Scielo RSS <![CDATA[Revista Portuguesa de Educação]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0871-918720160002&lang=pt vol. 29 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872016000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Formação docente e sua relação com a escola</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872016000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo traz reflexões suscitadas pela análise dos dados referentes ao desenvolvimento do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID), no âmbito do curso de Pedagogia de uma universidade pública localizada no Estado do Rio de Janeiro (Brasil). Procura-se identificar as contribuições desse programa para a constituição de um modelo formativo de desenvolvimento profissional centrado na escola, a partir do olhar dos estudantes e dos profissionais nele envolvidos. É dado destaque às práticas e aos modelos formativos que favorecem a aproximação entre universidade e escola, bem como à construção de conhecimentos profissionais sobre a docência.<hr/>This article brings some reflections arising from the analysis of data from the development of the Institutional Program for Scholarships for Initiation in Teaching (PIBID) under the Faculty of Education at a public university in the state of Rio de Janeiro (Brasil). It seeks to identify the contributions of this program for the establishment of a training model of professional development focused on the school, through the eyes of students and professionals involved in them. Emphasis is given to practices and training models that promote the rapprochement between university and school, as well as the construction of professional knowledge about teaching.<hr/>Cet article apporte des réflexions résultant de l'analyse des données pour développement du Programme Institutionnel de Bourse d'Initiation à l'Enseignement (PIBID), dans le cadre du cours de Pédagogie dans une université publique dans l'état de Rio de Janeiro (Brasil). Il cherche à identifier les contributions de ce programme pour la mise en place d'un modèle de formation de développement professionnel centrée à l'école, travers les yeux des étudiants et de professionnels qui y sont impliqués. L'accent est mis sur les pratiques et les modèles de formation qui favorisent le rapprochement entre l'université et l'école, ainsi que la construction de la connaissance professionnelle sur l'enseignement. <![CDATA[<b>O processo de (des)proletarização do professor da educação básica</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872016000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A proletarização caracteriza-se pela dificuldade ou impossibilidade de o professor refletir sobre sua prática docente. Caracteriza-se, ainda, pela perda de sua qualificação (para planejar, analisar, atuar e avaliar) e do controle sobre seu processo de trabalho, o que o torna refém do controle externo, diminuindo progressivamente sua capacidade de autonomia e resistência. O objetivo deste artigo consiste em refletir sobre a proletarização do professor da educação básica no contexto atual, como se dá esse processo e as possibilidades de rompê-lo. A pesquisa de campo foi realizada por meio de entrevistas com professores do Ensino Fundamental e Médio de escolas localizadas na região centro-oeste do Brasil. Pela pesquisa efetuada, concluímos que os professores entrevistados estão submetidos ao processo de proletarização, embora este não seja total e absoluto, pois foi possível identificar microespaços de resistência.<hr/>Proletarianization is characterized by either the difficulty or impossibility teachers have to reflect about their teaching practice. It is also characterized by the loss of both their qualification (to plan, analyze, act and evaluate) and their control over their work process, and this makes them hostages to external control and gradually decreases their autonomy and resistance capacity. The aim of this paper is to reflect on the proletarianization of Basic Education teachers, regarding how this process takes place and possibilities to disrupt it. The empirical study was carried out with primary and secondary teachers of the central and western part of Brazil, by means of an interview. We have concluded that one of the ways to potentialize teachers' resistance against the proletarianization process implies a critical kind of education that regards the technical rationality as limited and insufficient, since social reality is rather rich to fit pre-established frames.<hr/>La proletarización se caracteriza por la dificultad o imposibilidad del profesor reflexionar sobre su práctica docente. Caracterizado además por la perdida de la cualificación (para planear, analizar, actuar y evaluar) y del control sobre su proceso de trabajo, lo que lo hacen rehén del control externo, disminuyendo progresivamente su capacidad de autonomía y resistencia. El objetivo de este artículo es reflexionar sobre la proletarización del profesor de educación básica en el contexto actual, como ocurre este proceso y las posibilidades de romperlo. La investigación de campo fue realizada por medio de entrevistas con profesores de la Educación Básica ubicadas en la región centro oeste del Brasil. Por la investigación realizada concluimos que los profesores entrevistados están sometidos al proceso de proletarización, aunque este no sea total y absoluto, pues fue posible identificar micro espacios de resistencia. <![CDATA[<b>Protagonismo infantil na educação física</b>: <b>Uma experiência pedagógica com a capoeira</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872016000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este estudo analisa práticas pedagógicas centradas no protagonismo infantil. O método combina a Pesquisa-Ação Colaborativa com a Metodologia Participativa. Os sujeitos participantes deste estudo são dois bolsistas de iniciação à docência, um professor-supervisor e 25 crianças. Os dados são provenientes de observação participante, registros fotográficos e desenhos, extraídos de uma vivência pedagógica com o conteúdo ‘capoeira' nas aulas de Educação Física, em um Centro Municipal de Educação Infantil de Vitória/ES. A análise indica que as crianças, por meio de suas práticas, ressignificam o ensino da cultura mediado pelos adultos e, com base nas produções infantis, o processo de intervenção pedagógica é reorientado, levando em consideração o protagonismo das crianças.