Scielo RSS <![CDATA[Análise Psicológica]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0870-823120070002&lang=pt vol. 25 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<B>Aprender ortografia</B>: <B>O caso das sílabas complexas</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82312007000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo pretende avaliar o efeito de dois programas de treino ortográfico centrados sobre a aprendizagem de sílabas complexas. Os participantes foram 69 crianças do 2.º ano de escolaridade com dificuldades de aprendizagem em ortografia, os quais foram divididos em três grupos equivalentes em termos de inteligência e desempenho ortográfico. No pré e pós-teste foi ditada uma lista de 40 palavras que incluíam sílabas complexas CVC e CCV. O Grupo Experimental 1 foi submetido a uma intervenção que incluía as seguintes tarefas: treino de segmentação fonémica; preenchimento de lacunas em palavras de um texto e produção textual baseado em imagens onde a escrita da história forçava à mobilização de palavras com sílabas complexas. O Grupo Experimental 2 foi submetido a uma intervenção que incluía o ensino das correspondências grafo-fonéticas e a cópia de palavras com sílabas complexas. O Grupo de Controlo realizou desenhos. Os nossos resultados demonstraram que as crianças do Grupo Experimental 1 evoluíram significativamente mais no desempenho ortográfico do que as crianças do Grupo Experimental 2 e Grupo de Controlo. Não foram encontradas diferenças no desempenho ortográfico no pós-teste entre as crianças do Grupo Experimental 2 e do Grupo de Controlo.<hr/>This article addresses the issue of evaluating the effects of two training programs for learning to write complexes syllables. The participants were 69 poor spellers of 2nd grade, that were divided on three equivalent groups in terms of intelligence and orthographic performance. It was dictated a list of 40 words that include complexes syllables CVC and CCV at pre-test and post-test. Experimental Group 1 was submitted to a training intervention that include phonemic segmentation of syllables, completing words from a text and writing down a text based on a set images where must be used words with complexes syllables. Experimental Group 2 was submitted to a training intervention that include teaching graph-phonetic relations and copying words with complexes syllables. The control group made drawings. Our results show that Experimental Group 1 evolved significantly more than Experimental Group 2 and Control Group on orthographic performance at post-test. There were no differences between Experimental Group 2 and Control Group on orthographic performance at post-test. <![CDATA[<B>Comportamento parental de mães adolescentes</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82312007000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O objectivo é o de construir um modelo teórico sobre o comportamento parental de mães adolescentes. O estudo teve a participação de 21 mulheres que foram mães na sua adolescência, com idades compreendidas entre os 14 e os 18 anos na altura do parto e de uma psicóloga que trabalha com mães adolescentes. Na altura das entrevistas as mães tinham idades compreendidas entre os 15 e os 35 anos de idade. Foram analisadas 22 entrevistas das quais 17 pertencem a estudos anteriores (Bentes, 1996; Araújo, 2000; Alves, 2003; Cabrita, 2004). Como instrumento foram utilizadas entrevistas semi-estruturadas que foram gravadas, e depois transcritas e analisadas pelo método da Grounded Theory. Verificámos que algumas mães adolescentes revelam uma indisponibilidade materna em relação aos seus filhos, manifestada pela falta de paciência, indiferença, respostas inadequadas, dificuldade nos cuidados maternos, dificuldade de compreensão dos sinais do bebé, agressividade e atribuição de características negativas ao bebé. Pelo contrário, algumas mães adolescentes conseguem adaptar-se à maternidade e mostram ter disponibilidade materna manifestada pela facilidade nos cuidados maternos, preocupação com o filho, paciência, compreensão dos sinais do bebé e pelo brincar com ele. O apoio social revelou-se como um factor protector da adaptação à maternidade.