Scielo RSS <![CDATA[Análise Psicológica]]> http://scielo.pt/rss.php?pid=0870-823119990001&lang=en vol. 17 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.pt/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.pt <link>http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<B>Education, construction de connaissances et développement cognitif</B>: <B>Remarques introductives </B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>Interacções sociais, desenvolvimento e aprendizagem</B>: <B>O papel do estatuto do par e da mediação semiótica </B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste artigo apresentamos os resultados de alguns trabalhos que procuram esclarecer os mecanismos, que no seio das interacções sociais contribuem para o desenvolvimento e aprendizagem. São discutidos alguns dos mecanismos envolvidos nas interacções entre pares e adulto-criança, bem como o papel do estatuto dos sujeitos nas interacções entre pares.<hr/>In this paper we present the results of several works that search to clarify the role and the mechanisms by which the social interactions contribute to the development and learning. Some of the mechanisms involved in peer and adult-child interactions are discussed as well as the role of subject status in peer interaction. <![CDATA[<B>O paradigma do problema absurdo</B>: <B>contexto teórico e carácter heurístico <A NAME="top1"></A></B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste artigo, é feita uma exposição sucinta de algumas das possíveis utilizações que o paradigma do problema absurdo, explorado por alguns dos elementos da Unidade de Investigação em Psicologia Cognitiva, do Desenvolvimento e da Aprendizagem, pode ter. São propostas análises sobre a questão dos significados no processo de ensino-aprendizagem (tendo por base a investigação do I.R.E.M. de Grenoble), sobre os efeitos diferenciados de situações diversas de apresentação do problema (explorando as noções de «Contrato Didáctico», «Contrato Experimental» e «Contrato Lúdico») (investigações de Are, Martins, & Neto, entre outras) e ainda sobre a potência do «Contrato Didáctico» (Gonzalez).<hr/>The author exposes some of the different ways of using the absurd problem paradigm, some of wich were explored by members of the Investigation Unit on Cognitive Psychology of Development and Education Psychology. The main analysis are on the question of the meaning in the teaching-learning process, the effects of different contexts in the use of knowledge, and the power of «Didactic Contract». <![CDATA[<B>Efeitos do tipo de instrução/objectivo na memorização e recordação </B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo descreve um trabalho desenvolvido com crianças de 6 anos do 1.º ano de escolaridade do ensino básico, sobre a influência do tipo de instru-ção/objectivo nos processos de memorização e recordação. Comparámos uma instrução com um objectivo significativo, prático e funcional com uma instrução sem um objectivo prático, funcional e significativo. A tarefa apresentada consistiu na apresentação de uma lista de palavras às crianças. Na análise de resultados verificámos que a existência de um objectivo significativo se assumiu como um importante meio de memorização e recordação. As crianças memorizaram mais facilmente o material com uma instrução com um objectivo prático, funcional e significativo.<hr/>The main objective of the present research is to study the effects of the type of instruction/goal on the processes of memory and recall. Two groups of 6 year old children were interviewed. The task consisted in presenting to the children a list of words that they had to memorize. Children were divided in two groups: the experimental group received an instruction that was meaningful, functional and practical, while the control group received an instruction without meaningful purpose. Results revealed significant differences between the two groups. The experimental group memorized more words than the control group. This research suggests the importance of a meaningful purpose to both memory and recall activity. <![CDATA[<B>As representações de experiências sociais enquanto mediadoras do processo de construção de significações partilhadas </B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en O nosso trabalho inspira-se na dupla enfatização do carácter socio-cultural do desenvolvimento, presente na obra de Vygotsky: a importância da interacção social e a apropriação dos instrumentos culturais, que vão possibilitar uma actividade mediada. Temos explorado o papel das representações de experiências sociais, enquanto mediadores da interacção social e da actividade cognitiva. Os resultados mostram como o processo de apropriação de estruturas esquemátas (de tipo script e formato narrativo) é revelador da grande complexidade presente no processo de reconstrução a nível representativo da experiência social. Mostram ainda, a importância deste tipo de estruturas esquemáticas enquanto organizadores da actividade socio-cognitiva.