<hr/>Este estudio analiza las prácticas de enseñanza centradas en el protagonismo de los niños. El método combina la Investigación-Acción Colaborativa con la Metodología Participativa. Los participantes de este estudio son dos becarios de iniciación a la enseñanza, un profesor-supervisor y 25 niños. Los datos provienen de la observación participante, registros fotográficos y dibujos, elaborados a partir de una experiencia pedagógica con la capoeira en las clases de Educación Física, en un Centro Municipal de Educación Infantil de Vitória/ES. El análisis indica que los niños, a través de sus prácticas, resignifican la enseñanza de la cultura mediada por los adultos y, basado en las producciones de estos niños, el proceso de intervención educativa se reorienta, teniendo en cuenta el papel de los niños.<hr/>This study analyzes teaching practices focused on children's participation. The method used in the study combines Collaborative Action-Research with Participatory Methodology. Participants of this study are two teaching fellows, a teacher-supervisor and 25 children. The data were derived from participant observation, photographic records and drawings, collected from a pedagogical experience with the content "capoeira" in Physical Education classes in a municipal institution for childhood education in Vitória/ES. The analysis indicates that children, within their practices, resignify the teaching of culture mediated by adults and, based on children's productions, the educational intervention process is reoriented, considering the participation of children. <![CDATA[<b>Implementação do direito de participação das crianças em contexto de jardim de infância</b>: <b>As perceções dos educadores</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872016000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Com este estudo pretendeu-se investigar a relação entre a qualidade observada em contexto de jardim de infância e a promoção da participação, bem como avaliar as características psicométricas de uma medida de avaliação das perceções dos educadores de infância acerca da implementação do direito de participação das crianças em contexto de jardim de infância. Participaram 168 educadores de infância, sendo que, destes, 40 foram observados, em contexto de sala, com o Classroom Observation Scoring System (Pianta, La Paro, & Hamre, 2008). Identificámos dois componentes das perceções dos educadores acerca da participação das crianças: Expressão e Responsabilidade das Crianças e Tomada de Decisão pelo Adulto. A Tomada de Decisão pelo Adulto estava negativamente associada à qualidade das salas e às habilitações académicas dos educadores. Paralelamente, educadores do setor público obtiveram resultados mais elevados no componente Expressão e Responsabilidade das Crianças do que educadores do setor privado com fins lucrativos. Os dados obtidos fornecem evidências que suportam, moderadamente, a fidelidade e a validade da medida.<hr/>The aim of this study was to analyse the relationship between observed quality in early childhood education and the promotion of participation, as well as to evaluate the psychometric properties of a measure designed to assess early childhood education teachers' perceptions about the degree of implementation of children's participation in early childhood education. 168 preschool teachers participated in this study, 40 of which were simultaneously observed, in their classrooms, with the Classroom Observation Scoring System - CLASS (Pianta, La Paro, & Hamre, 2008). We identified two components of teachers' perceptions of children's participation: Children's Expression and Responsibility and Decision Making by the Adult. Decision Making by the Adult was negatively associated with the domains of classroom quality measured through CLASS and with teacher's educational level. Teachers from public centers scored higher in Children's Expression and Responsibility than teachers from private for-profit centers. Findings provide moderate evidence on the reliability and validity of the Assessment Questionnaire of Early Childhood Education Teachers' Perceptions about Children's Participation Right.<hr/>Cette étude vise à étudier la relation entre la qualité observée en contexte de jardin d'enfance et la promotion de la participation, et aussi évaluer les caractéristiques psychométriques d'une mesure des perceptions des éducateurs concernant l'implémentation du droit de participation des enfants en ce contexte. Des 168 éducateurs participants, 40 ont été observés en contexte de salle à l'aide du Classroom Observation Scoring System (Pianta, La Paro, & Hamre, 2008). Deux composantes sous-tendant les perceptions des éducateurs ont été identifiées: l'Expression et la Responsabilité des Enfants et la Prise de Décision par l'Adulte. La Prise de Décision par l'Adulte est négativement corrélée avec la qualité des salles et la formation scolaire des éducateurs. Les éducateurs du service public ont des scores plus élevés sur l'échelle d'Expression et de Responsabilité des Enfants que les éducateurs du service privé. Les résultats montrent que le Questionnaire d‘Évaluation des Perceptions des Éducateurs du Droit de Participation des Enfants a des indices modérés de fiabilité et de validité. <![CDATA[<b>Escrever para aprender no ensino básico</b>: <b>Das conceções dos professores... às práticas dos alunos</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872016000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo assenta na problemática da escrita como objeto de construção de conhecimentos e acentua a importância de os professores fazerem uma mediação da aprendizagem desta vertente da escrita. O objetivo deste texto é apresentar alguns resultados de um estudo no qual se analisam, num primeiro momento, as conceções e práticas de professores dos três ciclos do ensino básico e, posteriormente, as atividades de seleção de informação e escrita de uma exposição dos alunos de uma turma do 4º ano de escolaridade. Os resultados evidenciam ausência de critérios específicos de avaliação e utilização de instruções de escrita pouco orientadoras da produção de um determinado (género de) texto por parte dos alunos. Por sua vez, estes revelaram dificuldades quer na seleção de informação, quer na produção do género pedido, já que o texto final apresenta uma colagem de partes de textos lidos, sem qualquer configuração textual regida pelo género.