<hr/>The purpose of this paper is to build a theoretical model about the parental behaviour of adolescent mothers. The study had the participation of twenty-one teenage mothers, aged between 14 and 18 years old at the time of delivery, and one psychologist that work with young mothers. At the moment of interviews mothers aged 15 to 32 years old. Twenty-two interviews were analysed in witch seventeen of these belong to previous studies (Bentes, 1996; Araújo, 2000; Alves, 2003; Cabrita, 2004). We used semi-structured interviews that were taped and than transcribed and analysed through the Grounded Theory method. We found that some of the adolescent mothers reveal a maternal unavailability towards their children, reflected by lack of patience, indifference, inadequate responses, difficulty in baby care, difficulty in understanding the baby’s signals, aggressive behaviour and negative characteristics attributed to the baby. On the contrary, some adolescent mothers overcome the difficulties of adapting to maternity and reveal a maternal availability, reflected facility in baby care, concern with the child, patience, comprehension of the baby’s signals and play when interacting with their children. Social support revealed as a protective factor in the maternity adaptation. <![CDATA[<B>Relações familiares e práticas maternas de mau trato e de negligência</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82312007000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo analisam-se os efeitos directos de um conjunto de factores exo-sistémicos da família e os efeitos de mediação da violência, coesão e conflito familiar nas práticas maternas abusivas. 102 mães, seleccionadas através do Questionário de Avaliação do Mau Trato e Negligência, responderam a um conjunto de questões sobre a percepção de ambiente familiar (coesão e conflito) e acontecimentos de vida. Os resultados indicam efeitos directos do nível socioeconómico na negligência e da estrutura familiar no mau trato. Os acontecimentos de vida negativos têm um efeito indirecto através da violência doméstica nas diferentes práticas abusivas. Os resultados indicam ainda que o conflito e a coesão, controlados os factores do exossistema, são pouco importantes na explicação das práticas abusivas. A partir dos resultados são discutidas as implicações dos modelos de mediação na compreensão das práticas abusivas, assim como os programas de intervenção com mães que experienciam stress em diferentes domínios de vida familiar.<hr/>This paper analyses the direct effects of family structure, socio-economic level and negative life events and the mediating role of family violence, cohesion and conflict in mothers’ maltreatment and neglect. One hundred maltreating and negligent mothers participated in this study. The mothers were selected by the scores obtained in a questionnaire evaluating maltreatment and neglect; this was completed by technicians from CPM (Minors’ Protection Commission) who also assessed the families’ socio-demographic characteristics, and domestic violence. Data collection tools were based on both child-care files and empirical knowledge regarding the child/ family. Both the data about negative life events and family perceptions (cohesion and conflict) was collected in a semi-structured interview with the mothers. A multiple regression analysis indicated the direct effect of socio-economic level on neglect and also of family structure on maltreatment. The results also pointed out that domestic violence mediated the relationship between the negative life events and maltreatment and neglect. Furthermore it was found that, after controlling the exo-systemic factors, cohesion and conflict were not relevant to understand abusive practices. The study will contribute to the discussion about the implications of mediating models to understand mal-treatment and neglect and also provide the direction for multi-systemic and preventive intervention programs with mothers who experience stress in different domains of family life. <![CDATA[<B>Representações sociais da Escola rural de meados do século XX em Portugal </B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82312007000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo procura analisar os conteúdos das representações sociais da escola rural de meados do século XX em Portugal, nas dimensões da "informação" e das "atitudes", produzidas por um grupo de pessoas nascidas entre os anos de 1926 e 1936, que frequentaram a sua escola numa freguesia do concelho de Ferreira do Zêzere, não ultrapassando os quatro anos de escolaridade primária. Pretendeu-se efectuar um estudo exploratório, tipo qualitativo, utilizando como enquadramento conceptual e metodológico a teoria das representações sociais, com particular destaque para o estudo da ancoragem das representações da escola da primeira metade do século XX, em função da imagem/representação da escola dos dias de hoje, baseado na análise dos conteúdos discursivos dos sujeitos do referido grupo de idosos. Verificou-se que os sujeitos deste grupo, após selecção, construção e organização da informação e da atitude, construíram as representações sociais da sua escola que se traduziram em conteúdos mais homogéneos ou mais heterogéneos ao nível da informação, denunciando maiores ou menores inserções sociais em termos de identidades sociais, aspectos que se articularam com a existência de diferentes modos de vida, diferentes tipos de relação com a escola, e pelo facto de se tratar de uma época que se distancia dos dias de hoje, em cerca de meio século.