Scielo RSS <![CDATA[Revista Portuguesa de Educação]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0871-918720070001&lang=pt vol. 20 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872007000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<B>O lugar das diversidades e das cidadanias na Sociologia da Educação</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872007000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los dilemas de la ciudadanía en una sociedad democrática, diversa y multicultural pueden esbozarse de la siguiente forma: las teorías de la ciudadanía fueron propugnadas en la tradición de la teoría política occidental por hombres blancos y heterosexuales, que identificaron una ciudadanía homogénea a través de un proceso de exclusión sistemática y no de inclusión en la organización política. Las misiones polifacéticas a las que debe enfrentarse el multiculturalismo y la experiencia política concreta de los años ochenta y noventa han implicado que hasta ahora sus diferentes partidarios han sido incapaces de abordar íntegramente la necesidad de una teoría de la ciudadanía multicultural para avanzar en los objetivos democráticos en el contexto de las teorías de la democracia. Facilitar el aprendizaje y la educación de niños, jóvenes y adultos es lo que la educación pública debe realizar. Este es otro motivo práctico por el que deberíamos revisar periódicamente las relaciones teóricas entre estado, educación, ciudadanía, democracia y multiculturalismo.<hr/>Os dilemas da cidadania numa sociedade democrática, diversa e multicultural podem esboçar-se da seguinte forma: as teorias da cidadania foram elaboradas na tradição da teoria politica ocidental por homens brancos e heterossexuais, que identificaram uma cidadania homogénea através de um processo de exclusão sistemática e não de inclusão na organização política. As missões polifacetadas com que deve enfrentar-se o multiculturalismo e a experiência política concreta dos anos oitenta e noventa implicaram que até agora os seus diferentes partidários foram incapazes de abordar a necessidade de uma teoria da cidadania multicultural para fazer avançar os objectivos democráticos no contexto das teorias da democracia. Facilitar a aprendizagem e a educação das crianças, jovens e adultos é o que a educação pública deve realizar. Este é outro motivo prático pelo qual deveríamos rever periodicamente as relações teóricas entre estado, educação, cidadania, democracia e multiculturalismo.<hr/>Citizenship presents some dilemmas in a democratic, diverse and multicultural society that we can think about: citizenship theories have been advanced in the tradition of occidental political theory by white heterosexual men that identified a homogenised citizenship through a systematic process of exclusion, in this way bypassing inclusion process in political organization. The multifaceted missions that multiculturalism must confront and the concrete political experience of eighties and nineties have implied that their different partisans have been unable to approach the need for a theory of multicultural citizenship to make advance the democratic goals in the context of theories of democracy. Public education must facilitate education and learning for children, young people and adults. That constitutes another practical motive for us to periodically review theoretical relationships between state, education, citizenship, democracy and multiculturalism. <![CDATA[<B>Governar a educação, diversidade nacional e as cidadanias globalizadas na Grã-Bretanha</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872007000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este é um contributo introdutório à questão da diversidade social que pretende demonstrar o uso das classificações de grupos enquanto instrumento de políticas sociais e a importância das classificações enquanto componente dos processos de governo e de gestão da diversidade social na Grã-Bretanha. A segunda parte do artigo salienta os problemas inerentes às classificações, ao seu uso e às suas consequências e discute as características principais do e as contradições inerentes ao debate relativo à problemática da gestão da diversidade social.<hr/>This is an introductory contribution to the issue of social diversity aimed at demonstrating the use of classifications as an instrument of social policy and the importance of classifications as a component of processes of governance and management of social diversity in the Great-Britain. The second part of the article highlights the problems of using classifications and their consequences and discusses the main characteristics of and the contradictions present in the debate relating to the problematic of managing social diversity.