<hr/>This article focuses on the issue of writing as a knowledge construction object and highlights the importance of teacher mediation on the learning of this type of writing. The goal of this text is to present some results from a study that initially analysed the conceptions and practices of teachers from each of the three cycles of Portuguese compulsory education (K-1 to K-9), and, afterwards, the activities of information selection and of writing an expository text by students from a fourth grade class (K-4). Results show a lack of specific criteria in evaluating writing and the use of writing instructions that are insufficient in guiding the students to write a specific text (genre). On the students' part, they revealed difficulties in both information selection and in the production of the requested genre, since their final text presents a collage of texts, without the textual configuration required by the genre.<hr/>Este artículo se basa en el asunto de la escritura como instrumento en la construcción del conocimiento y resalta la importancia de los profesores en su papel de mediadores del aprendizaje. El propósito de este trabajo es presentar algunos resultados de un estudio en el cuál se analiza, en un primer momento, las concepciones y prácticas de los profesores de los tres ciclos de la educación básica y, posteriormente, las actividades de selección de la información y de escritura de una exposición por parte de alumnos de una clase de cuarto grado. Los resultados muestran una ausencia de criterios específicos de evaluación y el uso de algunas instrucciones escritas poco claras que guíen a los alumnos en la producción de un determinado (género de) texto. Estos, a su vez, mostraron dificultades tanto en la selección de la información, como en la producción del tipo de texto pedido, una vez que el texto final presenta partes de textos copiados de textos leídos sin ninguna configuración textual requerida por el género. <![CDATA[<b>Perceções sobre criatividade</b>: <b>Estudo com estudantes do Ensino Superior</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872016000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt No mundo atual, a universidade tem um papel crucial na formação de cidadãos capazes de inovar. A criatividade surge, assim, como um conceito a valorizar no ensino superior, mas tal valorização implica alterações no quotidiano educativo. Uma fonte de informação relevante para a rentabilizações das competências criativas nos alunos universitários é auscultar o que estes pensam sobre elas. Neste sentido, a partir do questionário “Universidade e Competências Criativas”, foram analisadas perceções de 582 estudantes de uma universidade portuguesa acerca da conceituação e da valorização de criatividade no contexto académico. As percepções foram analisadas em função da área curricular de formação e do género, encontrando-se diferenças estatisticamente significativas para ambas as variáveis. Os resultados permitem reflexões no sentido de aprofundamentos futuros deste estudo, assim como apontam direções para cuidados e reforços a ter nas práticas educativas neste nível de ensino.<hr/>In today's world, the University has a crucial role in the education of citizens in order to innovate. Creativity is thus a concept to value in higher education, but that valuation implies changes in the educational practices. A relevant source of information in order to promote creative skills in college students is to gather what they think about those skills. Through the questionnaire “University and Creative Skills” the perceptions of 582 Portuguese university students about the conceptualization and valorization of creativity in the academic contexts were analyzed. The perceptions were analyzed according to the students´ curriculum area and gender. Data suggest significant statistical differences in function of both variables. The results allow reflections towards further developments of this study but also point directions to reinforce deliberate educational practices in this level of education.<hr/>En el mundo actual la universidad tiene un papel crucial en la formación de ciudadanos capaces de innovar. La creatividad es, pues, un concepto a valorar en la educación superior, pero esta valoración implica cambios en la vida cotidiana educativa. Una fuente de información relevante para la promoción de las habilidades creativas en los estudiantes universitarios es auscultar lo que piensan acerca de estas habilidades. En este sentido, a partir del cuestionario “Universidad y Competencias Creativas”, se analizaron las percepciones de 582 estudiantes de una universidad portuguesa acerca de la conceptualización y de la valoración de la creatividad en el contexto académico. Las percepciones se analizaron de acuerdo con el área curricular de formación y el género, encontrando diferencias estadísticamente significativas en función de ambas las variables. Los resultados permiten reflexiones hacia una mayor profundización de este estudio, pero también señalan orientaciones para cuidados y refuerzos sobre las prácticas educativas en este nivel de enseñanza. <![CDATA[<b>Desenvolvimento de um instrumento para a identificação de uma orientação construtivista no ensino de ciências</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872016000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Embora o construtivismo possa ser considerado o paradigma dominante na educação em ciência, há, no entanto, uma deficiência quanto à disponibilidade de instrumentos para caracterizar a sua presença, tanto em pequenos grupos de professores num curso de formação contínua, como em larga escala para apreciar a orientação metodológica do ensino numa região ou país. Pela identificação de um conjunto de acontecimentos presentes no ensino comuns a diferentes orientações metodológicas, foi desenvolvido um instrumento para a explicitação pelos professores dos acontecimentos que integram uma sequência de ensino. Este instrumento permite a um formador, no início de um curso de formação, inicial ou contínua, uma apreciação expedita da metodologia praticada por um professor, possibilitando organizar a formação a partir do debate e reflexão sobre as conceções metodológicas dos participantes numa perspetiva construtivista da formação.