Scielo RSS <![CDATA[Psicologia]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0874-204920140001&lang=en vol. 28 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Sociocultural discourses about love in Portugal</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492014000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en No presente estudo procuramos compreender a forma como os diferentes sujeitos conceptualizam e vivenciam o amor e as relações de intimidade. O estudo envolve 28 sujeitos, com os quais se conduziu uma entrevista individual sobre a história de amor da sua vida. Procedeu-se à contrastação do discurso dos jovens com o discurso dos adultos, de diferentes gerações, considerando também o estado civil e o sexo dos sujeitos. Identificam-se algumas especificidades, principalmente diferenças geracionais, que são discutidas sob o seu enquadramento histórico, social e político. Além das especificidades, identifica-se um discurso consensual sobre o amor, amplamente partilhado, bem como o retorno a concepções tradicionalistas e convencionais - com mais assimetrias e desigualdades relacionais, sobretudo, na população juvenil.<hr/>In the present study we aim to understand how people conceptualize and experience love and intimate relationships. The study involved 28 subjects, with whom we conducted an individual interview about their lives’ love story. We compare the speech of young subjects and adults from different generations, also considering their civil status and sex. We found some generational differences and we discuss them under the different historical, social and political background. We conclude that there is a consensual discourse about love, widely shared, as well as a return to more traditional and conventional conceptions about love and relationships - more marked and with more asymmetry and inequality in the youngsters. <![CDATA[<b>Emotion and self-regulation in deliberate personal change</b>: <b>A case study analysis</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492014000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Two young adults’ experiences of deliberate personal change in the realms of study habits and social interaction were examined using a qualitative, interview-based case study approach. Both talked about an aspect of their behavior that they had changed and one that they would like to change. Thematic analysis was used to interpret their stories and reach an integrative and contextualized understanding of their individual developmental trajectories. Our analysis explored the use of motivated reasoning to avoid or reinforce change, and the role of emotion in decision-making under uncertainty. These two themes are integrated in our discussion of the role of self-regulation in deliberate change, which sheds light on the experience of ambivalence about change and on the unpredictability of individual development trajectories. Building on theory and research on affective forecasting biases, we propose that a failure of ‘experiential emotional anticipation’ can explain ambivalence about personal change and why people sometimes do not act upon their rational beliefs.<hr/>Investigámos as experiências de mudança pessoal deliberada de dois jovens adultos, no que respeita a hábitos de estudo e de interacção social, através de um estudo de caso baseado em entrevistas. Ambos os participantes falaram de um comportamento que tinham alterado e de outro que gostariam de alterar. Usámos a análise temática para interpretar as suas histórias e compreender as suas trajectórias de desenvolvimento pessoal de uma forma integrada e contextualizada. Nesta análise, exploramos a forma como os enviesamentos de raciocínio podem deter ou impulsionar a mudança, bem como o papel das emoções na tomada de decisão face a perspectivas incertas. Estes temas realçam o papel da auto-regulação na mudança deliberada, ajudando-nos a compreender a experiência de ambivalência em relação à mudança e a dificuldade de prever trajectórias de desenvolvimento. Partindo da teoria e da investigação sobre enviesamentos na previsão de estados emocionais, argumentamos que a dificuldade de antecipar e sentir o impacto emocional de uma decisão ajuda a explicar a ambivalência em relação à mudança pessoal e o facto de as pessoas por vezes não agirem em conformidade com as suas crenças racionais. <![CDATA[<b>Portuguese adaptation for university students of Heatherton and Polivy’s state self-esteem scale</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492014000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en A auto-estima é um importante conceito usado em diversas áreas da psicologia. Os estudos em português têm usado traduções de escalas de auto-estima geral (ex., a escala de auto-estima de Rosenberg, 1979), mas têm negligenciado importantes aspectos deste constructo como a auto-estima de estado. A auto-estima de estado é fundamental para estudos que apresentem manipulações dado que mede alterações momentâneas da auto-estima. Para colmatar esta lacuna, no presente trabalho procedeu-se a uma adaptação para português da escala multidimensional de auto-estima de estado de Heatherton e Polivy (1991). Os resultados mostraram uma medida fidedigna e com a estrutura factorial consistente com a da escala original, distinguindo os componentes de auto-estima de performance, social, e aparência física. A discussão centra-se sobre as vantagens do uso de uma escala de auto-estima de estado.