Scielo RSS <![CDATA[Psicologia]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0874-204920010001&lang=en vol. 15 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<b>Gender and psychology</b>: <b>A brief history of misunderstandings</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492001000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Apesar da sua já longa existência na psicologia, só muito recentemente a investigação psicológica integrou o conceito de género e a comunidade científica assumiu as implicações teóricas e metodológicas que dele resultam, no quadro de um debate epistemológico que tem contribuído decisivamente para o questionamento e a mudança do olhar da disciplina sobre o seu território de reflexão e acção. É deste percurso, tão atribulado quanto produtivo, do conceito de género no seio da psicologia, que se dá conta neste artigo. A resistência da disciplina à ruptura paradigmática exigida pela perspectiva de género é ilustrada, num primeiro momento, com alguns exemplos da prevalecente ambiguidade na distinção entre sexo e género. Seguidamente, discutem-se os obstáculos à mudança de paradigma, em especial na tradição americana, situando a tensão então gerada no seio da disciplina no contexto de emergência dos novos movimentos sociais. Por último, discutem-se os desenvolvimentos recentes da psicologia social europeia, no quadro da articulação entre os modelos da identidade social e das representações sociais, procurando mostrar a consistência teórica que os caracteriza.<hr/>In spite of its rather long history in psychology, it was only recently that the gender concept was accepted by researchers and the implications of its use, for psychological research, were fully recognised. The integration of gender has indeed fuelled an epistemological debate that has contributed to question some basic assumptions in psychology, as well as the faith in the objectivity of the ways of seeking knowledge in psychological research. This article highlights the difficult trajectory of the gender concept in psychology, since it first appeared 30 years ago. The introduction presents some examples of the prevalent confusion between sex and gender in order to illustrate how the discipline has resisted the paradigmatic shift required by the gender perspective. The second part of the article points out some of the obstacles to this shift, particularly in American psychological research, in the context of the new social movements, such as feminism. The last part of the article discusses new developments from European social psychology, particularly within social representations and social identity theories, that can contribute to a consistent theoretical framework for the study of gender issues. <![CDATA[<b>Gender and organization theory</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492001000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en A preocupação dominante da teoria organizacional tem estado centrada, ao longo dos anos, na melhoria do desempenho, incluindo factores de eficácia e eficiência. Este foco, enraizado no paradigma funcionalista e justificado pelo carácter fundamentalmente aplicado desta área científica, tem sido posto em causa pelas teorias críticas da organização. Uma das principais variantes da teoria crítica das organizações é a teoria feminista das organizações, a qual pretende promover o encontro entre a teoria organizacional e o pensamento feminista. O resultado, defendem os proponentes desta aproximação, poderia ser o fim da teoria organizacional tal como hoje a conhecemos. Este trabalho pretende apresentar os fundamentos genéricos da teoria feminista das organizações, e ilustrar a importância potencial do género enquanto variável relevante para a análise e compreensão das organizações.<hr/>Efficiency and effectiveness have been, throughout the years, organization theory's major concerns. The focus on organizational results, rooted on the functionalist paradigm and justified by the applied nature of the discipline, has been challenged by critical organization studies. One of the major variants of a critical theory of organizations, is the feminist approach, which intends to infuse feminist thinking on organizational theorizing. This paper outlines an overview of the foundations of a feminist theory of organizations, and illustrates the importance of gender for the analysis and understanding of organizations. <![CDATA[<b>Social constructionism, discourse and gender</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492001000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Os desafios colocados no presente à psicologia, e nomeadamente à psicologia social, podem ser considerados como fazendo parte dos debates iniciados pelo pós-modemismo como corrente geral, mas que na psicologia social se organizam em tomo da escola do "construcionismo social" (Gergen, 1994a; 1994b; Shotter, 1993,1995), ou mesmo da "psicologia discursiva" (Harré, 1995; Harré & Gillett, 1994; Parker, 1992; Potter & Wetherell, 1987). Depois de sistematizados os pressupostos destas perspectivas e apresentada a emergência de novas realidades e recursos de acção, analisar-se-á como o género pode ser concebido nestas novas abordagens, no quadro de uma breve reflexão sobre a problemática do relativismo nestas perspectivas. Terminamos apresentando as alternativas e estratégias necessárias a uma psicologia feminista, que tem pela frente um conjunto de questões que representam desafios estimulantes para o debate que urge continuar, sem esquecer a acção política, sempre necessária à construção da igualdade entre homens e mulheres.