<hr/>Even if constructivism might be considered the main paradigm in science education, there is, however, a deficient availability in regard to instruments to characterize its presence, either in a small group of teachers in an in-service training course, or in a large sample of teachers giving a view of the methodological orientation of teaching in a region or country. By identifying a set of events that are present in teaching and are common to different methodological orientations, an instrument was developed to elicit teachers' sequence of events in the beginning of a teaching sequence. It allows a teacher trainer, at the beginning of an in-service or initial training course, a fast and prompt assessment of teachers' methodology in practice, making it possible to organize the training course starting from a debate and reflection over participant teacher's methodological conceptions in a constructivist perspective of teacher training.<hr/>Aunque el Constructivismo pueda ser considerado el paradigma dominante en la educación en ciencia, hay, todavía, una deficiencia cuanto a la disponibilidad de instrumentos para cuantificar su presencia, tanto en pequeños grupos de profesores en un curso de superación, como en una escala amplia para apreciar la orientación metodológica de la enseñanza en una región o país. La identificación de un conjunto de acontecimientos presentes en la enseñanza comunes a diferentes orientaciones metodológicas ha permitido el desarrollo de un instrumento para la explicitación de los acontecimientos presentes en una secuencia de enseñanza, permitiendo a un formador, en el inicio de un curso de formación, inicial o de superación. El permite una apreciación expedita de la metodología practicada por un profesor, haciendo posible organizar la formación desde el debate y reflexión sobre las concepciones metodológicas de los participantes en una perspectiva constructivista de la formación. <![CDATA[<b>A perceção dos assessores de formação contínua em TIC sobre a formação de professores</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872016000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La innovación en la práctica docente forma parte de la esencia de los modelos de formación del profesorado actuales. La revisión permanente de la práctica docente persigue mejorar los procesos de enseñanza/aprendizaje y avanzar hacia el éxito escolar formando a personas autónomas y capaces de ejercer una ciudadanía responsable. En este contexto, nos preguntamos qué opinión tienen los gestores de la formación sobre los cambios que se están produciendo en las diferentes modalidades formativas y en qué medida favorecen la consecución de los objetivos del sistema educativo. Este artículo resume el proceso seguido para conocer la postura de un grupo de asesores sobre una tendencia formativa. Para lograrlo de una forma abierta se empleó una aproximación cualitativa. La conclusión principal es que los asesores encuentran una gran utilidad a esta modalidad y que se debe profundizar en sus posibilidades.<hr/>Na prática docente, a inovação faz parte da essência dos atuais modelos de formação de professores. A atualização permanente da prática docente pretende melhorar os processos de ensino e aprendizagem e avançar no sentido do sucesso escolar, formando pessoas autónomas e capazes de exercer uma cidadania responsável. Neste contexto, pretendemos conhecer a opinião dos gestores da formação contínua de professores sobre as mudanças que se estão a produzir nas diferentes modalidades formativas e em que medida favorecem a consecução dos objetivos do sistema educativo. Este artigo resume o processo desenvolvido para conhecer a postura de um grupo de assessores sobre uma determinada tendência formativa. Para o conseguir, foi utilizada uma aproximação metodológica de natureza qualitativa. Como conclusão principal, destacamos que os assessores encontram uma grande utilidade nesta modalidade formativa e consideram que é importante prosseguir com a sua implementação.<hr/>Innovation in teaching is part of the essence of the current models of teacher training. The ongoing review of teaching practice aims to improve the teaching/learning process and to improve the success of the pupils, while fostering a responsible citizenship. In this context, we aim to know the opinion training advisors have about the changes that are occurring in the different training modalities and the extent to which they favor the achievement of the objectives of the educational system. This paper summarizes the process followed to know the impressions of a group of training advisors about a specific training trend. In order to achieve the aims in an open and unconditioned way, a qualitative approach has been used. Training advisors find this modality useful and they think it should be explored in the near future. <![CDATA[<b>Desenvolvimento profissional dos professores de Matemática</b>: <b>Uma experiência de formação em TIC</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872016000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A integração das TIC é uma prática que deverá ser tão natural ao professor como preparar aulas. No caso da Matemática, esta inclusão surge implícita nos programas oficiais, mas nem todos os docentes se sentem capazes. Neste texto apresenta-se uma experiência de formação sobre a utilização dos quadros interativos em contexto de sala de aula com 20 professores de Matemática, segundo o referencial TPACK da Matemática, que considera não só competências tecnológicas, como pedagógicas, de conteúdo, contextuais e todas as relações que se estabelecem. Pretendeu-se investigar se, e de que forma, a formação construída neste âmbito teria um impacto positivo na prática docente tendo-se, para o efeito, aplicado um questionário on-line aos professores, no fim da formação, após nove meses e passados três anos. Constatou-se uma mudança nas suas práticas letivas, mais próximas de um professor do século XXI, promovendo assim o desenvolvimento profissional dos professores de Matemática.<hr/>The process of integration of ICT should come as something natural when teachers prepare their lessons. In the case of Mathematics, this inclusion is implicit in the official national syllabuses but not all teachers feel prepared to do it. This text addresses an experience involving the use of interactive whiteboards by twenty teachers according with the TPACK guidelines. This means that not only technological skills were considered but also other factors such as pedagogical and curriculum skills, as well as the context within which these were used and the relations that were created. We aimed at investigating in what way this experience would have a positive impact in their daily practices. With that aim, teachers answered online questionnaires, at the end of the training sessions, then after nine months and, finally, three years later. The results show that these teachers have changed their daily routines and the way they delivered their lessons, making it possible for them to get closer to the modern idea of a teacher of the twenty first century.