<hr/>Our research is based on the Vygotskian sociocultural theory and on the premise that children´s development is inherent to participation in social life. From this point social interaction and appropriation of mediational tools are crucial to a developmental process. In our presentation, we explore the assumption that child representational system is based on understanding events of everyday life. Familiar routine events are schematized in the child’s knowledge representational system (e.g. as scripts/narratives). These symbolic representations provide a contextual support to interaction and to cognitive and linguistic development. <![CDATA[<B>Os nomes das letras e a fonetização da escrita </B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en A perspectiva psicogenética do desenvolvimento da linguagem escrita formulada por Ferreiro, parece apresentar algumas lacunas no que respeita ao modo como se processa a transição entre diferentes níveis conceptuais. Procurámos, neste artigo, contribuir para a compreensão de como se processa a transição entre a hipótese silábica e o começo da fonetização da escrita em crianças de idade pré-escolar. Partimos da hipótese de que os conhecimentos in-fantis relativos ao nome das letras interagem com a análise que crianças silábicas, que ainda não fonetizam a escrita, fazem dos segmentos orais das palavras permitindo-lhes chegar a uma produção escrita em que os sons do oral começam a ser representados por letras convencionais. O mesmo não se passa com crianças pré-silábicas. Trabalhámos com uma amostra de 38 crianças, 23 silábicas e 15 pré-silábicas em idade pré-escolar, a quem pedimos que escrevessem um conjunto de palavras possuidoras de elementos fonológicos facilitadores em que o som inicial de cada uma delas coincide com o do nome de uma letra conhecida pela criança, assim como de um conjunto de palavras controlo. Os resultados obtidos mostram que a introdução de palavras facilitadoras de uma análise das correspondências entre o oral e o escrito, conduz as crianças silábicas a fonetizar esse som inicial, o mesmo não se passando com crianças pré-silábicas.<hr/>The psychogenetic perspective on written language development proposed by Ferreiro, seems to present some gaps concerning the processes inherent to the transistion between different conceptual levels. In this article, we aim to contribute for the understanding of the processes underlying the transition between the syllabic hypothesis and the first steps on writing phonetization among kindergarten children. We start from the hypothesis that childrens’ knowledge about the name of the letters interact with the analysis that syllabic children, who still do not phonetize the writing, make of the word oral segments, allowing them to achieve a written production where the oral sounds start to be represented by conventional letters. On the contrary, we expect that pre-syllabic children do not achieve this conceptual level. Of the 38 children who participated, 23 were syllabic and 15 pre-syllabic. We asked them to write a set of words where the initial sound of each one of them coincides with the one of the name of a letter known by the child, as well as a set of control words. Overall, findings suggest that, in contrast with pre-syllabic children, the introduction of facilitating words of an analysis of the correspondences between oral and writing, prompt the syllabic children to phonetize this initial sound. <![CDATA[<B>Literacia - O papel da família na sua apreensão </B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en As abordagens mais recentes sobre o processo de apreensão da linguagem escrita, por parte das crianças, enfatizam largamente a sua precocidade. Considera-se assim que este processo, não vai começar quando se inicia o ensino formal, nem quando já se começa a dominar a técnica e a mecânica da leitura e escrita, mas muito mais cedo quando se começam a proporcionar, no dia-a-dia os primeiros contactos com o escrito. Assim, enquanto processo social, iniciando-se muito cedo, não se pode desvalorizar o papel da família, não só ao proporcionar estes primeiros contactos, como também na sua exploração e valorização. Estas primeiras interacções em torno da linguagem escrita, vão permitir que as crianças contactem e descubram os escritos do meio de uma forma funcional; que os pais sirvam de modelos quando utilizam o escrito; que os pais incentivem e apoiem os filhos nas descobertas que estes vão fazendo. Neste artigo procuramos reflectir, por um lado sobre o tipo e as características das práticas de leitura e escrita em meio familiar. Por outro lado procuramos fazer uma análise da percepção que os pais têm das práticas desenvolvidas e do valor que lhes atribuem.