<hr/>The challenges faced by psychology, and especially by social psychology, might be considered as part of the debate introduced by post modernism. In social psychology, this debate is currently organized around "social construccionism" (Gergen, 1994a; 1994b; Shotter, 1993, 1995), or even "discursive psychology" (Harre, 1995; Harr§ & Gillett, 1994; Parker, 1992; Potter & Wetherell, 1987). This article presents a review of the literature that shapes the framework of this ongoing debate. Firstly, a brief presentation of the background of those new theoretical perspectives, as well as the emergence of new realities and resources for action will be introduced. In the second part of the article, we will discuss how gender can be conceived within these new approaches, through a brief reflection over the problems raised by relativism. We will conclude by presenting the alternatives and strategies that are needed for a feminist psychology, considering the set of questions that represent stimulating challenges for the development of the debate in social psychology. In this discussion we bear in mind the political action, which is always necessary to the construction of equality between men and women. <![CDATA[<b>Success and failure at school</b>: <b>the importance of socioeconomic status and gender</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492001000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo pretende verificar se existe veracidade sob a ideia tão difundida na opinião pública de que as raparigas são melhores alunas que os rapazes. Partindo do pressuposto de que nem a categoria "rapariga" nem a categoria "rapaz" são homogéneas estas categorias foram estudadas em relação com o nível socioeconómico. Para tal, analisou-se se existia uma relação entre as classificações escolares e o sexo e nível socioeconómico dos alunos. Realizaram-se diversos procedimentos estatísticos que compararam: (1) rapazes e raparigas do mesmo nível socioeconómico e de níveis socioeconómicos diferentes; (2) as raparigas dos diferentes níveis socioeconómicos e os rapazes dos diferentes níveis socioeconómicos. Os resultados deste estudo são discutidos em função dos pressupostos teóricos e da política educativa relativa à igualdade entre sexos e classes sociais.<hr/>This study attempts to verify if there is any truth behind the commom public opinion that girls are better students than boys. Assuming a gender perspective, we departed from the idea that neither the category "girl" nor the category "boy" are homogenous Therefore, in this study, we considered both sex and socioeconomic background of the students as possible explanations for their school results. Statiscally we have compared: (1) boys and girls from the same socio economic background and of different socioeconomic background; (2) girls from different socio economic backgrounds and boys from different socio economic backgrounds. The results of this study are discussed in relation with the theorethical assumptions, as well as the implications for policies of equal opportunities in education. <![CDATA[<b>Beliefs on sex differences and practices in the family</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492001000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en O ingresso das mulheres no mundo profissional não alterou muito a organização familiar: as mulheres continuam a assumir a maior parte do trabalho familiar e a ter menos poder do que os homens em decisões relevantes para a vida familiar. No entanto, os cônjuges parecem satisfeitos com as práticas adoptadas no casal. Procurando compreender as dificuldades na mudança das práticas familiares analisámos, num estudo quase-experimental junto de 418 docentes de ambos os sexos, o efeito das crenças sobre as diferenças entre os sexos na percepção e no julgamento de diferentes modelos de organização familiar, assim como dos cônjuges que os adoptam. Os resultados revelam que, além dum aparente consenso acerca dum ideal de organização familiar igualitária, as crenças nas diferenças entre os sexos levam a considerar como mais ideal que os cônjuges desempenhem os seus papéis tradicionais e como menos ideal que o homem assuma um papel igualitário. Sendo ainda largamente difundidas, tanto entre as mulheres como entre os homens, as crenças nas diferenças entre os sexos poderiam contribuir para explicar as resistências à mudança nos papéis conjugais.<hr/>The access of women to the professional world did not significantly alter the traditional roles in the family. Women still perform most of the domestic work and have less power than men in decisions that are relevant to family life. Not withstanding these facts, several studies indicate that men and women appear to be satisfied with social practices in the family. In order to further understand the obstacles to change in family roles, 418 teachers of both sexes participated in a study which analysed the effects of beliefs about sex differences on the perception and judgements of different patterns of family organisation, as well as the actors adopting these patterns. Results show that, although men and women consider the equalitarian couple as an ideal one, beliefs about sex differences contribute to more positive judgements of the traditional division of roles and more negative judgements of the equalitarian male actor. According to these results, resistances toward change in family roles can be explained by the persistence of beliefs about sex differences that are largely shared by both men and women. <![CDATA[<b>Social-ecological contexts of children maltreatment and neglect</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492001000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en O estudo tem por objectivo analisar a importância de um conjunto de variáveis psicossociais na variabilidade das práticas parentais de mau trato e negligência. Teoricamente recorre a investigação baseada em modelos de matriz ecológica (Belsky, 1980; 1993; 1995) e transaccional (Cicchetti e Rizley, 1981; Cicchetti e Lynch, 1993) sobre os determinantes do funcionamento parental. O estudo empírico foi realizado com uma amostra de 379 crianças, com idades entre os 6 e, 15 anos, que frequentam o ensino público na zona da grande Lisboa. Foram preenchidos dois questionários pelos professores. O primeiro avalia as práticas parentais abusivas de mau trato psicológico, mau trato físico e negligência física. O segundo avalia variáveis da criança e da família ao nível do contexto ontogénico, micro, exo e macro. Os resultados obtidos salientam a importância de algumas das variáveis ao nível dos quatro contextos na modulação das diferentes práticas parentais abusivas.