Scielo RSS <![CDATA[Análise Psicológica]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0870-823119990002&lang=p vol. 17 num. 2 lang. p <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <![CDATA[<B>Learning complex historical knowledge at high school</B>: <B>The role of working memory</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000200001&lng=p&nrm=iso&tlng=p Learning History implies the acquisition of historical and social concepts, analyzing its mutual relationships in the explanation of historical change. The comprehension of Industrial Revolution in England requires the use of at least four main concepts: Agrarian Revolution, Demographic Increase, Technological Innovations and the need of Accumulated Capital. The understanding of these concepts and the establishment of its relationships is a quite demanding cognitive task. Therefore, the crucial role of working memory in these cognitive processes is hypothesized. This paper presents a study on the teaching and learning of this subject matter by first-grade of high school subjects. The main objective of this study was to analyze the process of understanding and acquisition of this complex subject, testing the influence of three variables: working memory capacity, prior knowledge and attitude for meaningful learning. Pretest examined subject's knowledge of some basic concepts and their ability to describe and explain the phenomenon, as well as to summarize and comment a text and to represent their knowledge by means of a concept map. Differences in working memory capacity were controlled by means of the reading span test. Finally, subject's attitude for meaningful learning was tested on line using an observation record. Teaching was developed during 6 classes following the usual scheme and methodology focused on reaching a gradual and overall understanding of the phenomenon. Learning results were checked in a post-test where we used the same test than before. There was a highly significant increase in all the post-test measures. Students with higher reading span learnt more and better than students with lower reading span. Therefore, working memory seems to play a crucial role when our subjects are building up historical knowledge as to Industrial Revolution. The significant correlation between knowledge in pretest and post-test showed that pretest scores are a quite good predictor of post-test ones, as all the cognitive theories held. As to the attitude, its high correlation with both knowledge measures (pre and post-test) bears out our prediction about the relevant role of this variable. Finally the analysis of subjects concept maps in pretest and post-test confirmed an improvement on subjects' organization of knowledge, increasing its levels of depth and connectivity. <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000200002&lng=p&nrm=iso&tlng=p</link> <description>Psicólogos e educadores esquecem com frequência a mensagem profunda contida na ideia de Wittgenstein de que «devemos passar em silêncio sobre aquilo de que não sabemos falar». Nesta apresentação, eu mostro que os psicólogos (e os educadores) tendem a cair (a) na falácia dos alquimistas (i.e., a usar termos obscuros pensando que assim obtêm um insight mais profundo); (b) na falácia do médico de Molière (i.e., a recorrer araciocínio tautológico e circular; (c) na falácia do «hipopótamo que falta» (i.e., a acrescentar aditamentos a uma proposição inicial que não pode ser verificada nem refutada); (d) na falácia de Van Helmont (i.e., a não levar em conta factores desconhecidos cuja influência é marcante); e (d) na falácia dos sentidos Pickwickianos (i.e., a assumir que os seus alunos ou sujeitos de pesquisa atribuem a vários termos o mesmo sentido que eles lhes atribuem). Em consequência destas falácias, o campo da Psicologia (e das Ciências da Educação) está poluído com muitas publicações e distorções indesejáveis, confusões conceptuais inaceitáveis, e uma mistura de jogos de linguagem que deixa sem fundamento muitos dos seus conceitos. Para remediar este estado de coisas, psicólogos (e educadores) precisam de aprender a lição que há um tempo e um lugar para as palavras, mas também um tempo e um lugar para o silêncio. Além de apelar para um exercício de rigor no trabalho científico (e pedagógico), a mensagem de Wittgenstein contém uma dimensão ética que interessa explorar e pôr em prática.<hr/>Psychologists (and educationists) often forget Wittgenstein's deep message that «what we cannot speak about we must pass over in silence». In this talk, I argue that psychologists (and educationists) tend to fall prey to (a) the «fallacy of the alchemists», viz., to use obscure terms and thereby think that one has obtained a deeper insight; (b) the «fallacy of Molière's physician», viz., to resort to circular or tautological reasoning; (c) the «fallacy of the missing hyppopotamus», viz., to add provisos to an initial proposition that can neither be verified nor refuted; (d) «Van Helmont's fallacy», viz., not to take into account the influence of important variables on the occurrence of certain results; and (d) «the fallacy of Pickwickian senses», viz., to assume that their students or experimental subjects share the meaning they attribute to several words. As a consequence of these fallacies, too many dispensable publications and distortions, conceptual confusions, and ungrounded concepts polute both Psychology and Educational Sciences. To remedy such state of affairs, psychologists and educationists need to learn that there is a time and a place for words, but also a time and a place for silence. Besides appealing to an exercice of radical rigor in our scientific and educational work, Wittgenstein's message contains also an ethical dimension that deserves to be explored and put into practice.