Scielo RSS <![CDATA[Psicologia, Saúde & Doenças]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=1645-008620190002&lang=es vol. 20 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Questionnaire of Impulsiveness, Self-harm and Suicidal Ideation for Adolescents (QIAIS-A)</b>: <b>psychometric proprieties</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-00862019000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es A autoagressão pode ser definida como o ato deliberado de se envenenar ou provocar lesões em si mesmo sem intenção suicida. Embora este comportamento envolva atos não letais, a literatura destaca a associação da autoagressão com ideação suicida e impulsividade. Este estudo teve como principais objetivos adaptar transculturalmente para o português brasileiro e estimar as primeiras evidências de validade e precisão do Questionário de Impulsividade, Auto-dano e Ideação Suicida para Adolescente QIAIS-A. Participaram do estudo 198 adolescentes com idade entre 12 a 19 anos (M= 14,02±1,55, 51,6% meninas), de escolas públicas do interior estado de Pernambuco - Brasil, que responderam ao QIAIS-A, à Escala de Depressão Ansiedade e Estresse (DASS) e à Escala de satisfação com a vida (ESV). Os diferentes métodos empregados para avaliação das propriedades psicométricas das escalas (Análise Paralela, Análise Fatorial Exploratória, coeficientes alfa de Cronbach e Omega de Mcdonald, Correlação de Pearson e Análise de Rede) indicaram estrutura bidimensional das escalas de Impulsividade e Autoagressão e estrutura unidimensional para Ideação Suicida, corroborando as expectativas teóricas, bons índices de consistência interna, evidências de validade convergente (DAS) e Divergente (ESV), e sugestões práticas para intervenções diante ao comportamento autoagressivo em adolescentes. Os resultados sugerem que a QIAIS-A em sua versão brasileira é uma medida adequada para avaliação da impulsividade, autoagressão e ideação suicida.<hr/>Self-harm is defined as a deliberate act of poisoning or causing injury to yourself with non-suicidal intent. Although this behavior involves non-lethal acts, specialized literature highlights the association of self-harm to suicidal ideation and impulsiveness. The objectives of this study were to conduct a cross-cultural adaptation to the Brazilian Portuguese and to estimate the first validity evidences and reliability of the Questionnaire of Impulsiveness, Self-harm and Suicidal Ideation in Adolescents QIAIS-A. The sample consisted of 198 students from public schools in the countryside of the state of Pernambuco - Brazil, with ages ranging from 12 to 19 years (M= 14,02±1,55, 51,6% girls). The participants answered the QIAIS-A, the Depression Anxiety and Stress Scale (Dass), and the Satisfaction with life Scale (ESV). The different methods employed to assess the psychometric properties of the scales (Parallel Analysis, Exploratory Factor Analysis, Cronbachs alpha coefficients and Mcdonald's Omega, Pearson Correlation and Net Analysis) indicated two-dimensional structure for the scales of Impulsiveness and Self-harm, and unidimensional structure for Suicidal Ideation, corroborating theoretical expectations, good indices of internal consistency, convergent validity evidences (DAS) and divergent (ESV), and practical suggestion for interventions against self-harm behavior in adolescents. The results suggest that the brazilian version of the QIAIS-A is an appropriate tool for the assessment of impulsiveness, self-harm and suicidal ideation. <![CDATA[<b>Perceptions of cohesion and family hierarchy in people living with HIV/AIDS</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-00862019000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Esta pesquisa investigou as perceções de coesão e hierarquia familiar em pacientes que vivem com HIV/SIDA em atendimento ambulatório em Maputo, Moçambique, no que se refere às representações típica e ideal. O estudo teve 16 participantes de ambos os sexos e usou as técnicas do genograma e do Teste do Sistema Familiar - FAST, uma técnica de aplicação espacial. Os resultados indicaram alta e crescente coesão familiar nas representações típica e ideal. Porém, a hierarquia apresentou-se decrescente nas díades da mãe com os filhos e a condição de HIV/SIDA pareceu exercer pouca influência nas perceções de coesão e hierarquia familiar dos participantes. A pesquisa contribuiu para ressaltar a necessidade de mais atenção às constelações familiares no atendimento a pacientes com HIV/SIDA, no sentido de encontrar estratégias que fortaleçam o apoio familiar que de forma ‘natural' é característico das famílias moçambicanas guiadas por valores e condutas geralmente colectivistas. Contudo, mais pesquisas congéneres e com amostras maiores precisam de ser realizadas para melhor compreensão das associações identificadas no presente estudo.<hr/>This research investigated family perceptions about cohesion and hierarchy amongst HIV/AIDS patients under ambulatory care in Maputo - Mozambique. Sixteen participants, both male and female were involved in the study, which was conducted using the genogram technique and the Family System Test, a spatial application technique. The results indicated high and growing scores of family cohesion in both typical and ideal representations. Nevertheless, hierarchy showed a decreased growth from typical to ideal, especially on mother and siblings dyads, and the HIV/AIDS illness seems to have less influence in the perception of cohesion and hierarchy among the family members. The research contributed to highlight the need for more attention to the family constellations in the care of patients with HIV / AIDS, in order to find strategies that strengthen family support that is characteristic of Mozambican families guided by collectivist values ??and behaviors. However, more congeners studies and larger samples need to be performed to better understand the associations identified in the present study. <![CDATA[<b>Prevalence and factors associated with burnout syndrome among university students</b>: <b>a literature review</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-00862019000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este estudo objetivou identificar as prevalências e os fatores associados à Síndrome de Burnout (SB) entre universitários, a partir da análise das publicações. Trata-se de uma revisão da literatura, realizada em janeiro de 2018, nas bases LILACS, MEDLINE e SciELO. Consideraram-se artigos publicados entre 2006 e 2017, em português, inglês ou espanhol. Foram incluídos 15 artigos nesta, sendo a maior parte conduzida no Brasil e publicada em 2012. As prevalências gerais da SB variaram de 2,5% a 57,2%. Entre as dimensões, as prevalências variaram de 30,43% a 67% para a exaustão emocional; 41,4% a 68,9% para descrença ou cinismo; 17,3% a 45,7% para eficácia profissional. Entre os fatores associados, destacaram: sexo, idade, tipo de moradia, falta de tempo de lazer, inscrição em um maior número de disciplinas, insatisfação com o curso, semestres avançados, consumo de medicações devido aos estudos. Os fatores associados estiveram, em sua maioria, envolvidos com questões diretamente relacionadas à vida acadêmica. Considerar os universitários como um grupo importante dentro do contexto da saúde ocupacional é muito importante, uma vez que o início do Burnout pode ocorrer no período acadêmico e persistir na vida profissional.<hr/>This study aimed to identify the prevalences and factors associated with Burnout Syndrome (SB) among university students, based on the analysis of the publications. Methods: This is a review of the literature, conducted in January 2018, in the LILACS, MEDLINE and SciELO databases. Articles published between 2006 and 2017 were considered in Portuguese, English or Spanish. 