<hr/>Cette contribution est une introduction à la question de la diversité sociale pour démontrer l'utilisation des classifications comme instruments de politique sociale et l'importance des classifications comme composant des processus du gouvernement et de la gestion de la diversité sociale à la Gran Bretagne. La deuxième partie de l'article accentue les problèmes d'employer des classifications et leurs conséquences et discute les caractéristiques principales de et les contradictions au coeur de la discussion concernant le problématique de gestion de la diversité sociale. <![CDATA[<B>Estado-nação, educação e cidadanias em transição</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872007000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Começando por chamar a atenção para a pluralidade de processos históricos e sentidos que subjazem às ideias de nação e de Estado, os autores convocam algumas perspectivas que ajudam a esclarecer as suas diferenças conceptuais e a perceber a construção das suas eventuais convergências, frequentemente designadas pela expressão Estado-nação. Com o contributo da escola pública e dos processos de violência simbólica (e até, em muitos casos, do uso da violência física), a construção da cidadania ocorre inicialmente em função daquele binómio político e identitário, mas vai sendo alterada à medida em que se desenvolvem outros processos históricos, económicos e sociais, e de democratização política e cultural. Perante as mutações contemporâneas em curso e as suas implicações em termos educacionais, os autores propõem a designação de cidadanias em transição para mostrar a actual instabilidade do conceito de cidadania, agora marcado pela redefinição do papel do Estado e pela eventual desarticulação do binómio Estado-nação, bem como pelos processos de globalização e transnacionalização.<hr/>Starting by calling attention to the plurality of historical processes and meanings that underlie the idea of nation and State, the authors deal with some approaches that help to clarify conceptual differences and to understand the construction of possible convergences often referred by the expression of nation-State. With the contribution of the State funded school (public school) and the processes of symbolic violence (and even, in many situations, of the use of physical violence), the construction of citizenship initially occurs depending on that political and identitarian binominal; however it has been changing as far as other historical, economic and social processes and political and cultural democratization are under development. Facing contemporary shifts in progress and considering its implications in educational terms, the authors propose the expression citizenships in transition to stress the present instability of the concept of citizenship, now framed by the redefinition of the role of the State and the possible disarticulation of the binominal nation-State, as well as by the processes of globalization and trans-nationalization.<hr/>Comenzando por llamar la atención sobre la pluralidad de procesos históricos y de significados que subyacen a la idea de nación y de Estado, los autores señalan algunas perspectivas que ayudan a esclarecer sus diferencias conceptuales y a percibir la construcción de sus eventuales convergencias, normalmente designadas por la expresión Estado-nación. Con la aparición y desarrollo de la escuela pública y de los procesos de violencia simbólica (e incluso, en muchos casos, el uso de la violencia física) la construcción de la ciudadanía se desenvuelve inicialmente en función de aquel binomio político e identitario, pero va siendo alterada en la medida en que van desarrollándose otros procesos históricos, económicos y sociales, y de democratización política y cultural. Ante los cambios actuales y sus implicaciones en términos educacionales, los autores proponen la noción de ciudadanías en transición para mostrar la actual inestabilidad del concepto de ciudadanía, sujeto, en este momento, a la redefinición del papel del Estado y a la eventual desarticulación del binomio Estado-nación, así como a los procesos de globalización y transnacionalización. <![CDATA[<B>Da migração dos pais à escolarização dos filhos</B>: <B>O caso dos portugueses em França</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872007000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Interrogar-se sobre as singularidades dos projectos migratórios dos portugueses que migraram para França entre 1955-1975, e as inflexões introduzidas no decorrer do tempo, permite compreender melhor a importância das 'idades' da emigração e da escolarização dos pais, quando se trata de investir nos percursos escolares dos filhos e compreender os factores de (in)sucesso que aí podem estar associados. Porém, os perfis escolares dos jovens portugueses em França variam, também, em virtude das 'idades' da emigração, do facto de terem ou não nascido em França, de serem filhos de casais mistos e do investimento de pais e filhos numa ética do esforço, visando alcançar o tão almejado sucesso escolar. Neste trabalho, os autores interrogam-se sobre as razões que subjazem a estas atitudes e comportamentos e analisam estas particularidades à luz da sociologia das migrações internacionais, da educação, das estratégias familiares educativas e das proposições de argumentação da sociologia dinâmica.