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000200003&lng=p&nrm=iso&tlng=p</link> <description>O interesse crescente pelo estudo das diferenças de nível socio-económico (NSE) e de raça nas atribuições causais contrasta com os resultados pouco conclusivos no domínio, devido à confusão existente entre estas duas variáveis. O passado escolar muitas vezes comum dos sujeitos de NSE baixo e de raça negra, nomeadamente no que se refere aos fracassos recorrentes, ao «abandono aprendido» e às atitudes dos professores que sugerem que o fracasso se deve a causas estáveis e incontroláveis, conduz a interpretações diferenciadas das causas do fracasso com consequências negativas para a realização escolar. Estes aspectos serão analisados, salientando-se a importância de adoptar uma perspectiva de análise ecológica, que valorize as interacções entre o sujeito e o meio na evolução dos processos psicológicos.<hr/>The growing interest on the study of socio-economic status (SES) and race differences on causal attributions contrasts with the few conclusive results in this domain, due to the existing confusion between these two variables. The common school background of low SES subjects and black students, related with recursive failures, helplessness and teachers attitudes which suggest that failure is due to stable and uncontrolable causes leads to different interpretations of causes to failure with negative consequences for school achievement. These aspects will be analysed, evidencing the importance of adopting a perspective of ecological analysis that values the interactions between subjects and environment in the evolution of psychological processes.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000200004&lng=p&nrm=iso&tlng=p</link> <description>Analisamos a formação de sintomas, comparando a perspectiva de Freud com as teorias cognitivas. Para isto percorremos questões como, funções neuronais e processamento de informação, os afectos, processo primário e processo afectivo, recordações e evocação da informação, recalcamento e inibição do acesso à informação, mecanismos de tranformação dos afectos e atribuição de afectos. Concluimos que uma abordagem conjunta, psicanalítica e cognitiva, permite um melhor entendimento sobre a formação de sintomas.<hr/>In this paper we analyses the symptoms formation, comparing the Freud point of view with cognitive theories. We focalises neuronal functions and information processing, affects, memories and evocation of information, repression and inhibition to the information access, affects transformations mechanisms and affects attributions. We underline the importance of the two perspectives, psychoanalytic and cognitive, to promote a better understanding of the symptoms formation.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000200005&lng=p&nrm=iso&tlng=p</link> <description>A autora usa o Rorschach para procurar as qualidades do processo de construção da identidade na alergia tal como são estudadas em psicossomática pelo modelo multidimensional de Sami-Ali. Este procedimento é apresentado como uma nova forma de conceber a projecção interpretando as produções Rorschach com o objectivo de considerar as suas dimensões corporais para além de uma forma simbólica de leitura. Acentua-se a prevalência da figura materna como a principal característica da dimensão relacional desta patologia dando-se-lhe o nome de ubiquidade materna.<hr/>The author uses the Rorschach to search the qualities of the identity process in allergy as they are studied in psychosomatic by Sami-Ali's multidimensional model. She presents this procedure as a new form of conceive projection by interpreting the Rorschach's productions in order to consider their corporal dimensions beyond a symbolic way of reading them. By doing so she streches the prevalent mother's figure as the main characteristic in the relational dimensiom of this pathology, nayming it maternal ubiquity.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000200006&lng=p&nrm=iso&tlng=p</link> <description>Este trabalho analisa a evolução dos serviços prestados na consulta de Psicologia Pediátrica do Centro Hospitalar das Caldas da Rainha na sua relação com outros serviços e instituições. Constata-se que o principal motivo de envio à consulta de Psicologia Pediátrica é a problemática com portamental (39.3%) e não tanto a problemática desenvolvimental. Na mesma linha de atitude, a avaliação e tratamento de problemas comportamentais é a expectativa de intervenção mais frequente das fontes de encaminhamento (26%). A intervenção mais frequente é a avaliação (43.1%). Tal é naturalmente relacionável com a pressão da procura sobre esta consulta. Analisando as categorias diagnósticas, verificamos que as mais frequentes, «Problemas Psicossociais e Ambientais» (16.7%), «Perturbações de Comportamento não patológicas» (15.5%) e «Problemas Relacionais» (13.7%), referem-se, essencialmente, a questões relacionais e ambientais. Nomeadamente a incidência de «Problemas Relacionais» evidencia a necessidade de se intervir em educação parental. Sendo o segundo motivo de consulta «Dificuldades Escolares» (17.3%), também fica evidenciada a necessidade de privilegiar a colaboração com os agentes educativos. A análise da casuística desta consulta confirma, pois, a necessidade, em psicologia pediátrica, de uma intervenção transdisciplinar, numa perspectiva biopsicossocial. Esta intervenção deve ser, contudo, adaptada às expectativas e contextos, hospitalares e institucionais, concretos.