15 articles were included in this study, most of which were conducted in Brazil and published in 2012. The overall prevalence of SB varied from 2.5% to 57.2%. Among the dimensions, the prevalence ranged from 30.43% to 67% for emotional exhaustion; 41.4% to 68.9% for disbelief or cynicism; 17.3% to 45.7% for professional effectiveness. Among the associated factors were: sex, age, type of housing, lack of leisure time, enrollment in a greater number of subjects, dissatisfaction with the course, advanced semesters, consumption of medications due to studies. The associated factors were, for the most part, involved with issues directly related to academic life. Considering university students as an important group within the context of occupational health is very important, since the onset of Burnout can occur in the academic period and persist in working life. <![CDATA[<b>Quality of life of Guillain-Barré patients</b>: <b>a review</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-00862019000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Avaliar a qualidade de vida dos pacientes com Síndrome de Guillain-Barré. Foram consultados artigos que descrevessem a QV em pacientes com SGB, publicados entre 2007 e 2017, nas bases de dados PubMed, LILACS, BVS e Scielo. A busca foi realizada através dos descritores “Síndrome de Guillain-Barré and Qualidade de Vida”, “Síndrome de Guillain-Barré and Calidad de Vida”, “Guillain-Barré Syndrome and Quality of Life” e “Guillain-Barré Syndrome and Health-Related Quality of Life”. Foram encontrados 2 estudos com a utilização dos questionários Quality of Life e Sickness Impact Profile, indicando que com o passar do tempo a qualidade de vida é reduzida por conta das limitações causadas pela doença. Em ambos os estudos, os questionários foram respondidos pelos próprios pacientes, no entanto, escores podem ser melhorados conforme tratamento realizado. A fisiopatologia dessa doença é desconhecida e variável para cada forma de apresentação. A qualidade de vida pode ser conceituada como pessoal e subjetiva, observando que há diversos fatores contribuintes para esta seja considerada boa ou ruim. Os estudos selecionados nesta revisão encontram-se de acordo com a literatura existente, tendo em vista que os dados coincidem. A Síndrome de Guillain-Barré tem diversas consequências negativas de acordo com a gravidade de seus sintomas, o que interfere diretamente na qualidade de vida destes indivíduos. Através dessa revisão nota-se a necessidade de estudos específicos a partir de questionários sobre QV em pacientes com SGB que sejam disponíveis para leitura, sem correlação de tratamento ou métodos preventivos.<hr/>To evaluate the quality of life of patients with Guillain-Barré syndrome. Articles were consulted describing the QL in patients with GBS, published between 2007 and 2017, in PubMed, LILACS, BVS and Scielo databases. The search was performed through the descriptors "Guillain-Barre syndrome and quality of life", "Guillain-Barre and life-Related syndrome", "Guillain-Barre syndrome and quality of life" and "Guillain-Barre syndrome and Health-Related Quality of Life". Two studies were found using the Quality of life questionnaires and Sickness Impact Profile, indicating that over time the quality of life is reduced because of the limitations caused by the disease. In both studies, the questionnaires were answered by the patients themselves, however, the scores can be improved as performed treatment. The pathophysiology of this disease is unknown and variable for each form of presentation. The quality of life can be conceptualized as personal and subjective, observing that there are several contributing factors for this to be considered good or bad. The studies selected in this review are in accordance with the existing literature, with the view that the data coincide. Guillain-Barré syndrome has several negative consequences according to the severity of its symptoms, which directly interferes with the quality of life of these individuals. Through this review we note the need for specific studies from questionnaires on QL in patients with GBS that are available for reading, without correlation of treatment or preventive methods. <![CDATA[<b>Quality of life assessment scale(QVS)</b>: <b>psychometric evidences the measure for adult</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-00862019000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es O conceito de qualidade de vida tem emergido como um fator de destaque nas investigações relacionadas à saúde, e por este motivo, nas últimas décadas, surgiram diversos instrumentos com o propósito de avaliá-la. No entanto, o Brasil ainda dispõe de poucos indicadores sobre a prevalência e a inter-relação de fatores comportamentais de risco à saúde. O objetivo deste estudo foi elaborar uma Escala Psicométrica para avaliação de qualidade de vida em adultos. É uma pesquisa de cunho quantitativo, onde para a construção do instrumento Escala Psicométrica para Avaliação de Qualidade de Vida (EQV) foi elaborada uma escala de 05 pontos. Esta escala foi composta inicialmente por 68 itens e aplicada a 551 sujeitos adultos, residentes no Distrito Federal. A partir da análise estatística, surgiu um novo instrumento, com 23 itens. Nesta última versão, foi excluído o fator religiosidade devido à sua baixa consistência interna (0,71). O modelo final do construto “qualidade de vida” foi composto, portanto, por dois vetores ortogonais, com correlação positiva, representados pelos fatores: “comportamental e psicológico”. A partir dos resultados apresentados, pode-se afirmar que a EQV representa um importante passo no estudo da qualidade de vida, pois o plano vetorial estabelecido por esta, possibilita a avaliação do perfil real do indivíduo a partir dos grupos tipológicos propostos no modelo.<hr/>The concept of quality of life has emerged as a prominent factor in investigations related to health. For this reason, in recent decades, there have been various instruments in order to assess the well-being and quality of life of populations. However, Brazil still has a few indicators on the prevalence and the interrelationship of behavioral risk factors to health. Therefore, the aim of this study was to develop a psychometric scale for assessing quality of life in adults. It is a quantitative nature of research, where for the construction of psychometric scale instrument for Quality of Life Assessment (VEK) was drawn up a scale of 05 points. This scale consisted of 68 items and applied to 551 adult subjects residing in the Federal District. From the statistical analysis, a new instrument, with 23 items. In this latest version, the religious factor was excluded due to its low internal consistency (0.71). The final model construct "quality of life" comprised thus by two orthogonal vectors with positive correlation represented by the following factors: "behavioral and psychological." From the results presented, it can be said that the VEK is an important step in the study of quality of life, because the vector plan established by this permits the evaluation of the actual profile of the individual from the typological groups proposed in the model. <![CDATA[<b>Spiritual/religious assistance for hospitalized patients</b>: <b>a narrative review</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-00862019000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Numa proposta de atenção integral à saúde do paciente, empreendeu-se uma revisão narrativa que buscou compreender se os pacientes hospitalizados que recebem assistência espiritual/religiosa apresentam melhores resultados em saúde. Como objetivo geral deste artigo, pretendeu-se ressaltar