<hr/>The purpose of this paper is to understand and analyse the contents of the social representations about the rural school in the middle of the twentieth Century in Portugal, in the dimensions of "information" and "attitudes", produced by a group of persons born between 1926 and 1936 and who attended school in a village, in the municipality of Ferreira do Zêzere, not going beyond the four years of the elementary school. The research focuses a qualitative exploratory research, using as a conceptual and methodological framing the social representations theory, in particular the study of the school representation anchorage until the fourth decade of the twentieth Century, depending on the mental picture/ representation of the school of today and taking as a basis of analysis the discursive contents of this group of elderly people. In conclusion: these people, after selection, construction and organization of the information and attitude, built up their school social representations, that have been expressed in homogeneous and heterogeneous contents at information level, revealing different social insertions in terms of social identities. These aspects have been articulated with different ways of life, different ways of relationship with the school, and also due to the fact that this is a period that is far away from now in about half a century. <![CDATA[<B>A depressão materna e o seu impacto no comportamento parental </B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82312007000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Pretendeu-se construir um modelo sobre o Comportamento Parental de mães deprimidas. As participantes foram 23 mães com idades compreendidas entre os 20 e os 47 anos e cujos filhos têm idades entre os 4 meses e 8 anos de idade. Dezassete destas mães pertencem a estudos realizados anteriormente (Esteves, Pires & Valada, 2001; Henriques, 2002; Pingo, 2002). As entrevistas semi-estruturadas foram gravadas e posteriormente transcritas e analisadas de acordo com o método "Grounded Theory". Constatou-se que estas mães se sentem indisponíveis para os seus filhos e para os outros, sendo invadidas por um sentimento de inadequação materna, o que leva ao emergir de sentimentos de culpa. O processo social básico é o da Relação de Proximidade e de Exclusividade. Assim, estão sempre presentes, dedicam-se exclusivamente à criança, abdicam do seu tempo em prol da criança, são permissivas, protectoras, companheira de brincadeiras, vêm a criança como sendo só sua e afirmam ser mãe e pai. Esta relação de proximidade e exclusividade é moderada por sentimentos de incompreensão, pelo medo/insegurança, falta de apoio, sentimento de vazio, mas também pela rejeição de apoio, ausência da figura paterna, o tipo de relação conjugal, deixar de trabalhar e a preocupação, tendo como consequências as dificuldades de separação e crianças que são difíceis, dependentes, desobedientes, imaturas, ansiosas, teimosas, egoístas, agitadas, nervosas, insatisfeitas e com dificuldades na interacção com o outro.<hr/>It is intended to construct a theoretical model on the Parental Behavior of depressed mothers. The participants were 23 mothers between the 20 and 47 years old and whose children were between the 4 months and 8 years old. Seventeen of these mothers belong to previous studies (Esteves, Pires, & Valada, 2001; Henriques, 2002; Pingo, 2002). Semi-structured interviews were recorded, transcribed and analyzed in accordance with the "Grounded Theory" method. It was evidenced that these mothers feel themselves unavailable for their children and the others, feel inadequated in their mother role, which leads to guilt feelings. The basic social process is the Relation of Proximity and Exclusiveness. Thus, they are always present, dedicated exclusively to the child, abdicate of their time in for the child, are permissive, protective, being her player companion, see the child as only hers and affirm to be mother and father. This relation of proximity and exclusiveness is moderated by the incomprehension, lack of support, feeling of emptiness, rejection of support, absence of the paternal figure, conjugal relation, to leave the job and the fear and unreliability, having as consequences difficulties of separation and children that are dependent, disobedient, immature, anxious, stubborn, egoistic, agitated, nervous, unsatisfied and with difficulties in stabilishing interaction with the other. <![CDATA[<B>O Modelo de Falloon para intervenção familiar na esquizofrenia</B>: <B>Fundamentação e aspectos técnicos</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82312007000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Os