<hr/>La integración de las TIC es una práctica que debe ser tan natural al docente como la preparación de clases. En el caso de Matemática, esta inclusión surge implícita en los programas oficiales; sin embargo, ni todos los docentes se sienten capaces de las utilizar. Se presenta una experiencia de formación sobre la utilización de pizarras interactivas con 20 profesores de Matemática, según el referencial TPACK, que considera competencias tecnológicas, pedagógicas, de contenido, contextuales y todas las relaciones que se establecen. La intención era investigar si, y cómo, la formación construida en esta esfera tendría un impacto positivo en la práctica docente y se llevó a cabo un cuestionario, en el final de la formación, después de nueve meses y pasados tres años. Se constató un cambio efectivo en sus prácticas, más cerca de un maestro del siglo XXI, lo que ha promovido el suyo desarrollo profesional. <![CDATA[<b>A escola rural na produção acadêmica portuguesa</b>: <b>Apontamentos sobre a (in)visibilidade de um objeto de estudo</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872016000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo discute a invisibilidade da escola rural na universidade portuguesa. Embora exista produção científica centrada no rural e suas relações socioculturais, onde se foca, direta ou indiretamente, a escola, desde os anos de 1980, com Pinto (1985), passando por Stoer e Araújo (1992) e Canário (1995), até chegar ao final dos anos de 1990, com Sarmento, Sousa, e Ferreira (1998), a produção acadêmica disposta a problematizar a escola rural não ocorreu à altura da importância social, cultural e econômica daquele espaço. A pesquisa ocorre através de um estudo bibliográfico em dez revistas científicas direcionadas à educação, e do levantamento das teses e dissertações produzidas nas principais universidades portuguesas. Os dados sugerem uma crescente invisibilidade da escola rural na produção acadêmica e nas publicações especializadas em educação em Portugal, bem como a inexistência de força social atrelada aos interesses dos sujeitos do meio rural capaz de voltar a universidade à escola rural.<hr/>This paper discusses the invisibility of rural school in the Portuguese university. Although there is scientific production focused on rural and their sociocultural relations, which focuses, directly or indirectly, on the school, from the 1980s, with Pinto (1985), through Stoer and Araújo (1992) and Canário (1995), until the end of the 1990s, with Sarmento, Sousa, and Ferreira (1998), the academic output does not fully discuss the rural school. It has not been up to the social, cultural and economic importance of that space. The research occurs through a bibliographic study in ten scientific journals on education, and the survey of theses and dissertations produced in the main Portuguese universities. The data suggest a growing invisibility of the rural school in the academic literature and in specialized publications on education in Portugal, and the absence of a social force linked to the interests of the subjects of the countryside able to reinstate the interest of the university in the rural school.<hr/>Cet article traite de l'invisibilité de l'école rurale à l'université portugaise. Bien qu'il y ait production scientifique axée sur rurale et leurs relations socio-culturelles, qui se concentre, directement ou indirectement, sur l'école, des années 1980, avec Pinto (1985), à travers Stoer et Araújo (1992) et des Canário (1995), jusqu'à ce que atteindre la fin des années 1990, avec Sarmento, Sousa, et Ferreira (1998), la production universitaire sûr l'école rurale n'était prêt à discuter l'importance sociale, culturelle et économique de cet espace. La recherche se fait par une étude bibliographique dans dix revues scientifiques dirigées à l'éducation, et l'enquête de thèses et mémoires produits dans les principales universités portugaises. Les données suggèrent une invisibilité croissante de l'école rurale dans la littérature académique et dans des publications spécialisées sur l'éducation au Portugal, et l'absence de force sociale liée aux intérêts des sujets de la campagne capables de retourner l'université à l'école rurale. <![CDATA[<b>Nota introdutória ao núcleo temático - A educação na Europa do Sul</b>: <b>Constrangimentos e desafios em tempos incertos</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872016000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo discute a invisibilidade da escola rural na universidade portuguesa. Embora exista produção científica centrada no rural e suas relações socioculturais, onde se foca, direta ou indiretamente, a escola, desde os anos de 1980, com Pinto (1985), passando por Stoer e Araújo (1992) e Canário (1995), até chegar ao final dos anos de 1990, com Sarmento, Sousa, e Ferreira (1998), a produção acadêmica disposta a problematizar a escola rural não ocorreu à altura da importância social, cultural e econômica daquele espaço. A pesquisa ocorre através de um estudo bibliográfico em dez revistas científicas direcionadas à educação, e do levantamento das teses e dissertações produzidas nas principais universidades portuguesas. Os dados sugerem uma crescente invisibilidade da escola rural na produção acadêmica e nas publicações especializadas em educação em Portugal, bem como a inexistência de força social atrelada aos interesses dos sujeitos do meio rural capaz de voltar a universidade à escola rural.<hr/>This paper discusses the invisibility of rural school in the Portuguese university. Although there is scientific production focused on rural and their sociocultural relations, which focuses, directly or indirectly, on the school, from the 1980s, with Pinto (1985), through Stoer and Araújo (1992) and Canário (1995), until the end of the 1990s, with Sarmento, Sousa, and Ferreira (1998), the academic output does not fully discuss the rural school. It has not been up to the social, cultural and economic importance of that space. The research occurs through a bibliographic study in ten scientific journals on education, and the survey of theses and dissertations produced in the main Portuguese universities. The data suggest a growing invisibility of the rural school in the academic literature and in specialized publications on education in Portugal, and the absence of a social force linked to the interests of the subjects of the countryside able to reinstate the interest of the university in the rural school.