a importância da dimensão espiritual/religiosa na vida de pacientes hospitalizados. Realizou-se uma busca por literatura em três grandes bases de dados eletrônicas: Biblioteca Virtual em Saúde (BVS), PubMed e o Portal de Periódicos da CAPES. O número de material encontrado, após a busca inicial nas três bases de dados, foi igual a 292 artigos (Portal de Periódicos da CAPES = 238 artigos; BVS = 44 artigos; PubMed = 10 artigos). Selecionaram-se 10 artigos que atenderam aos critérios de inclusão. Participaram desta revisão 4.121 pacientes, aproximadamente, de ambos os sexos e com diversos diagnósticos (em situação de internação). Os trabalhos selecionados demonstraram que o indivíduo em situação de hospitalização, muitas vezes, encontra-se sem saber como agir diante de tal contexto e tende a fortalecer-se através da busca pelo sagrado, pelo divino, daquilo que pode dar novo sentido para a sua vida e para a sua morte, que se percebe mais próxima que antes. Dessa forma, o hospital aparece como um ambiente onde as incertezas humanas surgem, sejam de ordem física, psicossocial e/ou espiritual, sendo necessário um cuidado que atenda a todas essas dimensões da subjetividade humana.<hr/>In a proposal of integral attention to the health of the patient, a narrative review was undertaken that sought to understand if hospitalized patients who receive spiritual/religious assistance present better health outcomes. As a general objective of this article, it was intended to emphasize the importance of the spiritual/religious dimension in the life of hospitalized patients. A literature search was carried out in three large electronic databases: Biblioteca Virtual em Saúde (BVS), PubMed and Portal de Periódicos da CAPES. The number of material found, after the initial search in the three databases, was equal to 292 articles (Portal de Periódicos da CAPES = 238 articles, BVS = 44 articles, PubMed = 10 articles). We selected 10 articles that met the inclusion criteria for participation. A total of 4,121 patients participated in this review, approximately of both sexes and with several diagnoses (hospitalized). The selected works showed that the hospitalized individual often finds himself unsure how to act in such a context and tends to be strengthened through the search for the sacred, for the divine, of what can give new meaning to his life and for his death, which is perceived closer than before. In this way, the hospital appears as an environment where human uncertainties arise, whether of a physical, psychosocial and / or spiritual nature, and a care is required that meets all these dimensions of human subjectivity. <![CDATA[<b>Spiritual support for hospitalized patients</b>: <b>perceptions of the multiprofissional health team</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-00862019000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este estudo objetivou averiguar como a equipe multiprofissional de saúde lida com a dimensão espiritual do paciente hospitalizado. Foi realizado com 27 profissionais de saúde através de um questionário com questões semiestruturadas, analisado pela técnica de análise de conteúdo. Emergiram duas categorias temáticas: Diagnóstico das necessidades espirituais do paciente hospitalizado; Estratégias de apoio espiritual ao paciente no ambiente hospitalar. Os profissionais enfatizam a importância da prática espiritual e religiosa na melhoria da saúde das pessoas e, com isso, inferem a necessidade de implementar ações de apoio espiritual na prática dos cuidados de saúde. A equipe multiprofissional de saúde identifica a necessidade espiritual do paciente durante a hospitalização observando fragilidade, processo depressivo, pessimismo e negatividade, comuns nos momentos finais de vida. A equipe promove apoio espiritual ao paciente utilizando diversas estratégias, principalmente a comunicação, porém o protagonismo do apoio espiritual ainda não está definido.<hr/>This study aimed to investigate how the multiprofessional health team deals with the spiritual dimension of hospitalized patients. It was performed with 27 health professionals through a questionnaire with semistructured questions, analyzed by the technique of content analysis. Two thematic categories emerged: Diagnosis of the spiritual needs of hospitalized patients; Strategies of spiritual support to the patient in the hospital environment. Professionals emphasize the importance of spiritual and religious practice in improving people's health and, therefore, infer the need to implement spiritual support actions in the practice of health care. The multiprofessional health team identifies the spiritual need of the patient during hospitalization, observing fragility, depressive process, pessimism and negativity, common in the final moments of life. The team promotes spiritual support to the patient using various strategies, especially communication, but the protagonism of spiritual support is not yet defined. <![CDATA[<b>Social participation of elderly</b>: <b>associations with health, mobility and purpose of life</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-00862019000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es A manutenção da participação social na velhice, mesmo na presença de doenças e incapacidades, tem sido potencialmente explicada pela presença de propósito de vida como um indicador motivacional que confere sentido, direção, metas e significado. Porém tais associações têm sido pouco testadas empiricamente. Buscou-se, portanto, testar um modelo hipotético explicativo da participação social considerando as variáveis sexo, idade, escolaridade, número de doenças e mobilidade e propósito de vida a partir de dados de 109 idosos (78,48+4,30 anos; 63,3 % feminino) participantes da medida de seguimento do estudo Fragilidade em Idosos Brasileiros (FIBRA) no subdistrito de Ermelino Matarazzo (SP). Utilizou-se a estratégia de Análise de Equações Estruturais via Path Analysis para testar o modelo explicativo. O modelo resultante revelou associações diretas entre escolaridade, mobilidade e propósito de vida e participação social e indiretas entre idade e participação social, mediadas por propósito de vida. Embora, tanto participação social e propósito de vida tendam a diminuir na velhice, maior propósito ampliou as associações com a manutenção das atividades sociais mesmo com o avanço da idade, independentemente de indicadores de escolaridade ou de mobilidade.<hr/>The maintenance of social participation in old age, even in the presence of diseases and disabilities, has been potentially explained by the presence of life purpose as a motivational indicator that gives meaning, direction, goals and meaning. But such associations have been little empirically tested. Therefore, we attempted to test a hypothetical model explaining social participation, considering the variables gender, age, schooling, number of diseases and mobility and life purpose from data of 109 elderly (78.48 + 4.30 years, 63 , 3% female) participants in the follow-up measure of the Fragility in Brazilian Elderly (FIBRA) study in the sub-district of Ermelino Matarazzo (SP). We used the strategy of Analysis of Structural Equations via Path Analysis to test the explanatory model. The resulting model revealed direct associations between schooling, mobility and life purpose and social and indirect participation between age and social participation, mediated by life purpose. Although both social participation and life purpose tend to decrease in old age, greater purpose has broadened associations with maintaining social activities even with advancing age, regardless of educational or mobility indicators. <![CDATA[<b>Digital inclusion with tablets between elderly</b>: <b>methodology and cognitive