autores fazem uma retrospectiva da utilização de psicoterapia comportamental em famílias de pessoas com doença mental grave, nomeadamente esquizofrenia, focando o modelo de Falloon e colaboradores (Terapia Familiar Comportamental). Trata-se de uma intervenção unifamiliar, psicoeducativa, de inspiração comportamental, que pretende melhorar a capacidade de resolução de problemas no seio da família. Os resultados estão bem documentados em termos clínicos (menores taxas de recaída), psicossociais (melhor funcionamento socio-ocupacional, menor sobrecarga familiar) e económicos. Estas intervenções estão amplamente difundidas na Europa e EUA, e as suas indicações têm sido alargadas a diversos campos da psicopatologia do adulto, bem como da infância e adolescência. Em Portugal, o treino neste tipo de intervenções tem vindo a ser feito desde 1996, ainda que, paradoxalmente, sem tradução significativa na prática clínica de rotina. As dificuldades de implementação são parcialmente comuns a outras intervenções com famílias, constituindo uma área merecedora de investigação específica.<hr/>Behavioural interventions have been used with families where there are severe mental health difficulties. Behaviour Family Therapy (Falloon and colleagues) is an effective family intervention for schizophrenia with clear-cut aims. Evidence regarding outcome has been established, either in clinical terms (reduced relapse and hospitalisation rates), psycho-social factors (better social and occupational functioning, reduced family burden) or economic terms (reduced cost of service). It’s a family intervention delivered to individual families within a ‘strengths framework’ - the approach is psychoeducational, and there is a focus on the family acquiring specific coping skills. Behavioural psychoeducational interventions are practiced worldwide, and seems helpful in a wide range of mental health conditions. In Portugal, training in this kind of intervention began in 1996, although with scarce impact in regular clinical practice. Implementation difficulties are shared with other forms of family work and this undoubtedly deserves specific high-quality research. <![CDATA[<B>O "Jogo dos Alimentos"</B>: <B>Mudança atitudinal face à alimentação e ao sedentarismo em crianças do 1.º Ciclo</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82312007000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente estudo tem como objectivo testar o "Jogo dos Alimentos" que tem como suporte teórico o Modelo da Probabilidade da Elaboração. Destina-se à prevenção primária da obesidade em crianças a frequentarem o ensino básico, através da mudança atitudinal face à alimentação hiper calórica e ao sedentarismo. A sua aplicação em duas escolas mostra alterações positivas e significativas nas atitudes e intenção comportamental das crianças face à alimentação e à ocupação de tempos livres. Estudos futuros podem beneficiar com o aperfeiçoamento desta técnica, no âmbito do desenvolvimento de programas de intervenção nesta área, destinados a esta e a outras faixas etárias.<hr/>The main objective of this study is to test the "Food Game" having as a theoretical background the Elaboration Likelihood Model. It aims the primary prevention of childhood obesity of children in elementary school through attitudinal changes in high caloric meal patterns and sedentarism. Its application in two schools demonstrates positive and significant changes in children’s attitudes and behaviour intention towards food and spare-time activities. Future studies may gain with the progress of this technique, when developing assistance programs in this field for these ages or another age range. <![CDATA[<B>A análise factorial de correspondências na investigação em psicologia</B>: <B>Uma aplicação ao estudo das representações sociais do suicídio adolescente </B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82312007000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Apresentamos a Análise Factorial de Correspondências (AFC), uma técnica de análise de dados qualitativos com grande adequabilidade e aplicação no estudo de diferentes objectos, situações e fenómenos, nos mais diversos domínios da psicologia, em particular, no vasto campo das representações sociais. A AFC é um método de estatística descritiva multivariada que evidencia as afinidades entre as linhas e colunas de uma matriz de dados, e baseia-se na hipótese da independência entre as linhas e as colunas dessa mesma tabela (e.g. Doise, Clémence & Lorenzi-Cioldi, 1992; Lorenzi-Cioldi, 1983). Definimos a AFC no âmbito das análises factoriais, em geral, caracterizamo-la nos seus aspectos essenciais, de utilização e interpretação, e comparamo-la com outros métodos de análise de dados qualitativos. Exemplificamos a aplicabilidade deste técnica de análise de dados recorrendo a alguns resultados parciais de um estudo, em que os dados foram tratados e interpretados a partir de AFCs, à luz da teoria das representações sociais. Este estudo integra uma vasta investigação empírica, desenvolvida no âmbito de um trabalho de doutoramento em psicologia social, centrado nas representações sociais da morte, do suicídio e da música na adolescência (cf. Oliveira, 2004, 2007).