<hr/>Cet article traite de l'invisibilité de l'école rurale à l'université portugaise. Bien qu'il y ait production scientifique axée sur rurale et leurs relations socio-culturelles, qui se concentre, directement ou indirectement, sur l'école, des années 1980, avec Pinto (1985), à travers Stoer et Araújo (1992) et des Canário (1995), jusqu'à ce que atteindre la fin des années 1990, avec Sarmento, Sousa, et Ferreira (1998), la production universitaire sûr l'école rurale n'était prêt à discuter l'importance sociale, culturelle et économique de cet espace. La recherche se fait par une étude bibliographique dans dix revues scientifiques dirigées à l'éducation, et l'enquête de thèses et mémoires produits dans les principales universités portugaises. Les données suggèrent une invisibilité croissante de l'école rurale dans la littérature académique et dans des publications spécialisées sur l'éducation au Portugal, et l'absence de force sociale liée aux intérêts des sujets de la campagne capables de retourner l'université à l'école rurale. <![CDATA[<b>A educação ainda é importante para a mobilidade social? Uma perspetiva das desigualdades educacionais da Europa do sul no contexto europeu</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872016000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Com a expansão generalizada das qualificações na Europa, algumas abordagens têm vindo a defender que a dimensão educativa se tem enfraquecido enquanto fator implicado na mobilidade social e como elemento estrutural nas desigualdades e oportunidades sociais. Este estudo perspetiva, quer nos seus posicionamentos teóricos quer na sua verificação empírica, as desigualdades educacionais e as suas implicações na mobilidade e nas desigualdades sociais entre países do Sul, e entre este conjunto e a Europa no seu todo. Esta análise é, ainda, contextualizada através do reconhecimento de dinâmicas educacionais dos últimos 60 anos. O seu desenvolvimento visa, também, aprofundar a importância das origens educativas nos destinos educativos e socioprofissionais e identificar padrões de fluidez educativa e de desigualdade educacional, contextualizando-os no quadro de transições educacionais diferenciadas em termos nacionais. O inquérito internacional European Social Survey (2012) é a referência empírica central.<hr/>With the widespread expansion of educational processes in Europe, some approaches that have been proposed argue that the educational dimension has been weakened as a factor involved in social mobility processes and as a structural element in social opportunities and inequalities. This paper discusses these proposals, contradicting them through alternative theoretical positions and a solid empirical base. The developed analysis envisages educational inequalities and their impacts on social mobility and inequality in targeted manner in Southern Europe and in the European context. This perspective was also sustained by a comparison between countries and recognized over time (last 60 years). Some questions were developed, empirically sustained, particularly concerning the importance of socio-educational backgrounds in the socio-education and socio-occupational destinations and the identification of patterns of social fluidity and educational inequalities, drawing matches with different educational transitions in national terms. We used as central database the European Social Survey (2012).<hr/>Con la expansión generalizada de la educación en Europa, algunos enfoques han sido el argumento de que la dimensión educativa se ha debilitado como factor implicado en la movilidad social y como elemento estructural de la desigualdad y las oportunidades sociales. Este artículo discute estos entendimientos, ya sea en sus posiciones teóricas, ya sea en su verificación empírica. Desarrolla el análisis de las desigualdades educativas y su impacto en la movilidad y las desigualdades sociales entre los países del Sur y entre este conjunto y la Europa. Eso se contextualiza aún más por reconocer las dinámicas educativas de los últimos 60 años. El desarrollo de este análisis también apunta a la profundización de la importancia de los antecedentes educativos en los destinos educativos y socio-profesionales e a identificar patrones de fluidez educativa y la desigualdad educativa, contextualizándolos en las transiciones educativas diferenciadas en términos nacionales. La base de la European Social Survey (2012) es la referencia empírica central. <![CDATA[<b>A crise de oportunidades para os jovens com baixo nível de escolaridade em Espanha (2005-2014)</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872016000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La estructura educativa de la población joven en España es única en comparación con otros países de nuestro entorno. Ésta se caracteriza por la polarización del nivel de formación de sus jóvenes. España es el único país de la OCDE con altas tasas, tanto de jóvenes con educación superior, como de jóvenes con un nivel educativo bajo. Nos interrogamos sobre las condiciones educativas y laborales de este colectivo de jóvenes sin estudios obligatorios completados, muy castigados por el contexto de crisis económica. Precariedad, temporalidad, contratos de formación o prácticas, contratos a tiempo parcial se están cronificando en el mercado laboral español, y se están convirtiendo en una norma informal de acceso al empleo y de precarización prolongada del mismo; en parte, a consecuencia de los cambios en las políticas educativas que limitan sus oportunidades de promoción o mejora. Se pretende conocer, a través de los datos de la Encuesta de Población Activa, la situación sociolaboral de los jóvenes con escasos estudios, en un período sumamente convulso: entre el final del boom económico y la crisis económica en España. Y tratamos de interrogarnos hasta qué punto ambas coyunturas socioeconómicas han roto con la igualdad de oportunidades, propiciando la construcción de una sociedad dualizada, desde un punto de vista educativo y laboral.