX é um bom exemplo. <![CDATA[<b>Portuguese and Brazilian Books in the John Carter Brown Library, 1537 to 1839</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-64322010000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The present study seeks to analyze the historical evolution of nursing education at the Hospital Geral de Santo António in Porto, during the period from the creation of the Nursing School in 1896 to the curricular standardization of nursing education in Portugal, introduced in 1947 by Decree-Law No. 36219. Using a qualitative methodology, this historical analysis of original documentation (the reports of the Santa Casa da Misericórdia do Porto and the statutes of the Nursing School) revealed a constant scientific updating of both the medical discipline and the concept of healthcare in Portuguese hospitals. A link is also established between the development of the medical profession and that of nursing and ancillary staff as a relevant factor for achieving the aim of improving the quality of care provided. The Nursing School was therefore created, based on the provision of training in medical treatment, the application of dressings, and the concepts of sepsis and antisepsis. In 1935, the course was reformulated and, under its new statutes, theoretical and practical disciplines were given a major role. Finally, in 1947, at the initiative of the government, the nursing curriculum was standardized throughout the whole of the national territory, thereby initiating a new phase in its existence. In this way, this Nursing School embarked upon a process of professional accreditation, forming more demanding curricula and responding to the constant needs of a changing society, of which that of the twentieth century is a good example.<hr/>O estudo pretende analisar a evolução histórica do ensino de enfermagem no Hospital Geral de Santo António, no Porto, desde a criação da escola de enfermagem em 1896, até a normalização curricular do ensino de enfermagem em Portugal, datada de 1947, pelo Decreto-Lei 36.219. Aplicando uma metodologia qualitativa, a presente análise histórica da documentação original (utilizando os Relatórios da Santa Casa da Misericórdia do Porto os Estatutos e Regulamentos da Escola de Enfermagem) mostrou-nos um contexto de actualização científica das disciplinas à saúde relacionadas e ao conceito de salubridade nos hospitais nacionais. Estabelecemos ainda uma relação entre o desenvolvimento do corpo médico e dos profissionais de saúde de importância menor como factor relevante para cumprir o objectivo de melhorar a qualidade dos cuidados prestados. Neste contexto, a Escola de Enfermagem foi criada com base na aplicação de curativos, e os conceitos de sepsia e anti-sepsia. Em 1935, o curso é reformulado e, nos seus novos estatutos, as disciplinas teóricas e práticas passarão a deter maior importância. Finalmente, em 1947, por iniciativa governamental, o currículo de enfermagem é normalizado em todo o território nacional entrando, o ensino de enfermagem, numa nova era da sua existência. Esta Escola de Enfermagem iniciou assim um processo de acreditação profissional e a construção de curricula mais exigente, visando responder às necessidades constantes de uma sociedade em mutação, de que o século XX é um bom exemplo.