<hr/>In this article, the authors present a model for qualitative data analysis, the Correspondence Factorial Analysis (CFA), which can be used in researches of different phenomena in the area of psychology. Correspondent factorial analysis is a multivariate descriptive statistic methodology that shows similarity between rows and columns of a data matrix, and is based in the hypothesis on the independence between rows and columns of such matrix (eg. Doise, Clémence & Lorenzi-Cioldi, 1992; Lorenzi-Cioldi, 1983). The authors conceptualise the correspondence factor analysis in the ambit of general factor analysis, and characterise it in terms of the main aspects, uses and interpretation, and compare it with other qualitative data analysis methodology. The authors exemplify the application of correspondence factorial analysis with the treatment of qualitative data of a research on social representations, which is part of a broader empirical study on social representations of death, suicide and music in adolescence developed in the ambit of a doctoral dissertation in social psychology (cf. Oliveira, 2004, 2007). <![CDATA[<B>Como as pessoas gerem o conflito nas organizações</B>: <B>Estratégias individuais negociais</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82312007000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo pretende-se abordar o tema da gestão de conflito, especialmente no que se refere ao contexto empresarial. Assim, define-se o que é o conflito, quais as fontes de conflito, alguns factores condicionantes do conflito, as melhores estratégias para lidar com o conflito nas empresas (o que dá mais rendimento) e algumas conclusões sobre o tema. Relaciona-se ainda as concepções de conflito e as estratégias de gestão do mesmo com várias culturas organizacionais.<hr/>The topic of the management of conflict, specifically in a business context, is discussed in this article. A definition of conflict is presented, as well as the different styles of leading with conflict. The sources of conflict, the best strategies for dealing with conflict and conclusions on the topic are also presented. The concept of conflict and management strategies in an organizational cultural context is also discussed. <![CDATA[<B>Comunicação em contexto clínico (2007)</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82312007000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo pretende-se abordar o tema da gestão de conflito, especialmente no que se refere ao contexto empresarial. Assim, define-se o que é o conflito, quais as fontes de conflito, alguns factores condicionantes do conflito, as melhores estratégias para lidar com o conflito nas empresas (o que dá mais rendimento) e algumas conclusões sobre o tema. Relaciona-se ainda as concepções de conflito e as estratégias de gestão do mesmo com várias culturas organizacionais.<hr/>The topic of the management of conflict, specifically in a business context, is discussed in this article. A definition of conflict is presented, as well as the different styles of leading with conflict. The sources of conflict, the best strategies for dealing with conflict and conclusions on the topic are also presented. The concept of conflict and management strategies in an organizational cultural context is also discussed. <![CDATA[<B>A psicologia e o Centro de Saúde do século XXI </B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82312007000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo pretende-se abordar o tema da gestão de conflito, especialmente no que se refere ao contexto empresarial. Assim, define-se o que é o conflito, quais as fontes de conflito, alguns factores condicionantes do conflito, as melhores estratégias para lidar com o conflito nas empresas (o que dá mais rendimento) e algumas conclusões sobre o tema. Relaciona-se ainda as concepções de conflito e as estratégias de gestão do mesmo com várias culturas organizacionais.<hr/>The topic of the management of conflict, specifically in a business context, is discussed in this article. A definition of conflict is presented, as well as the different styles of leading with conflict. The sources of conflict, the best strategies for dealing with conflict and conclusions on the topic are also presented. The concept of conflict and management strategies in an organizational cultural context is also discussed.