<hr/>To wonder about the oddness of the migratory projects of Portuguese people that migrated to France between 1955-1975 and the respective inflections, with the elapsing of time, permits to understand the large importance of the ‘ages’ of emigration and schooling of the parents, when it is about investing in school courses of the children and understand the factors of (un)success that are associated to them. However, the construction of school profiles of the young Portuguese in France changes according to the ‘ages’ of emigration, the fact of being or not born in France, or being born of mixed couples and the investment of parents and children in an ethics of effort, trying to get the so much coveted school success. In this work, the authors discuss the reasons that are on the basis of these attitudes and behaviors and analyze these particularities from the point of view of the sociology of international migrations, of education, of educational mobilization strategies and propositions of the dynamic sociology arguing.<hr/>S’interroger sur les singularités des projets migratoires des Portugais qui ont migré pour la France entre 1955-1975 et des inflexions respectives, avec le découlement du temps, permet de comprendre la grande importance des ‘âges’ de l’émigration et de la scolarisation des parents, quand il s’agit d’investir dans les parcours scolaires des enfants et comprendre les facteurs d’(in)succès qui leur sont associés. Toutefois, la construction des profils scolaires des jeunes portugais en France, change en fonction des ‘âges’ de l’émigration, du fait d’être ou non nés en France, de naître de couples mixtes et de l’investissement des parents et des enfants dans une éthique de l’effort, cherchant à obtenir le succès scolaire tant convoitée. Dans ce travail, les auteurs s’interrogent sur les raisons qui sont à la base de ces attitudes et des comportements et analysent ces particularités à la lumière de la sociologie des migrations internationales, de l’éducation, des stratégies de mobilisation éducative et des propositions de l’argumentation de la sociologie dynamique. <![CDATA[<B>Públicos e (des)vantagens em educação</B>: <B>escolas e famílias em interacção</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872007000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste texto pretendemos apresentar alguns resultados provisórios de uma investigação em curso centrada nos processos de regulação da educação. O estudo desenvolve-se num concelho do norte de Portugal (convencionalmente designado Vila Formosa), abarcando as escolas com oferta de ensino secundário, e pretende esclarecer, um conjunto de questões envolvidas com a diversidade dos públicos escolares, orientações e práticas das escolas e estratégias das famílias. Os elementos que nos propomos apresentar decorrem da análise de uma parcela do material empírico recolhido na primeira fase do estudo e centram-se, no essencial, na articulação entre duas vertentes: i) lógicas e processos mobilizados pelas escolas nos momentos em que efectivam determinadas escolhas organizacionais (nomeadamente, quando procedem à constituição das turmas e à gestão de determinados recursos); ii) determinadas estratégias de investimento escolar das famílias (materializadas, por exemplo, em 'escolhas' diversas e no recurso a 'explicações'). Os dados preliminares da investigação em curso, sugerem, ainda que de uma forma não linear nem consolidada, estamos perante um acesso desigual a um bem fundamental - a educação -, sobretudo nas suas fileiras mais prestigiadas, desigualdade essa que parece penalizar sobretudo os grupos sociais que já sofrem de outros défices.