<hr/>This is an analysis of services rendered at Caldas da Rainha Hospital Center Pediatric Psychology Practice and its interaction with other services and institutes. The majority of referrals to the practice are for behavioral problems (39.3%) as opposed to developmental problems. Additionally the treatment and diagnosis of behavioral problems is highly anticipated by referrals (26%). Evaluation is most common (43.1%), and as such naturally correlates to the increase in demand on the practice. Upon analysis of the diagnostic areas, we find «Psychosocial and Environmental Problems» (16.7%), «non-pathological Behavioral Disorders» (15.5%), and «Relational Problems» (13.7%) addressing essentially relational and environmental areas. Parental/Fa-mily Guidance being necessary by a high incidence of «Relational Problems». «Difficulties in School» being a secondary motive for referral (17.3%), seeking collaboration from teaching/school personnel is also necessary. A case work analysis of this practice confirms the necessity in Pediatric Psychology of transdisciplinary intervention must be, above all, adaptable to concrete hospital and institutional contexts and expectations.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000200007&lng=p&nrm=iso&tlng=p</link> <description>A anorexia nervosa é uma perturbação do comportamento alimentar cujos sintomas e etiologia se encontram ainda em discussão no âmbito da pesquisa psicológica e clínica (Waller, 1993). Alguns estudos (Bakan et al., 1993; Kadambari et al., 1986; O'Connor et al., 1987; Woodruff et al., 1994) assinalam que o vegetarianismo, uma escolha alimentar alternativa às dietas ortodoxas, ocorre em simultâneo com alguns casos de anorexia nervosa. Neste sentido, torna-se fundamental delinear neste artigo os sintomas e características demográficas que caracterizam estes dois comportamentos alimentares, de modo a ser posteriormente avaliada uma eventual relação entre estes. Complementarmente, uma perspectiva fenomenológica e sociocultural é aqui proposta no sentido de realçar alguns dos processos que clarificam a tríade mente/corpo/sociedade expressa nestes 'padrões alimentares'. Alguns argumentos breves são sugeridos num comentário final, de modo a serem introduzidas futuras linhas de investigação teóricas e empíricas.<hr/>Anorexia nervosa is an eating disorder whose symptoms and aetiology are still being discussed within psychological and clinical research (Waller, 1993). Some studies (Bakan et al., 1993; Kadambari et al., 1986; O'Connor et al., 1987; Woodruff et al., 1994) assign that vegetarianism, an alternative eating choice to ortodox diets, occurs simultaneously to some cases of anorexia nervosa. In this sense, it is fundamental to map in this paper the symptoms and demographic features which caracterise these two eating behaviours, so that to further evaluate an eventual relationship between them. Complementary, a phenomenological and sociocultural perspective is here proposed so to highlight some of the processes which might clarify the mind/body/society triad expressed in these 'food patterns'. Some brief arguments are suggested as a final comment, in order to introduce further lines of theoretical and empirical investigations.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000200008&lng=p&nrm=iso&tlng=p</link> <description>Reconhecendo a importância da gestão dos hospitais para fazer face às dificuldades que o sistema de saúde atravessa, e constatando que são poucos os estudos publicados sobre estas organizações, procurámos dar um contributo (necessariamente limitado) ao estudo desta matéria. Após uma breve revisão de literatura, em que apresentamos alguns dos principais modelos, interessámonos particularmente pelo modelo da burocracia pro-fissional, configuração estudada por Henri Mintzberg (1982), nos hospitais dos EUA e que Michel Cremadez (1992) descreve também nos hospitais franceses. Questionámo-nos pois se, no nosso país, esta estrutura também poderia existir. Estudámos esta questão, através da análise de conteúdo de entrevistas realizadas junto dos membros do conselho de administração, das chefias médicas e de enfermagem do centro operacional, num hospital distrital do Sul do país, que evoluiu, em poucos anos, de uma estrutura humanista (de hospital da Misericórdia) para uma estrutura diferenciada. Os resultados obtidos levam-nos a concluir que a estrutura organizacional emergente se assemelha à burocracia profissional, descrita por aqueles autores.