<hr/>Self-esteem is a crucial concept for a wide range of areas in psychology. Several studies conducted in portuguese have adapted scales of general self-esteem (e.g., Rosenberg, 1979’s self-esteem scale) but have neglected other crucial aspects of this construct such as state self-esteem. To address this limitation, the present article provides a portuguese adaptation of Heatherton and Polivy’s (1991) state self-esteem scale. Results suggested a reliable measure with a factorial structure identical to the original scale, which included the components of performance, social, and appearance self-esteem. The discussion focuses on the advantages of using a state self-esteem measure. <![CDATA[<b>Preschool skill development</b>: <b>The importance of invented spelling activities</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492014000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo pretende compreender a importância das práticas de escrita inventada no pré-escolar, analisando os efeitos de dois programas de escrita inventada e as correlações entre consciência fonológica e conhecimento das letras e os procedimentos de fonetização. Os 56 participantes foram divididos em dois grupos experimentais e um grupo de controlo. As escritas das crianças foram avaliadas nos pré e pós-testes. Entre ambos, G1 trabalhou as correspondências grafo-fonológicas de fricativas e G2 de oclusivas. Os resultados mostram que os participantes de ambos os grupos experimentais progrediram mais do que os do grupo de controlo, sem diferenças significativas entre os grupos experimentais. Nestes grupos, os participantes fonetizaram correctamente os fonemas trabalhados e também fonemas não trabalhados. Os resultados indicaram ainda que o número de letras conhecidas no pré-teste tem uma correlação significativa com o número de fonetizações no pós-teste, não se verificando o mesmo para a consciência fonológica.<hr/>This study aims to understand the importance of invented spelling activities in preschool, through the analysis of the effects of two invented spelling programmes, and to understand the correlations between phonological awareness and knowledge of letters and the phonetization procedures. Fifty-six five-year-old were divided into two experimental groups and one control group. Children’s spellings were accessed in the pre and post-tests. In between, G1 worked the grapho-phonetic correspondences of fricatives and G2 of stop consonants. Results show that both experimental groups achieved greater progress in spelling than the control group with no statistically significant differences between the experimental groups. In these groups the participants were able to spell the worked phonemes and also non worked phonemes. The results also indicated that the number of letters known in the pre-test has a significant correlation with the number of phonetizations in the post-test, whereas phonological awareness does not. <![CDATA[<b>Short-Form of the Portuguese version of the positive and negative affect schedule - PANAS-Port-VRP</b>: <b>Confirmatory factorial analysis and temporal invariance</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492014000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Embora a Positive and Negative Affect Schedule (PANAS: Watson, Clark, & Tellegen, 1988) seja uma escala parcimoniosa, vários autores referem a necessidade de desenvolver versões reduzidas da escala. Este estudo desenvolveu uma versão portuguesa reduzida da PANAS portuguesa (adaptada por Galinha & Ribeiro, 2005), analisou a sua estrutura fatorial e testou a invariância temporal, num intervalo de dois meses. Uma amostra de 245 participantes adultos, no ensino superior e em formação profissional, foi recolhida e replicada com dois meses de intervalo. A nova versão reduzida da PANAS portuguesa (PANAS-VRP) foi posteriormente analisada numa segunda amostra de 535 estudantes universitários. Os resultados mostram que embora a estrutura da PANAS-VRP se tenha revelado variável entre as duas amostras do estudo (o que pode ser explicado pelos pressupostos teóricos da escala), apresentou boas características psicométricas em ambas as amostras. A PANAS-VRP revelou ainda invariância temporal num intervalo de dois meses e uma correlação elevada com a versão integral da escala, nas duas amostras, indicando que ambas as versões estão a medir os mesmos constructos.