impact</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-00862019000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Atualmente estudos sobre o envelhecimento e TICs têm progredido de modo expressivo. Este estudo foi elaborado com o intuito de descrever uma intervenção de inclusão digital com tablets, realizado com idosos de uma UnATI, apresenta-se a metodologia, os conteúdos ministrados, e os resultados da avaliação. Os 62 idosos foram divididos em três grupos, sendo um intervenção e dois controles: grupo de intervenção que participou de oficinas de aprendizado com tablets e aplicativos; grupo de atividades sociais, sem investimento de ensino de novas habilidades intelectuais; grupo controle que não recebeu intervenção ao longo da aplicação da pesquisa, mas participou do pré teste e pós teste. Os participantes foram entrevistados por um protocolo de avaliação e um questionário sociodemográfico, ao término do curso, e avaliados por meio de uma escala de satisfação adaptada para versão tablet. As informações obtidas mediante a aplicação dos instrumentos inicialmente foram submetidas à análise estatística descritiva. É um estudo quase experimental com avaliação pré-teste, intervenção e pós-teste. Apesar de ter havido pouco efeito sobre o MEEM houve uma melhoria da distribuição dos resultados para o grupo Intervenção com redução do desvio padrão e redução da amplitude dos escores. A participação no grupo intervenção resultou em melhor desempenho em cognição geral, atenção, funções executivas, habilidades visuo-espaciais e diminuição de sintomas depressivos. Também observou-se que essa ferramenta tecnológica pode ser útil para aumentar níveis de desempenho em diversas áreas cognitivas. No cotidiano do idoso pode oferecer condições para que ele consiga realizar de forma autônoma.<hr/>Currently, studies on aging and ICTs have progressed significantly. This study was designed with the purpose of describing a digital inclusion intervention with tablets, performed with the elderly of an UnATI. The 62 elderly subjects were divided into three groups, one intervention and two controls: intervention group that participated in learning workshops with tablets and applications; group of social activities, without investment of teaching of new intellectual abilities; control group that did not receive intervention during the application of the research, but participated in the pre-test and post-test. Participants were interviewed through an evaluation protocol and a sociodemographic questionnaire and, at the end of the course, and evaluated through a satisfaction scale adapted to the tablet version. The information obtained through the application of the instruments was initially submitted to descriptive statistical analysis. It is a quasi-experimental study with pre-test, intervention and post-test evaluation. Although there was little effect on the MMSE, there was an improvement in the distribution of the results to the intervention group with reduction of the standard deviation and reduction of the amplitude of the scores. Participation in the intervention group resulted in a better performance in general cognition, attention, executive functions, visuospatial abilities and decrease of depressive symptoms. In relation to the intervention group, it was observed that this technological tool can be useful to increase levels of performance in several cognitive areas. In the daily life of the elderly can provide conditions for him to be able to perform autonomously. <![CDATA[<b>The effects of the breakup a loving relationship in university students</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-00862019000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Para universitários, o rompimento de um relacionamento amoroso pode ser considerado como um incidente negativamente tão angustiante a ponto de ser comparado a uma situação de luto, ou ainda, de uma de experiência de Estresse Pós-Traumático. Pretendeu-se, com este estudo, entender a relação existente entre as Dificuldades de Regulação Emocional, a Sintomatologia de Luto Prolongado, de Estresse Pós-Traumático e de Amarguramento, em estudantes do Ensino Superior associadas à perda de um relacionamento amoroso. Participaram desse estudo 100 estudantes do Ensino Superior, com idades compreendidas entre os 18 e os 36 anos e que experienciaram, pelo menos, a perda de um relacionamento amoroso. Recorreu-se a uma metodologia quantitativa com a aplicação de quatro instrumentos largamente utilizados em pesquisas. Os resultados obtidos permitiram descrever a existência de sintomatologia de Luto Prolongado, Traumático e de Amarguramento em jovens, após a perda de um relacionamento amoroso, assim como as Dificuldades de Regulação Emocional na predição da sintomatologia de Luto Prolongado, Traumática e de Amarguramento. Desta forma, os resultados foram ao encontro do esperado, verificando-se que os estudantes do Ensino Superior constituem uma população com elevado risco de apresentar essas sintomatologias.<hr/>The rupture of a loving relationship is a common experience in university students; however, for some of these young individuals this event can create very stressful and distressing emotions, placing high demands on emotional competencies. This study involved 100 university students aged 18-36 years old and who have experienced at least one loss of a loving relationship. It was used a quantitative methodology by applying four instruments already used in other researches. The results allowed us to detect the existence of symptoms of Prolonged Grief, Traumatic and Embitterment in those young individuals, after the loss of a loving relationship, as well as the relevance of Emotion Regulation Difficulties in predicting symptoms of Prolonged Grief, Traumatic and Embitterment. Thus, the results were according to our prediction, showing verifying that high school students are a population with high risk of showing symptoms of Prolonged Grief, Traumatic and Embitterment. <![CDATA[<b>Factors associated with alcohol experimentation among school adolescents</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-00862019000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es A ingestão precoce de bebidas alcoólicas pode ocasionar o aumento das chances de consumo excessivo no decorrer da vida. Este estudo objetivou identificar a prevalência e os fatores sociodemográficos associados à experimentação de bebidas alcoólicas entre adolescentes escolares na Grande Aracaju/SE. Trata-se de um estudo transversal realizado nas escolas da rede pública Estadual de Sergipe. Participaram do estudo 753 estudantes. Os resultados mostraram uma prevalência de experimentação de bebidas alcoólicas de 39,9%. Houve diferença significativa na experimentação do álcool entre os estudantes, com idade entre 17-20 anos (48,3%, IC95=1,14-1,62, p<0,001), que moravam sem os pais ou responsável (51,3%, IC95=1,11-2,24, p=0,036) e que já sofreram reprovação escolar (43,3%, IC95=1,37-1,67, p=0,049). A baixa escolaridade da mãe foi um fator de risco para a experimentação, sobretudo entre os estudantes que a mãe nunca estudou (44,5%) (RP=2,1, IC95=1,21-3,75, p=0,016) de experimentação do álcool. Conclui-se que, houve experimentação de bebidas alcoólicas e esta esteve associada com os adolescentes mais velhos, ocorrência de reprovação escolar, baixa escolaridade da mãe e morar sem os pais.