<hr/>Recognising the importance of hospital management to face the serious problems western health system has to deal with and verifying that in Portugal little research have been done in this area, we tried to give a (limited) contribution to this subject. From a literature review, in which we detached the most important models, we focused ourselves on Henri Mintzberg´s (1982) professional bureaucracy, for it seems a rather cross-cultural configuration. In fact, Mintzberg described it in the USA, and Michel Cremadez (1992) showed this structure in France. We figured, it might as well emerge in a portuguese hospital. Therefore, we interviewed all administration's board members and the medical department's chiefs and nurse hierarchy of a small hospital in the South of Portugal which have recently evolved from an humanistic structure to a more differentiated one. We have then analysed the emergent structure. From the content analysis were able to conclude that it's structure is very similar to Mintzberg's professional bureaucracy configuration.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000200009&lng=p&nrm=iso&tlng=p</link> <description>O objetivo do presente trabalho foi identificar as implicações das instituições policiais e judiciárias em um linchamento ocorrido em uma cidade do interior brasileiro em que foram executados três suspeitos de autoria de um homicídio cometido na localidade. A metodologia utilizada foi o Estudo de Caso, realizado através da análise do conteúdo dos processos legal-mente constituídos para esclarecer a ocorrência e através de informações coletadas junto aos meios de comunicação, entrevistas e conversas informais com moradores. As evidências processuais que permitiriam a identificação dos envolvidos no linchamento, foram obscurecidas por um conjunto de falhas técnicas, depoimentos inverídicos e negligências que transformaram os processos em peças de sustentação da impunidade de seus autores, protegidos pela comunidade e autoridades. A análise dos processos evidenciou a construção de uma verdade jurídica que se distanciou da verdade dos fatos e, além disso, indicou o envolvimento das instituições judiciárias e policiais com interesses políticos locais. Na ocorrência analisada o judiciário abdicou de suas prerrogativas relativas ao monopólio da vingança e outorgou aos próprios membros das elites locais o poder de fazer a justiça. O linchamento estudado se constituiu em um instrumento de controle social, à semelhança daqueles ocorridos no Brasil no final do século XIX.<hr/>The objective of this work was to identify the implications of police and judiciary institutions in a lynching case occurred in a Brazilian small town, in which three suspects of a local homicide were executed. The methodology utilized was the Case Study, accomplished through content analysis of the legally instituted processes (established to clarify the occurrence) and through information collected in the media, interviews, and informal conversations with local residents. The legal evidences which would permit the identification of those involved in the lynching were blurred by a set of technical faults, untrue depositions, and negligence, which transformed the processes into supports for the impunity of the authors of the crimes, protected by the community and the authorities. The analysis of the processes pointed out the construction of a judicial truth which furthered itself from the factual truth and, furthermore, revealed the involvement of the judiciary and police institutions with local political interest. In the occurrence analyzed the judiciary abdicated of its prerogatives with respect to the monopoly of revenge and entrusted the local elite members the power to make justice. The lynching case studied constituted an instrument of social control, similar to those occurred in Brazil by the end of nineteenth century.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000200010&lng=p&nrm=iso&tlng=p</link> <description>Hoje em dia, o ser humano comum não dá grande atenção à literatura, poesia, filosofia, pintura, ..., ou arte. Procura preferencialmente o que é rápida e facilmente consumível e que não o incomóda, cansa ou perturba demasiado. Neste artigo pretende-se investigar e compreender a forma como a imagem de uma pintura de Bosch (que retrata a morte e o além-morte) é percepcionada e representada. Apresenta-se um estudo exploratório cujos principais objectivos consistem em: apreender as dimensões de significação que estruturam os pensamentos, sentimentos e símbolos, relativamente à imagem, numa população formada por estudantes de gestão, história e psicologia social, de ambos os sexos; e analisar em que medida essas estruturas significantes diferenciam os grupos sociais considerados. Este estudo enquadra-se teoricamente no modelo das representações sociais, tal como foi inicialmente proposto por Moscovici (1961).<hr/>Nowadays, a common human being doesn't give much attention to literature, poetry, philosophy, painting, …, art. He usually prefers what is quickly and easily consumed, and what doesn't bother, irritate or perturbate him too much. In this article, we intend to analyse and understand the way how the image from a Bosch's painting (depicting death and the other side of death) is perceptioned and represented. Here we present an exploratory study with the aim to: apprehend the significance dimensions which structure the image thoughts, sentiments and symbols, in a population formed by management, history and social psychology students, men and women; and analyse how these significance structures differentiate the considered social groups. This study is theoreticaly framed on the social representations model, as it was first proposed by Moscovici (1961).