<hr/>Recent approaches to young children’s literacy development emphasise this process as very early one. Literacy development doesn’t begin neither when children start formal instruction, nor when they begin to acquire reading and writing mechanical skills. Thus the roots of literacy development are established very early in life, through real life contacts with reading and writing. So as an early social process it is very important to consider the contribute of the family in promoting these contacts and facilitating the exploration of print. When interacting socially with others and with literacy in real-life settings through reallife activities: -Children will discover functions and forms of print through shared literacy activities -Parents will act as models when using literacy. -Parents will support and motivate the children in their discoveries. The purpose of this article is to provide a brief overview of home literacy environments and the characteristics of home reading and writing activities. We also pretend to analyse the parents’ perception of these activities and the values and attitudes parents hold with respect to family literacy. <![CDATA[<B>O conflito na sala de aula</B>: <B>Representações mobilizadas por professores <A NAME="top1"></A></B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Pretende-se dar conta de parte de uma investigação realizada no âmbito da relação pedagógica e particularmente da relação pedagógica em situação de conflito na aula. Visou-se, entre outros objectivos, explorar as representações sociais de professores do 3.º ciclo sobre o conflito na aula - a significação e origem que lhe atribuem e as modalidades de gestão que vulgarmente mobilizam. O artigo apresenta a seguinte estrutura: em primeiro lugar definimos o campo da relação pedagógica tal como nós a postulamos. Em segundo lugar referimo-nos ao estudo da relação pedagógica, sumariando brevemente algumas correntes de investigação e desenvolvendo a referência a estudos que valorizam a exploração dos fenómenos representacionais como um contributo importante para a compreensão da relação pedagógica (Gilly, Mollo, Meyer, Estrela). De seguida apresentam-se e comentam-se os dados recolhidos no âmbito da nossa investigação, os dados relativos à representação do conflito na aula.<hr/>The purpose of the research is to give us un orview of the pedagogical relationship in the classroom mainly about conflict situations. It was our aim to explore the high teacher's representations about the conflict in the classroom - their attributions about his meaning and origins and the managing skills that they usually mobilize. This article as the following structures: first we present our conceptions of pedagogical relationship. Then we describe some empirical researches about this field and it is made a synthesis of the several lines in this area of investigation, referring some studies that explore the importance of the representations toward the explore relationship understanding. In the end we present and comment the data of our research and wich are related to the conflict representation in the classroom. <![CDATA[<B>Experiência escolar e julgamentos acerca da autoridade</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste artigo apresentamos uma pesquisa sobre as atitudes dos adolescentes acerca da autoridade escolar e institucional. Argumentamos que a escola é uma fon-te de experiência neste domínio, proporcionando às crianças a sua primeira experiência das regras institucionais e as suas relações com os pares como fontes de referência no processo de construção das orientações face à autoridade escolar e formal dum modo geral. Um total de 337 adolescentes foram questionados sobre 2 escalas diferentes (Emler & Reicher, 1987; Rubini & Palmonari, 1995): 1) avaliação da experiência escolar subjectiva e 2) atitudes acerca da autoridade institucional. Foram analisadas algumas variáveis: sexo, estatuto académico, estatuto disciplinar, pertença ao tipo de grupo (formal vs informal) e o grau de identificação com o grupo de pares. Da análise factorial em componentes principais foram extraídas 6 dimensões: (In)Adaptação às regras escolares, (In)Segurança face à avaliação escolar, Auto-estima em função da experiência escolar e Positividade face ao sistema legal e à autoridade escolar, Deveres/transgressões face à autoridade institucional e Parcialidade da autoridade legal. Os resultados através da MANOVA evidenciaram influência a nível de cinco dimensões extraídas da análise factorial em função das variáveis: sexo, rendimento escolar, estatuto académico, estatuto disciplinar. Os resultados indicaram, também, que as orientações face à autoridade depende do grau de identificação com o grupo de pares.