<hr/>The early ingestion of alcoholic beverages can lead to an increase in the chances of excessive consumption in the course of life. This study aimed to identify the prevalence and sociodemographic factors associated with the experimentation of alcoholic beverages among school adolescents in Greater Aracaju/SE. It is a cross-sectional study carried out in the schools of the state public network of Sergipe. Participated in the study 753 students. The results showed a prevalence of alcoholic experimentation of 39.9%. There was a significant difference in alcohol experimentation among students, aged 17-20 years (48.3%, CI95 = 1.14-1.62, p<0.001), who lived without parents or guardians (51.3, CI95=1.11-2.24, p= 0.036) and who had already failed school (43.3%, CI95= 1.37-1.67, p= 0.049). The low educational level of the mother was a risk factor for the experimentation, especially among the students that the mother never studied (44.5%) (PR = 2.1, CI95= 1.21-3.75, p= 0.016) for alcohol testing. It was concluded that there was experimentation of alcoholic beverages and this was associated with older adolescents, occurrence of school failure, low level of education of the mother and live without parents. <![CDATA[<b>Sequels and neuropsychological impairment in adolescents with hiv by vertical transmission</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-00862019000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Apesar da redução de casos de infecção pelo HIV por exposição vertical, este número ainda é considerado alarmante. Objetivou-se neste estudo descrever a prevalência de sequelas neurológicas e alterações neuropsicológicas em adolescentes com infecção pelo HIV por transmissão vertical acompanhados em um Serviço de Assistência Especializada em Recife/PE. Trata-se de um estudo transversal, no qual foram incluídos adolescentes de 10 a 19 anos infectados pelo HIV por transmissão vertical que estavam em uso de Tratamento Antirretroviral (TARV) há pelo menos um ano. Os dados foram coletados através de exame neurológico e a aplicação do Teste de Atenção Concentrada(TAC), Figuras complexas de Rey e subtestes da Escala de Inteligência Wechsler para crianças (WISC III - 06 a 16 anos) e do Wais III (&gt;16 anos), Escala de Responsividade e Exigência Parental, Inventário de Depressão Beck (BDI) e Inventário de Ansiedade Beck (BAI). Utilizou-se o EpiInfo 3.5.1 para descrição e análise bivariada e multivariada (variáveis com p< .20). Os resultados do estudo apontam para a alta frequência de associação de alterações neurocognitivas e infecção pelo HIV, sendo necessário o estímulo para a formação de equipes multidisciplinares capacitadas para a detecção e tratamento precoces de tais alterações, quando ainda são passíveis de reversibilidade.<hr/>Despite the reduction in cases of HIV infection from vertical exposure, this number is still considered alarming. The objective of this study was to describe the prevalence of neurological sequelae and neuropsychological impairment in adolescents with HIV infection by vertical transmission accompanied by a Specialized Care Service in Recife/PE. This is a cross-sectional study in which HIV-positive adolescents aged 10 to 19 years who had been on antiretroviral therapy (ART) for at least one year were enrolled. The data were collected through neurological examination and the application of the Concentrated Attention Test (CT), complex Rey figures and subtests of the Wechsler Intelligence Scale for children (WISC III - 06 to 16 years) and Wais III (&gt; 16 years), Parental Responsibility and Demanding Scale, Beck Depression Inventory (BDI) and Beck Anxiety Inventory (BAI). EpiInfo 3.5.1 was used for bivariate and multivariate description and analysis (variables with p<.20). The results of the study point to the high frequency of association of neurocognitive changes and HIV infection, and it is necessary to stimulate the formation of multidisciplinary teams capable of early detection and treatment of these changes, when they are still subject to reversibility. <![CDATA[<b>Transsexuality pathologization from a integrative review</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-00862019000200013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Na atualidade, muito se fala sobre gênero, principalmente devido ao que se avançou na sociedade em decorrência dos movimentos Feminista e de Lésbicas, Gays, Bissexuais, Travestis, Transgênero, Queer, Intersexo (LGBTTQI), na luta por igualdade e defesa dos direitos humanos e sociais. Este estudo objetiva apresentar o que tem sido publicado na literatura científica sobre a patologização da transexualidade. Para tanto, realizou-se revisão integrativa nas bases de dados Scielo, Lilacs e Medline, com uso da palavra-chave ‘patologização'. Foram encontrados 97 artigos. Aplicados os critérios de inclusão e exclusão somou 12 sobre o tema em questão, publicados no período de 2013 a 2017. Os resultados foram sistematizados em quatro categorias analíticas: Criando diagnósticos, diga-se, dispositivos de poder; Medicina: assistência ou estigmatização?; Resistência a patologização; Importância do apoio social. Os estudos apresentaram que os diagnósticos em saúde, acabam regulamentando o que é normal e anormal, reforçando as relações de poder estabelecidas socialmente. Ainda, verificou-se que a associação entre patologia e terapêutica para o acesso as modificações corporais, facilita o reforço do estigma em relação às pessoas trans. Por fim, ressaltou-se a importância de resistir a patologização da vida e das redes de apoio neste processo, para que as pessoas trans, inúmeras vezes vítimas de preconceitos e violências, sejam respeitadas e possam viver dignamente.<hr/>Today, much is talked about gender, mainly due to the progress made in society as a result of the Feminist and Lesbian, Gay, Bisexual, Transvestite, Transgender, Queer, Intersex (LGBTTQI) movements in the struggle for equality and human rights and social. This study aims to present what has been published in the scientific literature on the pathologization of transsexuality. For that, an integrative review was performed on the Scielo, Lilacs and Medline databases, using the keyword 'pathologization'. Ninety seven items were found. Applied the inclusion and exclusion criteria, twelve remained about the subject in question, published in the period from 2013 to 2017. The results were systematized in four analytical categories: Creating diagnoses, say, power devices; Medicine: assistance or stigmatization?; Resistance to pathologization; Importance of social support. Studies have shown that health diagnoses end up regulating what is normal and abnormal, reinforcing socially established power relations. Also, it was verified that the association between pathology and therapeutics to access corporal modifications facilitates the reinforcement of stigma in relation to transgender people. Finally, the importance of resisting the pathologization of life and support networks in this process was emphasized, so that trans people, who are often victims of prejudice and violence, are respected and can live with dignity. <![CDATA[<b>Physiological stress perception in teachers of public network of municipal education</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-00862019000200014&lng=es&nrm=iso&tlng=es A docência pode ser uma profissão estressante uma vez que os profissionais são expostos diariamente a situações que contribuem para o desequilíbrio físico e mental. O objetivo desta pesquisa foi identificar os fatores estressores e a manifestação de estresse fisiológico em docentes efetivos em atividade na rede municipal. Participaram da pesquisa 149 professores efetivos da Rede Municipal de Educação do municipio de Lages, Santa Catarina. A coleta de dados foi realizada por intermédio da aplicação de questionário adaptado de Escala de Estresse no Ambiente de Trabalho e de Sintomas de Stress para Adultos. Os dados obtidos foram categorizados segundo a escala Likert de dois pontos e classificados em três categorias (baixo, moderado, alto) que representaram o nível de estresse nos docentes pesquisados. A maioria dos professores (87,2%) percebe-se estressados e apresentam baixo nível de estresse (50,8%), no entanto, apresentam associação significativa com a maioria dos sintomas fisiológicos de todas as fases do modelo quadrifásico de estresse. Portanto, é necessário alertar os professores sobre os problemas causados pelo estresse para preservar a sua saúde e evitar o absenteísmo ou o presenteísmo.