<hr/>In this text we intend to present some preliminary results of an inquiry in progress centred in the processes of regulation of education. The study is developed in one municipality of the north of Portugal (conventionally assigned Vila Formosa), including the schools that supply secondary education, and it intends to clarify a set of questions envolved whit the diversity of school publics, families strategies and orientations and practices of schools. The elements that we intend to present result from the analysis of a parcel of the collected empirical material in the first phase of the study and they are focused, in the essential, over the articulation between two sources: i) logics and processes mobilized by the schools at the moment where they accomplish organizational choices (namely, when they proceed to the constitution of pupil groupings and the management of some resources); ii) some family strategies of school investment (materialized, for example, in "different choices" and the use of "private individualized lessons"). The preliminary data of the research, suggest that we are in presence of an unequal access to a basic good - education -, over all in its most privileged courses, inequality that seems to penalize those social groups that already suffer from other disadvantages.<hr/>Dans ce texte nous prétendons présenter quelques résultats provisoires d'une recherche en cours centré sur les processus de régulation de l'éducation. L'étude se développe dans une commune du nord du Portugal (conventionnellement nommé Vila Formosa), en embrassant les écoles avec offre d'enseignement secondaire, et prétend éclaircir quelques questions sur la diversité des publics scolaires, les stratégies des familles et les orientations et pratiques des écoles. Les éléments que nous proposons présenter s'écoulent de l'analyse d'une parcelle du matériel empirique rassemblé dans la première phase de l'étude et se centrent, pour l'essentiel, dans l’articulation entre deux verseaux: i) logiques et processus mobilisés par les écoles au moment où elles accomplissent de certains choix organisationnels (notamment, quand elles procèdent à la constitution des groupes et à la gestion de quelques ressources); ii) certaines stratégies d'investissement scolaire des familles (matérialisées, par exemple, dans des "choix" divers et quand elles font ressource à des "classes privées individuelles"). Les données préliminaires de la recherche en cours, suggèrent, d'une forme pas linéaire ni consolidée, que nous sommes devant un accès différent à un bien fondamental - l'éducation -, surtout dans leurs filières plus valorisées, une inégalité qui semble pénaliser surtout les groupes sociaux qui déjà souffrent d'autres désavantages. <![CDATA[<B>Currículos da escola brasileira</B>: <B>elementos para uma análise discursiva</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872007000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo se organiza em torno de alguns elementos teórico-metodológicos orientadores de uma análise de textos educacionais, numa perspectiva discursiva. Tomando como objeto os currículos de Língua Portuguesa e os Parâmetros Curriculares Nacionais, produzidos no Brasil, nas duas últimas décadas do século XX, contextualiza-se a discursividade no campo dos estudos curriculares. Em seguida, propõe-se uma análise dos currículos a partir das representações autor-leitor inscritas nas suas estratégias enunciativas. Além de uma inovação no conteúdo pedagógico, esses textos inauguram também uma nova retórica do gênero curricular, evidenciando as marcas da sua relação com o discurso cientifico: lingüística e ciências da educação.<hr/>This text is organised according to some theoretical-methodological basic principles in order to give support to the analyses of educational texts from a discursive perspective. It takes as its object the Portuguese Language Curriculum and the National Curricular Parameters published in Brazil in the last two decades of the 20th century. By placing discourse in the field of curriculum studies, the curriculum is analysed through the author/reader’s representations inscribed in its discourse strategies. Besides the pedagogical innovations that these documents propose they also introduce a new rhetoric in the curricular genre, emphasising its own features in connection to the scientific discourses: linguistics and educational sciences.<hr/>Cet article présente quelques éléments théoriques et méthodologiques susceptibles d’apporter une contribution à une approche discursive des textes éducationnels. Il comprend deux objets d’analyse, à savoir, les programmes de la discipline Langue Portugaise, et les Paramètres Curriculaires Nationaux, des documents concernant aux deux dernières décennies du XXème siècle. L’ enjeu étant la discursivité dans le champ des études sur le curriculum, nous proposons une analyse de ces programmes à partir des représentations auteur-lecteur inscrites dans les stratégies énonciatives. Outre les innovations pédagogiques proposées, ces documents inaugurent aussi une nouvelle rhétorique de ce genre discursif que sont les programmes scolaires, ce qui met en relief les marques du rapport établit entre ceux-ci et le discours scientifique: linguistique et sciences de l’éducation. <![CDATA[<B>A formação inicial de professores do 1º CEB nas últimas três décadas do séc. XX</B>: <B>transformações curriculares, conceptualização