<hr/>In this paper we present a research about adolescents’ development attitudes towards formal authority in the school and in the public domain (police and law). We argue that school is an important source of experience in this area, providing most young people with their first close-up view of organisational rules, and their relationships with peer groups, as important supporting points of reference in the process of construction attitudes towards school authority and to formal authority in general. A total of 337 adolescents, aged between 14 and 18 years, were questioned about aspects of three different scales (Emler & Reicher, 1987; Rubini & Palmonari, 1995): subjective school’s valuation, attitudes to institutional authority. Data derived from the study of several variables: sex, school auto-estimated success, academic status (reprove or not reprove school years), disciplinary status (being expulse from the classroom), to which type of peer group do they belong (formal versus informal) and peers’ group identification degree. Factor analysis yielded six factors - Inadaptation to school rules, Insecurity towards school valuation, Self-esteem in funtion of the school experience, Positive attitudes towards the legal system and school authority, Duties/transgression towards institutional authority, and Partiality of legal authorities. Both overall attitude scores and factor scores were significantly related (MANOVA analysis) to: sex, school auto-estimated success, academic status and disciplinary status. Finally, analysis of the results indicate also that the attitude towards institutional authority may depend on the type of peer group, that young people belong, as well as identification’s degree. <![CDATA[<B>As famílias na comunidade educativa </B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en A importância do domínio das relações interpessoais no contexto educativo, leva-nos a equacionar a natureza do relacionamento estabelecido entre a escola e as famílias, bem como o seu impacto, no processo de escolarização dos jovens. A abordagem desta interacção faz-se a partir da apreensão das representações e processos de categorização construídos pelos diferentes sujeitos nos seus grupos sociais, enquanto dimensão interpessoal e intergrupal. Problematiza-se ainda o processo de desenvolvimento e construção desta relação, nomeadamente em função da necessidade de reconhecimento por parte das famílias, das estratégias desenvolvidas pela escola no sentido de os envolver e no estabelecimento de um processo de confiança mútuo.<hr/>The importance of the interpersonal relationships in educational contexts, leads some questionning about the nature of families and schools relationships, and about its influence in the school achievements of young people. The approach of this interaction is done throught the assessement of the representations and categorization processes, elaborated by the individuals within their different social groups. We also question the development process of this interaction, namely the need of explicit recognition from the families about the school efforts involving parents and enhancing strong relationships. <![CDATA[<B>Escola e representações sociais da inteligência </B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste artigo procede-se a uma revisão de trabalhos empíricos articulando teorias de senso comum sobre a inteligência com dinâmicas escolares, dando-se particular relevo a pesquisas que se inserem no filão de estudos da teoria das representações sociais. As investigações são analisadas nas dimensões sociogenética e ontogenética das teorias de senso comum sobre a inteligência. A teoria das concepções pessoais sobre a inteligência, desenvolvida por Carol Dweck, é também analisada, sendo referidas algumas conclusões de um interessante estudo português, que articula factores ontogenéticos e sociogenéticos.