<hr/>The aim of the study is to analyse the importance of several social psychological variables on the variability of parental patterns of maltreatment and neglect with their children. The theoretical frameworks include Belsky's ecological model (1980; 1993; 1995) and Cicchetti and col. 's transactional model (Cicchetti & Rizley, 1981; Cichetti & Lynch, 1993) concerning the determinants of parental behaviour. 379 children of Lisbon public schools, aged 6 to 15, were assessed by their teachers that filled in two questionnaires. The first assessed parental abusive behaviours of physical and psychological maltreatment and physical neglect. The second assessed children and family variables concerning the ontogenical context as well as their micro-, exo-, and macro-systems. Results show the importance of children's, family's and ecological variables on parental abusive behaviours, the most salient being child's age, health and school achievement; family's structure, health, internal violence and drug consumption; social isolation or discrimination. <![CDATA[<b>Models of social network analysis and limitations of Heider's structural equilibrium model</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492001000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Uma rede social é um conjunto de relações entre um número finito de actores de um sistema social interconectados por um padrão estrutural específico. A análise de redes sociais (ARS) visa compreender as ligações entre essas entidades sociais elementares que são os actores ou unidades compósitas constituidas por subgrupos de actores, e as implicações dessas ligações para a estrutura e dinâmica do sistema. Os actores de uma rede social não são necessáriamente indivíduos ou grupos informais de indivíduos, mas quaisquer elementos de um sistema social finito interconectados entre si por um qualquer padrão relacional em que haja fluxos informativos (interações, preferências ou rejeições, associações de carácter psicológico, económico ou sociológico, etc.) verificáveis. Neste artigo o autor apresenta alguns modelos básicos de análise de redes sociais, e discute as implicações do modelo de equilíbrio estrutural de Heider, apontando algumas das suas limitações metodológicas e epistemológicas.<hr/>A social network is a set of relations between a finite number of actors in a social system inter-linked in a specific structural pattern. Social Network Analysis aims to describe and help to understand the links between those basic social entities, the actors, or composite units formed by subgroups of actors, and the implications of those ties to the structure and dynamics of the system. Actors, in a social network, are not necessarily individuals or groups of individuals, and they can be any kind of elements of a finite social system interconnected by a relational pattern where information exchanges take place (personal interactions, emotional preferences and rejections, psychological and sociological associations, etc.). In this paper the author discusses some basic models of social network analyis and the implications of Heider's structural equilibrium model, stressing some of methodological and epistemological shortcomes. <![CDATA[<b>Qualitative data analysis applied to social representations</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-20492001000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo fornece-nos um insight sobre metodologia e análise de dados aplicada às representações sociais. Em primeiro lugar, apresentamos um quadro conceptual sobre representações sociais e os domínios do constructo que justificam a análise para o identificar. Depois, apresentamos uma análise conceptual acerca de elementos cognitivos, tais como protótipos e esquemas, que nos ajudam a construir mapas cognitivos onde se identifica a estrutura da representação social. Em segundo lugar, exploramos diferentes metodologias de recolha de dados e mostramos como estas metodologias nos remetem para resultados diferentes. Finalmente, identificamos diferentes técnicas de análise de dados que são aplicáveis às representações sociais, tais como a análise de similitude, a análise de correspondências, o MDS e o INDSCAL.<hr/>This paper provide us an insight about methodology and data analysis on social representation. On a first time we present a conceptual framework on social representation and the domains on the construct that justify analysis to identify it. Then we explain a conceptual analysis about cognitive elements, like prototypes and schemas, that help us to build the cognitive maps where we identify the structure of the social representation. On a second time we explore the different methodologies on data collection and how they send to different results. Finally we identify the different techniques on data analysis that are applied on social representations, similarity analysis, correspondence analysis, and MDS and INDSCAL.