<hr/>A estrutura educacional da população jovem em Espanha é única em comparação com outros países vizinhos. Caracteriza-se pela polarização do nível de educação dos seus jovens. A Espanha é o único país da OCDE com altas taxas tanto de jovens com educação superior, como de jovens com baixo nível de escolaridade. Questionamo-nos sobre as condições de educação e de trabalho deste grupo de jovens sem escolaridade obrigatória completa que foram duramente atingidos pela crise económica. Precariedade, temporalidade, contratos de formação, contratos a tempo parcial são uma constante no mercado de trabalho espanhol para estes jovens, e estão a tornar-se uma norma informal do acesso ao emprego e a prolongar a precariedade do mesmo; em parte, como resultado de mudanças nas políticas de educação que limitam as suas oportunidades para avanço ou melhoria. A intenção é conhecer, através dos dados do Inquérito ao Emprego, a situação social e laboral dos jovens com poucos estudos em um período muito turbulento: entre o fim do boom económico e a crise económica em Espanha. E interrogamo-nos em que medida as conjunturas socioeconómicas têm acabado com a igualdade de oportunidades, promovendo a construção de uma sociedade dualizada do ponto de vista educacional e do trabalho.<hr/>The educational structure of the young population in Spain is unique compared to other neighbouring countries. It is characterized by the polarization of the levels of education of its young people. Spain is the only country in the OECD with the highest rates of young people with both higher education and low education level. We are considering the educational and working conditions of this part of our society who haven't finished compulsory education and are really punished by the context of the economic crisis. Precariousness, temporality, training contracts or internship and part-time contracts are a constant in the Spanish labour market. They are becoming an informal norm of access to jobs and also a way of prolonged instability about employment. All this is partly due to changes in the educational policies that limit young people's opportunities for promotion or improvement. This article intends to gain insight into the social and occupational situation of young people with low educational attainment in Spain. In order to do so, the Spanish Labour Force Survey will be used, analyzing the period of time ranging from the end of the economic boom from the beginning of the century to the current economic crisis. The research question focuses on the effect of both economic scenarios in the equality of opportunities and to what extent a dual society has emerged both in the educational and occupational realms. <![CDATA[<b>Trajetórias escolares e sentidos atribuídos à escola entre a tradição e a modernidade</b>: <b>Perfis de jovens açorianos</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872016000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt No quadro da crise de oportunidades juvenis e dos processos de individualização das sociedades contemporâneas, a experiência escolar dos jovens tem vindo a alterar-se. Mais prolongada, mas também marcadamente instrumental, baseada no reconhecimento da utilidade dos diplomas, e simultaneamente expressiva, na medida em que se associa à busca da realização pessoal. Tais tendências não impedem que esta experiência continue a ser fortemente estruturada por desigualdades. Analisamos o caso da Região Autónoma dos Açores, um território marcado por indicadores educacionais particularmente desfavoráveis. A partir da análise de uma amostra representativa dos jovens açorianos, entre os 15 e os 34 anos, identificam-se diversos perfis relativamente à sua trajetória escolar e sentido atribuído à escola. A par de um reconhecimento generalizado do valor da escola, que atravessa os vários perfis, salienta-se a diversidade de experiências (mais instrumental ou mais expressiva) e a fragilidade dos percursos escolares de muitos jovens açorianos, caraterizados pela exclusão, penosidade e insucesso.<hr/>In the context of the crisis of youth opportunities and individualization processes of contemporary societies, the school experience of young people is changing. Longer, but also markedly instrumental, based on the recognition of the utility of certificates, and also expressive, to the extent that it is associated to the quest of personal fulfillment. Trends that do not prevent that this experience continues to be strongly structured by inequalities. We analyze the case of the Azores, marked by particularly unfavourable educational indicators. Based on the analysis of a representative sample of Azorean youngsters, with 15-34 years, different profiles are identified, in relation to their school pathways and meaning ascribed to school. Along with a general recognition of the value ascribed to school, which crosses the various profiles, we highlight the diversity of experiences (more instrumental or more expressive) and the fragility of education pathways of many youngsters, characterized by exclusion, painfulness and failure.<hr/>Dans le cadre de la crise des opportunités de la jeunesse et des processus d'individualisation des sociétés contemporaines, l'expérience scolaire des jeunes a changé. Plus prolongée, mais aussi nettement instrumentale, fondée sur la reconnaissance de l'utilité des diplômes, et simultanément expressive, car elle est associée à la recherche de l'épanouissement personnel. Telles tendances n'empêchent pas que cette expérience continue à être fortement structurée par des inégalités. Nous analysons le cas d'Açores, marqué par des indicateurs d'éducation particulièrement défavorables. Basée sur l'analyse d'un échantillon représentatif de jeunes açoriens, avec 15-34 ans, on décrit différents profils relatifs à leur trajectoire scolaire et sens attribué à l'école. À côté de la reconnaissance générale de la valeur de l'école, traversant les différents profils, il est mis en évidence la diversité des expériences (plus instrumental ou plus expressive) et la fragilité des carrières scolaires de nombreux jeunes, caractérisées par l'exclusion, la pénibilité et l'échec. <![CDATA[<b>Profissionalização dos professores</b>: <b>(Re)posicionamento nas classificações das profissões</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872016000200016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A