<hr/>The Positive and Negative Affect Schedule (PANAS; Watson, Clark, & Tellegen, 1988) is a parsimonious scale. However, several authors suggested that a short-version of the scale is useful. In this study, a short version of the Portuguese PANAS (Galinha & Ribeiro, 2005) was developed. The study analyzed the factorial structure and the temporal invariance of the short-version in a two month interval. A sample of 245 graduate students and professional training students was collected and replicated in a two month interval. The new short version of the Portuguese PANAS (PANAS-VRP) was then analyzed in a second sample of 535 university students. Results showed that although the structure of the PANAS-VRP was not the same in both samples of the study (what can be explained by the theoretical framework of the scale), it did show good psychometric properties in both samples. The PANAS-VRP also showed temporal invariance in a two month interval and a strong correlation with the original version of the scale in both samples, suggesting that both versions of the scale are measuring the same constructs. <![CDATA[<b>Perception of Justice, Discrimination, and Sexism</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492014000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo teórico analisou as dinâmicas intergrupais e a mudança social, particularmente no caso das categorias de sexo e das relações de género, no sentido de perceber a persistência das discriminações e destacar as condições que contribuem para esta. O artigo articula diferentes níveis de análise, sobretudo ao nível intergrupal e ideológico, para conhecer a perspetiva dos envolvidos e entender as condições que levam os membros dos grupos dominados a adotar (ou não) ações que melhorem a situação. Demonstra, nomeadamente, que estes grupos vivem um estado de ambiguidade face às consequências do preconceito e discriminação a que são sujeitos e que, por isso, nem sempre percebem que são discriminados. Este sentimento, também entendido como uma estratégia de coping, não contribui para a mudança, porque limita o envolvimento das pessoas em ações que conduzam à alteração da situação.<hr/>This theoretical paper examined the intergroup dynamics and the social change, particularly in the case of the categories of sex and gender relations, in order to understand the persistence of discrimination and highlight the conditions that contribute to this. The article articulated different levels of analysis, especially at intergroup and ideological level, to ascertain the perspective of those involved, particularly members of dominated groups, to understand the conditions that lead them to adopt (or not) actions to improve the situation. It shows that this groups live a state of ambiguity regarding the consequences of prejudice and discrimination that they are subjected to and, for that, they do not always realize that they are being discriminated. This sentiment, also understood as a strategy of coping, does not contribute to social change, because it limits people's involvement in actions that lead to change of the situation. <![CDATA[<b>The Spontaneous Trait Inference and Transference Phenomena</b>: <b>What are their meanings, where are they coming from, and where are they going to?</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492014000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en O fenómeno das Inferências Espontâneas de Traço (IETs) consiste na constatação de que, no seguimento da exposição a um comportamento implicativo de um traço de personalidade, se verifica uma inferência do traço acerca do respectivo autor, sem que haja intenção nem consciência por parte do observador (Winter & Uleman, 1984). Recentemente, o fenómeno de Transferências Espontâneas de Traço (TETs) veio revelar que os traços implicados pelas descrições comportamentais se podem vincular a outros sujeitos que não o seu autor, tais como um comunicador do comportamento. A descoberta do efeito de TETs veio incidir uma nova luz sobre a caracterização das IETs. Especificamente, enquanto que alguns autores definiram as IETs como um processo de natureza inferencial, por oposição às TETs, que se caracterizariam por processos associativos, outros sugeriram que a ambos os efeitos subjaz um mesmo mecanismo associativo. O presente artigo incidirá sobre a investigação na área das IETs e TETs, fazendo uma exposição crítica do debate entre as duas explicações oferecidas e propondo novas formas empíricas de o esclarecer.<hr/>Spontaneous Trait Inferences (STI), occur when, after being exposed to a trait implying behaviour, observers infer a trait about the actor of the behavior, without intention or awareness (Winter & Uleman, 1984). Recently, the phenomenon of Spontaneous Trait Transferences (STT), has shown that implied traits can also became attached to subjects other than the actor, such as the person who delivered the message. Detecting the STT effect shed a new light on the conception of STIs. Namely, while some authors defined STIs as an inferential process, that differed from the one underlying STTs, which would be associative, other authors suggested that both effects would be dependent on the same associative processes. This paper will focus on the research that has been conducted in the STI and the STT field, aiming to provide a critical exposition of the debate concerning the two offered explanations, and proposing new empirical directions for solving them.