educativa e profissionalização docente</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872007000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt As últimas três décadas do século XX caracterizam-se, em Portugal, por mudanças profundas no campo da educação com implicações na formação inicial de professores do 1º CEB (Ciclo do Ensino Básico) e na identidade profissional destes docentes. O trabalho que se apresenta insere-se nos processos de pesquisa desenvolvidos no âmbito de um projecto de investigação em curso que aborda a problemática da formação inicial e da identidade profissional dos professores do 1º CEB e focaliza uma das duas vias de investigação que o constituem, o que se consubstancia na recolha e análise de documentos sobre formação inicial de professores, produzidos nas três décadas em estudo. A análise global dos resultados permite-nos considerar que o currículo de formação inicial dos professores do 1º CEB sofreu, no período visado, transformações significativas, designadamente quanto aos significados que se inferem sobre a 'cultura e sociedade', a 'política educativa', a 'formação-profissionalização' destes docentes e sobre o 'perfil do professor a formar'. Essas transformações revelam o carácter dialógico das propostas curriculares (e do seu desenvolvimento) com as mudanças na natureza do estado e nas configurações sociais e económicas que têm ocorrido na sociedade portuguesa.<hr/>The last three decades of the 20th century are characterized, in Portugal, by deep changes in the education arena, with implications on the initial education of primary teachers and in their professional identity. The work hereby presented is part of the research processes developed within the scope of an ongoing research project, which approaches primary teachers’ initial education and professional identity issues, and is focused on one of the two research paths that are part of this project, that is, the collection and analysis of documents on teachers’ initial education, produced in the three decades under study. The global analysis of the results allows us to consider that the curriculum of primary teachers’ initial education suffered, in the mentioned period, considerable changes, specifically concerning the meanings that are inferred about 'culture and society', 'educational politics', 'education-professionalization' of these teachers, and about the 'profile of the teacher to be trained'. Those transformations reveal the dialogical character of the curricular proposals (and of their development) with the changes in the State nature and in the social and economic configurations that have been taking place in the Portuguese society.<hr/>Les trente dernières années du XXème siècle ont été caractérisées, au Portugal, par des changements profonds dans l’éducation, avec des implications dans la formation initiale des instituteurs et dans leur identité professionnelle. Le travail ici présenté s’insère dans un projet d’investigation en cours sur la formation initiale et les identités professionnelles des instituteurs, dont il reprend l’une des deux lignes de recherche: recueil et analyse de documents concernant la formation initiale des instituteurs, produits pendant la période citée. L’analyse globale des résultats nous permet de conclure que le curriculum de formation initiale des instituteurs a souffert, au cours de ces trente années-là, des transformations significatives, notamment en ce qui concerne les significations inférées au sujet de 'culture et société', 'politique éducative', 'formation-professionalisation' de ces enseignants et 'profil de l’enseignant à former'. Ces transformations révèlent le caractère dialogique des desseins curriculaires (et de leur développement) avec les changements dans la structure de l’État et dans les configurations sociales et économiques qui venaient d’être mis en place dans la société Portugaise. <![CDATA[<B>Tendências actuais na formação em Administração Educacional</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872007000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O texto é dedicado ao estudo das novas tendências na formação em Administração Educacional, tanto em Portugal como no contexto internacional. Procura mostrar para onde se direcciona a formação nesta área, do ponto de vista da sua base de conhecimentos e do ponto de vista organizacional. O estudo baseia-se no método comparativo, numa metodologia com alguma inspiração na educação comparada. Recorre-se a documentos, textos e livros publicados, colocando-se ao serviço deste estudo um conjunto de informações dispersas das mais diversas proveniências.