<hr/>The teaching can be a stressful profession since professionals are exposed daily to situations that contribute to physical and mental imbalance. The objective of this research was to identify the stressors factors and the manifestation of physiological stress in effective teachers in activity in the education municipal. A total of 149 effective teachers from the Municipal Education Network of the municipality of Lages, Santa Catarina, participated in the study. Data collection was accomplished out through the application of a questionnaire adapted from the Stress Scale in the Work Environment and Stress Symptoms for Adults. The data were categorized according to the Likert scale of two points and classified in three categories (low, moderate, high) that represented the level of stress in teachers studied. The most teachers (87.2%) are stressed and have a low level of stress (50.8%). However, them present significant association with most of the physiological symptoms in all phases of the four-phase stress model. Therefore, it is necessary to alert teachers about the problems caused by stress to preserve their health and to avoid absenteeism or presentism. <![CDATA[<b>Development and validation of the empathy scale for people with madness</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-00862019000200015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Esta pesquisa teve como objetivo elaborar uma medida acerca da empatia frente a pessoas com loucura, bem como, conhecer seus parâmetros psicométricos. Haja vista que o número de pessoas no mundo que sofrem de algum transtorno mental é de cerca de 700 milhões, segundo a OMS, o convívio com pessoas com algum tipo de loucura se tornou mais comum. Para isso, contou-se com uma amostra de 400 universitários os quais responderam a EEFPL bem como a um questionário sociodemográfico. Os resultados apontaram para uma medida unidimensional diferente do que a literatura indicava (tri-fatorial) para uma escala de 13 itens, válida e fidedigna capaz de avaliar a empatia frente a esse grupo, com índice de confiabilidade de 0,75. Também verificou que a EEFPL apresentou relação positiva com comportamento pró-social (r= 0,25; p < 0,001), utilizou-se a Teoria Clássica dos Testes-TCT para embasar o trabalho. Uma das limitações do estudo trata-se do público, é preciso ampliar a amostra e diversifica-la para corroborar com a aplicabilidade dessa ferramenta. Diante disso, confia-se que essa medida poderá contribuir para o desenvolvimento de programas de prevenção e promoção de saúde.<hr/>This study aimed to elaborate a measure about empathy towards people with insanity, as well as knowing their psychometric parameters. Let's see that the number of people in the world suffering from some mental disorder is about 700 million, according to WHO, living with people with some kind of madness has become more common. To that end, a sample of 400 university students was interviewed, who answered EEFPL as well as a sociodemographic questionnaire. The results pointed to a one-dimensional measure different from the one indicated in the literature (tri-factorial) for a 13-item scale, valid and reliable, capable of evaluating empathy in this group, with internal consistency and reliability index of 0.75. It was also verified that the EEFPL presented positive relation with pro-social behavior (r=0.25, p<0.001), using the Classical Theory of Tests-TCT to base the work. it is necessary to broaden the sample and diversify it to corroborate with the applicability of this tool. Therefore, it is hoped that this measure may contribute to the development of prevention and health promotion programs. <![CDATA[<b>Validation for portuguese of the functional gait assessment in parkinson's disease</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-00862019000200016&lng=es&nrm=iso&tlng=es A Doença de Parkinson (DP) é uma patologia neurodegenerativa que leva a alterações do padrão da marcha (como velocidade lentificada, hipocinesia, festinação e freezing), diminuindo a qualidade de vida com aumento do risco de queda e da mortalidade. Como tal, seria pertinente avaliar a progressão dos parâmetros da marcha nestes indivíduos. A Functional Gait Assessment (FGA) tem mostrado ser um instrumento válido e fidedigno na avaliação da marcha e do equilíbrio na DP. O objetivo do estudo é contribuir para a validação da FGA para português e para a DP. Este estudo pretende fornecer uma ferramenta para a avaliação clínica dos utentes em causa e promover o treino da marcha. Após a tradução e retroversão por 2 tradutores bilingues, obteve-se a versão portuguesa do FGA. A amostra incluiu 32 participantes com DP idiopática, de 3 instituições. Procedeu-se à realização da análise psicométrica da FGA, que incluía a verificação da consistência interna e inter-avaliador. O valor do alfa de Cronbach obtido para a pontuação final da FGA para o avaliador A foi de 0,87 e para o avaliador B foi de 0,90. Obteve-se um coeficiente de correlação intraclasse (CCI) para a pontuação final da FGA de 0,96 com intervalo de confiança (IC) de 95% entre 0,93 e 0,98. A FGA demonstrou no presente estudo, uma boa consistência interna e fidelidade inter-avaliador para medir a evolução do equilíbrio e das alterações do padrão de marcha na DP.<hr/>Parkinson's disease (PD) is a neurodegenerative pathology that leads to gait pattern changes (slowed speed, hypokinesia, festination and freezing), decreasing the quality of life and therefore increasing the risk of falls and mortality. As such, it would be pertinent to evaluate the progression of gait parameters in these individuals. The Functional Gait Assessment (FGA) has been shown to be a valid and reliable tool in the assessment of gait and balance in PD. The objective of the study is to contribute to the validation of the FGA for the portuguese language and for PD. This study intends to provide a tool for the clinical evaluation of these patients and to promote gait training. After the translation and retroversion by 2 bilingual translators, the Portuguese version of the FGA was obtained. The sample included 32 participants with idiopathic PD, from 3 institutions (Associação Portuguesa de Doentes de Parkinson, Clínica Prinovhelp, and Policlínica Parque da Paz). The psychometric analysis of the FGA was performed, including verification of internal consistency and inter-rater reliability. The value of Cronbach's alpha obtained for the final score of the FGA for the evaluator A was 0.87 and for the evaluator B it was 0.90. An intraclass correlation coefficient (ICC) was obtained for the final GAF score of 0.96 with 95% confidence interval (CI) between 0.93 and 0.98. The FGA showed in the present study a good internal consistency and inter-rater reliability to measure the evolution of balance and gait pattern changes found in the PD. <![CDATA[<b>Acculturation, anxiety and depression among Haitian immigrants in southern Brazil</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-00862019000200017&lng=es&nrm=iso&tlng=es Acculturation refers to changes that occur when people from different cultural backgrounds encounter a new cultural environment. Such changes may play an important role in mental health. The present study investigates the relationships between acculturation, anxiety and depression in 64 Haitians who migrated to Brazil between 2010 and 2016. Participants answered a sociodemographic questionnaire, the Immigrant Acculturation Scale, and the Hopkins Symptom Checklist - 27. Participants reported low levels of anxiety and depression symptoms and the most adopted acculturation strategy was integration. An assimilationist acculturation orientation was associated with lower levels of anxiety and a separationist orientation was linked to higher levels of depression. Contradicting our initial hypotheses, the final anxiety model negatively associated language separation with high anxiety symptoms. In general, the participants of the present study seemed to be well adapted to the Brazilian culture. However, acculturation strategies in our study varied across domains and were influenced by sociodemographic variables as time since migration and being employed. Considering that Brazil is a large and multi-cultural country, further research should be conducted in different parts of the country and with various migrant groups in order to better understand the acculturation phenomena.