<hr/>In this article, the author proceed to a review of researches on social common sense theories about intelligence - a number of them with reference to the social representations theory - and its articulations with school dynamics. The researches are analysed following the sociogenetic and the ontogenetic dimensions of the common sense theories about intelligence. Finally, the theory of the personal conceptions of intelligence, developed by Carol Dweck, it is also analysed, and some conclusions of a interesting portuguese research, articulating ontogenetic and sociogenetic factors of this kind of lay theories, are refereed. <![CDATA[<B>Política educativa, educação inclusiva e diferenciação ou «Como posso fazer pedagogia diferenciada se tenho vinte e oito alunos e quatro são diferentes dos outros?» <A NAME="top1"></A></B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho procura desenvolver algumas reflexões sobre «Política Educativa, Educação Inclusiva e Pedagogia Diferenciada» e organiza-se considerando quatro temas centrais: autonomia, diferenciação, cooperação e valores e conceitos. Em cada um destes temas desenvolvem-se alguns aspectos considerados relevantes. Finalmente, desenha-se uma perspectiva de desenvolvimento relativo à construção de escolas inclusivas que respondam, portanto, às necessidades de todos os alunos.<hr/>This work intent to produce some comments on «Educational Politics, Inclusive Education and Pedagogical Differentiation» and it is centred on four main themes: autonomy, differentiation, cooperation, and values and concepts. For each theme will be developed some relevant topics. Finally, will be presented a frame for the development of inclusive schools in order to support the educational needs of all the children. <![CDATA[<B>Factores contributivos para o sucesso escolar de alunos com necessidades educativas </B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo teve por objectivo estudar os factores que os professores que desempenham funções nos apoios educativos (n=76) consideram determinantes para o sucesso educativo de alunos com necessidades educativas especiais. Afim de estudar as crenças dos professores, solicitou-se para responderem a um conjunto de itens que visavam analisar as suas atitudes face às variáveis ‘Desenho Curricular’, ‘Estilos de Ensino’, ‘Implementação do Programa’ e ‘Interacções Professor-Aluno’. O tratamento estatístico dos dados quantitativos do questionário utilizado evidencia algumas diferenças ao nível das variáveis demográficas. Relativamente à «Idade», verificou-se que os professores com idades compreendidas entre os 40 e os 50 anos centram-se em variáveis explicativas do sucesso escolar que remetem para o ‘Desenho Curricular’. Esta análise veio pôr ainda em evidência que os professores que possuem «Tempo de Serviço Docente» entre os 15 e os 25 anos atribuem uma maior importância à variável identificada atrás. Constatou-se, igualmente, que os professores que possuem menos Tempo de Serviço Docente valorizam mais as variáveis ligadas à cooperação entre os vários técnicos envolvidos no processo de ensino. Os resultados da prova de Kruskall-Wallis mostraram que os professores que têm tempo de experiência docente na área da educação especial entre os 10 e os 20 anos atribuem uma maior relevância à categoria identificada por ‘Implementação do Programa Educativo’. O estudo de diferenças entre os grupos constituídos para a variável «Habilitações Profissionais» revelou que os professores com formação específica no ensino especial valorizam mais os aspectos ligados ao ‘Desenho Curricular’, contrariamente aos professores que não têm formação que dão maior importância à ‘Implementação do Programa Educativo’ e à qualidade das ‘Interacções entre Professor e Aluno’.<hr/>To investigate the nature of beliefs about educational outcomes of children with special needs we asked 76 special educational teachers (71 women and 5 men) to complete a questionnaire concerning their attitudes toward the following variables - ‘Curriculum Development’, ‘Teaching Practices’, ‘Program Implementation’ and ‘Teacher-Student Interactions’. Also investigated were teacher background variables associated with beliefs concerning schooling outcomes. Statistically significant variations in teacher responses were found for the variables of age, teaching experience and experience with special needs students. ANOVA’s comparing teachers’ beliefs indicated that subjects aged between 40-50 differ significantly from others. Comparison of means showed that those teachers had higher scores on the variable ‘Curriculum Development’. The overall F-test on the variable Teaching Experience revealed that teachers in the group aged 15-25 had higher scores than teachers who had few or many years of experience on the variable identified above. Kruskal-Wallis test highlighted differences between groups. The post hoc analysis showed that teachers who received Training in Special Education focused on the variable ‘Curriculum Design’, while teachers with no training emphasized the variables ‘Program Implementation’ and ‘Teacher-Student Interactions’. <![CDATA[<B>Reflexões sobre a avaliação de Programas de Intervenção Precoce </B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Após uma reflexão sobre os modelos conceptuais subjacentes aos programas de intervenção precoce, faz-se uma revisão de vários tipos de estudos de avaliação da sua eficácia. Reflectindo sobre o que se passa em Portugal no campo da intervenção precoce, nomeadamente ausência de legislação nesta matéria, formulamos algumas questões de investigação no campo da avaliação de programas de intervenção precoce. Salientamos ainda a importância de avaliar o grau de satisfação dos pais, as suas percepções sobre os serviços que estão a receber, comparando posteriormente as suas respostas com a opinião dos profissionais sobre as práticas necessárias para um programa de intervenção precoce de qualidade.