educação e formação das populações ocupam nas sociedades contemporâneas uma posição de destaque. A decisão política não dispensa, na atualidade, a medição dos resultados educacionais (Schleicher, 2012). Há, consequentemente, um aumento da exigência relativamente ao desempenho profissional dos professores (Lanthaume, 2006; Schleicher, 2012). O texto que se apresenta inscreve-se numa pesquisa mais alargada sobre professores no sistema educativo português. No processo analítico desenvolvido procurou-se contribuir para o aprofundamento do conhecimento sobre o processo de profissionalização dos professores em Portugal. A análise do grupo profissional dos professores, no quadro do seu processo de profissionalização, ocupou-se centralmente do questionamento em torno da diferenciação e homogeneização interna do grupo profissional, centrando-se analiticamente no (re)posicionamento dos professores nas classificações das profissões. Metodologicamente identificaram-se como fontes fundamentais as classificações das profissões nacionais e internacionais.<hr/>The education and training of the population is nowadays an important task. Political decision is not made without measuring educational outcomes (Schleicher, 2012). Therefore, there is an increasing demand in what teacher performance is concerned (Lanthaume, 2006; Schleicher, 2012). The text is part of a wider study on teachers in the Portuguese educational system. In the analysis made, the available knowledge on the process of teacher professionalization in Portugal was enhanced. The analysis of teachers' professional group has been developed in connection with its professionalization process, in particular the questions around the differentiation processes and internal homogenization, focusing the analysis on the (re)placement of teachers in the classification of professions. Methodologically, the basic sources for the descriptors of groups of classifications of professions are the ones expressed in international and national classifications.<hr/>L'éducation et la formation de la population occupe dans les sociétés contemporaines une place prépondérante. Actuellement, la décision politique ne dispense pas la mesure des résultats éducatifs (Schleicher, 2012). Il ya donc un besoin accru à l'égard de la performance professionnelle des enseignants (Lanthaume, 2006; Schleicher, 2012). Ce texte met l'accent sur une partie d'une recherche plus vaste menée autour des enseignants dans le système éducatif portugais. L'analyse développée cherché à contribuer à l'approfondissement des connaissances sur le processus de professionnalisation des enseignants au Portugal. On analyse du groupe professionnel des enseignants, dans le cadre de son processus de professionnalisation, en particulier les interrogatoires et des interpellations autour des processus de différenciation et d'homogénéisation des préoccupations internes abordées dans ce texte, en prenant soin analytiquement le (re)positionnement les enseignants dans la classification des professions. Méthodologiquement ont été identifiés comme sources principales de métiers classements nationaux et internationaux. <![CDATA[<b>Freire e educação</b>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872016000200017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A educação e formação das populações ocupam nas sociedades contemporâneas uma posição de destaque. A decisão política não dispensa, na atualidade, a medição dos resultados educacionais (Schleicher, 2012). Há, consequentemente, um aumento da exigência relativamente ao desempenho profissional dos professores (Lanthaume, 2006; Schleicher, 2012). O texto que se apresenta inscreve-se numa pesquisa mais alargada sobre professores no sistema educativo português. No processo analítico desenvolvido procurou-se contribuir para o aprofundamento do conhecimento sobre o processo de profissionalização dos professores em Portugal. A análise do grupo profissional dos professores, no quadro do seu processo de profissionalização, ocupou-se centralmente do questionamento em torno da diferenciação e homogeneização interna do grupo profissional, centrando-se analiticamente no (re)posicionamento dos professores nas classificações das profissões. Metodologicamente identificaram-se como fontes fundamentais as classificações das profissões nacionais e internacionais.<hr/>The education and training of the population is nowadays an important task. Political decision is not made without measuring educational outcomes (Schleicher, 2012). Therefore, there is an increasing demand in what teacher performance is concerned (Lanthaume, 2006; Schleicher, 2012). The text is part of a wider study on teachers in the Portuguese educational system. In the analysis made, the available knowledge on the process of teacher professionalization in Portugal was enhanced. The analysis of teachers' professional group has been developed in connection with its professionalization process, in particular the questions around the differentiation processes and internal homogenization, focusing the analysis on the (re)placement of teachers in the classification of professions. Methodologically, the basic sources for the descriptors of groups of classifications of professions are the ones expressed in international and national classifications.<hr/>L'éducation et la formation de la population occupe dans les sociétés contemporaines une place prépondérante. Actuellement, la décision politique ne dispense pas la mesure des résultats éducatifs (Schleicher, 2012). Il ya donc un besoin accru à l'égard de la performance professionnelle des enseignants (Lanthaume, 2006; Schleicher, 2012). Ce texte met l'accent sur une partie d'une recherche plus vaste menée autour des enseignants dans le système éducatif portugais. L'analyse développée cherché à contribuer à l'approfondissement des connaissances sur le processus de professionnalisation des enseignants au Portugal. On analyse du groupe professionnel des enseignants, dans le cadre de son processus de professionnalisation, en particulier les interrogatoires et des interpellations autour des processus de différenciation et d'homogénéisation des préoccupations internes abordées dans ce texte, en prenant soin analytiquement le (re)positionnement les enseignants dans la classification des professions. Méthodologiquement ont été identifiés comme sources principales de métiers classements nationaux et internationaux.