</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000200011&lng=p&nrm=iso&tlng=p</link> <description>Hoje em dia, o ser humano comum não dá grande atenção à literatura, poesia, filosofia, pintura, ..., ou arte. Procura preferencialmente o que é rápida e facilmente consumível e que não o incomóda, cansa ou perturba demasiado. Neste artigo pretende-se investigar e compreender a forma como a imagem de uma pintura de Bosch (que retrata a morte e o além-morte) é percepcionada e representada. Apresenta-se um estudo exploratório cujos principais objectivos consistem em: apreender as dimensões de significação que estruturam os pensamentos, sentimentos e símbolos, relativamente à imagem, numa população formada por estudantes de gestão, história e psicologia social, de ambos os sexos; e analisar em que medida essas estruturas significantes diferenciam os grupos sociais considerados. Este estudo enquadra-se teoricamente no modelo das representações sociais, tal como foi inicialmente proposto por Moscovici (1961).<hr/>Nowadays, a common human being doesn't give much attention to literature, poetry, philosophy, painting, …, art. He usually prefers what is quickly and easily consumed, and what doesn't bother, irritate or perturbate him too much. In this article, we intend to analyse and understand the way how the image from a Bosch's painting (depicting death and the other side of death) is perceptioned and represented. Here we present an exploratory study with the aim to: apprehend the significance dimensions which structure the image thoughts, sentiments and symbols, in a population formed by management, history and social psychology students, men and women; and analyse how these significance structures differentiate the considered social groups. This study is theoreticaly framed on the social representations model, as it was first proposed by Moscovici (1961).</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000200012&lng=p&nrm=iso&tlng=p</link> <description>Hoje em dia, o ser humano comum não dá grande atenção à literatura, poesia, filosofia, pintura, ..., ou arte. Procura preferencialmente o que é rápida e facilmente consumível e que não o incomóda, cansa ou perturba demasiado. Neste artigo pretende-se investigar e compreender a forma como a imagem de uma pintura de Bosch (que retrata a morte e o além-morte) é percepcionada e representada. Apresenta-se um estudo exploratório cujos principais objectivos consistem em: apreender as dimensões de significação que estruturam os pensamentos, sentimentos e símbolos, relativamente à imagem, numa população formada por estudantes de gestão, história e psicologia social, de ambos os sexos; e analisar em que medida essas estruturas significantes diferenciam os grupos sociais considerados. Este estudo enquadra-se teoricamente no modelo das representações sociais, tal como foi inicialmente proposto por Moscovici (1961).<hr/>Nowadays, a common human being doesn't give much attention to literature, poetry, philosophy, painting, …, art. He usually prefers what is quickly and easily consumed, and what doesn't bother, irritate or perturbate him too much. In this article, we intend to analyse and understand the way how the image from a Bosch's painting (depicting death and the other side of death) is perceptioned and represented. Here we present an exploratory study with the aim to: apprehend the significance dimensions which structure the image thoughts, sentiments and symbols, in a population formed by management, history and social psychology students, men and women; and analyse how these significance structures differentiate the considered social groups. This study is theoreticaly framed on the social representations model, as it was first proposed by Moscovici (1961).</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000200013&lng=p&nrm=iso&tlng=p</link> <description>Nesta nota didáctica o autor faz uma revisão breve dos aspectos psicológicos associados à infecção VIH/SIDA ao nível da investigação, da intervenção e da formação. Aponta a necessidade de uma nova política de saúde que integre as contribuições da psicologia e dos psicólogos e inclui referências bibliográficas relevantes para o estudo de implicações psicológicas e psicossociais da infecção VIH/SIDA.<hr/>In this paper the author characterize some psychological aspects associated to HIV/AIDS, namely for research, intervention and training, and point out that it's necessary a new health policy to promote psychologists commitment to providing services to HIV/ /AIDS populations. Presents an up-to-date literature on psychological information and issues pertinent to HIV/AIDS.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000200014&lng=p&nrm=iso&tlng=p</link> <description>Nesta nota de investigação os autores apresentam resultados de um estudo exploratório sobre a satisfação dos cuidadores de doentes de Alzheimer em relaçãoaos cuidados de saúde hospitalares prestados aos doentes.<hr/>The purpose of the present study was to determine caregiver's satisfaction with the Alzheimer's patients hospital care.</description> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 03:04:00 20-04-2024-->