<hr/>A aculturação é definida como mudanças que ocorrem quando pessoas de diferentes contextos culturais encontram uma nova cultura. Essas mudanças podem ter um papel importante na saúde mental dos indivíduos. O presente estudo teve como objetivo principal investigar as relações entre aculturação, ansiedade e depressão em 64 haitianos que imigraram para o Brasil entre os anos de 2010 e 2016. Os participantes responderam a um questionário sócio demográfico e as escalas Immigrant Acculturation Scale e Hopkins Symptom Checklist - 27. A orientação aculturativa mais apontada pelos participantes foi a integrativa e a média dos sintomas de ansiedade e depressão mostrou-se abaixo do ponto de corte da escala. A orientação aculturativa de assimilação foi associada com baixos níveis de ansiedade, e a orientação aculturativa de separação foi associada com altos níveis de depressão. Contrariamente a nossa hipótese inicial, os participantes que apresentaram uma maior separação na área da linguagem, relataram níveis inferiores de ansiedade. Os participantes do presente estudo relataram, em sua maioria, uma boa adaptação ao contexto cultural brasileiro. No entanto, as orientações aculturativas foram influenciadas por questões sócio demográficas, como o tempo desde a migração e o emprego. Considerando a extensão territorial do Brasil, bem como sua característica multicultural, estudos em outras regiões brasileiras e com diferentes grupos de migrantes devem ser realizados afim de possibilitar uma melhor compreensão do fenômeno da aculturação de migrantes no país. <![CDATA[<b>Cognitive training for elderly groups</b>: <b>a systematic review</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-00862019000200018&lng=es&nrm=iso&tlng=es Estudos apontam que o processo de envelhecimento está frequentemente associado ao declínio cognitivo e que a estimulação cognitiva pode melhorar e manter o desempenho das habilidades cognitivas em idosos. Objetivo: esta revisão sistemática teve por objetivo identificar os delineamentos, procedimentos e resultados dos estudos que investigaram as estratégias de estimulação cognitiva em grupos de idosos. Método: foi realizada uma busca da literatura nas bases de dados SciELO, LILACS, PsycINFO e PsycARTICLES utilizando os descritores “estimulação cognitiva” OR “treino de memória” AND “idosos”, em inglês, português e espanhol. Resultados: foram analisados artigos publicados nos últimos dez anos. No que se refere à extensão e duração dos treinos, o número de encontros com os participantes variou de 4 a 24 sessões, sendo que 69,23% dos estudos optaram por sessões de uma hora e trinta minutos de duração ou mais. Da mesma forma, a maioria (n=17) utilizou o formato multimodal. No que se refere ao tamanho amostral, 10 estudos apresentaram amostras superiores a 50 participantes (38,46%). Uma limitação identificada foi a escassez de padronização dos resultados nos artigos selecionados, o que dificultou a análise e comparação entre as investigações. Conclusão: Além das funções cognitivas, as intervenções melhoram o humor e a socialização dos participantes, contribuindo para a autonomia e qualidade de vida dos idosos.<hr/>Studies indicate that the aging process is often associated with cognitive decline and that cognitive stimulation can improve and maintain the performance of cognitive abilities in the elderly. Objective: This systematic review aimed to identify the delineations, procedures and results of the studies that investigated the strategies of cognitive stimulation in the elderly. Method: a literature search was performed in the databases SciELO, LILACS, PsycINFO and PsycARTICLES using the descriptors "cognitive stimulation" OR "memory training" AND "elderly" in English, Portuguese and Spanish. Results: articles published in the last ten years were analyzed. Concerning the length and duration of training, the number of meetings with participants ranged from 4 to 24 sessions, and 69.23% of the studies opted for sessions of one hour and thirty minutes or more. Likewise, most (n = 17) used the multimodal format. Regarding the sample size, 10 studies had samples greater than 50 participants (38.46%). One limitation identified was the scarcity of standardization of the results in the articles selected, which made it difficult to analyze and compare the investigations. Conclusion: In addition to cognitive functions, interventions improve mood and socialization of the participants, contributing to the autonomy and quality of life of the elderly. <![CDATA[<b>Group intervention for women with endometriosis</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-00862019000200019&lng=es&nrm=iso&tlng=es A intervenção psicológica em grupo apresenta vantagens no contexto da saúde. Permite atender maior número de pacientes, promover a interação entre os membros e fornecer modelos de comportamentos adequados. É considerado uma condição socialmente reforçadora e semelhante ao contexto fora de sessão, o que facilita a generalização de comportamentos. Atualmente existem poucas publicações sobre intervenção psicológica em grupo direcionada a mulheres com endometriose. O presente artigo descreve um modelo de atendimento em grupo para mulheres com tal diagnóstico com enfoque Analítico Comportamental. Foram realizadas dez sessões, elaboradas a partir de literatura pertinente, com uma hora e meia de duração. O grupo possuía característica fechada e era formado por seis participantes com condição homogênea. Os objetivos incluíram o desenvolvimento de habilidades sociais, expressão de sentimentos, autoconhecimento e relaxamento. Os dados foram obtidos por meio da observação do comportamento das participantes e registros realizados pelas psicoterapeutas. Os resultados corroboraram com a literatura com relação à demora em receber o diagnóstico e a necessidade de trabalhar habilidades sociais, com o intuito de diminuir a frequência de comportamentos relacionados à fuga e à esquiva de contextos sociais. No grupo foi possível observar que após a intervenção, as mulheres discutiram com mais frequência sobre gravidez, tema considerado aversivo, o que pode indicar a aquisição de repertórios relacionados à expressão de sentimentos e ao enfrentamento.