<hr/>The text is dedicated to the study of the new tendencies in teaching Educational Administration in Portugal as well as in the international context. It seeks to elaborate on where the teaching in this area is going, considering its knowledge base and its teaching organisations. The study uses a methodology that draws inspiration from comparative education. To achieve its objectives, it refers to documents, texts, and books, assembling information from the most diverse origins.<hr/>Le texte est consacré à l'étude des nouvelles tendances dans l'enseignement de l'administration scolaire au Portugal et également dans un contexte international. Il cherche à déterminer vers où se dirige l'enseignement dans ce domaine, prenant en considération sa base de connaissances et ses organisations éducatives. L'étude utilise une méthodologie qui tire son inspiration de l'éducation comparée. Pour atteindre ses objectifs, il se réfère à des documents, textes et livres, assemblant l'information depuis les sources les plus diverses. <![CDATA[<B>A cidadania também faz parte da missão da Universidade</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872007000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O texto é dedicado ao estudo das novas tendências na formação em Administração Educacional, tanto em Portugal como no contexto internacional. Procura mostrar para onde se direcciona a formação nesta área, do ponto de vista da sua base de conhecimentos e do ponto de vista organizacional. O estudo baseia-se no método comparativo, numa metodologia com alguma inspiração na educação comparada. Recorre-se a documentos, textos e livros publicados, colocando-se ao serviço deste estudo um conjunto de informações dispersas das mais diversas proveniências.<hr/>The text is dedicated to the study of the new tendencies in teaching Educational Administration in Portugal as well as in the international context. It seeks to elaborate on where the teaching in this area is going, considering its knowledge base and its teaching organisations. The study uses a methodology that draws inspiration from comparative education. To achieve its objectives, it refers to documents, texts, and books, assembling information from the most diverse origins.<hr/>Le texte est consacré à l'étude des nouvelles tendances dans l'enseignement de l'administration scolaire au Portugal et également dans un contexte international. Il cherche à déterminer vers où se dirige l'enseignement dans ce domaine, prenant en considération sa base de connaissances et ses organisations éducatives. L'étude utilise une méthodologie qui tire son inspiration de l'éducation comparée. Pour atteindre ses objectifs, il se réfère à des documents, textes et livres, assemblant l'information depuis les sources les plus diverses. <![CDATA[<B>Teses de Doutoramento</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872007000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O texto é dedicado ao estudo das novas tendências na formação em Administração Educacional, tanto em Portugal como no contexto internacional. Procura mostrar para onde se direcciona a formação nesta área, do ponto de vista da sua base de conhecimentos e do ponto de vista organizacional. O estudo baseia-se no método comparativo, numa metodologia com alguma inspiração na educação comparada. Recorre-se a documentos, textos e livros publicados, colocando-se ao serviço deste estudo um conjunto de informações dispersas das mais diversas proveniências.<hr/>The text is dedicated to the study of the new tendencies in teaching Educational Administration in Portugal as well as in the international context. It seeks to elaborate on where the teaching in this area is going, considering its knowledge base and its teaching organisations. The study uses a methodology that draws inspiration from comparative education. To achieve its objectives, it refers to documents, texts, and books, assembling information from the most diverse origins.<hr/>Le texte est consacré à l'étude des nouvelles tendances dans l'enseignement de l'administration scolaire au Portugal et également dans un contexte international. Il cherche à déterminer vers où se dirige l'enseignement dans ce domaine, prenant en considération sa base de connaissances et ses organisations éducatives. L'étude utilise une méthodologie qui tire son inspiration de l'éducation comparée. Pour atteindre ses objectifs, il se réfère à des documents, textes et livres, assemblant l'information depuis les sources les plus diverses. <![CDATA[<B>Projectos de investigação</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872007000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O texto é dedicado ao estudo das novas tendências na formação em Administração Educacional, tanto em Portugal como no contexto internacional. Procura mostrar para onde se direcciona a formação nesta área, do ponto de vista da sua base de conhecimentos e do ponto de vista organizacional. O estudo baseia-se no método comparativo, numa metodologia com alguma inspiração na educação comparada. Recorre-se a documentos, textos e livros publicados, colocando-se ao serviço deste estudo um conjunto de informações dispersas das mais diversas proveniências.