<hr/>After a brief historical analysis of the theoretical models underlying early intervention programmes, we made a review of the types studies that have been made to evaluate their efficacy in what concerns children and families. We express our concern regarding the lack of legislation on early intervention in our country and we refer with some detail the two unique early intervention evaluation studies that have been published in Portugal. We point out some of the research questions that need urgently to be answered in order to evaluate the concepts and practices of early intervention projects that have been recently implemented in Portugal. We also enhance the importance of evaluating parental satisfaction, parental perceptions on the services that are actually being provided by the programmes, and compare these measures with the professionals view of the types of service activities that are necessary for an effective early intervention program. <![CDATA[<B>Educação e autarquias</B>: <B>Da legislação às práticas</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Procura-se neste artigo equacionar a questão da descentralização educativa e a forma como as autarquias operacionalizam as suas atribuições neste domínio. Tratando-se do início de uma investigação mais lata, podemos desde já identificar uma diversidade na forma como são implementadas, por diferentes autarquias, as suas atribuições legais e detectamos uma tendência para investir em áreas de natureza pedagógica, o que poderá decorrer da tentativa de implementação de políticas locais de educação.<hr/>The aim of this paper is to analyse the educational decentralisation policies followed in the late years by the Portuguese central administration and the role of local authorities in the fullfilling of their attributions. Being the begining of a broader research project, we identify the diversity of the local authorities approach concerning the way they assume legal competencies in the educational field and we detect a trend to implement pedagogical strategies related to the different political and social situations that characterise local policies. <![CDATA[<B>Alfabetização e escola em Portugal no século XX</B>: <B>Censos Nacionais e estudos de caso </B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objectivo deste artigo é o de contribuir para a compreensão da forma como durante este século, se construiram em Portugal os processos de alfabetização e de escolarização. Na primeira parte, comparamos as taxas de alfabetização e de escolarização portuguesas com as mesmas taxas referentes a outras sociedades europeias e de seguida analisamos e discutimos os resultados fornecidos pelos Censos Populacionais compreendidos entre os anos de 1900 e 1960, concluindo que até à primeira metade deste século os portugueses acederam ao mundo das letras de uma forma autónoma e informal, negligenciando em parte as formas de escolarização estandardizadas. Na segunda parte deste artigo, introduzimos um estudo de caso referente a uma freguesia rural de Ferreira do Zêzere, analisando os percursos de alfabetização e de escolarização em três gerações nascidas entre 1888 e 1969, e relacionando tais percursos com o género, estatuto social e formas de mobilidade social. Procurámos também fixar e comparar as imagens sociais relativas à escola e à sua relação com o trabalho, tempos livres e rotinas do quotidiano em duas gerações («avós» e «netos»), tentando demonstrar que questões relativas à evolução dos processos de alfabetização e de escolarização têm que necessaria-mente ser relacionadas com transformações sociais e económicas mais gerais e complexas.