<hr/>Group psychological intervention has advantages when used in the context of health. It allows a greater number of patients to be attended, promote interaction between members and provide models of appropriate behaviors. Is considered a socially reinforcing condition and similar to the out-of-session context, which facilitates the generalization of behaviors. Currently there are few publications about psychological intervention in group directed to women with endometriosis. This article describes a model of treatment group for women with such a diagnosis with a behavioral analytic approach. Ten sessions were held, based on pertinente literature, with an hour and a half of duration. The group had closed feature and was formed by six participants with homogeneous condition. The objective included developing of social skills, expression of feelings, self-knowledge, and relaxation. The data were obtained by observing the behavior of the participants and the records made by the psychotherapists. The results corroborated with the literature regarding the delay in receiving the diagnosis and the need to work with social skills, in order to reducing the frequency of behaviors related to escape and avoidance of social contexts. In the group, it was possible to observe after the intervention, women discussed more frequently about pregnancy, a subject considered aversive, which may indicate the acquisition of repertoires related to the expression of feelings and coping. <![CDATA[<b>Mental health of the brazilian police policy</b>: <b>theoretical-methodological trends</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-00862019000200020&lng=es&nrm=iso&tlng=es Características do trabalho policial, assim como seu processo de institucionalização e representação social, constituem aspectos relevantes à investigação da saúde mental de policiais. Produzir evidências e interpretá-las, á luz referenciais teóricos consolidados ou emergentes é um desafio na literatura especializada. O objetivo deste estudo foi sistematizar as tendências teórico-metodológicas nos estudos sobre saúde mental de policiais brasileiros. Foi realizado uma revisão da literatura nas bases de dados Scielo, PePsic, BVS-Psi, Lilacs e PsycINFO (janeiro de 2001 a dezembro de 2017). Foram incluídos estudos: originais, realizados no Brasil, com desfecho principal a saúde mental de policiais civis, militares, federais e guardas municipais em idiomas português e inglês. A análise final foi composta 47 artigos. As ênfases teórico-metodológicas concentram-se em estudos epidemiológicos, psicodinâmicos e baseados na teoria do estresse. A maioria dos estudos relaciona a saúde mental do policial à carga psicológica diária enfrentada nas rotinas de controle e contenção da violência, com repercussões na qualidade dos vínculos profissionais, na percepção de risco, na saúde e na família. Associados a esses aspectos estão os problemas decorrentes das condições de trabalho, que tendem a maximizar dificuldades para o exercício da atividade policial, na precariedade dos equipamentos, restrições à capacitação e os baixos salários. A saúde mental do policial brasileiro é pouco enfatizada em termos preventivos, o que torna relevante e necessário fundamentar políticas e programas nessa direção.<hr/>Characteristics of police work, as well as its process of institutionalization and social representation, are aspects that are relevant to the investigation of the mental health of police officers. Producing evidence and interpreting them in light of consolidated or emerging theoretical references is a challenge in the specialized literature. The objective of this study was to systematize the theoretical-methodological trends in the studies on the mental health of Brazilian police officers. A literature review was carried out on the following databases; Scielo, PePsic, BVS-Psi, Lilacs and PsycINFO (January 2001 to December 2017). Original studies, carried out in Brazil, with a primary outcome of mental health of civil, military, federal police and municipal guards were included in Portuguese and English. The final analysis consisted of 47 articles. The theoretical-methodological emphases are concentrated in epidemiological, psychodynamic, and theory of stress based studies. Most of the studies relate the officer's mental health to their daily psychological load, faced in violence control and containment routines, with repercussions on the quality of the professional bonds, the perception of risk, health and the family. Associated with these aspects are the problems arising from working conditions, which tend to maximize difficulties on the exercise of police activity, the precariousness of equipment, restrictions on training, and low wages. The mental health of the Brazilian police officer is rarely emphasized as a means of prevention, which makes it relevant and necessary to base policies and programs in this direction. <![CDATA[<b>A relapse in pediatric oncology from the perspective of professionals</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-00862019000200021&lng=es&nrm=iso&tlng=es O câncer é uma doença temida socialmente, pelo reconhecimento do tratamento como um processo longo e doloroso para o paciente, seus familiares e profissionais. Quando se trata do câncer infantil e sua recidiva, o tema torna-se ainda mais delicado. Um tema pouco abordado, mas que convoca a realização de pesquisas que deem voz a esses sujeitos. Respondendo essa demanda, a presente pesquisa objetivou compreender a vivência de trabalho na recidiva do câncer pediátrico a partir da perspectiva dos profissionais. Foi realizada uma pesquisa exploratória e de abordagem qualitativa. Contou-se com a participação de dez profissionais de saúde que atuam em oncologia pediátrica, que responderam um roteiro de entrevista semiestruturado, cujo dados foram compreendidos por meio de análise lexical no software Iramuteq. Os resultados mostram que: a escolha pela oncologia pediátrica como área de atuação ocorre durante a residência; o trabalho é marcado por sentimentos plurais de impotência e gratidão; os maiores desafios para os profissionais são o lidar com o sofrimento e exigência dos pais e processo de morte da criança; a comunicação sobre a recidiva do câncer é difícil para os profissionais e pais; a ausência de prognóstico de cura abre espaço para outra forma de abordagem - os cuidados paliativos; e a criança compreende o processo de tratamento e morte. Conclui-se que a pediatria oncológica é uma área de atuação dolorosa e prazerosa, que carece de dispositivos de cuidado com a saúde mental de seus profissionais, para que estes possam estar bem e cuidar de seus pacientes com qualidade.<hr/>Cancer is a socially feared disease, recognizing treatment as a long and painful process for the patient, his family members and professionals. When it comes to childhood cancer and its relapse, the subject becomes even more delicate. An issue that is not very much addressed, but which calls for research that gives voice to these subjects. Responding to this demand, the present research aimed to understand the work experience in the relapse of pediatric cancer from the professionals' perspective. An exploratory and qualitative approach was carried out. It was attended by ten health professionals who work in pediatric oncology, who answered a semi-structured interview script, whose data were understood through lexical analysis in Iramuteq software. The results show that: the choice of pediatric oncology as the area of ??action occurs during the residence; work is marked by plural feelings of impotence and gratitude; the greatest challenges for professionals are dealing with the suffering and demands of parents and the child's death process; communication about cancer recurrence is difficult for professionals and parents; the absence of cure prognosis opens space for another form of approach - palliative care; and the child understands the process of treatment and death. It is concluded that oncological pediatrics is a painful and pleasurable area of ??action, which lacks care devices with the mental health of its professionals, so that they can be well and care for their patients with quality.