<hr/>The text is dedicated to the study of the new tendencies in teaching Educational Administration in Portugal as well as in the international context. It seeks to elaborate on where the teaching in this area is going, considering its knowledge base and its teaching organisations. The study uses a methodology that draws inspiration from comparative education. To achieve its objectives, it refers to documents, texts, and books, assembling information from the most diverse origins.<hr/>Le texte est consacré à l'étude des nouvelles tendances dans l'enseignement de l'administration scolaire au Portugal et également dans un contexte international. Il cherche à déterminer vers où se dirige l'enseignement dans ce domaine, prenant en considération sa base de connaissances et ses organisations éducatives. L'étude utilise une méthodologie qui tire son inspiration de l'éducation comparée. Pour atteindre ses objectifs, il se réfère à des documents, textes et livres, assemblant l'information depuis les sources les plus diverses. <![CDATA[<B>Reuniões Científicas</B>: <B>Encontro sobre WebQuest</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872007000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O texto é dedicado ao estudo das novas tendências na formação em Administração Educacional, tanto em Portugal como no contexto internacional. Procura mostrar para onde se direcciona a formação nesta área, do ponto de vista da sua base de conhecimentos e do ponto de vista organizacional. O estudo baseia-se no método comparativo, numa metodologia com alguma inspiração na educação comparada. Recorre-se a documentos, textos e livros publicados, colocando-se ao serviço deste estudo um conjunto de informações dispersas das mais diversas proveniências.<hr/>The text is dedicated to the study of the new tendencies in teaching Educational Administration in Portugal as well as in the international context. It seeks to elaborate on where the teaching in this area is going, considering its knowledge base and its teaching organisations. The study uses a methodology that draws inspiration from comparative education. To achieve its objectives, it refers to documents, texts, and books, assembling information from the most diverse origins.<hr/>Le texte est consacré à l'étude des nouvelles tendances dans l'enseignement de l'administration scolaire au Portugal et également dans un contexte international. Il cherche à déterminer vers où se dirige l'enseignement dans ce domaine, prenant en considération sa base de connaissances et ses organisations éducatives. L'étude utilise une méthodologie qui tire son inspiration de l'éducation comparée. Pour atteindre ses objectifs, il se réfère à des documents, textes et livres, assemblant l'information depuis les sources les plus diverses. <![CDATA[<B>1º Encontro sobre ePortefólio/Aprendizagem Formal e Informal</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872007000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O texto é dedicado ao estudo das novas tendências na formação em Administração Educacional, tanto em Portugal como no contexto internacional. Procura mostrar para onde se direcciona a formação nesta área, do ponto de vista da sua base de conhecimentos e do ponto de vista organizacional. O estudo baseia-se no método comparativo, numa metodologia com alguma inspiração na educação comparada. Recorre-se a documentos, textos e livros publicados, colocando-se ao serviço deste estudo um conjunto de informações dispersas das mais diversas proveniências.<hr/>The text is dedicated to the study of the new tendencies in teaching Educational Administration in Portugal as well as in the international context. It seeks to elaborate on where the teaching in this area is going, considering its knowledge base and its teaching organisations. The study uses a methodology that draws inspiration from comparative education. To achieve its objectives, it refers to documents, texts, and books, assembling information from the most diverse origins.<hr/>Le texte est consacré à l'étude des nouvelles tendances dans l'enseignement de l'administration scolaire au Portugal et également dans un contexte international. Il cherche à déterminer vers où se dirige l'enseignement dans ce domaine, prenant en considération sa base de connaissances et ses organisations éducatives. L'étude utilise une méthodologie qui tire son inspiration de l'éducation comparée. Pour atteindre ses objectifs, il se réfère à des documents, textes et livres, assemblant l'information depuis les sources les plus diverses.