<hr/>The purpose of this paper is to understand and analyse the ways literacy and schooling were implemented in the Portuguese society during the twentieth century. In the first part of it, we compared the Portuguese literacy and schooling rates whit other European countries and societies, and then analysed and discussed the data given by the Portuguese population Census from 1900 to 1960, concluding that until the fourth decade of this Century an important part of Portuguese people became literate autonomously, i.e. not using compulsory school in a standard way. In the second part of this paper we studied population samples of three generations of a rural village of Portugal, the freguesia do Beco in Ferreira do Zêzere, that were born between 1888 and 1969, reconstructing the evolution of their literacy and schooling levels and relating it with professional mobility, gender and social status. We also tried to establish the social images of literacy, school and their relationship with child`s work, leisure and daily routines in two generations (grand parents and grand sons) and analyse the changes that occurred in this period of time, showing that the process of schooling and literacy has to be understood under a broader social and historic perspective in which literacy rates and their evolution are only one of the aspects to be considered. <![CDATA[<B>Comment L´Enfant Devient Lecteur</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000100018&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objectivo deste artigo é o de contribuir para a compreensão da forma como durante este século, se construiram em Portugal os processos de alfabetização e de escolarização. Na primeira parte, comparamos as taxas de alfabetização e de escolarização portuguesas com as mesmas taxas referentes a outras sociedades europeias e de seguida analisamos e discutimos os resultados fornecidos pelos Censos Populacionais compreendidos entre os anos de 1900 e 1960, concluindo que até à primeira metade deste século os portugueses acederam ao mundo das letras de uma forma autónoma e informal, negligenciando em parte as formas de escolarização estandardizadas. Na segunda parte deste artigo, introduzimos um estudo de caso referente a uma freguesia rural de Ferreira do Zêzere, analisando os percursos de alfabetização e de escolarização em três gerações nascidas entre 1888 e 1969, e relacionando tais percursos com o género, estatuto social e formas de mobilidade social. Procurámos também fixar e comparar as imagens sociais relativas à escola e à sua relação com o trabalho, tempos livres e rotinas do quotidiano em duas gerações («avós» e «netos»), tentando demonstrar que questões relativas à evolução dos processos de alfabetização e de escolarização têm que necessaria-mente ser relacionadas com transformações sociais e económicas mais gerais e complexas.<hr/>The purpose of this paper is to understand and analyse the ways literacy and schooling were implemented in the Portuguese society during the twentieth century. In the first part of it, we compared the Portuguese literacy and schooling rates whit other European countries and societies, and then analysed and discussed the data given by the Portuguese population Census from 1900 to 1960, concluding that until the fourth decade of this Century an important part of Portuguese people became literate autonomously, i.e. not using compulsory school in a standard way. In the second part of this paper we studied population samples of three generations of a rural village of Portugal, the freguesia do Beco in Ferreira do Zêzere, that were born between 1888 and 1969, reconstructing the evolution of their literacy and schooling levels and relating it with professional mobility, gender and social status. We also tried to establish the social images of literacy, school and their relationship with child`s work, leisure and daily routines in two generations (grand parents and grand sons) and analyse the changes that occurred in this period of time, showing that the process of schooling and literacy has to be understood under a broader social and historic perspective in which literacy rates and their evolution are only one of the aspects to be considered. <![CDATA[<B>Values Into Practice In Special Education</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000100019&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objectivo deste artigo é o de contribuir para a compreensão da forma como durante este século, se construiram em Portugal os processos de alfabetização e de escolarização. Na primeira parte, comparamos as taxas de alfabetização e de escolarização portuguesas com as mesmas taxas referentes a outras sociedades europeias e de seguida analisamos e discutimos os resultados fornecidos pelos Censos Populacionais compreendidos entre os anos de 1900 e 1960, concluindo que até à primeira metade deste século os portugueses acederam ao mundo das letras de uma forma autónoma e informal, negligenciando em parte as formas de escolarização estandardizadas. Na segunda parte deste artigo, introduzimos um estudo de caso referente a uma freguesia rural de Ferreira do Zêzere, analisando os percursos de alfabetização e de escolarização em três gerações nascidas entre 1888 e 1969, e relacionando tais percursos com o género, estatuto social e formas de mobilidade social. Procurámos também fixar e comparar as imagens sociais relativas à escola e à sua relação com o trabalho, tempos livres e rotinas do quotidiano em duas gerações («avós» e «netos»), tentando demonstrar que questões relativas à evolução dos processos de alfabetização e de escolarização têm que necessaria-mente ser relacionadas com transformações sociais e económicas mais gerais e complexas.<hr/>The purpose of this paper is to understand and analyse the ways literacy and schooling were implemented in the Portuguese society during the twentieth century. In the first part of it, we compared the Portuguese literacy and schooling rates whit other European countries and societies, and then analysed and discussed the data given by the Portuguese population Census from 1900 to 1960, concluding that until the fourth decade of this Century an important part of Portuguese people became literate autonomously, i.e. not using compulsory school in a standard way. In the second part of this paper we studied population samples of three generations of a rural village of Portugal, the freguesia do Beco in Ferreira do Zêzere, that were born between 1888 and 1969, reconstructing the evolution of their literacy and schooling levels and relating it with professional mobility, gender and social status. We also tried to establish the social images of literacy, school and their relationship with child`s work, leisure and daily routines in two generations (grand parents and grand sons) and analyse the changes that occurred in this period of time, showing that the process of schooling and literacy has to be understood under a broader social and historic perspective in which literacy rates and their evolution are only one of the aspects to be considered. <![CDATA[<B>L' Invention du Jeune Enfant au Xixème Siécle</B>: <B>de la Salle D' Asile à L École Maternelle</B>]]> http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0870-82311999000100020&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objectivo deste artigo é o de contribuir para a compreensão da forma como durante este século, se construiram em Portugal os processos de alfabetização e de escolarização. Na primeira parte, comparamos as taxas de alfabetização e de escolarização portuguesas com as mesmas taxas referentes a outras sociedades europeias e de seguida analisamos e discutimos os resultados fornecidos pelos Censos Populacionais compreendidos entre os anos de 1900 e 1960, concluindo que até à primeira metade deste século os portugueses acederam ao mundo das letras de uma forma autónoma e informal, negligenciando em parte as formas de escolarização estandardizadas. Na segunda parte deste artigo, introduzimos um estudo de caso referente a uma freguesia rural de Ferreira do Zêzere, analisando os percursos de alfabetização e de escolarização em três gerações nascidas entre 1888 e 1969, e relacionando tais percursos com o género, estatuto social e formas de mobilidade social. Procurámos também fixar e comparar as imagens sociais relativas à escola e à sua relação com o trabalho, tempos livres e rotinas do quotidiano em duas gerações («avós» e «netos»), tentando demonstrar que questões relativas à evolução dos processos de alfabetização e de escolarização têm que necessaria-mente ser relacionadas com transformações sociais e económicas mais gerais e complexas.<hr/>The purpose of this paper is to understand and analyse the ways literacy and schooling were implemented in the Portuguese society during the twentieth century. In the first part of it, we compared the Portuguese literacy and schooling rates whit other European countries and societies, and then analysed and discussed the data given by the Portuguese population Census from 1900 to 1960, concluding that until the fourth decade of this Century an important part of Portuguese people became literate autonomously, i.e. not using compulsory school in a standard way. In the second part of this paper we studied population samples of three generations of a rural village of Portugal, the freguesia do Beco in Ferreira do Zêzere, that were born between 1888 and 1969, reconstructing the evolution of their literacy and schooling levels and relating it with professional mobility, gender and social status. We also tried to establish the social images of literacy, school and their relationship with child`s work, leisure and daily routines in two generations (grand parents and grand sons) and analyse the changes that occurred in this period of time, showing that the process of schooling and literacy has to be understood under a broader social and historic perspective in which literacy rates and their evolution are only one of the aspects to be considered.